Skon po 45 letech – Mazda končí s Wankelem

Skon po 45 letech – Mazda končí s Wankelem

Ne všechny revoluce docházejí vítězného konce. Platí to i o revolucích technických, v tomto případě o Wankelově čili rotačním motoru. Mazda, jako jediná automobilka na světě, která sériově vyráběla vůz s rotačním motorem, končí po bezmála 45 letech s jeho výrobou.

Rotační nebo také Wankelův motor má nyní pouze model Mazda RX-8. Nejnovější verze modelu se začne prodávat 24. listopadu a Mazda očekává prodej 1000 vozů. V červnu 2012 však výrobu ukončí.

Mazda představila první vůz s rotačním motorem v roce 1967. Wankelův motor má méně částí než srovnatelné pístové motory a je tišší. Výroba agregátu je ale dražší a motory mají vyšší spotřebu paliva a oleje. Rozhodnutí Mazdy ukazuje, jak se změnila chuť spotřebitelů, kteří nyní šetří svou kapsu i životní prostředí a dávají přednost úspornějším a ekologičtějším autům. 


Animace principu Wankelova motoru

Mazda však dodala, že vývoj rotačního motoru bude pokračovat a návrat vozů s tímto pohonem není tedy vyloučen. Mazda loni prodala jen 2896 vozů RX-8. Z toho 1245 v Severní Americe a 963 v Japonsku. Celkově do konce srpna automobilka prodala 1,995 milionu vozů s rotačním motorem.

Mazda se pyšní i vítězstvím v legendárním závodě Le Mans před 20 lety, kdy vyhrál právě automobil poháněný Wankelem.

Klepněte pro větší obrázek
Wankelův motor je spalovací čtyřtaktní motor s unikátní konstrukcí pístu a komory. Píst je vlastně konvexní trojúhelník, který rotuje kolem hřídele.

Zdroj: E15.cz
 

TEST Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD AT: Umíněná kráska

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD

Být originální za každou cenu, když se všichni podřizují přísným emisním limitům, může být známkou punku ale i hlouposti. Skončí Mazda ve slepé uličce nebo objevila svou vlastní cestu na výsluní?

dnes | Miro Mihálik | 46 příspěvků
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků