Skon po 45 letech – Mazda končí s Wankelem

Skon po 45 letech – Mazda končí s Wankelem

Ne všechny revoluce docházejí vítězného konce. Platí to i o revolucích technických, v tomto případě o Wankelově čili rotačním motoru. Mazda, jako jediná automobilka na světě, která sériově vyráběla vůz s rotačním motorem, končí po bezmála 45 letech s jeho výrobou.

Rotační nebo také Wankelův motor má nyní pouze model Mazda RX-8. Nejnovější verze modelu se začne prodávat 24. listopadu a Mazda očekává prodej 1000 vozů. V červnu 2012 však výrobu ukončí.

Mazda představila první vůz s rotačním motorem v roce 1967. Wankelův motor má méně částí než srovnatelné pístové motory a je tišší. Výroba agregátu je ale dražší a motory mají vyšší spotřebu paliva a oleje. Rozhodnutí Mazdy ukazuje, jak se změnila chuť spotřebitelů, kteří nyní šetří svou kapsu i životní prostředí a dávají přednost úspornějším a ekologičtějším autům. 


Animace principu Wankelova motoru

Mazda však dodala, že vývoj rotačního motoru bude pokračovat a návrat vozů s tímto pohonem není tedy vyloučen. Mazda loni prodala jen 2896 vozů RX-8. Z toho 1245 v Severní Americe a 963 v Japonsku. Celkově do konce srpna automobilka prodala 1,995 milionu vozů s rotačním motorem.

Mazda se pyšní i vítězstvím v legendárním závodě Le Mans před 20 lety, kdy vyhrál právě automobil poháněný Wankelem.

Klepněte pro větší obrázek
Wankelův motor je spalovací čtyřtaktní motor s unikátní konstrukcí pístu a komory. Píst je vlastně konvexní trojúhelník, který rotuje kolem hřídele.

Zdroj: E15.cz
 

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

20.  2.  2018 | Radek Pecák | 78 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků