Přemýšleli jste nad tím, proč se reálná spotřeba moderních aut liší od udávané někdy i o celé litry? Německý ADAC na to našel odpověď.
Plno motoristů si už zvyklo, že udávaná spotřeba paliva nemá s realitou společného vůbec nic. Německý ADAC postavil vlastní metodiku měření spotřeby a srovnal rozdíly mezi tím, kolik auta skutečně „žerou“ a kolik paliva by si měla vzít podle údajů výrobce.
Měření probíhalo od dubna 2012 do května 2014. Testem prošlo 345 různých aut. ADAC celkem otestoval 137 benzínových modelů, 156 dieselů, 24 hybridů, 12 elektromobilů, 11 aut na CNG a pět aut na LPG.
ADAC použil nový měřící cyklus WLTP (Worldwide Light vehicles Test Procedure), kterým se má v budoucnu udávat spotřeba po celém světě. Ten prý více odpovídá realitě, neboť se v něm více akceleruje, jede se rychleji a delší dobu.
K tomu ADAC přidal ještě svůj vlastní cyklus měřící spotřebu na dálnici, který zároveň počítá i s akcelerací na plný plyn. ADAC zároveň nechal vozidla na měřící brzdě jet s rozsvícenými světly a se zapnutou klimatizací. Němci také použili přesnější model pro započítání skutečné hmotnosti auta a odporu vzduchu.
Výsledky mohou být pro někoho překvapivé. Například hybridní pohony měly v průměru o čtvrtinu horší spotřebu. Diesely mají spotřebu o 14 % horší a zážehové motory jen o asi 10 %. Ukazuje se také, že malé přeplňované downsizované motory „lžou“ mnohem více než velkoobjemové atmosférické motory. Některá velká auta jsou podle testu ADACu ve skutečnosti dokonce úspornější, než vyplývá z tabulkových hodnot.
Mezi benzínovými motory vyhrál Chevrolet Camaro Cabrio 6.2 V8, který měl o 17 % menší spotřebu. Na druhém místě se umístilo Audi R8 V10 Spyder se spotřebou nižší o 7 % a třetí skončil Nissan 370Z Roadster s automatickou převodovkou, který si vzal o 6 % paliva méně. Diesely vyhrála Škoda Yeti 2.0 TDI (125 kW) 4x4 DSG s o procento nižší spotřebou.
Jediný hybrid, který ve skutečnosti odpovídal udávané hodnotě, byla Kia Optima. Ta měla jen o 0,4 % horší spotřebu. Nejhorší je naopak Volvo V60 D6 Hybrid, jehož spotřeba vzrostla oproti té homologované o 84 %. Toyota Prius Plug-In se s o 73 % horším výsledkem také moc nepředvedla.
V následující tabulkách najdete vždy tři nejlepší a tři nejhorší auta z různých kategorií. Také jsme z výsledků vybrali některé modely značky Škoda a dali je do samostatné tabulky.
Benzín
model | udávaná spotřeba | skutečná spotřeba | rozdíl |
Chevrolet Camaro Cabrio V8 | 14,1 l/100 km | 11,70 l/100 km | -17 % |
Audi R8 Spyder V10 S Tronic | 13,3 l/100 km | 12,43 l/100 km | -7 % |
Nissan 370Z Roadster AT | 10,9 l/100 km | 10,22 l/100 km | -6 % |
Fiat Punto 0.9 TwinAir | 4,2 l/100 km | 5,63 l/100 km | 34 % |
Volvo V70 T5 AT | 6,4 l/100 km | 8,51 l/100 km | 33 % |
Mercedes E 250 Coupé AT | 5,7 l/100 km | 7,23 l/100 km | 27 % |
Diesel
model | udávaná spotřeba | skutečná spotřeba | rozdíl |
Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG | 6,3 l/100 km | 6,22 l/100 km | -1 % |
Mercedes Viano 2.2 CDI | 7,1 l/100 km | 7,16 l/100 km | -0,6 % |
Citroen C4 Picasso HDI 150 | 5,9 l/100 km | 5,89 l/100 km | -0,2 % |
Jeep Grand Cherokee V6 CRD | 7,5 l/100 km | 11,61 l/100 km | 55 % |
Volvo V40 D2 | 3,6 l/100 km | 4,83 l/100 km | 42 % |
Renault Twingo 1.5 dCi 85 | 3,3 l/100 km | 4,47 l/100 km | 36 % |
Hybrid
model | udávaná spotřeba | skutečná spotřeba | rozdíl |
Kia Optima | 5,4 l/100 km | 5,42 l/100 km | -0,4 % |
Honda Insight | 4,3 l/100 km | 4,71 l/100 km | 10 % |
Audi A6 2.0 TFSI Hybrid | 6,2 l/100 km | 6,91 l/100 km | 12 % |
Volvo V60 D6 Hybrid AWD | 1,9 l/100 km | 3,49 l/100 km | 84 % |
Toyota Prius Plug-in | 2,1 l/100 km | 3,64 l/100 km | 73 % |
Lexus IS 300h Sport | 4,3 l/100 km | 5,85 l/100 km | 36 % |
LPG
model | udávaná spotřeba | skutečná spotřeba | rozdíl |
Opel Astra 1.4 LPG ecoFLEX | 7,9 l/100 km | 7,96 l/100 km | 1 % |
Škoda Octavia Combi 1.6 LPG | 9,2 l/100 km | 9,39 l/100 km | 2 % |
Opel Corsa 1.2 LPG ecoFLEX | 6,8 l/100 km | 7,39 l/100 km | 9 % |
Kia Picanto 1.0 LPG | 6,2 l/100 km | 7,93 l/100 km | 28 % |
Opel Adam 1.4 LPG ecoFLEX | 6,9 l/100 km | 8,10 l/100 km | 17 % |
CNG
model | udávaná spotřeba | skutečná spotřeba | rozdíl |
VW Caddy 2.0 EcoFuel | 5,7 kg/100 km | 5,50 kg/100 km | -4 % |
Mercedes B 200 NGT | 4,3 kg/100 km | 4,36 kg/100 km | 1 % |
VW Golf BlueMotion 1.4 TGI | 3,5 kg/100 km | 3,60 kg/100 km | 3 % |
Fiat Panda TwinAir CNG | 3,1 kg/100 km | 3,93 kg/100 km | 27 % |
Opel Combo 1.4 CNG Turbo | 4,9 kg/100 km | 5,81 kg/100 km | 19 % |
Audi A3 Sportback g-tron | 3,3 kg/100 km | 3,65 kg/100 km | 11 % |
Jak si vedly škodovky
model | udávaná spotřeba | skutečná spotřeba | rozdíl |
---|
Citigo 1.0 MPI 55 kW | 4,7 l/100 km | 5,35 l/100 km | 13,8 % |
Citigo 1.0 MPI CNG | 2,9 kg/100 km | 3,15 kg/100 km | 8,6 % |
Fabia Combi 1.2 TSI 63 kW | 5,2 l/100 km | 6,02 l/100 km | 15,8 % |
Octavia 1.2 TSI 77 kW | 4,9 l/100 km | 5,37 l/100 km | 9,6 % |
Octavia 1.6 TDI 77 kW | 3,8 l/100 km | 4,42 l/100 km | 16,3 % |
Octavia 1.8 TSI DSG | 5,7 l/100 km | 6,65 l/100 km | 16,7 % |
Octavia Combi 1.4 TSI | 5,3 l/100 km | 5,74 l/100 km | 8,3 % |
Octavia Combi RS TDI | 4,6 l/100 km | 5,24 l/100 km | 13,9 % |
Rapid 1.2 TSI 77 kW | 5,4 l/100 km | 5,74 l/100 km | 6,3 % |
Yeti 1.4 TSI | 6,4 l/100 km | 7,18 l/100 km | 12,2 % |
Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG | 6,3 l/100 km | 6,22 l/100 km | -1,3 % |