Petr Hrdlička se narodil 12. září roku 1934 v Praze, studoval měšťanku v Mladé Boleslavi, ale kvůli svému třídnímu původu musel odejít do učení do AZNP. V roce 1949 nastoupil na střední průmyslovku, kterou ukončil v roce 1953 maturitou s vyznamenáním. Zdroj: Škoda Auto

Petr Hrdlička se narodil 12. září roku 1934 v Praze, studoval měšťanku v Mladé Boleslavi, ale kvůli svému třídnímu původu musel odejít do učení do AZNP. V roce 1949 nastoupil na střední průmyslovku, kterou ukončil v roce 1953 maturitou s vyznamenáním. | Zdroj: Škoda Auto

V roce 1959 po nástupu do Škodovky do oddělení konstrukce přípravků spočítal parametry rozvodovky pro model 1000 MB a také opravil projekt jeho převodovky. V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Zdroj: Škoda Auto

V roce 1959 po nástupu do Škodovky do oddělení konstrukce přípravků spočítal parametry rozvodovky pro model 1000 MB a také opravil projekt jeho převodovky. V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. | Zdroj: Škoda Auto

Nejvýznamnějším projektem Ing. Petra Hrdličky, CSc. byl model Favorit, na němž pracoval jako ředitel technického vývoje. Zdroj: Škoda Auto

Nejvýznamnějším projektem Ing. Petra Hrdličky, CSc. byl model Favorit, na němž pracoval jako ředitel technického vývoje. | Zdroj: Škoda Auto

Právě on byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Zdroj: Škoda Auto

Právě on byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. | Zdroj: Škoda Auto

Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991. Zdroj: Škoda Auto

Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991. | Zdroj: Škoda Auto

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička v polovině 90. let opět přidal k automobilce v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje. Zdroj: Archiv

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička v polovině 90. let opět přidal k automobilce v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje. | Zdroj: Archiv

Jeho syn Martin Hrdlička je nyní vedoucím vývoje podvozku a agregátu Škoda Auto. Zdroj: Archiv

Jeho syn Martin Hrdlička je nyní vedoucím vývoje podvozku a agregátu Škoda Auto. | Zdroj: Archiv

V roce 1959 po nástupu do Škodovky do oddělení konstrukce přípravků spočítal parametry rozvodovky pro model 1000 MB a také opravil projekt jeho převodovky. V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Zdroj: Škoda Auto
Nejvýznamnějším projektem Ing. Petra Hrdličky, CSc. byl model Favorit, na němž pracoval jako ředitel technického vývoje. Zdroj: Škoda Auto
Právě on byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Zdroj: Škoda Auto
Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991. Zdroj: Škoda Auto
7
Fotogalerie

Škodovácký konstruktér a manažer Petr Hrdlička oslavil 90 let. Házeli mu klacky pod nohy, on se ale stal nepostradatelným

Říká se mu „Otec Favoritu,“ ale svůj talent projevil i na mnoha dalších významných projektech.

Otec jubilanta byl Ing. Karel Hrdlička, rovněž významný konstruktér a manažer v rámci československého automobilového průmyslu. Ten byl ředitelem podniku Akciová společnost pro automobilový průmysl od jejího založení v roce 1930 až do válečných let – v roce 1942 byl odvolán, údajně kvůli pomalé germanizaci automobilové továrny.

Petr Hrdlička se narodil 12. září roku 1934 v Praze, studoval měšťanku v Mladé Boleslavi, ale kvůli svému třídnímu původu musel odejít do učení do AZNP. V roce 1949 nastoupil na střední průmyslovku, kterou ukončil v roce 1953 maturitou s vyznamenáním. Opět kvůli meziválečnému působení svého otce (který odmítl v roce 1948 návrat na pozici ředitele, podmíněný vstupem do KSČ) nemohl studovat vysokou školu, začal proto pracovat v pražském ÚVMV – po této praxi byl v roce 1954 konečně přijat na ČVUT, kde v roce 1959 s červeným diplomem obhájil práci na téma hypoidní ozubená soukolí.

V tomto oboru se stal uznávaným expertem, kterému nebylo rovno – i když mu režim házel klacky pod nohy, právě díky ozubeným soukolím se pro něj stal nepostradatelným, a tak mu musel dát „pokoj.“ V roce 1959 po nástupu do Škodovky do oddělení konstrukce přípravků spočítal parametry rozvodovky pro model 1000 MB a také opravil projekt jeho převodovky.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou.

Nejvýznamnějším projektem Ing. Petra Hrdličky, CSc. byl model Favorit, na němž pracoval jako ředitel technického vývoje. Právě on byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií.

Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička v polovině 90. let opět přidal k automobilce v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje. Jeho syn Martin Hrdlička je nyní vedoucím vývoje podvozku a agregátu Škoda Auto.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud