Nová Škoda Fabia dosáhla v rámci segmentu mimořádně nízkého koeficientu odporu vzduchu  0,28 (Cd). Škoda Press

Nová Škoda Fabia dosáhla v rámci segmentu mimořádně nízkého koeficientu odporu vzduchu  0,28 (Cd). | Škoda Press

Jde o výsledek vývojového procesu, který zahrnoval více jak 3000 simulací a závěrečné testy v reálném prostředí. Foto: Škoda Auto

Jde o výsledek vývojového procesu, který zahrnoval více jak 3000 simulací a závěrečné testy v reálném prostředí. | Foto: Škoda Auto

Naproti tomu, že se karoserie ve srovnání s předchůdcem zvětšila, podařilo se u nové generace snížit odpor o 10 %. Foto: Škoda Auto

Naproti tomu, že se karoserie ve srovnání s předchůdcem zvětšila, podařilo se u nové generace snížit odpor o 10 %. | Foto: Škoda Auto

Velký podíl na tom mají účelně tvarované křivky karoserie, ale také chytré detaily jako krytky mezi paprsky kol, zpětná zrcátka nebo prodloužený spoiler omezující turbulence v zadní části.  Foto: Škoda Auto

Velký podíl na tom mají účelně tvarované křivky karoserie, ale také chytré detaily jako krytky mezi paprsky kol, zpětná zrcátka nebo prodloužený spoiler omezující turbulence v zadní části.  | Foto: Škoda Auto

Poprvé zde automobilka také použila aktivní žaluzie před chladičem.   Škoda Press

Poprvé zde automobilka také použila aktivní žaluzie před chladičem.   | Škoda Press

Aerodynamická karoserie je u automobilů se spalovacím motorem důležitá z hlediska celkové efektivity, ale u elektromobilů hraje doslova klíčovou roli související s dojezdem. Foto: Ivo Hercik

Aerodynamická karoserie je u automobilů se spalovacím motorem důležitá z hlediska celkové efektivity, ale u elektromobilů hraje doslova klíčovou roli související s dojezdem. | Foto: Ivo Hercik

Skvělým příkladem je nová Škoda Enyaq  Coupe iV, která naproti karoserii typu SUV poráží Fabii výsledkem 0,23 (Cd).  Foto: Ivo Hercik

Skvělým příkladem je nová Škoda Enyaq  Coupe iV, která naproti karoserii typu SUV poráží Fabii výsledkem 0,23 (Cd).  | Foto: Ivo Hercik

Zásadní pasivní i aktivní prvky jsou postaveny na stejném principu, ale velký rozdíl dělá nízký profil střechy tvaru kupé. Foto: Ivo Hercik

Zásadní pasivní i aktivní prvky jsou postaveny na stejném principu, ale velký rozdíl dělá nízký profil střechy tvaru kupé. | Foto: Ivo Hercik

Enyaq  Coupe iV má také rozsáhlé zakrytování podvozku s účelným difuzorem. Foto: Ivo Hercik

Enyaq  Coupe iV má také rozsáhlé zakrytování podvozku s účelným difuzorem. | Foto: Ivo Hercik

Jistě si pamatujete na Ferrari F40, jehož tvar se zapsal do knihy automobilových dějin.

Jistě si pamatujete na Ferrari F40, jehož tvar se zapsal do knihy automobilových dějin.

Možná vás překvapí, že aerodynamický odpor činí 0,34.

Možná vás překvapí, že aerodynamický odpor činí 0,34.

Zajímavé také je, že současné monoposty Formule 1 dosahují hodnoty odporu vzduchu 0,7. Foto: Red Bull

Zajímavé také je, že současné monoposty Formule 1 dosahují hodnoty odporu vzduchu 0,7. | Foto: Red Bull

Fabia a Enyaq v této disciplíně porážejí i raketu Mercury Atlas s hodnotou 0,55. Foto:  SpaceX ,  CC 1.0

Fabia a Enyaq v této disciplíně porážejí i raketu Mercury Atlas s hodnotou 0,55. | Foto: SpaceX, CC 1.0

Posledním vybraným soupeřem je vystřelená kulka. Ani ta s koeficientem 0,3 nedokáže modely z Boleslavi porazit.  Foto:  Program Executive Office Soldier ,  CC BY 2.0

Posledním vybraným soupeřem je vystřelená kulka. Ani ta s koeficientem 0,3 nedokáže modely z Boleslavi porazit.  | Foto: Program Executive Office Soldier, CC BY 2.0

I když dosahují pozoruhodných výsledků, oba vozy se musí sklonit před přírodou, jelikož letící pták klade odpor jen na úrovni 0,08. 

I když dosahují pozoruhodných výsledků, oba vozy se musí sklonit před přírodou, jelikož letící pták klade odpor jen na úrovni 0,08. 

Na to mají inženýři ještě hodně co dohánět. Škoda Press

Na to mají inženýři ještě hodně co dohánět. | Škoda Press

Jde o výsledek vývojového procesu, který zahrnoval více jak 3000 simulací a závěrečné testy v reálném prostředí. Foto: Škoda Auto
Naproti tomu, že se karoserie ve srovnání s předchůdcem zvětšila, podařilo se u nové generace snížit odpor o 10 %. Foto: Škoda Auto
Velký podíl na tom mají účelně tvarované křivky karoserie, ale také chytré detaily jako krytky mezi paprsky kol, zpětná zrcátka nebo prodloužený spoiler omezující turbulence v zadní části.  Foto: Škoda Auto
Poprvé zde automobilka také použila aktivní žaluzie před chladičem.   Škoda Press
16
Fotogalerie

Škody Fabia a Enyaq iV jsou lepší než Ferrari F40, formule 1 i vesmírná raketa. Souvisí to s jejich tvarem

Škoda s posledními modely vstoupila do závodu s aerodynamikou. Díky aktivním prvkům dosahují vozy Enyaq a Fabia dosud nevídaných výsledků. Zvláště když je srovnáte s netradičními soupeři.

Nová Škoda Fabia dosáhla v rámci segmentu nízkého koeficientu odporu vzduchu  0,28 (Cd). Jde o výsledek vývojového procesu, který zahrnoval více než 3000 simulací a závěrečné testy v reálném prostředí. Naproti tomu, že se karoserie ve srovnání s předchůdcem zvětšila, podařilo se u nové generace snížit odpor o 10 %. Velký podíl na tom mají účelně tvarované křivky karoserie, ale také chytré detaily jako krytky mezi paprsky kol, zpětná zrcátka nebo prodloužený spoiler omezující turbulence v zadní části. Poprvé zde automobilka také použila aktivní žaluzie před chladičem.  

Aerodynamická karoserie je u automobilů se spalovacím motorem důležitá z hlediska celkové efektivity, ale u elektromobilů hraje doslova klíčovou roli související s dojezdem. Skvělým příkladem je Škoda Enyaq Coupe iV, která naproti karoserii typu SUV poráží Fabii výsledkem 0,23 (Cd). Zásadní pasivní i aktivní prvky jsou postaveny na stejném principu, ale velký rozdíl dělá nízký profil střechy tvaru kupé. Enyaq Coupe iV má také rozsáhlé zakrytování podvozku s účelným difuzorem.

Vedle toho, že se jedná o obecně nízké hodnoty odporu vzduchu v automobilovém světe, jejich skutečnou úroveň osvětlí až srovnání s nezvyklými konkurenty. Jistě si pamatujete na Ferrari F40, jehož tvar se zapsal do knihy automobilových dějin. Možná vás překvapí, že aerodynamický odpor činí 0,34. Zajímavé také je, že současné monoposty formule 1 dosahují hodnoty odporu vzduchu 0,7. Škody Fabia a Enyaq v této disciplíně porážejí i raketu Mercury Atlas s hodnotou 0,55.

Posledním vybraným soupeřem je vystřelený projektil. Ani ta s koeficientem 0,3 nedokáže modely z Boleslavi porazit. I když dosahují pozoruhodných výsledků, oba vozy se musí sklonit před přírodou, jelikož letící pták klade odpor jen na úrovni 0,08. Na to mají inženýři ještě hodně co dohánět.

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

Doporučujeme

Články odjinud