Slavná Tatra 813 prchala před šmejdem z vesmíru. Ve známém filmu ji nepoznáte

43 komentářů

Rhinox
26. června • 11:23

Kdyz sme uz u toho, Tatry ucinkovaly taky ve filmu "Spectral". Presneji receno, bylo to nekolik kusu modifikace Tatrapan, postavenych na podvozcich Tatra 6x6 a 8x8. Do filmu je zapujcila slovenska armada, a na rozdil od Promethea nebo MadMaxu, tady vystupovaly ty vozy jen minimalne upravene...

1N7RUD3R
23. června • 19:54

Heh, s cim taky jinym jezdit ve vesmiru nez s Tatrou :D

Jonnie
16. června • 21:03

Jen malá technická. Drtikolka je jen jednou z verzí 813. Konkrétně T813 S1 8×8, jednostranný sklápěč s prodlouženým rozvorem mezi 2. a 3. nápravou.

Peter(Charouz)
6. června • 17:13

Vypadá to víc jako předělané OT než jako 813.

petr r. (petrumr)
6. června • 19:11

to by se poznalo podle chybějících čtyř válců a té tatrovácké roury. 813 8X8 měla listáky, kdežto skot vinutý pružiny. 813 od 815 se pozná, že má buben ruční brzdy na převodovce.

Honza
8. června • 20:33

Těch rozdílů mezi 813 a 815 je sakra hodně a buben ruční brzdy většina lidí ani neví kde hledat. Jednodušší je napsat co je stejné - mimo spojovacího materiálu asi jen těsnění mezi jednotlivými díly centrální roury.

Petr
6. června • 8:55

Braťa je to jedno jestli podvozky,nápravy,motory za naší ery to prostě bylo československo a tím bych to utnul

_Info_
6. června • 9:16

Některým to nevysvětlíš.

Mirek
6. června • 19:59

Zrovna od tebe to sedí, když tady bezostyšně nakopíruješ text z Wikipedie a tím to vypadá, že to je slovenská konstrukce včetně tvorby. Jak jsem napsal, je vcelku jedno, kde se to vyrobilo, ale technicky to bylo a je vytvořeno v Kopřivnici. To už můžeš také napsat, že iPhony konstrukci a výrobu udělali v Číně. "Některým to opravdu nevysvětlíš."

_Info_
6. června • 20:40

Bacha na ten srp a kladivo, co ti visí v obýváku. Mohlo by to spadnout a .....
Měli jsme vás všechny tenkrát odstranit

Mirek
6. června • 22:00

Tak nějak mi připomínáš jednoho méně chytrého, který tady psal nedávno podobné nesmysly, všechny urážel, všichni byli komunisti.... Komunistické myšlenky tady vnášíš ty, včetně tvého srpu a kladiva. Evidentně si myslíš, že duševní vlastnictví je sprosté slovo a může ho bezostyšně kdokoliv požívat a vydávat ho za své. Naštěstí už tví rudí soukmenovci ze strany tady skoro skončili a doufám, že po volbách s nimi bude definitívní konec.

OnlyTruth
5. června • 17:07

slovenske auta vo vesmire :-D

_Info_
5. června • 18:15

TADY MÁŠ PRAVDU !!!!!!!!!První funkční vzorek podvozku T 813 postavili vývojoví pracovníci z konstrukční kanceláře pobočného závodu Bánovce nad Bebravou v roce 1960. Tento vzorek byl postaven v maximální možné míře z agregátů a dílů pro model Tatra 138, jehož výroba se v té době rozbíhala. Nešlo však o plnohodnotný automobil, ale pouze o nekarosovaný osmikolový podvozek se čtyřmi nechráněnými sedadly umístěnými na blatnících prvních dvou náprav. Bizarní vzhled této konstrukce podtrhovalo použití motocyklového plexisklového štítu před sedadlem řidiče. Funkční vzorek posloužil ke sbírání zkušeností s prvním čtyřnápravovým československým automobilem, ale další vývoj byl utlumen, protože závod Bánovce se soustředil na výrobu všech modifikací typu Tatra 111 a těžkého tahače Tatra 141. Přesto se na osmikolový podvozek nezapomnělo a probíhaly na něm alespoň občasné jízdní zkoušky.Počátkem roku 1964 byl vývoj osmikolového vojenského tahače oficiálně obnoven, tentokrát se s konstrukcí začalo „na čistém stole“ a prototyp Tatry 813, představený v Bánovcích na aktivu hospodářských pracovníků Tatry v srpnu 1964, tak měl se sériovými výrobky T 138 společné jen základní konstrukční díly vidlicového dvanáctiválcového motoru T930 o objemu 17.640 cm³ a výkonu 250 k (u T 138 šlo o vidlicový osmiválec T928 o objemu 11 762 cm³ a výkonu 180 k). Na motor navazovala pětistupňová převodovka a dvě redukční, takže vozidlo disponovalo celkem 20 jízdními stupni pro pohyb vpřed a 4 stupni pro jízdu vzad. Díky své koncepci bylo vůz schopen překonat příkop široký až 1,5 metru, zdolat kolmé překážky do výšky až 60 centimetrů a jezdit s bočním náklonem až 30°. Tyto parametry jsou dodnes světově unikátní a nepřekonala je ani žádná z modifikací následujícího typu T 815.Kromě podvozku se vůz od dosavadní produkce Tatry odlišoval i použitím jednoduché montáže širokoprofilových pneumatik na všech nápravách (s funkcí centrálního dohušťování pneumatik), prostornou předsunutou trambusovou kabinou a celkově hranatými tvary vozidla.Do konce roku 1964 pak vznikly celkem 4 prototypy a začala se připravovat sériová výroba. První podvozek z ověřovací padesátikusové série opustil montážní linku v pátek 24. března 1967. V souvislosti s uvolňováním politického režimu v Československu se pak začalo uvažovat o tom, že by se vojenský speciál T 813 mohl používat i v civilním sektoru jako náhrada zastaralých vozů Tatra 141 (které vycházely z téměř 30 let staré konstrukce Tatra 111). V roce 1969 proto útvar hlavního konstruktéra představil nové modely řady civilních tahačů se znaky náprav 4×4 (pro přívěsy o hmotnosti do 60 t), 6×6 (do 80 t) a 8×8 (do 100 t), které doplnily i varianty stavebních vozidel. Do sériové výroby se pak dostaly jako tahače nebo podvozky pro jeřáby, v menší míře i jako sklápěče (ve verzi 6×6, nahrazující dumpcary Tatra 147, však vzniklo jen několik prototypů). Ve spolupráci s západoněmeckou společností SEMEX vznikl také výkonný letištní tahač schopný manipulovat letadly o hmotnosti až 300 tun, vlivem politické normalizace se však speciální automobily Tatra (jako vojensky strategická vozidla) už prakticky nesměla vyvážet do států NATO a tak i tento tahač zůstal osamocený, dosloužil pravděpodobně na letišti Ruzyně.

Mirek
5. června • 20:20

A konstrukce byla provedena kde? Že se někde něco vyrábí je docela vedlejší, patřilo to tehdy Tatře Kopřivnice. A pro úplnost ještě napiš, jak někdy kolem roku 1995 ukradla v Kopřivnici Tatra Sipox Bánovce nad Bebravou dokumentaci na novou těžkou nápravu. B. n. B.. Ta, jak známo, se rozdělením státu odtrhla od Tatry Kopřivnice. Snažila navíc Tatru Kopřivnice "vydírat", protože byla výrobcem náprav pro nákladní auta Tatra. Tatra Kopřivnice tento trend chování B. n. B. utnula zavedením vlastní výroby náprav. O tom samozřejmě nevíš nic, ani o dalších zákulisních špinavostech, ale to tady řešit nebudu a již delší dobu se ve vývoji Tatra nepohybuji a nevím přesně, jak vše bylo nakonec vyřešeno. O tom se samozřejmě nikde nic nepíše, ani ve Wikipedii, jak bys o tom tedy mohl něco vědět.

Juraj K.
5. června • 21:13

Juraj, aj by som tu moc nerozoberal, kto koho okradol, podviedol, odrbkal... pri delení spoločného štátu ;-)

Janhordina
8. června • 10:28

Já bejt na straně. SLOVÁKŮ TAK VŮBEC. DRŽÍM HUBU. STAČÍ. JAK. OJEBALI VLAST. 1938. KOLABORACI, ŽE, A VUBE. BYLA CHYBA. VZNIK. 1918. MĚLI. ZŮSTAT. RAM KDE BYLI. HORNÍ. UHRY, NIČÍM. NEPŘISPĚL. PŘI VZNIKU. ČSR. A. Serou se do. ČR. Dal. Proč tedy. Nejsou. Na Slovensku. Všichni. Že. Co sem. Lezou. Furt, když jim. ČR tak. ??? Že

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Juraj K.
8. června • 23:33

JanHnida, už som sa bál, že sa nenájde nikto, kto bude do nás kopať a že Slováci sú niktoši
Ale - len si uľav a ventiluj. Pre svoje ego nás potrebuješ ako soľ.
Prečo? Lebo:
- pre Nemcov ste stále póvl
- s Poliakmi to máte nahnuté už dávno
- a pre Rakúšanov ste ostali ,,Das ganze tschechische Volk ist eine Simulantenbande!"

Ventura
18. června • 18:19

Ty jsi prostš tupoun z hor jdi nakrmit ovce pitomce

redmond
19. června • 22:43

aj takto sa blbec moze prezentovat.

lol
16. června • 16:09

a vy jste kromě toho všeho póvl pro maďary

Larry
6. června • 14:18

Myslíš tím co? Že jsme si nevzali zpět vše, co jsme tam vystavěli? Jaký průmysl mělo Slovensko před vznikem 1. republiky?:-(

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Juraj K.
6. června • 21:17

Larry - rýdzi CZ, a čo, keby si všetko od vás zobrali Nemci a Rakúsko-Uhorsko

Ventura
18. června • 18:18

Myslíš to rakousko uhersko který anektovalo české země které za dob jeste davnejsich vládli evropě ? Chceš li se hrabat v dějepisu tak se ho nejdřív nauč .... byli to Země koruny české které byly centrem evropy nikoli země koruny slovenské ..... fakt mam plný zuby bačů co si myslí že jsou něco ... a že historicky maji na neco pravo .... historicky jste akorat vlezli do zadku hitlerovi a kdyz jste zjistili ze prohrava tak jste udelali povstani ..... nic vic

Juraj K.
18. června • 19:56

Prestaň sem ťahať Hitlera!
Veď váš protektorát vyrobil pre Nemcov toľko zbraní a smrti, že s nimi potom obchodoval Stalin akože s nemeckou korisťou a dodával ich do Izraela. Pritom boli vyrobené vo vašich fabrikách.
A to vaše Pražské povstání bolo len poskakovanie na barikádach a vykrikovanie na tých desť Nemcov, čo k vám boli aj tak obrátení chrbtom!
A ako hovorí váš tramp/country národ- tak Howgh ;-)

Mirek
6. června • 22:14

Problém je v tom, že když si přečtu tvůj předchozí příspěvek, tak se v něm tváříš, že někdo Slovensko při dělení okradl, tedy Češi. To se potom nediv, že ti takto odpověděl. Dělení dopadlo tak, jak dopadlo a je to zbytečné řešit. Jiná věc je potom chování některých rádoby podnikatelů, kteří se neštítili čehokoliv a jedním z nich je zrovna Majský. Ne že by se na české straně takový podobný vykuk nenašel.

Mirek
5. června • 22:12

A také je dobré si přečíst něco o člověku, který za tím vším stál a to třeba i ve Wikipedii.
https://sk.wikipedia.org/wiki/Jozef_Majsk%C3%BD...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
_Info_
5. června • 22:27

Sakra.
Ty máš teda pocit viny.
Takhle obhajovat cokoliv bylo zřejmé naposled u Führera . Hodně jste si od něj vzali .
Takže Mirku, sebevraždu spáchej, klidně i s kamarádama, jste jedná hnusná pakáž !!!

Mirek
6. června • 9:00

A jéje, tady se někomu nelíbí, když se napíše, jak se to stalo. Kde bereš ten pocit, že cítím za něco vinu? Nebudeš ty nějaký vadný, když čtu tvou poslední větu?

Mirek
5. června • 21:57

Tohle je jen na dokreslení.
https://www.euro.cz/byznys/miliardar-majsky-v... ...
Náklaďáky spojuje Majský.
Slovenský miliardář Majský se v České republice otevřeně angažuje ve výrobě nákladních automobilů. „Na Slovensku nám patří podnik vyrábějící nápravy a podvozky v Bánovcích nad Bebravou. V Čechách jsem založil společný podnik se Škodou Plzeň, a. s. – Liaz Sipox, vstoupil jsem i do podniku Praga Čáslav. Chci mít určitý vliv i v Tatře Kopřivnice. Uvidíme, která skupina nakonec vyhraje v tendru a stane se jejím majitelem. V jedné z nich jsme určitým způsobem namočení, jednat ale budeme s kýmkoli, kdo vyhraje. Mám představu vyrábět ve velkém nákladní automobily a mít je kde prodávat, řekl Majský týdeníku EURO.
Majský mohl již mít pod svými křídly i Tatru. „Lubomír Soudek (tehdejší předseda představenstva – pozn. red.) převedl na Majského firmu právo na nakládání se značkou Tatra a dokumentaci na vývoj a výrobu náprav. Tedy to nejcennější na celé Tatře. Smlouva však nebyla naplněna, neboť Majský nesplnil některé její podmínky. Právo na využívání dokumentace na vývoj a výrobu náprav proto nemá, řekl týdeníku EURO Stanislav Pavel, viceprezident firmy Odien, která má na starosti prodej Tatry strategickému investorovi. O právo na užívání značky vedla kopřivnická Tatra soudní spor s Majského společností Tatra Sipox. V květnu rozhodl trenčínský soud ve prospěch Tatry Kopřivnice.

Mirek
5. června • 21:50

A komu paměť neslouží, nebo neví...
https://archiv.ihned.cz/c1-1022246-automobilka-ta... ...

Mirek
5. června • 21:41

Tak celkem se dá souhlasit, ale já neřešil státy, ale firmy, které takto vznikly odtržením od mateřské firmy, tedy vlastníka. A navíc duševní vlastnictví nejde posuzovat takovýmto způsobem, proto si například změnili název na Sipox a nebudu rozebírat, že se pokusili vyrábět auta Tatra a pod touto značkou je chtěli i prodávat a tvrdili, že na to mají právo. Tohle za tohle státy vzniklé rozdělením opravdu nemohly, to je prasárna jen těchto lidí.
A pokud někomu vrtá v hlavě, jak se dokumentace ukradla, tak velice jednoduše, nabídli lukrativní místo jednomu nejmenovanému pracovníkovi vývoje Tatra Kopřivnice. Co za to chtěli je snad jasné. Zajímavé na tom bylo to, že klidně přijeli do Kopřivnice a předložili dokumentaci, která se shodovala s originálem, jen na ni nebyla hlavička Tatry Kopřivnice a tvrdili, že je to jejich práce. Jenže to trochu nedomysleli a mysleli si, že takto Tatru do něčeho zatlačí.

_Info_
5. června • 21:25

Dvaja kokoti rozjebali republiku. Mečiar a Klaus. A lidé jen souhlasili se staženou zadeli.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
k22
7. června • 9:02

Oba měli své šéfy v Moskvě, tak co se divíš..

_Info_
5. června • 20:46

KomUna je aktivní a stále blbne lidem hlavu.

Ventura
18. června • 18:14

paranoidní schizofrenie ? zapomeli jsme si vzít prasek ? to ze slováci prohlasujici se za tatru skoncili u soudu a prohrali vam nic nerika ? prej komuna, vy jste nemocnej .... dnešní moda překrucovani historie už evidentne pokročila hodne daleko

Jerry
5. června • 18:09

Slovenské auta :-D

Ventura
18. června • 18:06

Kde ? jaky ? Tatry byly československé .... nechte si tyhle nacionalisticky kecy .... jen tim budíte odkaz slovenského štátu.... žádná slovenská tatrovka neexistovala byla to československá tatra. žádná slovenská tatra nikdy neexistovala .... detaš vyrabejici nápravy se opravdu nepočítá ....

redmond
19. června • 21:45

kde su Tatry? Na Slovensku a v Polsku, cize je to Slovenska Tatra. Keby to bola Snezka, tak je Ceska.

_Info_
5. června • 14:12

Starý dobrý Mad Max. Taky tam byla Tatra.
Jay Leno má taky Tatru ve sbirce a to je nějaký borec./ není to náklaďák/

_Info_
5. června • 14:12

Starý dobrý Mad Max. Taky tam byla Tatra.
Jay Leno má taky Tatru ve sbirce a to je nějaký borec./ není to náklaďák/

Ventura
18. června • 18:09

a jeste jste ale zapomel zminit ze STARÝ dobrý není starý dobry ale ta poslední sragora kterou nalepili na puvodniho Mad MAxe ..... sry ale fury road je strasnej brak stejne jako na nej navazana PC hra ..... v zadným případě fury road není stary dobry mad max :D :D

Ventura
18. června • 18:07

V maxoci ovšem z tě tatrovky bylo více než v prometheovi ;)

Ventura
18. června • 18:07

v Maxovi pardon překlep

Doporučujeme

Články odjinud