Skon po 45 letech – Mazda končí s Wankelem

Skon po 45 letech – Mazda končí s Wankelem

Ne všechny revoluce docházejí vítězného konce. Platí to i o revolucích technických, v tomto případě o Wankelově čili rotačním motoru. Mazda, jako jediná automobilka na světě, která sériově vyráběla vůz s rotačním motorem, končí po bezmála 45 letech s jeho výrobou.

Rotační nebo také Wankelův motor má nyní pouze model Mazda RX-8. Nejnovější verze modelu se začne prodávat 24. listopadu a Mazda očekává prodej 1000 vozů. V červnu 2012 však výrobu ukončí.

Mazda představila první vůz s rotačním motorem v roce 1967. Wankelův motor má méně částí než srovnatelné pístové motory a je tišší. Výroba agregátu je ale dražší a motory mají vyšší spotřebu paliva a oleje. Rozhodnutí Mazdy ukazuje, jak se změnila chuť spotřebitelů, kteří nyní šetří svou kapsu i životní prostředí a dávají přednost úspornějším a ekologičtějším autům. 


Animace principu Wankelova motoru

Mazda však dodala, že vývoj rotačního motoru bude pokračovat a návrat vozů s tímto pohonem není tedy vyloučen. Mazda loni prodala jen 2896 vozů RX-8. Z toho 1245 v Severní Americe a 963 v Japonsku. Celkově do konce srpna automobilka prodala 1,995 milionu vozů s rotačním motorem.

Mazda se pyšní i vítězstvím v legendárním závodě Le Mans před 20 lety, kdy vyhrál právě automobil poháněný Wankelem.

Klepněte pro větší obrázek
Wankelův motor je spalovací čtyřtaktní motor s unikátní konstrukcí pístu a komory. Píst je vlastně konvexní trojúhelník, který rotuje kolem hřídele.

Zdroj: E15.cz
 

TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků