Škoda s posledními modely vstoupila do závodu s aerodynamikou. Díky aktivním prvkům dosahují vozy Enyaq a Fabia dosud nevídaných výsledků. Zvláště když je srovnáte s netradičními soupeři.
Nová Škoda Fabia dosáhla v rámci segmentu nízkého koeficientu odporu vzduchu 0,28 (Cd). Jde o výsledek vývojového procesu, který zahrnoval více než 3000 simulací a závěrečné testy v reálném prostředí. Naproti tomu, že se karoserie ve srovnání s předchůdcem zvětšila, podařilo se u nové generace snížit odpor o 10 %. Velký podíl na tom mají účelně tvarované křivky karoserie, ale také chytré detaily jako krytky mezi paprsky kol, zpětná zrcátka nebo prodloužený spoiler omezující turbulence v zadní části. Poprvé zde automobilka také použila aktivní žaluzie před chladičem.
Aerodynamická karoserie je u automobilů se spalovacím motorem důležitá z hlediska celkové efektivity, ale u elektromobilů hraje doslova klíčovou roli související s dojezdem. Skvělým příkladem je Škoda Enyaq Coupe iV, která naproti karoserii typu SUV poráží Fabii výsledkem 0,23 (Cd). Zásadní pasivní i aktivní prvky jsou postaveny na stejném principu, ale velký rozdíl dělá nízký profil střechy tvaru kupé. Enyaq Coupe iV má také rozsáhlé zakrytování podvozku s účelným difuzorem.
Vedle toho, že se jedná o obecně nízké hodnoty odporu vzduchu v automobilovém světe, jejich skutečnou úroveň osvětlí až srovnání s nezvyklými konkurenty. Jistě si pamatujete na Ferrari F40, jehož tvar se zapsal do knihy automobilových dějin. Možná vás překvapí, že aerodynamický odpor činí 0,34. Zajímavé také je, že současné monoposty formule 1 dosahují hodnoty odporu vzduchu 0,7. Škody Fabia a Enyaq v této disciplíně porážejí i raketu Mercury Atlas s hodnotou 0,55.
Posledním vybraným soupeřem je vystřelený projektil. Ani ta s koeficientem 0,3 nedokáže modely z Boleslavi porazit. I když dosahují pozoruhodných výsledků, oba vozy se musí sklonit před přírodou, jelikož letící pták klade odpor jen na úrovni 0,08. Na to mají inženýři ještě hodně co dohánět.