Škodovkám lze zvýšit výkon motoru (teorie)

Mnohým motoristům přestává u jejich aut po čase vyhovovat výkon motoru a rádi by jej měli vyšší. To je jistě případ i současných vozů Škoda, a proto jsme zjišťovali, co je v této oblasti možné.
Škodovkám lze zvýšit výkon motoru (teorie)

O úpravy motorů používaných pro pohon vozů Škoda jsme se začali zajímat též proto, že se na svých cestách po ČR často setkáváme s upravenými Octaviemi TDI, které se po přidání plynu halí do oblaků černého kouře. V kontrastu s technickou vyspělostí motoru TDI působí oblaka sazí z výfuku vozu jako pověstná „pěst na oko“, a tak jsme se samozřejmě zajímali o to, kde se při takové úpravě stala chyba.

Superčipy

Člověka, jenž tomu opravdu rozumí, jsme našli ve firmě Motordesign. Ing. Jiří Šmat k tomu říká: „V Čechách je bohužel hodně rozšířené zvyšování výkonu motoru TDI přidáním takzvaného superčipu. Jde o poměrně jednoduché analogové zařízení, které se připojuje před původní řídicí jednotku motoru. Úkolem superčipu je zkreslovat výstupní a vstupní signály tak, aby se například zvýšilo množství vstřikovaného paliva či došlo ke zvětšení plnicího tlaku turbodmychadla.“ Jak ing. Šmat dodává, řídicí jednotka motoru je však vysoce sofistikovaným digitálním zařízením, které dokáže vyhodnocovat řídicí data motoru dnes běžně asi 10x za otáčku. Po připojení superčipu jsou analogově ovlivněny signály několika senzorů (jmenovitě nastavením několika potenciometrů), takže řídicí jednotka pak produkuje přesná řídicí data na základě zkreslených vstupních veličin. Výsledkem tohoto matení, stejně jako omezených znalostí tvůrců superčipů, pak kromě zhoršení složení emisí a zvýšení spotřeby paliva mohou být i fatální závady motoru. Konkrétně jde například o popraskání pístů vlivem dostřiku paliva na jeho dno. „Budeme-li se bavit o úpravách cenově dostupných a vhodných pro sériové motory, pak jedinou správnou cestou je výměna dat přímo v řídicí jednotce motoru,“ dodává inženýr Šmat.

Street program

Někteří výrobci používají ve svých řídicích jednotkách takzvané měkké a jiní tvrdé „e-prom paměti“. Měkkou paměť je možné smazat a nahrát do ní jiná data, tvrdá paměť přepsat nejde. „V obou případech si u nás poradíme. Nepřepisovatelný čip z řídicí jednotky vyjmeme a nahradíme jej jiným s našimi novými řídicími daty. Do jednotky se montuje prostřednictvím speciální patice,“ vysvětluje inženýr Šmat. Jak dodává, úpravami řídicích dat sériových motorů se v Mníšku pod Brdy začali zabývat před pár lety jako doplňkovou činností ke stavbě závodních motorů a dnes mají vyvinutý celý takzvaný street program, který obsahuje úpravy většiny motorů produkovaných koncernem Volkswagen.

Princip

Zajímalo nás také, jak mohou v propagačních materiálech slibovat zachování životnosti a rámcově i spotřeby paliva, když např. motory pro závodní Octavie WRC, které se zde též staví, nevydrží v praxi o mnoho více, než jeden závod. „Motor Octavia WRC nemůžete s motorem upraveným v rámci street programu srovnávat. WRC je technika dovedená na hranici možností, kde je maximálním výkonům podřízeno naprosto vše. Naproti tomu u Street programu využíváme jen rezerv, které v motoru jsou, ale výrobce je nejčastěji z marketingových důvodů nechtěl použít. Tyto rezervy činí někdy i přes 30 procent výkonu a jejich úspěšné nalezení je podmíněno dokonalým poznáním motoru a schopností rozluštit data vložená výrobcem do řídicí jednotky motoru,“ osvětluje pochybnosti inženýr Šmat.

Klepněte pro větší obrázek

O jaké zvýšení výkonu tedy v praxi jde? Například u rozšířeného motoru 1,9 TDI (66 kW) dojde po přeprogramování řídicí jednotky k nárůstu maximálního výkonu na 84,5 kW a vrchol točivého momentu vzroste z 210 N.m při 1900 min-1 na 274,5 N.m při 2250 min-1, přičemž mezi 1800 a 3200 otáčkami jeho hodnota neklesá pod 215 N.m. V praxi to znamená skutečně výrazně živější reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu a lepší zátah v širokém rozsahu otáček. Upravit však jsou schopni i například sofistikovaný motor 1,9 TDI-PD (110 kW) montovaný třeba do Audi A3, u nějž pak dojde ke zvýšení výkonu na 135 kW a točivý moment dosáhne obrovské hodnoty 430 N.m.

Co se týče úprav zážehových motorů, tak zde není možné pouhým přeprogramováním řídicí jednotky dosáhnout tak výrazného zvýšení výkonu. Proto mají pro některé motory v Motordesignu vyvinuty dva stupně úprav. Přeprogramováním řídicí jednotky je možné zvýšit výkon motoru 1,3 Monomotronic (používaný v pozdějších favotritech a starších feliciích) z 50 na 55 kW. Komu to nestačí, může zvolit úpravu Street 2, která kromě změny dat v řídicí jednotce obsahuje i výměnu vačkového hřídele, sportovní vzduchový filtr a doporučený je i sportovní výfuk. Samozřejmě se úpravy cenově liší – ta jednodušší vás bude stát 3 904 Kč, zatímco za Street 2 zaplatíte 16 470 Kč.

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Dacia Duster II 1.5 dCi 4x4

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné podmínky pro testování nové generace oblíbeného SUV Dacia Duster. Jezdili jsme s ním v hlubokém bahně i na zasněžených silnicích.

včera | Radek Pecák | 16 příspěvků
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 31 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků