Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší

Německá závodnice Sabine Schmitz obkroužila slavnou Severní smyčku Nürburgringu více než 30.000krát. Zajela tam i rekord se Škodou Kodiaq RS, kterou následně zhodnotila.

Může být SUV sportovní? A pokud ano, co k tomu potřebuje? To je jenom základní výčet dotazů, které se v souvislosti se spojením „sportovní SUV“ objevují v diskusích. Osobně jsem toho názoru, že SUV sportovní být může, musí mít ale výkonný, zpívající a charakterní motor a schopný podvozek. Pak s takovými auty nemám problém.

Český miliardář pokořil rekord. S Bugatti Veyron jel 402 km/h v běžném provozu!

Český miliardář pokořil rekord. S Bugatti Veyron jel 402 km/h v běžném provozu!

Perfektní je například BMW X3 M40i a věřím, že i Alfa Romeo Stelvio QV, považovat za sportovní SUV s naftovým motorem, to už je docela silná káva. Fajn, Audi SQ7 k tomu má blízko, ale když pod kapotou SUV s označením RS tepe dvoulitrový čtyřválec, který navíc už dlouhou dobu pořídíte ve zcela běžném Volkswagenu Tiguan, vzbuzuje přídomek „sportovní“ dost rozličných reakcí.

Tento Mercedes dosáhl rekordní rychlosti 432,7 km/h. Je tomu 80 let

Tento Mercedes dosáhl rekordní rychlosti 432,7 km/h. Je tomu 80 let

Kodiaq RS je takovou továrnou na rozličné reakce. V rámci kampaně jej automobilka vypustila na Severní smyčku Nürburgringu, aby zajel rychlostní rekord. Srovnávání se supersporty nikdo nečekal, ani tak ale Škoda nenechala nic náhodě a za volant maskovaného kusu posadila Sabine Schmitz, jednu z nejlepších závodnic planety. Kolo zajela za 9:29:84 a stanovila tak rekord mezi sedmimístnými SUV.

Škoda Kodiaq RS má rekord Nürburgringu. Konečně známe i motor

Škoda Kodiaq RS má rekord Nürburgringu. Konečně známe i motor

Zda tento rekord brát vážně, nebo ne, je otázkou, protože podmínky testu si vlastně automobilka stanovila sama. Dost dobře mohla vypsat pokus o pokoření rekordu mezi SUV s červenými koly a vyšlo by to nastejno. V rámci oficiální tiskové komunikace ke Kodiaqu RS však zveřejnila také rozhovor s tvůrkyní rekordu, která vůz zhodnotila. Kratší verzi rozhovoru najdete níže a mám pocit, že se odpůrcům spojení „sportovní SUV“ moc líbit nebude.

Jak se vám jelo s novým vozem Škoda Kodiaq RS?

Auto vypadá sportovně a sportovně i jezdí. Myslela jsem si, že to se sedmimístným autem bude dřina, zvlášť na takhle náročné trati jako je Nordschleife, se všemi svými zatáčkami, kopci a vysokými obrubníky, ale chovalo se naprosto skvěle a snadno se řídilo.

Překvapilo vás, jak se auto chová?

Každé auto je jiné. Na skutečné závodní auto musíte tlačit, má nízké těžiště a je dobře vyvážené. Bála jsem se, že Kodiaq RS by mohl být trochu neklidný právě kvůli těžišti a vyvážení, ale choval se naprosto výborně. Zvlášť v esíčkách, kde je třeba přenášet váhu ze strany na stranu. Byl vážně skvělý, moc mě překvapil.

Co nějaké speciální úpravy pro rekordní jízdu?

Auto vypadá sportovně a sportovně i jezdí. Auto bylo zcela sériové, nic jsme neměnili. Myslím si, že když chcete pokořit rekord, mělo by to být s autem, které si pak lidé mohou koupit. Jinak by to nedávalo smysl. Nordschleife je nejtěžším okruhem na světě. Dá to vážně hodně práce, aby tu auto bylo rychlé, a inženýrům se to u vozu KODIAQ RS podařilo. Hned od začátku jsem se cítila jistě, což jsem vážně nečekala.

Místo závodního auta jste tentokrát na okruh vyjela v sedmisedadlovém SUV…

Chtěla jsem ukázat světu, že i s obyčejným autem je svezení na Nordschleife velkým zážitkem. Chci, aby lidé viděli, jak dobré auto si kupují. Je s ním zábava. Nakonec já si ráda vyzkouším něco nového – už jsem tu jela s dodávkou a dokonce i s  bytným vozem. Jsem vždycky zvědavá, jak se tu auto bude chovat. Baví mě zkoušet něco nového, takže proč ne?

Co je na Nordschleife tak zvláštního a přitažlivého?

Nordschleife může vyprávět spoustu příběhů. Je to vážně neuvěřitelná trať. Každý o ní slyšel, tak moc je známá. Tolik dramatických událostí se tu odehrálo – dobrých i špatných. Jet tu autem je nezapomenutelný zážitek, zápasíte s tratí i s počasím. Jsme v horách, takže podmínky se rychle mění. Část okruhu může být zalitá sluncem, o pár kilometrů může zuřit bouřka. Výběr správných pneumatik je často loterie. Nordschleife je vážně výjimečná.

Proč je Nordschleife tak slavná?

Protože je to kolébka motorsportu. Trať vznikla v roce 1927, tedy před více než 90 lety. Už od počátku byla určená k závodění i testování. Svou unikátností a charakterem dokáže na lidi silně zapůsobit, každý se sem rád vrací. Je to jako droga.

Jaká je vaše nejpříjemnější vzpomínka spojená s Nordschleife?

Těch vzpomínek je tak mnoho, když tu máte odjezděných třicet let. 24hodinový vytrvalostní závod jsem tu vyhrála dvakrát, bylo to fantastické. Byla jsem v místním týmu, pracovalo tu několik sousedů, byli jsme jako rodina. Bez dobré týmové spolupráce nemůžete vyhrávat. Pak jsme to pořádně oslavili, protože jsme se na to vítězství dost nadřeli. Hodně se měnilo počasí – slunce v jedné zatáčce, déšť v té další. Na úplném konci jsme hodně řešili pneumatiky. Vzala jsem nejtvrdší pneumatiky na mokro a soupeř přezul na slicky… a pak začal velký liják. Dojela jsem s náskokem půl kola.

A nejhorší vzpomínka?

Jednou mi v zatáčce Karussel praskla pneumatika a já ze zatáčky vyletěla ven a skončila s autem na střeše. Volala jsem do boxů, že k nim už nezvládnu dojet, protože jsem na střeše. Ale týmový šéf řekl: „Mohlo to být horší, když můžeš mluvit. Anténu máme na střeše, takže to auto nemůže být zase tolik poničené.“

Na okruh jezdí mnoho nadšenců a amatérských závodníků. Jaké chyby nejčastěji dělají?

Trať je dlouhá a skutečně těžká na naučení. Spousta lidí sem dorazí se svými silnými, těžkými auty, která umí být hodně rychlá. Jenže v té rychlosti pak stačí i drobná chyba a může z toho být velký průšvih. Chtějí jet co nejrychleji, protože všichni tu jezdí rychle, takže se snadno dostanou za hranici možností svých nebo svého auta. Daleko lepší je vzít si malé auto s nízkým výkonem a ideálně i bezpečnostní klecí a prostě se jen bavit. A nebourat!

Co byste poradila zájemcům o jízdu na Nordschleife?

Nebrat Nordschleife na lehkou váhu. Kromě náročnosti okruhu je tu při jízdách veřejnosti i hodně hustý provoz. Když sem dorazíte v neděli nebo o svátcích, musíte si dát velký pozor na rychlejší auta a neustále kontrolovat zrcátka. A to není dobré pro vaše soustředění. Radši přijeďte v týdnu nebo večer, kdy už tu není tolik lidí. Na prvních pár seznamovacích kol to úplně stačí. Pak se dobře vyspěte a vstřebejte ten zážitek. Druhý den už budete rozkoukaní a půjde vám to lépe.

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků