Skutečná spotřeba vs udávaná: Čím větší motor, tím lepší

Přemýšleli jste nad tím, proč se reálná spotřeba moderních aut liší od udávané někdy i o celé litry? Německý ADAC na to našel odpověď.
Skutečná spotřeba vs udávaná: Čím větší motor, tím lepší

Plno motoristů si už zvyklo, že udávaná spotřeba paliva nemá s realitou společného vůbec nic. Německý ADAC postavil vlastní metodiku měření spotřeby a srovnal rozdíly mezi tím, kolik auta skutečně „žerou“ a kolik paliva by si měla vzít podle údajů výrobce.

Měření probíhalo od dubna 2012 do května 2014. Testem prošlo 345 různých aut. ADAC celkem otestoval 137 benzínových modelů, 156 dieselů, 24 hybridů, 12 elektromobilů, 11 aut na CNG a pět aut na LPG.

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

ADAC použil nový měřící cyklus WLTP (Worldwide Light vehicles Test Procedure), kterým se má v budoucnu udávat spotřeba po celém světě. Ten prý více odpovídá realitě, neboť se v něm více akceleruje, jede se rychleji a delší dobu.

K tomu ADAC přidal ještě svůj vlastní cyklus měřící spotřebu na dálnici, který zároveň počítá i s akcelerací na plný plyn. ADAC zároveň nechal vozidla na měřící brzdě jet s rozsvícenými světly a se zapnutou klimatizací. Němci také použili přesnější model pro započítání skutečné hmotnosti auta a odporu vzduchu.

Cena za rychlost: Jaká je reálná spotřeba při maximálce

Cena za rychlost: Jaká je reálná spotřeba při maximálce

Výsledky mohou být pro někoho překvapivé. Například hybridní pohony měly v průměru o čtvrtinu horší spotřebu. Diesely mají spotřebu o 14 % horší a zážehové motory jen o asi 10 %. Ukazuje se také, že malé přeplňované downsizované motory „lžou“ mnohem více než velkoobjemové atmosférické motory. Některá velká auta jsou podle testu ADACu ve skutečnosti dokonce úspornější, než vyplývá z tabulkových hodnot.

Mezi benzínovými motory vyhrál Chevrolet Camaro Cabrio 6.2 V8, který měl o 17 % menší spotřebu. Na druhém místě se umístilo Audi R8 V10 Spyder se spotřebou nižší o 7 % a třetí skončil Nissan 370Z Roadster s automatickou převodovkou, který si vzal o 6 % paliva méně. Diesely vyhrála Škoda Yeti 2.0 TDI (125 kW) 4x4 DSG s o procento nižší spotřebou.

Auta se spotřebou 3 litry aneb Kolik by jich přežilo směrnici EU

Auta se spotřebou 3 litry aneb Kolik by jich přežilo směrnici EU

Jediný hybrid, který ve skutečnosti odpovídal udávané hodnotě, byla Kia Optima. Ta měla jen o 0,4 % horší spotřebu. Nejhorší je naopak Volvo V60 D6 Hybrid, jehož spotřeba vzrostla oproti té homologované o 84 %. Toyota Prius Plug-In se s o 73 % horším výsledkem také moc nepředvedla.

V následující tabulkách najdete vždy tři nejlepší a tři nejhorší auta z různých kategorií. Také jsme z výsledků vybrali některé modely značky Škoda a dali je do samostatné tabulky.

Benzín

model udávaná spotřeba skutečná spotřeba rozdíl
Chevrolet Camaro Cabrio V8 14,1 l/100 km 11,70 l/100 km -17 %
Audi R8 Spyder V10 S Tronic 13,3 l/100 km 12,43 l/100 km -7 %
Nissan 370Z Roadster AT 10,9 l/100 km 10,22 l/100 km -6 %
Fiat Punto 0.9 TwinAir 4,2 l/100 km 5,63 l/100 km 34 %
Volvo V70 T5 AT 6,4 l/100 km 8,51 l/100 km 33 %
Mercedes E 250 Coupé AT 5,7 l/100 km 7,23 l/100 km 27 %


Diesel

model udávaná spotřeba skutečná spotřeba rozdíl
Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG 6,3 l/100 km 6,22 l/100 km -1 %
Mercedes Viano 2.2 CDI 7,1 l/100 km 7,16 l/100 km -0,6 %
Citroen C4 Picasso HDI 150 5,9 l/100 km 5,89 l/100 km -0,2 %
Jeep Grand Cherokee V6 CRD 7,5 l/100 km 11,61 l/100 km 55 %
Volvo V40 D2 3,6 l/100 km 4,83 l/100 km 42 %
Renault Twingo 1.5 dCi 85 3,3 l/100 km 4,47 l/100 km 36 %


Hybrid

model udávaná spotřeba skutečná spotřeba rozdíl
Kia Optima 5,4 l/100 km 5,42 l/100 km -0,4 %
Honda Insight 4,3 l/100 km 4,71 l/100 km 10 %
Audi A6 2.0 TFSI Hybrid 6,2 l/100 km 6,91 l/100 km 12 %
Volvo V60 D6 Hybrid AWD 1,9 l/100 km 3,49 l/100 km 84 %
Toyota Prius Plug-in 2,1 l/100 km 3,64 l/100 km 73 %
Lexus IS 300h Sport 4,3 l/100 km 5,85 l/100 km 36 %

 

LPG

model udávaná spotřeba skutečná spotřeba rozdíl
Opel Astra 1.4 LPG ecoFLEX 7,9 l/100 km 7,96 l/100 km 1 %
Škoda Octavia Combi 1.6 LPG 9,2 l/100 km 9,39 l/100 km 2 %
Opel Corsa 1.2 LPG ecoFLEX 6,8 l/100 km 7,39 l/100 km 9 %
Kia Picanto 1.0 LPG 6,2 l/100 km 7,93 l/100 km 28 %
Opel Adam 1.4 LPG ecoFLEX 6,9 l/100 km 8,10 l/100 km 17 %

 

CNG

model udávaná spotřeba skutečná spotřeba rozdíl
VW Caddy 2.0 EcoFuel 5,7 kg/100 km 5,50 kg/100 km -4 %
Mercedes B 200 NGT 4,3 kg/100 km 4,36 kg/100 km 1 %
VW Golf BlueMotion 1.4 TGI 3,5 kg/100 km 3,60 kg/100 km 3 %
Fiat Panda TwinAir CNG 3,1 kg/100 km 3,93 kg/100 km 27 %
Opel Combo 1.4 CNG Turbo 4,9 kg/100 km 5,81 kg/100 km 19 %
Audi A3 Sportback g-tron 3,3 kg/100 km 3,65 kg/100 km 11 %

 

Jak si vedly škodovky

modeludávaná spotřebaskutečná spotřebarozdíl
Citigo 1.0 MPI 55 kW4,7 l/100 km5,35 l/100 km13,8 %
Citigo 1.0 MPI CNG2,9 kg/100 km3,15 kg/100 km8,6 %
Fabia Combi 1.2 TSI 63 kW5,2 l/100 km6,02 l/100 km15,8 %
Octavia 1.2 TSI 77 kW4,9 l/100 km5,37 l/100 km9,6 %
Octavia 1.6 TDI 77 kW3,8 l/100 km4,42 l/100 km16,3 %
Octavia 1.8 TSI DSG5,7 l/100 km6,65 l/100 km16,7 %
Octavia Combi 1.4 TSI5,3 l/100 km5,74 l/100 km8,3 %
Octavia Combi RS TDI4,6 l/100 km5,24 l/100 km13,9 %
Rapid 1.2 TSI 77 kW5,4 l/100 km5,74 l/100 km6,3 %
Yeti 1.4 TSI6,4 l/100 km7,18 l/100 km12,2 %
Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG6,3 l/100 km6,22 l/100 km-1,3 %

 

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků