Slábnoucí dolar hýbe autoprůmyslem

Negativní ekonomický vývoj na americkém trhu kříží plány také evropským automobilkám. Kam až sahají důsledky slábnoucího dolaru?

Na ženevském autosalonu představený Volkswagen Scirocco měl být exportován také do USA, tomuto záměru však zlomila vaz klesající hodnota amerického dolaru vůči Euru, jež rázem evropské výrobky za oceánem zdražila. Scirocco se však na amerických „highways” neobjeví, ačkoli při jeho konstrukci bylo přihlíženo i k americkým předpisům. Detlef Wittig, Čechům dobře známý z managementu Škodovky a nyní působící ve špičce marketingového plánování VW Group, potvrdil, že v návratu Scirocca na americký trh by nespočíval žádný zisk. Ale Volkswagen není jediným subjektem, jenž na stávající situaci doplatí, dotkne se většiny evropských automobilek. 

Dolar je na nejnižší úrovni od roku 1995 a komplikuje situaci všem, kteří vyrábí v Evropě a vyváží do USA, kde mohou cenou jen stěží konkurovat místním produktům. A týká se to takřka všech průmyslových odvětví. Třeba Charles Edelstenne, šéf francouzské aviatické společnosti Dassault Aviation, tvrdí, že situace v jeho sektoru je nejhorší za posledních čtyřicet let. Paradoxní přitom je, že Evropa v posledních deseti letech výrazně zapracovala na své odolnosti vůči americkému dolaru. Během krize z poloviny devadesátých let, kterou vyvolal právě propad dolaru, řada z evropských společností rozjela podnikatelské aktivity v USA, čímž přispěla ke stabilizaci situace. Navíc se zavedením Eura v roce 1999 podařilo dosáhnout stabilizace v rámci celého evropského regionu a omezit vliv výkyvů dolaru, ačkoli většina obchodu zde stále probíhá mezi evropskými zeměmi navzájem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
VW Scirocco, jedna z posledních „obětí” slábnoucího dolaru

V některých zemích, zvláště těch v Evropě, však kolísání americké ekonomiky není jediným negativně působícím faktorem. Tak třeba Irsko. Euro během krátkého času posílilo nejen ve srovnání s dolarem, ale také s librou, což mu výrazně omezilo exportní možnosti na jeho dvou největších odbytištích. Podle tamních specialistů budou nevýhodné kurzy posledním hřebíkem do rakve pro řadu místních společností. Ekonomika může dále utrpět, pokud se tyto firmy rozhodnou přesunout své výrobní aktivity do jiné země.
 
Německé automobilky se naštěstí více méně soustředí na evropské trhy, problémy však čekají především na tzv. prémiové značky jako je BMW, pro něž jsou USA významným odbytištěm. Jako nevyhnutelné se přitom zdá, že v Evropě zruší v rámci snižování nákladů přes 8 000 pracovních míst. Právě BMW tak urychleně zvyšuje produkci ve svém americkém závodě ve Spartanburgu. Jak jsme vás před nedávnem na AutoRevue.cz informovali, BMW navíc podporuje své dodavatele v tom, aby vyráběli v USA nebo jiných zemích, jejichž měna je na dolaru přímo závislá. Z našeho zpravodajství rovněž víte, že i Fiat je rozhodnut vyrábět v USA, a to buď v nové továrně, nebo v rámci nevyužitých kapacit některého z partnerů. Také Volkswagen hodlá rozšířit svoji přítomnost v USA nejen rozšiřováním produkce ve stávající továrně v Mexiku, ale také výstavbou zcela nové fabriky, pro niž právě hledá vhodné místo. 
 
Evropská ekonomika však utěšeně roste, jen německý export zaznamenal v lednu devítiprocentní nárůst v porovnání se stejným obdobím roku 2007. Silné Euro hraje do karet společnostem, jež nakupují výrobky třeba v Asii, navíc pomáhá vyrovnávat rostoucí ceny energií, z nichž většina je vyjadřována v dolarech. Americké hospodářství zpomaluje a Američané méně nakupují evropské produkty. Z toho mohou částečně těžit americké firmy, ale tržní podíl navyšují výrobci z Asie právě na úkor evropských producentů. V dané situaci je jasné, že si dolar stále zachovává významný vliv na chod světové ekonomiky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Také Alfa Romeo musela přehodnotit své plány vstupu na americký trh
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
VW CC 2
Rok výroby: 2012
Stav: 107 629 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků