Slavný LIAZ číslo 627 se představuje

Na holešovickém výstavišti v Praze byl veřejnosti poprvé představen zcela renovovaný kamion LIAZ, který před třiceti lety jako vůbec první tehdy československý vůz vyjel na slavnou Rallye Paříž-Dakar. Tenkrát dojel na skvělém 13. místě, letos svou cestu zopakuje a vzpomene tak na úspěšnou premiéru.
Slavný LIAZ číslo 627 se představuje

Včera zahájená výstava 4x4 Drive se stala místem představení repasovaného slavného závodního kamionu, který vznikl úpravou sériového vozu a v roce 1985 projel cílem sedmého ročníku náročné Rallye Paříž-Dakar. Automobil má za sebou rozsáhlou renovaci a na svou další pouť ke břehům Růžového jezera je tedy výborně připraven. „Vůz byl rozebrán doslova do posledního šroubu a opět sestaven. Celá renovace trvala od dubna až do teďka“, vysvětluje Tomáš Pour, který kamion repasoval a jako mechanik bude členem jeho posádky.

Za volant usedne stejně jako před třiceti lety Jiří Moskal, který o schopnostech vozu nepochybuje ani dnes: „Kdyby se přizpůsobilo tempo, věřím, že by zdolal i současnou Rallye Dakar.“ Jiří Moskal i Tomáš Pour prakticky po celý den odpovídali na četné dotazy novinářů a neunikli ani pozornosti televizních kamer. V kabině je při samotné cestě doplní ještě Vít Ježek na pozici navigátora.

Kamion má zatím bílou plachtu, ale žlutá, kterou měl i před třiceti lety, je již ve výrobě. LIAZka se spolu s doprovodnými vozy a motocyklem vypraví 27.12.2014 do Paříže, odkud následující den vyrazí po svých vlastních stopách až do afrického Senegalu. Během jízdy bude vznikat film, jenž má být nejen dokumentem o nynější cestě kamionu, ale i o úspěchu, kterým byl průjezd cílem před třiceti lety. Ke startu LIAZu číslo 627 se totiž váže mnoho zajímavých příběhů a lidských osudů, které stojí za to připomenout.

Na návratu kamionu LIAZ do Afriky se přitom může podílet každý, díky akci „Vaše jméno do Dakaru“. Za nevelký poplatek 2000 korun si lze koupit místo pro vlastní jméno na kamionu, což už využilo několik fanoušků z řad veřejnosti i závodnické obce. Na voze tak nebude chybět například jméno tatrováka Tomáše Tomečka, dvojnásobného evropského šampiona v rallyecrossu Tomáše Kotka, vrchaře Lukáše Vojáčka a dalších. Přispět mohou samozřejmě i firmy a stát se tak partnery návratu vozu, jemuž bezesporu patří místo v historii našeho motorsportu. 

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků