ÚVMV 1100 GT: Skoro po padesáti letech vznikají další kusy unikátního českého kupé

79 komentářů

husovice
17. dubna • 10:12

......nevím proč se debata o tak krásném autě zvrhla na politické "blábolení". Vždyť toto auto i když je padesát let staré, je stále krásné. Měli bychom poděkovat tvůrcům za to že chtějí tuto legendu ještě oživit. Spíše bych se bavil o tom, zda by výrobce "českých lotusů - Kaipanů, nemohl své zkušenosti s výrobou a přestavbou Kaipanů nasměrovat na výrobu tohoto krásného kupé, jistě by si našlo mnoho svých kupců a přestavba ze Škody 100 na toto krásné kupé by jistě nebyla o mnoho složitější než výroba Kaipanů.

Demon
17. dubna • 13:39

Proboha, co to blábolíte, . Nemáte ani ponětí o současných předpisech, npř. Bariera test. Dojí mají mne ti expert, kteří zasvěceně hovoří coby, jakby, kdyby. Nebylo k dostání nic. Co bylo trochu k světu, bylo za valuty a dostat příděl, to byla práce pro Herkula. Vařilo se z vody a ještě byla po spláchnutí WC. 80% z vás očurávalo s tatikem rohy, a nevíte absolutně nic. Ale, že se vzrušuji. Osel zůstane oslem a pařez pařezem.

Jiří
20. prosince • 16:33

Vy budete opravdu mimořádný idiot :-)

ice
3. dubna • 11:11

Fiat 850 Lombardi ... zajímavé že tahle šáde je prakticky stejná designově... ale určo to vymysleli češi celééé :-/

Jarda
31. března • 18:28

No a nebo se pak prodala koncepce do zahraničí.....Jelikož valut bylo potřeba.....Stejně jako se podívej na prototypy od škodovky a je zajímavé kolik konceptů vymyšelných v Škodovce
se pak objevilo třeba u VW (Proč by asi jinak mělo VW zájem kupovat Škodu když byla tak špatná a měla by jen blbé nápady)

Kostˇa
3. února • 1:53

Vím kde se nachází laminátový skelet!

Jawamaniak
4. února • 23:50

Tak to vydelas mozna melouna!

Brousil Jaroslav
2. února • 17:19

Já pravděpodobně toto auto viděl v roce 1969 nebo1970 na podzim v obci Hrdlovka, (dnes již neexistuje)u Duchcova.Strašně mě udivil na takovém automobilu znak(nebo nápis)Škoda,to si již přesně nepamatuju.Nikdo komu jsem to říkal mi stejně nevěřil.Jarda.

defender110
16. prosince • 7:28

Parádní auto, mi osobně jen na tom nesedí ty zadní světla.

NEMO
2. prosince • 22:32

No, pokud si pamatuji, pracoval jsem tehdy ve Výhledové projekci UVMV, kde se řešil motor 2x OHC na bázi S 1100 který vypadal úplně jinak. Z výkresu to není zřetelné, ale největší problém byl se zdvihátky, resp. seřizováním vůle. U prvního prototypu ( 78 kpři prvním startu na brzdě se seriovým vyztuženým blokem , jinou hlavou a 2 WEBER DCOE) jsme to řešili destičkovými zdvihátky Fiat 125. Ing Mackerle měl navržený planžetový system, ale ten nebyl odzkoušen. Dále by mne zajímalo uložení ZN do skeletu, které tehdy jsme navrhli se šikmými osami kývání a dokonce nápravu zabudovali do karoserie Š100, kde ujela pár tisíc km . Vím, že když se s tím autem svezl Haugland, tak už zněj nechtěl vylézt a okamžitě si jej chtěl odvézt. Ale uložení vyžadovalo další vývoj, bylo silně podimenzované, Hrozilo jeho vytržení ze skeletu. Díly ZN se vyklepávaly na kopytech v Liazu, Mnichovo Hradiště. Před pány hluboce smekám. Mohu říci že oba Milanové ing. Vacek a p. Strejček by určitě měli radost. Auto je i po uplynulé době stále krásné. Vzpomínám na jednoho vedoucího jednoduchého soudruha, který chtěl po ukončení projektu prototyp střelit do zdi jako barierovku. Naštěstí se tomu podařilo zabráínit, a p. Strejček vozidlo odkoupil. K autu byla tehdy zakoupena Matra 1700 GT jako porovnávací vozidlo. To se prodalo, bylo někde na Zbraslavi a slyšel jsem že jej jakýsi mladý "zkušený" řidič totálně brzy odepsal..

Honza
23. listopadu • 11:28

Krásné auto, pamatuji jej z Brna z veletrhu. Váš bývalý kolega Honza

Jirka
21. listopadu • 15:00

Aniž bych chtěl snižovat šikovnost českých rukou a nápadů, přeci jen by bylo vhodné uvést věci na pravou míru. Tohle auto vzniklo na základě Saabu Sonett. Jeden kus ( někde se mluví i o dvou) škodovka někdy v 70 letech koupila a hodně se jím inspirovala.

Demon
16. dubna • 17:31

Nekoupila, nevymýšlejte si. Soneta znáte tak ze zápalkových nálepek . Ale určitě ne po konstrukční stránce. Trochu skromnosti člověku nikdy neuškodí.

NEMO
2. prosince • 22:51

Ach jo, budďte radši zticha.. Nevíte o tom absolutně nic, pouze ze sebe děláte ..... dosaďte si sám.

Banán
23. listopadu • 13:43

Byl to SAAB Sonett V4 výrobní číslo 000750. Závodil s ním později Zdeněk Mašita a MUDr. Pujman. Od roku 1991 je v soukromé sbírce Saabů v Tišnově. Majitel sbírky má i druhého Sonetta prodaného v Československu, je to předprodukční model výrobní číslo 000267, původní majitel režisér Martin Frič, potom ho měl Václav Syřiště (filmy "Jáchyme hoď ho do stroje" a "Pumpaři od Zlaté podkovy".

Jarda
22. listopadu • 21:26

Všichni se někde "inspirují", pokud přímo nekopírují. ;-) Odkud myslíte, že pochází idea ŠKODY ROOMSTER? Kastle není produktem koncernu, jak by někdo předpokládal ani škodováckého studia. Primární idea s těmi menšími okny vpředu a vystouplými vzadu pochází od FIATu, stačí prolistovat časopis AUTOMOBIL REVUE ročník tuším cca 2000.

Jawamaniak
4. února • 23:54

Jen ze kdyz ta "inspirace" vypada jako nepodarena kopie tak je to trapne ... .

Kuk Vykuk
19. listopadu • 0:24

Nejodpornější zadek co jsem kdy viděl.

kolemjdoucí 2
19. listopadu • 17:12

Stojíš u zrcadla, že :-D

Kuk Vykuk
21. listopadu • 3:43

Ještě mi voči na prdel nepřeoperovali, ale tobě už asi jo B-]

Pavel Schwendt ml.
18. listopadu • 17:44

Dobrý den,
na začátku jsem viděl podvozek GT s tátou u Vás v garáži:) tak se to povedlo, super.

Nemo
16. dubna • 17:25

Pavle Schwendte ml. Co dělá táta? V době , když se vyvíjelo GT dělal u nás ve Výhledové projekci ( ing. Mackerle) mechanika. Opravdu jsem ho znal, pracoval jsem v té době na motoru 1100 GT s Ing. Jiřím Šrubařem. Nevymýšlím si, Váš děda byl právník a hájil v roce 1970 K. Peterku, chytili ho policajti, jak při návratu z hospody čurá pod nějakým plakátem. Bohužel byl na něm Brežněv. Děda měl v té době SAAB 96. Pokud je táta živ, pozdravujte ho od Ivana. Udělal jsem specielní mail , protože si nemíním nechat zacpat svoje adresy nějakými žvásty. Stačí , když si projdu diskusi. Jen pro info, motor 1100 GT 2x OHC, hliníkovou hlavu s polokulovitým prostorem , tenkrát jsme s Pavlem řešili jak udělat polokulovitý tvarový nůž z Radeca. Byl to pěkný horor , ale povedlo se. Další průšvih byla zdvihátka. Byl to problém , jak seřizovat vůli , ing Mackerle měl na to patent, ale na větší serii to nebylo , U 1. prototypu jsme to nakonec vyřešili zdvihátky z Fiat 125, s vkládanými litinovými destičkami, ale byl to patent, nejel přes to vlak. Zvláště tehdy. Motor tehdy dodýchal v Omnia Bratislava - pak z ní vzniknul BAZ. To by byla taky historka na román. Právě tam jsem jezdil s Matrou 1700 GT ( lahvově zelená), která byla zakoupena jako porovnávací vzorek. Nakonec historku. Dálnice nebyla, jezdilo se po staré silnici Praha -Brno -Malacky - Bratislava. Protože to byl exot, stavěli mne často policajti. Ne pro rychlost, ale pro vzhled. ( jinak jsem v pohodě ujížděl T 603. M. šla v pohodě 180 km. O akceleraci ani nemluvím) Tak mne u Malacek zastavili dva chlapci. "Pán riadič, vystuptě si s voza. Čo je to za oný ? Myslitě hento oné auto ? Veď hej. To je Matra. Bohača, to roibja Maďári ? Ne , Francuzi. Ale veď Mátra je v Maďarsku, veď hej, ale toto je MATRA. Tak nediskutujte a otvortě motor - stál ten 3 hvězdičkový u přední kapoty. Nech sa pači. Zvednul jsem přední haubnu a tam byla rezerva, vercajk a moje taška. Bylo mi jasné , že chce vidět motor. Dobre, dobre , přešel k zadnímu víku. Těrazky ukážtě motor. Víko šlo nahoru a tam byl další zavazadlový prostor s příslušným bordelem. Boha jeho, kdě to ma ten motór ? Ve prostredku. Ma to motor pred zadnou nápravou. To už tomu pitomcovi začaly ujíždět nery. Něrobtě si piču a ukážtě motor. ! Tak jsem zvednul zadní okno a pod ním na plošině bylo víko motoru. Čuměli jak puci . To nejlepší přišlo na konec . ( jak byli dychiví to prohlédnout , tak si v 95 % neřekli o papíry) Auto bylo tehdy na červených číslech. Už jsem měl připravenou odpověď na otázku ve smyslu a kto je majitěl, komu to patrí. ? Na to jsem měl perfektní odpověď. To auto je STÁTNÍ ! Tehdy státu patřilo všechno , i ÚVMV. A většinou nastala mela . Nojo, tohle byla ale určitě Štátná Bezpečnosť ! Určito ten kokot idě do Wiedně na nejaku šiponaž a my ho tu zdržujem. Keď si budě st´t´ažovat, Šefovia nas pojebů !!! Prepačtě sudruh ehm.. ehm. Prepačtě. Moc sa ospravedlňujem. . Sadkajtě prosím, štiatlivu cestu. Vletěl do silnice , zastavil provoz na Bratislavu, s úklonou mi naznačil že možem ist. Ten druhý stál v pozoru a salutoval. Tak na to, kromě jiného , byla Matřička dobrá. Největší problém bylo po celou dobu zachoval kamenný ksicht a tvářit se nas.. vztekle. Zdravím pány Stočese a Kotala, moc si na ně nepamatuji, mám ale dojem, že p. Stočes dělal na brzdě u Ing Jahody. Nebo u Dědka na zkušebně. Opravdu nevím. Odešel jse v roce 1972. Chlapci, držím vám oběma 4 palce a dvě nohy, ať se dílo podaří. !!!

Jarda
18. listopadu • 12:24

Už když se objevily fotky v dobovém tisku, to jsem byl ještě školák, se mi tohle auto hodně líbilo. Bylo ale jasný, že to asi nebude mít šanci na výrobu, když v době "poučení z krizového vývoje", tj. počínající "normalizace", měli soudruzi zcela jiné starosti. Je škoda, že spousta nadějných projektů, práce a energie schopných a tvořivých lidí byla v té době zmařena. Ale pěkně se na to dívá i dnes, kastle je zcela nadčasová, bohužel to zůstane jen u těch 2 dvou nových exemplářů. Nedovedu si představit, kolik byl stála výroba a zkoušky nějaké menší série pro petrolheady... Pořádný balík. Asi by už dnes do toho v ČR nikdo nešel a nikdo cizí nebude mít zájem....

puk123
18. listopadu • 14:41

Série pro petrolheady? :-D Myslíš, že by si dneska koupili sporťák od Dacie s motorem 1.6l ?

Jarda
18. listopadu • 20:22

Petrolheadi nejsou jenom lidi, kteří musí mít pod kapotou V8 a 400 koníků, jsou i jiní petroheadi. Těm prvním říkám "snobi", a pokud se ani s takhle výkonnou károu neumí na silnici chovat, potom "burani". Přeber si to.

milan
18. listopadu • 12:16

A proč né že to nešlo před 5é lety tak to mohou klucí dohnat ted . Jen kdyby byl na předku znak Ferrari tak to by všichní obdivovali . Klucí jen tak dál a klidně více kusů je to kouzelné vozítko.

Peterka
18. listopadu • 12:13

Disky Alcar, kliky ze Š120, zadní lampy Š100, pěkná slátanina...

BUBU
20. února • 9:31

Pane Peterka, proč zadní lampy ze Škody 100 a ne z Tatry 613, proč kliky ze Š 120 a ne ze Škody 1203 a disky v té době se mi zdá jediné na trhu hliníkové nebo elektronové. Všechno v této době bylo unifikované (tedy aby se to dalo použít od Š 100 až po nákladního "Trambuse". Asi jste v této době ještě nebyl na světě. Já viděl tato auta jezdit na závodech do vrchu asi v 70tých letech. Mám je někde na fotkách. "Upír z Feratu" je ale trochu hezčí.

milan
18. listopadu • 12:21

Když někdo kritizuje at se sám ukáže co vymyslel a postavil on.Třeba z dílů starých aut.

KiriNo.1
18. listopadu • 13:45

Škodovka toho moc v tomhle případě nevymyslela, pouze okopírovala SAAB Sonett a nacpala tam krámy co ji zbyly z absolutních ***** typu Š120 a jiných špičkových produktů socialistického průmyslu. Což ovšem nebrání tomu, aby se podobné slátaniny staly nesmrtelnými modlami, které budou navždy uctívány škodováckými fanboys.

NEMO
2. prosince • 22:43

Vážený odborníku, tohle auto nikdy Škodovka nevyvíjela, naopak byla proti němu. Oni měli tu svoji hrůůzu, naprosto nepoužitelnou v běžné sérii.

Jean
19. listopadu • 7:21

O tom s tym saabom som ani nevedel. To by ma zaujimalo, co na stavbe troch prototypov mohlo stat 3 mega, ked okrem laminatu na kasnu nic nevyvijali.

Jirka_1
21. listopadu • 0:16

Vyvíjel se dvouvačkový motor a pak výroba kopyt pro laminátové díly vychází docela draho. Nevím sice, který motor v tomto autě přesně je, protože se údaje docela rozcházejí, ale svého času mělo ÚVMV třináctistovku 2xOHC, 165 k při 9 500 rpm...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
NEMO
2. prosince • 22:48

AAno, ale GT mělo 1100, návrh ing. Mackerleho, V ÚVMV byla ještě skupina benzinových motorů, mimochodem velice šikovní kostruktéři. Vůbec nevíte o co jde, ale budiž, takových jako vy je vždy hodně. Lidi ,kteří pracovali na GT jsou naživu snad 2. Vy, to určitě nejste.

R
18. listopadu • 18:11

Konečně to někdo popsal správně, ještě bych doplnil, další z komunistického kopírování čehokoliv.

georg51
20. srpna • 21:22

Blbečkové, každá věc je podobeninou něčeho. Je mi 65 let. dobře si na tu dobu vzpomínám. UVMV jel vlastní cestou a samozřejmě pomáhal automobilkám, které neměly kvalitní vývojovou základnu.Skodovka měla Česanu. Taková byla doba. Pokud to nechápete tak neposílejte příspěvky-blbečkové.

Milan
18. listopadu • 11:39

Super, zaslouží obdiv. Hodně zdaru při stavbě dalšího kusu.

Jaromír Hatrman
18. listopadu • 11:02

Před 50 léty možná, ale teď?

18. listopadu • 10:20

Moc jim fandím. Jako malej jsem kdysi hóóóódně dávno viděl asi tej jediný ofiko vůz na parkovišti ve slovenských Piešťanech. Stálo tam mraky lidí u placky, a nikdo netušil co to je. Jen podle přístrojovky a pár detailů se dlo odvodit na Škodu. V té době člověk viděl digitálky jen u arabášú, co tam jezdili do lázní, být to později, tak by to člověk vyfotil mobilem. Takhle mám jen matnou vzpomínku, která se mi teď vrátila. Dík za článek.

Peter
13. března • 18:55

V Piestanoch si pravdepodobne videl jedno z aut GIOM ktore skonstruovali domaci pretekari Nemec , Bertoli , sochar Chotvac a spol ... . Tu je clanok http://www.vrchy.com/giom.php...

NEMO
2. prosince • 22:40

Nedalo, GT mělo úplně jiné přístroje. Pokud to bylo lahvově zelené ,mohla to být Matra 700 GT. S tou se občas trochu samostatně jezdilo.

NEMO
2. prosince • 22:41

Pardon, 1700 GT

3*(7dh&^%
18. listopadu • 10:01

Neni to k tematu, ale presto:
Na tomto webu neni ani SLOVO o nove Mazde CX-5, ktera byla predstavena vcera. Domnivam se, ze vzhledem k poctu lidi zajimajicich se o Mazdu a jeji produkci, je to velice podezrele. Jeste ironictejsi je, ze si ji nedovolil zcela vyignorovat ani nemecky autobild.
Mame zde prevaznou cast clanku o Skode a predevsim tedy o Kodiaku. Nic proti, vsichni chapeme, ze redakce musi zpivat pisen sveho chlebodarce.
Naskyta se tedy otazka, zda ma Skoda z nove CX-5 takovou hruzu, ze o ni zakazala jakkoliv informovat? Pokud je tomu skutecne tak, pak musi nasledovat otazka: Ma to znamenat, ze CX-5 je o tolik lepsi nez Kodiak? Rozhodne namet k zamysleni.
At si to kazdy prebere sam.
S jistotou lze ovsem prohlasit, ze PR oddeleni skody to tentokrate prilis nezvadlo. Upocenou a prizemni snahou nasadit vsem kolem dokola klapky na oci, zavdalo pricinu k pochybnostem o kvalitach Kodiaku a jeho postaveni na trhu.
Pokud Skoda nezvlada ani markening, jak ma clovek verit, ze vlada cokoliv jineho?

dolecm
19. listopadu • 12:51

to ze jsi paranoidni, neznamena ze po tobe nejdou ;-)

Zdeněk
18. listopadu • 14:18

Není nad to, když se v hloupé hlavě vylíhne nějaká imbecilita a pak se majitel té hloupé hlavy dopracuje na základě té imbecility ke "znaleckým a vysoce odborným" závěrům. V automobilismu všeobecně a v marketingu obzvlášť, čím větší hlupák, tím větší "odborník a znalec".

<86235hd
19. listopadu • 0:56

Tak jasne. Ale stacilo rict, ze je to na tebe prilis komplikovane. :-P

Tom
18. listopadu • 10:53

Samozřejmě že je o tolik lepší. Dokonce bych řekl že když si srovnáme výbavu apod. tak bude Mazda i levnější. Sice si s sebou nemužete vzít tolik vzduchu jako v Kodiaqu, ale za to dostanete skvělé jízdní vlastnosti, spolehlivost, kvalitu a nebudeme si nic nalhávat vypadá o 300% líp. Na Auto.cz o ní psali, nicméně další den článek zcela zmizel z hlavní stránky.

Hloupy Honza
18. listopadu • 18:05

Muzem jen hadat zda je to zamer. Nicmene tady jsem nevidel ani zpravu o nove BMW 1 sedanu.

cwe43fKhcdu834
18. listopadu • 14:32

Autobildu.de psat o Mazde CX-5 dovoleno je. Dokonce je v hlavnim sloupku uvodni stranky. Uz mne to na autorevue.cz prestava bavit. :-(

ce43Huxd6-/12edh2
18. listopadu • 14:26

Nu coz. Alespon nam to dava velmi dobry obraz o stavu ceske motoristicke novinariny. A taky neco o te Skodovce: Co neda Skoda na silnici a ani na papire, tak aspon v marketingu. ;-)

brk77
18. listopadu • 8:25

Pěkné. Když se divám na ty fotky, tak mi je až lito, že jste s tím vyjeli zrovna v dešti. :-)

chytrej
18. listopadu • 8:22

Komousi toho pohrbili spoustu. Vzdycky si vzpomenu na podobne zaslapane projekty, kdyz nekdo breci, jak za komousu bylo dobre, a jak nam tu komousi nechali nezadluzenou zemi. Toto je jeden z dluhu komunismu, zaslapany rozvoj prumyslu.

Lojza
27. března • 7:57

Zato dnes tu máme ukázkové montovny bez vlastního vývoje, bilionové dluhy, zlato z Národní Banky kdoví kde, ....., kadej "chytrej" jak rádio, tak to jsme si tím hadrákem opravdu pomohli.

husovice
17. dubna • 10:09

... nevím proč se debata o tak krásném autě zvrhla na politické "blábolení". Vždyť toto auto i když je padesát let staré, je stále krásné. Měli bychom poděkovat tvůrcům za to že chtějí tuto legendu ještě oživit. Spíše bych se bavil o tom, zda by výrobce "českých lotusů - Kaipanů, nemohl své zkušenosti s výrobou a přestavbou Kaipanů nasměrovat na výrobu tohoto krásného kupé, jistě by si našlo mnoho svých kupců a přestavba ze Škody 100 na toto krásné kupé by jistě nebyla o mnoho složitější než výroba Kaipanů.

husovice
17. dubna • 10:08

... nevím proč se debata o tak krásném autě zvrhla na politické "blábolení". Vždyť toto auto i když je padesát let staré, je stále krásné. Měli bychom poděkovat tvůrcům za to že chtějí tuto legendu ještě oživit. Spíše bych se bavil o tom, zda by výrobce "českých lotusů - Kaipanů, nemohl své zkušenosti s výrobou a přestavbou Kaipanů nasměrovat na výrobu tohoto krásného kupé, jistě by si našlo mnoho svých kupců a přestavba ze Škody 100 na toto krásné kupé by jistě nebyla o mnoho složitější než výroba Kaipanů.

Manyjak
20. listopadu • 11:58

Hlavně že teď jsme špička a spousty fabrik vůbec neexistuje;-). H.

Jean
18. listopadu • 10:56

Komouši to zarazili hlavne preto, že tá naša ultravýkonná socialistická ekonomika by to nezvládla, linka stojí peniaze. Ved preto sa aj škodovky držali tak dlho, na rozbehnutie inej výroby neboli prachy. Šak aj vznik favoritu je malý zázrak.
Iná vec je, že s bežným motorom to auto bolo v porovnaní so západnou konkurenciou k prdu, možno tak základná manta by bola porovnateľná. Lenže v Nemecku bola Manta začiatok bohatej ponuky, v ČSR by to bol koniec ponuky...:-/

Antiautomat
18. listopadu • 14:32

Priority ale boli aj inde. Neboli sme zadlzeni, ludia mali pracu, zili sice skromnejsie, ale na urovni, nekoncili na ulici, zadarmo si mal skolu, doktora, podniky platili podnikove zajazdy, decka mali zdarma vsemozne zaujmove kruzky, sportove kluby, nadranom si v pohode a v bezpeci presiel zo zabavy domov. Scifi, ze? Dnes mame (podaktori) super auta (na par rokov), hypoteku, problem zaplatit deckam jasle a skolku, zdravotnictvo a skolstvo v h.jzli, ludia pracuju do od nevidim do nevidim do umoru za par supiek (casto dve prace aby sa vobec uzivili), rozkradnuty stat, vsetko v moci nadnarodneho fasokapitalu - pohlad na demograficke statistiky uz 'prekonava' aj to, co tu bolo za protektoratu a hitlera. A zase az tak nevykonna ta ekonomika zrejme nebola, predstav si, co vsetko sa po 89 rozkradlo a este stale rozkrada. Naciname tretiu dekadu a este stale je co ukradnut, z toho, co sa tu budovalo za tie roky, zijeme doteraz. Narod uplne z toho konzumu osprostel, staci sa pozriet do hociktoreho hypermarketu, ved je to uz pod ludsku dostojnost, ako zvierata.Neobhajujem to, co tu bolo, ale to, co tu je teraz je presne opacny a este horsi extrem.
Na adresu miestnej naciuderky, nezabudnite ma oznacit za cerveneho, bolsevika a neviem co este podobne, presne v duchu toho glajchsaltovania ako za hitlera, ako to mate vo zvyku. Inak auto pekne, dizajn nadcasovy, trochu v tom vidim Lambo Miura, ale zase v tych dobach nic neobvykle. Rad by som to videl na ceste. Drzim palce.

jan
19. listopadu • 14:12

Já nevím jak je to na Slovensku, ale v Česku dosáhnete na příspěvek na bydlení až do maximální výše cca 15000 Kč měsíčně v závislosti na Vašem příjmu, i jako dlouhodobě nezaměstnaný. Školství (ani vysoké) zpoplatněno není. Navíc můžete studovat v libovolné zemi EU za stejných podmínek jako místní, čímž se otevírá cesta ke studiu v mnoha zemích evropy. U zdravotnictví je to komplikovanější, například standard hrazený zdravotní pojšťovnou u zubaře je natolik nízký, že je nutné si připlatit za lepší. Nicméně nabízená péče je na hony vzdálená tomu, co bylo k dispozici dříve. Z dlouhodobého hlediska je problém odchod lékařů do zahraničí (zejména praktičtí lékaři citelně chybí) a ani příliv zdravotnického personálu z Ukrajiny tohle neřeší. Souhlasím s vámi, že velké zahraniční (ale většinou ani domácí) firmy nezajíma většinou nic jiného než rychlý zisk. Na druhou stranu, kdy naposledy jste si připlatil za kvalitní, slovenský produkt od někoho, kdo vrací do společnosti více, než jen odvod na daních?
Zrovna teď u vás ficova vláda připravuje obchvat Bratislavy, na kterém se napakuje hodně lidí. To tam u vás nikomu nevadí? A pokud ano, proč si toho Fica pořád volíte?

Jean
18. listopadu • 14:48

Kto dnes núti ľudí zadlžovať sa? Keby za toho zlatého socíku mali za čo utrácať, tak by sa zadlžovali aj vtedy. Lenže farebný televízor - daj úplatok vedúcemu, čakaj v poradí, slušné auto? Daj úplatok a čakaj v rade a s tým bývaním to tiež nebolo také ružové, jak si to zábudliví 40+nici pamätajú, na byty sa tiež čakalo a kto nebol dobrý káder, dočkal sa prdu a nie bytu. A stavať sa dalo tiež len ked boli známosti, lebo stavebný materiál - čudujme sa - dostať bez známostí a úplatkov nebolo.

Lojza
27. března • 8:11

Jean, kde jste přišel na to, že si lidé nemohli brát půjčky, dostávali jsme dokonce půjčy s minimálním úrokem, nenávratné, nebo půjčky bezůročné, novomanželské půjčky z kterých nám byla odečtena část dluhu při narození dítěte, .... a že nebylo zač utrácet, ono jenom dobře, představte si, že by už tenkrát fabriky chrlily množství aut, televizorů a dalšího "bezporuchového" zboží, bez kterého se dá žít tak jsme veškeré zásoby přírodních zdrojů dávno vyčerpali. A co chudinka Gréta? Té by přinejmenší praskla cévka z toho, v jakém stavu by se naše zelenomodrá planeta ocitla.

Antiautomat
18. listopadu • 17:18

...skoncil si na ulici? Mal si pracu? Mal si istotu, ze nepadnes do biedy, decka sa mohli hrat same vonku, z prace si neprisiel preto, aby si musel do druhej aby Ta nevykopli na ulicu pod most. To je naozaj mat *slusne* auto taka ohromna hodnota, porovnatelna s rodinou, byvanim, vzdelanim, lekarskou starostlivostou, dostojnym dochodkom? To uz sme tak strasne klesli, ze celozivotny ciel je splatit hypoteku a pozicat si na *slusne* auto? Asi ano. Aj ked uznavam, ze aj toto /paradoxne/, je produktom doby minulej. To ano. Nijaky *zlaty* socik sa nekonal, ale ani nijake take doslova jatky ako dnes. Ludia sa zadlzovali aj vtedy, trebars mladomanzelska pozicka, co si Vy mladsi asi nepamatate. Ale toto co je dnes, to je hanba, vysmech.Dnes je to ine? Nie je. Len sa zmenili mena a prehodili kabaty. Idealy toho novembra 89 vyzerali akosi inak, ze. No, mali sme jedno, mali sme druhe, cas na zmenu k tretiemu a verim ze tentokrat uz k dobremu. Mame jedinecnu skusenost. Vyuzime ju.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Thorvo Kladivo
19. listopadu • 1:12

Samozřejmě jsi klidně skončil na ulici, spadl do bídy a tvoje děcka se cítily velmi v nebezpečí. A tahl dvě nebo tři práce, aby bylo na chleba. Stačilo, když jsi nesouhlasil dost devotně a někde si pouštěl hubu na špacír. Takových sociálně zabezpečených byly plný lágry a později kotelny, mimo jiné se takhle ten spolek kolaborantů a vlastizrádců z KSČ postaral o prakticky celou čsl. armádu z 2. světové války.

aminux
20. listopadu • 15:08

"A tahl dvě nebo tři práce, aby bylo na chleba. " - To mluvíš o který době? Můj táta jako elektrikář utáhl téměř celou rodinu, máma vydělávala míň."Takových sociálně zabezpečených byly plný lágry a později kotelny" - Tak rozhodně skončit v teplíčku v kotelně než mrznout pod mostem.. ;-)"Stačilo, když jsi nesouhlasil dost devotně a někde si pouštěl hubu na špacír." - Říká ti něco jméno Smetana (tykadlový řidič)?

puk123
18. listopadu • 11:40

Bylo to k ničemu. Za hranicemi (na západ od nás) by to nikdo nekoupil, prodeje u nás by to nezaplatily. Divím se, jak se jim vůbec podařilo prošustrovat tolik prachů. Jo, Praha byla vždycky někde jinde. Vzhled taky není nijak výjímečný. Pro mne nesmysl i po 50 letech.

Jean
18. listopadu • 11:45

Presne tak :-) Môžeme byť radi, že sa do výroby dostali 110R/Garde/Rapid.

Jaromír Hatrman
18. listopadu • 11:05

hoď do kelu.

Kaja
18. listopadu • 8:56

A k cemu takovy nesmyslny a zbytecny auto? Jen k rozestvavani lidi zavisti. Kdyz mel kazdy skodovku, ladu nebo moskvice.

jan
19. listopadu • 13:52

Přesně tak každý měl svou Škodovku, Ladu, nebo Moskviče. A pak tu byla ta squadra co se nechávala vozit v Zilech a Tatrách a úspěšně zadupala každou snahu o inovaci.

jirka
18. listopadu • 22:48

Vole, byl jsi tehdy již na světě a dospělý? A příčetný?

Mirek
18. listopadu • 12:47

A platy stejné, je jedno jestli jsem podávač na stavbě, nebo pracovník vývoje. Kde jses exote vyloup?

Milan
19. listopadu • 15:11

Ty učený hrdino kapitalistické práce,nezasloužíš si ani korunu za to ,že ležíš v kanclu. :-D

Mirek
19. listopadu • 20:16

Hele blbečku, já svou práci dávám práci asi třiceti lidem, kolika lidem umožníš pracovat ty? :-P

válka s mloky
18. listopadu • 10:58

Jasně, podle hesla "budeme mít všichni všechno stejně dohromady", abychom si náhodou nezáviděli. A v tom jsou právě kořeny té Vaší závisti. Hrůza, že se takoví mloci dožili dnešní doby. V tom je zhouba našeho národa.

kolemjdoucí 2
18. listopadu • 23:37

Prosímvás, a v který době žijete vy? Ono je to dneska lepší? Už jste si doma ubytoval nějakého běžence, když jste tak uvědomělý?Se vzpamatuj kašpare, Čapek musí rotovat v hrobě po tom co jsi tu zplodil.

Thorvo Kladivo
19. listopadu • 0:56

Co sem motáš běžence, debile? Mimochodem jsme tu 20 let živili 70 000 sovětských "běženců"...:-D

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Milan
19. listopadu • 15:15

kdyby nás ti sověti v 45 neosvobodili ,nebyl by jsi na světě(což by teda škoda nebyla!!) a neblil tady takový nesmysly, mladý hrdino:-D

XiXao
20. listopadu • 9:10

Pane Milane, máte zatemělou mysl totalitní výukou. Osvobození ČSR Rudou armádou byla pouhá fraška, protože dohoda o sférách vlivu v osvobozé Evropě byla mezi vítěznými mocnostmi uzavřena dávno před koncem války. Američani čekaly 3 dny na demarkační linii než Rudá armáda splní svůj předem daný úkol dobít Berlín a pak si přijede do Čech vyzvednout svoji válečnou kořist, takže Američani by mezitím stihly ČR osvobodit nejmíň 2krát. V Praze už nebylo co osvobozovat, ta se v podstatě osvobodila sama. Válka by skončila i bez příjezdu bolševiků a zbytky Němců by odtáhly tak jako tak. Hitler a Stalin, jak všichni víme, uzavřeli smlouvu o neútočení. A nebýt toho, že Hitler napadl CCCP, bolševici by se do války vůbec nezapojily, akorát by shrábli ta území, která by jim Hitler po svém vítězství dovolil, všetně zemí, které CCCP už dávno okupoval.

Lojza
27. března • 7:47

XiXao, máte v tom zmatek. Vy budete nejspíš jdením z těch, co jsou přesvědčeni, že si Rusové vymysleli válku s fašistickým Německem, aby mohli navštívit Prahu. Jediné, v čem máte pravdu je to, že Áda uzavřel se Stalinem smlouvu o neútočení, jenže mrknete li se do historických análů, zjistíte, že to byla poslední smlouva toho tipu, že předtím tu smlouvu uzavřel Hitler s Británií, Francií, Polskem, které de fakto bylo Hitlerovým spojencem. Tak se nejprve dovzdělejte a pak něco povídejte.

Doporučujeme

Články odjinud