Slavná Tatra 813 prchala před šmejdem z vesmíru. Ve známém filmu ji nepoznáte

_Info_  |  05. 06. 2021 14:12

Starý dobrý Mad Max. Taky tam byla Tatra.
Jay Leno má taky Tatru ve sbirce a to je nějaký borec./ není to náklaďák/

Odpovědět  |   | 
_Info_  |  05. 06. 2021 14:12

Starý dobrý Mad Max. Taky tam byla Tatra.
Jay Leno má taky Tatru ve sbirce a to je nějaký borec./ není to náklaďák/

Odpovědět  |   | 
OnlyTruth  |  05. 06. 2021 17:07

slovenske auta vo vesmire

Odpovědět  |   | 
Jerry  |  05. 06. 2021 18:09

Slovenské auta

Odpovědět  |   | 
_Info_  |  05. 06. 2021 18:15

TADY MÁŠ PRAVDU !!!!!!!!!

První funkční vzorek podvozku T 813 postavili vývojoví pracovníci z konstrukční kanceláře pobočného závodu Bánovce nad Bebravou v roce 1960. Tento vzorek byl postaven v maximální možné míře z agregátů a dílů pro model Tatra 138, jehož výroba se v té době rozbíhala. Nešlo však o plnohodnotný automobil, ale pouze o nekarosovaný osmikolový podvozek se čtyřmi nechráněnými sedadly umístěnými na blatnících prvních dvou náprav. Bizarní vzhled této konstrukce podtrhovalo použití motocyklového plexisklového štítu před sedadlem řidiče. Funkční vzorek posloužil ke sbírání zkušeností s prvním čtyřnápravovým československým automobilem, ale další vývoj byl utlumen, protože závod Bánovce se soustředil na výrobu všech modifikací typu Tatra 111 a těžkého tahače Tatra 141. Přesto se na osmikolový podvozek nezapomnělo a probíhaly na něm alespoň občasné jízdní zkoušky.

Počátkem roku 1964 byl vývoj osmikolového vojenského tahače oficiálně obnoven, tentokrát se s konstrukcí začalo „na čistém stole“ a prototyp Tatry 813, představený v Bánovcích na aktivu hospodářských pracovníků Tatry v srpnu 1964, tak měl se sériovými výrobky T 138 společné jen základní konstrukční díly vidlicového dvanáctiválcového motoru T930 o objemu 17.640 cm³ a výkonu 250 k (u T 138 šlo o vidlicový osmiválec T928 o objemu 11 762 cm³ a výkonu 180 k). Na motor navazovala pětistupňová převodovka a dvě redukční, takže vozidlo disponovalo celkem 20 jízdními stupni pro pohyb vpřed a 4 stupni pro jízdu vzad. Díky své koncepci bylo vůz schopen překonat příkop široký až 1,5 metru, zdolat kolmé překážky do výšky až 60 centimetrů a jezdit s bočním náklonem až 30°. Tyto parametry jsou dodnes světově unikátní a nepřekonala je ani žádná z modifikací následujícího typu T 815.

Kromě podvozku se vůz od dosavadní produkce Tatry odlišoval i použitím jednoduché montáže širokoprofilových pneumatik na všech nápravách (s funkcí centrálního dohušťování pneumatik), prostornou předsunutou trambusovou kabinou a celkově hranatými tvary vozidla.

Do konce roku 1964 pak vznikly celkem 4 prototypy a začala se připravovat sériová výroba. První podvozek z ověřovací padesátikusové série opustil montážní linku v pátek 24. března 1967. V souvislosti s uvolňováním politického režimu v Československu se pak začalo uvažovat o tom, že by se vojenský speciál T 813 mohl používat i v civilním sektoru jako náhrada zastaralých vozů Tatra 141 (které vycházely z téměř 30 let staré konstrukce Tatra 111). V roce 1969 proto útvar hlavního konstruktéra představil nové modely řady civilních tahačů se znaky náprav 4×4 (pro přívěsy o hmotnosti do 60 t), 6×6 (do 80 t) a 8×8 (do 100 t), které doplnily i varianty stavebních vozidel. Do sériové výroby se pak dostaly jako tahače nebo podvozky pro jeřáby, v menší míře i jako sklápěče (ve verzi 6×6, nahrazující dumpcary Tatra 147, však vzniklo jen několik prototypů). Ve spolupráci s západoněmeckou společností SEMEX vznikl také výkonný letištní tahač schopný manipulovat letadly o hmotnosti až 300 tun, vlivem politické normalizace se však speciální automobily Tatra (jako vojensky strategická vozidla) už prakticky nesměla vyvážet do států NATO a tak i tento tahač zůstal osamocený, dosloužil pravděpodobně na letišti Ruzyně.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  05. 06. 2021 20:20

A konstrukce byla provedena kde? Že se někde něco vyrábí je docela vedlejší, patřilo to tehdy Tatře Kopřivnice. A pro úplnost ještě napiš, jak někdy kolem roku 1995 ukradla v Kopřivnici Tatra Sipox Bánovce nad Bebravou dokumentaci na novou těžkou nápravu. B. n. B.. Ta, jak známo, se rozdělením státu odtrhla od Tatry Kopřivnice. Snažila navíc Tatru Kopřivnice "vydírat", protože byla výrobcem náprav pro nákladní auta Tatra. Tatra Kopřivnice tento trend chování B. n. B. utnula zavedením vlastní výroby náprav. O tom samozřejmě nevíš nic, ani o dalších zákulisních špinavostech, ale to tady řešit nebudu a již delší dobu se ve vývoji Tatra nepohybuji a nevím přesně, jak vše bylo nakonec vyřešeno. O tom se samozřejmě nikde nic nepíše, ani ve Wikipedii, jak bys o tom tedy mohl něco vědět.

Odpovědět  |   | 
_Info_  |  05. 06. 2021 20:46

KomUna je aktivní a stále blbne lidem hlavu.

Odpovědět  |   | 
Juraj K.  |  05. 06. 2021 21:13

Juraj, aj by som tu moc nerozoberal, kto koho okradol, podviedol, odrbkal... pri delení spoločného štátu

Odpovědět  |   | 
_Info_  |  05. 06. 2021 21:25

Dvaja kokoti rozjebali republiku. Mečiar a Klaus. A lidé jen souhlasili se staženou zadeli.

Odpovědět  |   | 
k22  |  07. 06. 2021 09:02

Oba měli své šéfy v Moskvě, tak co se divíš..

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  05. 06. 2021 21:41

Tak celkem se dá souhlasit, ale já neřešil státy, ale firmy, které takto vznikly odtržením od mateřské firmy, tedy vlastníka. A navíc duševní vlastnictví nejde posuzovat takovýmto způsobem, proto si například změnili název na Sipox a nebudu rozebírat, že se pokusili vyrábět auta Tatra a pod touto značkou je chtěli i prodávat a tvrdili, že na to mají právo. Tohle za tohle státy vzniklé rozdělením opravdu nemohly, to je prasárna jen těchto lidí.
A pokud někomu vrtá v hlavě, jak se dokumentace ukradla, tak velice jednoduše, nabídli lukrativní místo jednomu nejmenovanému pracovníkovi vývoje Tatra Kopřivnice. Co za to chtěli je snad jasné. Zajímavé na tom bylo to, že klidně přijeli do Kopřivnice a předložili dokumentaci, která se shodovala s originálem, jen na ni nebyla hlavička Tatry Kopřivnice a tvrdili, že je to jejich práce. Jenže to trochu nedomysleli a mysleli si, že takto Tatru do něčeho zatlačí.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  05. 06. 2021 21:50

A komu paměť neslouží, nebo neví...
https://archiv.ihned.cz/c1-1022246-automobilka-ta... ...

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  05. 06. 2021 21:57

Tohle je jen na dokreslení.
https://www.euro.cz/byznys/miliardar-majsky-v... ...
Náklaďáky spojuje Majský.
Slovenský miliardář Majský se v České republice otevřeně angažuje ve výrobě nákladních automobilů. „Na Slovensku nám patří podnik vyrábějící nápravy a podvozky v Bánovcích nad Bebravou. V Čechách jsem založil společný podnik se Škodou Plzeň, a. s. – Liaz Sipox, vstoupil jsem i do podniku Praga Čáslav. Chci mít určitý vliv i v Tatře Kopřivnice. Uvidíme, která skupina nakonec vyhraje v tendru a stane se jejím majitelem. V jedné z nich jsme určitým způsobem namočení, jednat ale budeme s kýmkoli, kdo vyhraje. Mám představu vyrábět ve velkém nákladní automobily a mít je kde prodávat, řekl Majský týdeníku EURO.
Majský mohl již mít pod svými křídly i Tatru. „Lubomír Soudek (tehdejší předseda představenstva – pozn. red.) převedl na Majského firmu právo na nakládání se značkou Tatra a dokumentaci na vývoj a výrobu náprav. Tedy to nejcennější na celé Tatře. Smlouva však nebyla naplněna, neboť Majský nesplnil některé její podmínky. Právo na využívání dokumentace na vývoj a výrobu náprav proto nemá, řekl týdeníku EURO Stanislav Pavel, viceprezident firmy Odien, která má na starosti prodej Tatry strategickému investorovi. O právo na užívání značky vedla kopřivnická Tatra soudní spor s Majského společností Tatra Sipox. V květnu rozhodl trenčínský soud ve prospěch Tatry Kopřivnice.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  05. 06. 2021 22:12

A také je dobré si přečíst něco o člověku, který za tím vším stál a to třeba i ve Wikipedii.
https://sk.wikipedia.org/wiki/Jozef_Majsk%C3%BD...

Odpovědět  |   | 
_Info_  |  05. 06. 2021 22:27

Sakra.
Ty máš teda pocit viny.
Takhle obhajovat cokoliv bylo zřejmé naposled u Führera . Hodně jste si od něj vzali .
Takže Mirku, sebevraždu spáchej, klidně i s kamarádama, jste jedná hnusná pakáž !!!

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  06. 06. 2021 09:00

A jéje, tady se někomu nelíbí, když se napíše, jak se to stalo. Kde bereš ten pocit, že cítím za něco vinu? Nebudeš ty nějaký vadný, když čtu tvou poslední větu?

Odpovědět  |   | 
Larry  |  06. 06. 2021 14:18

Myslíš tím co? Že jsme si nevzali zpět vše, co jsme tam vystavěli? Jaký průmysl mělo Slovensko před vznikem 1. republiky?

Odpovědět  |   | 
Juraj K.  |  06. 06. 2021 21:17

Larry - rýdzi CZ, a čo, keby si všetko od vás zobrali Nemci a Rakúsko-Uhorsko

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  06. 06. 2021 22:14

Problém je v tom, že když si přečtu tvůj předchozí příspěvek, tak se v něm tváříš, že někdo Slovensko při dělení okradl, tedy Češi. To se potom nediv, že ti takto odpověděl. Dělení dopadlo tak, jak dopadlo a je to zbytečné řešit. Jiná věc je potom chování některých rádoby podnikatelů, kteří se neštítili čehokoliv a jedním z nich je zrovna Majský. Ne že by se na české straně takový podobný vykuk nenašel.

Odpovědět  |   | 
Janhordina  |  08. 06. 2021 10:28

Já bejt na straně. SLOVÁKŮ TAK VŮBEC. DRŽÍM HUBU. STAČÍ. JAK. OJEBALI VLAST. 1938. KOLABORACI, ŽE, A VUBE. BYLA CHYBA. VZNIK. 1918. MĚLI. ZŮSTAT. RAM KDE BYLI. HORNÍ. UHRY, NIČÍM. NEPŘISPĚL. PŘI VZNIKU. ČSR. A. Serou se do. ČR. Dal. Proč tedy. Nejsou. Na Slovensku. Všichni. Že. Co sem. Lezou. Furt, když jim. ČR tak. ??? Že

Odpovědět  |   | 
Juraj K.  |  08. 06. 2021 23:33

JanHnida, už som sa bál, že sa nenájde nikto, kto bude do nás kopať a že Slováci sú niktoši
Ale - len si uľav a ventiluj. Pre svoje ego nás potrebuješ ako soľ.
Prečo? Lebo:
- pre Nemcov ste stále póvl
- s Poliakmi to máte nahnuté už dávno
- a pre Rakúšanov ste ostali ,,Das ganze tschechische Volk ist eine Simulantenbande!"

Odpovědět  |   | 
lol  |  16. 06. 2021 16:09

a vy jste kromě toho všeho póvl pro maďary

Odpovědět  |   | 
Petr  |  06. 06. 2021 08:55

Braťa je to jedno jestli podvozky,nápravy,motory za naší ery to prostě bylo československo a tím bych to utnul

Odpovědět  |   | 
_Info_  |  06. 06. 2021 09:16

Některým to nevysvětlíš.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  06. 06. 2021 19:59

Zrovna od tebe to sedí, když tady bezostyšně nakopíruješ text z Wikipedie a tím to vypadá, že to je slovenská konstrukce včetně tvorby. Jak jsem napsal, je vcelku jedno, kde se to vyrobilo, ale technicky to bylo a je vytvořeno v Kopřivnici. To už můžeš také napsat, že iPhony konstrukci a výrobu udělali v Číně. "Některým to opravdu nevysvětlíš."

Odpovědět  |   | 
_Info_  |  06. 06. 2021 20:40

Bacha na ten srp a kladivo, co ti visí v obýváku. Mohlo by to spadnout a .....
Měli jsme vás všechny tenkrát odstranit

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  06. 06. 2021 22:00

Tak nějak mi připomínáš jednoho méně chytrého, který tady psal nedávno podobné nesmysly, všechny urážel, všichni byli komunisti.... Komunistické myšlenky tady vnášíš ty, včetně tvého srpu a kladiva. Evidentně si myslíš, že duševní vlastnictví je sprosté slovo a může ho bezostyšně kdokoliv požívat a vydávat ho za své. Naštěstí už tví rudí soukmenovci ze strany tady skoro skončili a doufám, že po volbách s nimi bude definitívní konec.

Odpovědět  |   | 
Peter(Charouz)  |  06. 06. 2021 17:13

Vypadá to víc jako předělané OT než jako 813.

Odpovědět  |   | 

to by se poznalo podle chybějících čtyř válců a té tatrovácké roury. 813 8X8 měla listáky, kdežto skot vinutý pružiny. 813 od 815 se pozná, že má buben ruční brzdy na převodovce.

Odpovědět  |   | 
Honza  |  08. 06. 2021 20:33

Těch rozdílů mezi 813 a 815 je sakra hodně a buben ruční brzdy většina lidí ani neví kde hledat. Jednodušší je napsat co je stejné - mimo spojovacího materiálu asi jen těsnění mezi jednotlivými díly centrální roury.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

TEST Renault Arkana TCe 140 EDC: Velká show na skromných základech

Renault Arkana TCe 140 EDC

Stále se nemůžete rozhodnout mezi Meganem Grandtour a GrandCoupé? Řešení má automobilka ve formě SUV s tvary kupé. Prostorem nešetří, ale co vaše peněženka?

včera | Richard Herbich | 11 příspěvků
První jízda s novým Rolls-Roycem Ghost Extended: Vezl nás nejlepší řidič světa!

Rolls-Royce Ghost Extended

Pokud se rozhodnete poskytovat lidem lázeňskou péči, připravte si pořádný balík. Nebo si za zlomek kupte nový Rolls-Royce Ghost a klienty vozte na zadním sedadle s barem.

12.  6.  2021 | Jiří Baborský | 15 příspěvků
TEST Audi SQ7 a SQ8 4.0 TFSI (373 kW): Skvělý motor nahrazen dokonalým

Audi SQ7 a SQ8 4.0 TFSI

Největší SUV z Ingolstadtu v ostré verzi přezbrojily ze vznětového na zážehový agregát. Co to s nimi udělalo?

11.  6.  2021 | Jan MičkaVladimír Kadera | 26 příspěvků

Nejčtenější články

Mercedes-Benz SLR po Paris Hilton jel na běžný servis. Majitel se nestačil divit

Mercedes-Benz SLR po Paris Hilton jel na bě…

Luxusní supersporty a grand tourery se teď dají koupit i za třetinu původní ceny. Servisy to ale samozřejmě nezajímá.

7.  6.  2021 | | 40 N/A
David Rusol
Servis
Skoro nejetá Škoda Favorit je na prodej v Praze. Vypadá jako nová, cena překvapí

Skoro nejetá Škoda Favorit je na prodej v P…

Pokud si chcete splnit sen o téměř nové Škodě Favorit, udělejte si výlet na Prahu 10.

19.  5.  2021 | | 2 N/A
Vladimír Kadera
Škoda Favorit
Slavná Tatra 813 prchala před šmejdem z vesmíru. Ve známém filmu ji nepoznáte

Slavná Tatra 813 prchala před šmejdem z ves…

Zřejmě nejslavnější filmové monstrum přivítalo ve svém filmovém univerzu i Tatru 813. Britové postavili pro natáčení celkem tři unikátní přepravníky vesmírných dobrodruhů.

5.  6.  2021 | | 30 N/A
David Rusol
FilmyTatra
Nejluxusnější Škoda Favorit stála víc než nová Felicia. Solitaire je dnes velká rarita

Nejluxusnější Škoda Favorit stála víc než n…

Když veřejnost očekávala felicii, zrodil se nejluxusnější favorit všech dob. Když veřejnost podléhala vábení fabie, zrodila se jedna z nejpůsobivějších felicií. Modely Solitaire a Mystery si byly v mnohém podobné.

29.  5.  2021 | | 2 N/A
Lukáš Prejzek
Škoda FavoritRetro
Škoda šetří tam, kde to není hned vidět. Vozy Scala a Kamiq přišly o chytrá řešení

Škoda šetří tam, kde to není hned vidět. Vo…

Každá ušetřená koruna znamená při velkém počtu vyrobených vozů velkou úsporu. Někdy si ale říkáme, jestli to za to automobilkám opravdu stojí…

24.  5.  2021 |
Jan Mička
ŠkodaByznys