Slábnoucí dolar hýbe autoprůmyslem

Negativní ekonomický vývoj na americkém trhu kříží plány také evropským automobilkám. Kam až sahají důsledky slábnoucího dolaru?

Na ženevském autosalonu představený Volkswagen Scirocco měl být exportován také do USA, tomuto záměru však zlomila vaz klesající hodnota amerického dolaru vůči Euru, jež rázem evropské výrobky za oceánem zdražila. Scirocco se však na amerických „highways” neobjeví, ačkoli při jeho konstrukci bylo přihlíženo i k americkým předpisům. Detlef Wittig, Čechům dobře známý z managementu Škodovky a nyní působící ve špičce marketingového plánování VW Group, potvrdil, že v návratu Scirocca na americký trh by nespočíval žádný zisk. Ale Volkswagen není jediným subjektem, jenž na stávající situaci doplatí, dotkne se většiny evropských automobilek. 

Dolar je na nejnižší úrovni od roku 1995 a komplikuje situaci všem, kteří vyrábí v Evropě a vyváží do USA, kde mohou cenou jen stěží konkurovat místním produktům. A týká se to takřka všech průmyslových odvětví. Třeba Charles Edelstenne, šéf francouzské aviatické společnosti Dassault Aviation, tvrdí, že situace v jeho sektoru je nejhorší za posledních čtyřicet let. Paradoxní přitom je, že Evropa v posledních deseti letech výrazně zapracovala na své odolnosti vůči americkému dolaru. Během krize z poloviny devadesátých let, kterou vyvolal právě propad dolaru, řada z evropských společností rozjela podnikatelské aktivity v USA, čímž přispěla ke stabilizaci situace. Navíc se zavedením Eura v roce 1999 podařilo dosáhnout stabilizace v rámci celého evropského regionu a omezit vliv výkyvů dolaru, ačkoli většina obchodu zde stále probíhá mezi evropskými zeměmi navzájem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
VW Scirocco, jedna z posledních „obětí” slábnoucího dolaru

V některých zemích, zvláště těch v Evropě, však kolísání americké ekonomiky není jediným negativně působícím faktorem. Tak třeba Irsko. Euro během krátkého času posílilo nejen ve srovnání s dolarem, ale také s librou, což mu výrazně omezilo exportní možnosti na jeho dvou největších odbytištích. Podle tamních specialistů budou nevýhodné kurzy posledním hřebíkem do rakve pro řadu místních společností. Ekonomika může dále utrpět, pokud se tyto firmy rozhodnou přesunout své výrobní aktivity do jiné země.
 
Německé automobilky se naštěstí více méně soustředí na evropské trhy, problémy však čekají především na tzv. prémiové značky jako je BMW, pro něž jsou USA významným odbytištěm. Jako nevyhnutelné se přitom zdá, že v Evropě zruší v rámci snižování nákladů přes 8 000 pracovních míst. Právě BMW tak urychleně zvyšuje produkci ve svém americkém závodě ve Spartanburgu. Jak jsme vás před nedávnem na AutoRevue.cz informovali, BMW navíc podporuje své dodavatele v tom, aby vyráběli v USA nebo jiných zemích, jejichž měna je na dolaru přímo závislá. Z našeho zpravodajství rovněž víte, že i Fiat je rozhodnut vyrábět v USA, a to buď v nové továrně, nebo v rámci nevyužitých kapacit některého z partnerů. Také Volkswagen hodlá rozšířit svoji přítomnost v USA nejen rozšiřováním produkce ve stávající továrně v Mexiku, ale také výstavbou zcela nové fabriky, pro niž právě hledá vhodné místo. 
 
Evropská ekonomika však utěšeně roste, jen německý export zaznamenal v lednu devítiprocentní nárůst v porovnání se stejným obdobím roku 2007. Silné Euro hraje do karet společnostem, jež nakupují výrobky třeba v Asii, navíc pomáhá vyrovnávat rostoucí ceny energií, z nichž většina je vyjadřována v dolarech. Americké hospodářství zpomaluje a Američané méně nakupují evropské produkty. Z toho mohou částečně těžit americké firmy, ale tržní podíl navyšují výrobci z Asie právě na úkor evropských producentů. V dané situaci je jasné, že si dolar stále zachovává významný vliv na chod světové ekonomiky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Také Alfa Romeo musela přehodnotit své plány vstupu na americký trh
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků