Skupina právníků chce dostat autonomní vozy na české silnice

K tomu, aby se autonomní vozy začaly pohybovat i po našich silnicích, je ještě dlouhá cesta. Nějak se ale začít musí, proto vznikla iniciativa, která připravila novelu silničního zákona.

Pokud se ptáte, proč se v moderních autech objevují stále nové systémy podpory řidiče, je to proto, že po složení všech dílků skládačky vznikne vůz, který bude jezdit úplně sám. Aby se tak stalo, musejí automobilky urazit ještě dlouhou cestu, všechna snaha ale bude zbytečná bez podpory legislativy. Třeba v Německu se už na vybraných úsecích dálnic autonomní vozy testují, avšak pouze ty, u kterých má řidič povinnost v případě problémů zasáhnout.

O tom, že bychom takové vozy mohli začít potkávat i na našich silnicích, informoval web Zdopravy.cz. Podle něj sestavila skupina právníků a automobilových nadšenců novelu zákona na pozemních komunikacích, kterou chce prostřednictvím místopředsedy KDU-ČSL Marian Jurečky dostat ke schválení poslanců.

Auta bez zrcátek a s kamerami, které hlídají řidiče. Tohle vyvíjejí v Praze

Auta bez zrcátek a s kamerami, které hlídají řidiče. Tohle vyvíjejí v Praze

Podle Jurečky je důležité, aby se u nás autonomní technologie vyvíjely, což už se děje díky společnosti Valeo, a rovněž testovaly. Novela silničního zákona však nebere v úvahu autonomní vozy jako jeden celek.

„Novela neumožňuje jakýkoli provoz autonomních vozidel, umožňuje jen provoz aut tzv. třetí úrovně. To znamená, že ve vozidle musí celou dobu být způsobilý řidič. Navíc musí být připraven opět převzít řízení – pokud to situace vyžaduje, nebo ho k tomu vozidlo samo vyzve,“ řekl serveru Zdopravy.cz Jurečka.

TEST Audi A8 50 TDI quattro: Panu ministrovi s láskou

TEST Audi A8 50 TDI quattro: Panu ministrovi s láskou

Stejně jako v Německu se počítá s využitím dálniční sítě nebo speciálních parkovacích domů. Aby vůz mohl být na českých silnicích testován, musí být schopen automaticky zvládnout podélnou i příčnou jízdu, držet odstup od vozidla jedoucího vpředu, měnit směr jízdy, dodržovat rychlostní limity nebo rozpoznat, kdy je potřebný zásah řidiče.

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 67 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků