Škodě Superb nejvíce konkuruje VW Passat

Škodě Superb nejvíce konkuruje VW Passat

Společnost STEM/MARK pro Marketingové noviny.cz: Na přelomu měsíce července a srpna byly v rámci omnibusového šetření agentury STEM/MARK zjišťovány odpovědi na tři otázky pro server Marketingové noviny.cz, týkající se automobilu Škoda Superb. A protože vůz tohoto typu  je převážně mužskou záležitostí, podíváme se, jak dopadl právě u této části populace. Na otázku  „Znáte automobil zn. Škoda Superb?“ téměř 60 % respondentů uvedlo, že zná název i podobu. Naproti tomu, 18 % respondentů název značky, ani podobu vozu neznalo. 21% respondentů zná název, ale nezná podobu. Výše znalosti klesala s přibývajícím věkem.

„Jaké z následujících značek automobilů podle Vás nejvíce konkurují Škodě Superb?“ byla otázka č. 2. Celkem mohli respondenti vybírat ze 16 různých modelů šestnácti různých značek. Jako nejbližší konkurenci spatřují ve voze VW Passat.  Což je z pohledu VW Group možná i nepříjemné zjištění (kde je diferenciace v rámci portfolia značek koncernu?). Tyto dva vozy jsou totiž identické jak svojí velikostí, tak svým cenovým pásmem. Nutno však zdůraznit, že český trh není klíčovým trhem ani pro jeden z uvedených modelů. Vnímání (tedy realita) na zahraničních trzích může být odlišné.

Na druhé straně, dle různých prohlášeních představitelů Škoda Auto a.s., je model Superb určen převážně pro fleet. To je však VW Passat také. Převážná většina prodejů tohoto modelu (např. v Německu) jde do fleetu. Čím chce Škoda Superb přesvědčit fleet managery je otázkou, zvláště chybí-li v nabídce varianta combi. Za modelem VW Passat následoval shluk čtyř značek: Ford Mondeo, Opel Vectra, Audi 6 a Peugeot 607. Překvapivé je, že vůz Volvo 70 se umístil až konci pomyslného percepčního konkurenčního pole. Přitom je to  právě Volvo (dle prohlášeních různých představitelů Škody Auto a.s.), vůči kterému by se značka  Škoda měla v myslích zákazníků vymezovat.

V této souvislosti stojí za zmínku nedávné prohlášení Bernda Pieschetsriedera, CEO VW Group (zdroj: HN 26. 08. 2003), které se týkalo zaměření jednotlivých značek koncernu a ve kterém stojí: „ ...levnějším produktům z dalekého východu má konkurovat Škoda“. To je ovšem diametrální odklon od původně proklamovaného konkurenčního vymezování se vůči značce Volvo. Zdá se, že koncern nemá příliš jasno se zaměřením značky Škoda, ale také značky VW (na rozdíl od značek Seat a Audi).

Na čistě hypotetickou otázku, „Jaké luxusní auto-limuzínu v ceně okolo 1 mil. Kč byste si zakoupil (bez uvažování současných finančních možností)?“, nejvíce respondentů uvedlo, že by zakoupilo značku Ford. Na druhém místě se umístila značka VW, na třetím pak zn. Škoda. Ve věkové kategorii 30–44 let (zřejmě té, kam Superb mimo fleet míří) se však Škoda Superb umístila až na 5. - 6. místě. V kategorii 45–59 let naopak obsadila příčku první. V každém případě se zřejmě jedná o chvályhodné zjištění. Kdo by ještě před pár lety řekl, že někdo bude ochoten – i když hypoteticky – vynaložit 1 mil. Kč za nákup vozu značky Škoda. Nejméně respondentů by si naopak zakoupilo zn. Hyundai nebo Honda.

Je těžké (a ne příliš objektivní) činit na základě tří omnibusových otázek hluboké analýzy a ještě hlubší závěry. Pravda je však  taková, že značka Škoda nemá příliš jasný fokus, jasnou mentální pozici (levná značka vs. seriózní manažerské vozy pro fleet vs. velké úsilí prosadit se v rámci mistrovství světa rallye/Fabia WRC vs. vymezování se vůči značce Volvo). Až čas ukáže, zda-li Škoda Superb byla výsledkem rozhodnutí vedeného trhem a zapadajícího do jasné a dlouhodobé strategie značky nebo výsledkem rozhodnutí učiněného pod tlakem vlastního firemního ega  (tj. Já na TO MÁM to VELKÉ auto vyrobit).

bazar

VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
VW CC 2
Rok výroby: 2012
Stav: 107 629 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků