Skupina právníků chce dostat autonomní vozy na české silnice

K tomu, aby se autonomní vozy začaly pohybovat i po našich silnicích, je ještě dlouhá cesta. Nějak se ale začít musí, proto vznikla iniciativa, která připravila novelu silničního zákona.

Pokud se ptáte, proč se v moderních autech objevují stále nové systémy podpory řidiče, je to proto, že po složení všech dílků skládačky vznikne vůz, který bude jezdit úplně sám. Aby se tak stalo, musejí automobilky urazit ještě dlouhou cestu, všechna snaha ale bude zbytečná bez podpory legislativy. Třeba v Německu se už na vybraných úsecích dálnic autonomní vozy testují, avšak pouze ty, u kterých má řidič povinnost v případě problémů zasáhnout.

O tom, že bychom takové vozy mohli začít potkávat i na našich silnicích, informoval web Zdopravy.cz. Podle něj sestavila skupina právníků a automobilových nadšenců novelu zákona na pozemních komunikacích, kterou chce prostřednictvím místopředsedy KDU-ČSL Marian Jurečky dostat ke schválení poslanců.

Auta bez zrcátek a s kamerami, které hlídají řidiče. Tohle vyvíjejí v Praze

Auta bez zrcátek a s kamerami, které hlídají řidiče. Tohle vyvíjejí v Praze

Podle Jurečky je důležité, aby se u nás autonomní technologie vyvíjely, což už se děje díky společnosti Valeo, a rovněž testovaly. Novela silničního zákona však nebere v úvahu autonomní vozy jako jeden celek.

„Novela neumožňuje jakýkoli provoz autonomních vozidel, umožňuje jen provoz aut tzv. třetí úrovně. To znamená, že ve vozidle musí celou dobu být způsobilý řidič. Navíc musí být připraven opět převzít řízení – pokud to situace vyžaduje, nebo ho k tomu vozidlo samo vyzve,“ řekl serveru Zdopravy.cz Jurečka.

TEST Audi A8 50 TDI quattro: Panu ministrovi s láskou

TEST Audi A8 50 TDI quattro: Panu ministrovi s láskou

Stejně jako v Německu se počítá s využitím dálniční sítě nebo speciálních parkovacích domů. Aby vůz mohl být na českých silnicích testován, musí být schopen automaticky zvládnout podélnou i příčnou jízdu, držet odstup od vozidla jedoucího vpředu, měnit směr jízdy, dodržovat rychlostní limity nebo rozpoznat, kdy je potřebný zásah řidiče.

Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

včera | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 139 příspěvků