Slavný LIAZ číslo 627 se představuje

Na holešovickém výstavišti v Praze byl veřejnosti poprvé představen zcela renovovaný kamion LIAZ, který před třiceti lety jako vůbec první tehdy československý vůz vyjel na slavnou Rallye Paříž-Dakar. Tenkrát dojel na skvělém 13. místě, letos svou cestu zopakuje a vzpomene tak na úspěšnou premiéru.
Slavný LIAZ číslo 627 se představuje

Včera zahájená výstava 4x4 Drive se stala místem představení repasovaného slavného závodního kamionu, který vznikl úpravou sériového vozu a v roce 1985 projel cílem sedmého ročníku náročné Rallye Paříž-Dakar. Automobil má za sebou rozsáhlou renovaci a na svou další pouť ke břehům Růžového jezera je tedy výborně připraven. „Vůz byl rozebrán doslova do posledního šroubu a opět sestaven. Celá renovace trvala od dubna až do teďka“, vysvětluje Tomáš Pour, který kamion repasoval a jako mechanik bude členem jeho posádky.

Za volant usedne stejně jako před třiceti lety Jiří Moskal, který o schopnostech vozu nepochybuje ani dnes: „Kdyby se přizpůsobilo tempo, věřím, že by zdolal i současnou Rallye Dakar.“ Jiří Moskal i Tomáš Pour prakticky po celý den odpovídali na četné dotazy novinářů a neunikli ani pozornosti televizních kamer. V kabině je při samotné cestě doplní ještě Vít Ježek na pozici navigátora.

Kamion má zatím bílou plachtu, ale žlutá, kterou měl i před třiceti lety, je již ve výrobě. LIAZka se spolu s doprovodnými vozy a motocyklem vypraví 27.12.2014 do Paříže, odkud následující den vyrazí po svých vlastních stopách až do afrického Senegalu. Během jízdy bude vznikat film, jenž má být nejen dokumentem o nynější cestě kamionu, ale i o úspěchu, kterým byl průjezd cílem před třiceti lety. Ke startu LIAZu číslo 627 se totiž váže mnoho zajímavých příběhů a lidských osudů, které stojí za to připomenout.

Na návratu kamionu LIAZ do Afriky se přitom může podílet každý, díky akci „Vaše jméno do Dakaru“. Za nevelký poplatek 2000 korun si lze koupit místo pro vlastní jméno na kamionu, což už využilo několik fanoušků z řad veřejnosti i závodnické obce. Na voze tak nebude chybět například jméno tatrováka Tomáše Tomečka, dvojnásobného evropského šampiona v rallyecrossu Tomáše Kotka, vrchaře Lukáše Vojáčka a dalších. Přispět mohou samozřejmě i firmy a stát se tak partnery návratu vozu, jemuž bezesporu patří místo v historii našeho motorsportu. 

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 210 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 889 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 323 km
Cena: 86 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků