Motor F140 FE 6,3 l V12 z prototypu LaFerrari (2013); výkon 963 koní (708 kW) v hybridní konfiguraci se systémem HY-KERS | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari

Motor F140 FE 6,3 l V12 z prototypu LaFerrari (2013); výkon 963 koní (708 kW) v hybridní konfiguraci se systémem HY-KERS | Ferrari na Milan Design Week 2025 | Zdroj: Ferrari

Motor F140 FE 6,3 l V12 z prototypu LaFerrari (2013); výkon 963 koní (708 kW) v hybridní konfiguraci se systémem HY-KERS | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari

Motor F140 FE 6,3 l V12 z prototypu LaFerrari (2013); výkon 963 koní (708 kW) v hybridní konfiguraci se systémem HY-KERS | Ferrari na Milan Design Week 2025 | Zdroj: Ferrari

Motor F140 FE 6,3 l V12 z prototypu LaFerrari (2013); výkon 963 koní (708 kW) v hybridní konfiguraci se systémem HY-KERS | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari

Motor F140 FE 6,3 l V12 z prototypu LaFerrari (2013); výkon 963 koní (708 kW) v hybridní konfiguraci se systémem HY-KERS | Ferrari na Milan Design Week 2025 | Zdroj: Ferrari

Motor F140 FE 6,3 l V12 z prototypu LaFerrari (2013); výkon 963 koní (708 kW) v hybridní konfiguraci se systémem HY-KERS | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari

Motor F140 FE 6,3 l V12 z prototypu LaFerrari (2013); výkon 963 koní (708 kW) v hybridní konfiguraci se systémem HY-KERS | Ferrari na Milan Design Week 2025 | Zdroj: Ferrari

Motor Tipo 048B 3,0 l V10 z formule 1 Ferrari F399 (1999); výkon 790 koní (581 kW) při 16.300 ot/min | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari

Motor Tipo 048B 3,0 l V10 z formule 1 Ferrari F399 (1999); výkon 790 koní (581 kW) při 16.300 ot/min | Ferrari na Milan Design Week 2025 | Zdroj: Ferrari

Motor Tipo 048B 3,0 l V10 z formule 1 Ferrari F399 (1999); výkon 790 koní (581 kW) při 16.300 ot/min | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari

Motor Tipo 048B 3,0 l V10 z formule 1 Ferrari F399 (1999); výkon 790 koní (581 kW) při 16.300 ot/min | Ferrari na Milan Design Week 2025 | Zdroj: Ferrari

Motor Tipo 048B 3,0 l V10 z formule 1 Ferrari F399 (1999); výkon 790 koní (581 kW) při 16.300 ot/min | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari

Motor Tipo 048B 3,0 l V10 z formule 1 Ferrari F399 (1999); výkon 790 koní (581 kW) při 16.300 ot/min | Ferrari na Milan Design Week 2025 | Zdroj: Ferrari

Karbonový brzdový kotouč z formule 1 Ferrari SF71H (2018) | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari

Karbonový brzdový kotouč z formule 1 Ferrari SF71H (2018) | Ferrari na Milan Design Week 2025 | Zdroj: Ferrari

Píst a ojnice motoru Tipo 056-2011 2,4 l V8 z formule 1 Ferrari F150° Italia (2011) | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari

Píst a ojnice motoru Tipo 056-2011 2,4 l V8 z formule 1 Ferrari F150° Italia (2011) | Ferrari na Milan Design Week 2025 | Zdroj: Ferrari

Kliková hřídel motoru Tipo 056-2010 2,4 l V8 z formule 1 Ferrari F10 (2010) | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari

Kliková hřídel motoru Tipo 056-2010 2,4 l V8 z formule 1 Ferrari F10 (2010) | Ferrari na Milan Design Week 2025 | Zdroj: Ferrari

Kliková hřídel motoru Tipo 056-2010 2,4 l V8 z formule 1 Ferrari F10 (2010) | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari

Kliková hřídel motoru Tipo 056-2010 2,4 l V8 z formule 1 Ferrari F10 (2010) | Ferrari na Milan Design Week 2025 | Zdroj: Ferrari

Výfukové svody motoru Tipo 056-2009 2,4 l V8 z formule 1 Ferrari F60 (2009) | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari

Výfukové svody motoru Tipo 056-2009 2,4 l V8 z formule 1 Ferrari F60 (2009) | Ferrari na Milan Design Week 2025 | Zdroj: Ferrari

Výfukové svody motoru Tipo 056-2009 2,4 l V8 z formule 1 Ferrari F60 (2009) | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari

Výfukové svody motoru Tipo 056-2009 2,4 l V8 z formule 1 Ferrari F60 (2009) | Ferrari na Milan Design Week 2025 | Zdroj: Ferrari

Vačková hřídel motoru Tipo 052 3,0 l V10 z formule 1 Ferrari F2003-GA (2003) | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari

Vačková hřídel motoru Tipo 052 3,0 l V10 z formule 1 Ferrari F2003-GA (2003) | Ferrari na Milan Design Week 2025 | Zdroj: Ferrari

Vačková hřídel motoru Tipo 052 3,0 l V10 z formule 1 Ferrari F2003-GA (2003) | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari

Vačková hřídel motoru Tipo 052 3,0 l V10 z formule 1 Ferrari F2003-GA (2003) | Ferrari na Milan Design Week 2025 | Zdroj: Ferrari

Píst motoru Tipo 051/B/C 3,0 l V10 z formule 1 Ferrari F2002 (2002) | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari

Píst motoru Tipo 051/B/C 3,0 l V10 z formule 1 Ferrari F2002 (2002) | Ferrari na Milan Design Week 2025 | Zdroj: Ferrari

Ojnice motoru Tipo 049 3,0 L V10 z formule 1 Ferrari F1-2000 (2000) | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari

Ojnice motoru Tipo 049 3,0 L V10 z formule 1 Ferrari F1-2000 (2000) | Ferrari na Milan Design Week 2025 | Zdroj: Ferrari

Motor F140 FE 6,3 l V12 z prototypu LaFerrari (2013); výkon 963 koní (708 kW) v hybridní konfiguraci se systémem HY-KERS | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari
Motor F140 FE 6,3 l V12 z prototypu LaFerrari (2013); výkon 963 koní (708 kW) v hybridní konfiguraci se systémem HY-KERS | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari
Motor F140 FE 6,3 l V12 z prototypu LaFerrari (2013); výkon 963 koní (708 kW) v hybridní konfiguraci se systémem HY-KERS | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari
Motor Tipo 048B 3,0 l V10 z formule 1 Ferrari F399 (1999); výkon 790 koní (581 kW) při 16.300 ot/min | Ferrari na Milan Design Week 2025 Zdroj: Ferrari
17
Fotogalerie

Slast pro fanoušky technického designu: Ferrari vystavuje v Miláně útroby svých motorů

Nejen karoserie vozů Ferrari lze považovat za designovou lahůdku. Pro letošní Milan Design Week se italská značka rozhodla vzdát hold svým konstruktérům.

Zatímco Maserati vystavuje na probíhajícím týdnu designu v Miláně (7.–13. dubna) historický závoďák 200S či unikátní specifikaci SUV Grecale, kolegové z Ferrari pojali místní oslavy designu trochu jiným způsobem. Maranellská značka totiž představuje exkluzivní kolekci sběratelských předmětů, uctívající napříč historií konstrukční design motorů svých silničních a závodních vozů.

Pečlivě vybrané díly a motory jsou speciální expozicí v oficiálním butiku Ferrari v Miláně. Například vystavený motor V12 o objemu 6,3 litru, původem z hypersportu LaFerrari (2013), je ukázán na podstavci v částečně rozloženém stavu, aby si mohli návštěvníci prohlédnout i samotnou klikovou hřídel, písty, vačkové hřídele nebo vedení karbonového sání. Pro účely výstavy použilo Ferrari exemplář jednotky z prototypu LaFerrari.

Dalším motorem v galerii je třílitrový atmosférický desetiválec Tipo 048B z monopostu formule 1 F399 z roku 1999. Tato technika zajistila Ferrari devátý pohár konstruktérů a Michaela Schumachera, Eddieho Irvina a Miku Salo dovezla v tehdejší sezóně k řadě vítězství (titul mistra světa si nicméně odnesl Mika Häkkinen v McLarenu). Započatou éru vřeštivých monopostů F1 utvrzoval výkon motoru 790 koní (581 kW) při 16.300 ot/min.

Z jednotlivých dílů pak Ferrari oslavuje třeba design vačkové hřídele z monopostu F1 F2003-GA, rovněž s desetiválcovým motorem, který pomohl Schumacherovi získat titul mistra světa v roce 2003 – motor Tipo 52 zde produkoval až 930 koní (684 kW) při 19.000 ot/min. Z 2,4litrového osmiválce ve Ferrari F60, s nímž v roce 2009 závodil v F1 Kimi Räikkönen, jsou zase vystaveny výfukové svody. Mimo pohonné jednotky nakonec Ferrari ukazuje i karbonový brzdový kotouč z monopostu SF71H, s nímž v sezoně 2018 jezdili Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen.

Zdroj: Ferrari | Zdroj videa: Ferrari

Ferrari

Ferrari je italský výrobce sportovních automobilů. Společnost založil v roce 1929 Enzo Ferrari. Dnes patří do skupiny FCA. Kromě výroby automobilů je Ferrari aktivní také v oblasti motoristického sportu, zejména ve Formuli 1.

Ferrari 812 Superfast • Ferrari GTC4Lusso • Ferrari 488 GTB • Ferrari Portofino • Ferrari F8 Spider • Ferrari Monza SP1/SP2

Doporučujeme

Články odjinud