Slavný LIAZ číslo 627 se představuje

Na holešovickém výstavišti v Praze byl veřejnosti poprvé představen zcela renovovaný kamion LIAZ, který před třiceti lety jako vůbec první tehdy československý vůz vyjel na slavnou Rallye Paříž-Dakar. Tenkrát dojel na skvělém 13. místě, letos svou cestu zopakuje a vzpomene tak na úspěšnou premiéru.
Slavný LIAZ číslo 627 se představuje

Včera zahájená výstava 4x4 Drive se stala místem představení repasovaného slavného závodního kamionu, který vznikl úpravou sériového vozu a v roce 1985 projel cílem sedmého ročníku náročné Rallye Paříž-Dakar. Automobil má za sebou rozsáhlou renovaci a na svou další pouť ke břehům Růžového jezera je tedy výborně připraven. „Vůz byl rozebrán doslova do posledního šroubu a opět sestaven. Celá renovace trvala od dubna až do teďka“, vysvětluje Tomáš Pour, který kamion repasoval a jako mechanik bude členem jeho posádky.

Za volant usedne stejně jako před třiceti lety Jiří Moskal, který o schopnostech vozu nepochybuje ani dnes: „Kdyby se přizpůsobilo tempo, věřím, že by zdolal i současnou Rallye Dakar.“ Jiří Moskal i Tomáš Pour prakticky po celý den odpovídali na četné dotazy novinářů a neunikli ani pozornosti televizních kamer. V kabině je při samotné cestě doplní ještě Vít Ježek na pozici navigátora.

Kamion má zatím bílou plachtu, ale žlutá, kterou měl i před třiceti lety, je již ve výrobě. LIAZka se spolu s doprovodnými vozy a motocyklem vypraví 27.12.2014 do Paříže, odkud následující den vyrazí po svých vlastních stopách až do afrického Senegalu. Během jízdy bude vznikat film, jenž má být nejen dokumentem o nynější cestě kamionu, ale i o úspěchu, kterým byl průjezd cílem před třiceti lety. Ke startu LIAZu číslo 627 se totiž váže mnoho zajímavých příběhů a lidských osudů, které stojí za to připomenout.

Na návratu kamionu LIAZ do Afriky se přitom může podílet každý, díky akci „Vaše jméno do Dakaru“. Za nevelký poplatek 2000 korun si lze koupit místo pro vlastní jméno na kamionu, což už využilo několik fanoušků z řad veřejnosti i závodnické obce. Na voze tak nebude chybět například jméno tatrováka Tomáše Tomečka, dvojnásobného evropského šampiona v rallyecrossu Tomáše Kotka, vrchaře Lukáše Vojáčka a dalších. Přispět mohou samozřejmě i firmy a stát se tak partnery návratu vozu, jemuž bezesporu patří místo v historii našeho motorsportu. 

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 67 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků