Škodě Octavia je přesně padesát let

Během ledna roku 1959 nabíhala do výroby Škoda Octavia, která ve výrobním programu nahradila typy odvozené od modelu 440 Spartak. „Náš nový typ osobního automobilu dostal také nové jméno. Bude se jmenovat Škoda Octavia, protože to je osmý typ našeho znárodněného průmyslu,“ uvedl tehdejší podnikový časopis Ventil ve svém vydání ze dne 6. ledna 1959. Tento pokus o vysvětlení původu jména je přitom mylný a plně vystihuje dikci manipulativního komunistického způsobu vyjadřování. Ve skutečnosti se totiž jednalo o v pořadí osmý typ, jenž stanul na podvozku s progresivní centrální rourou. Mechanické stránky tehdejší Octavie byly stále na výši doby, pravdou ale zůstává, že v době náběhu Octavie do výroby byly její podvozek i motor staré již přesně čtvrt století.

Číselné označení nástupem Octavie tak nadobro vyměnil slovní název. Z vozu Škoda 440 se stala Octavia, ze Škody 445 Octavia Super a ze Škody 450 Felicia. Změna však nespočívala pouze v názvu a  drobné úpravě přední masky. V roce 1959 předělali konstruktéři mladoboleslavské automobilky všem osobním vozům Škoda přední nápravu. Dostala místo listového pera vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči pérování. Šlo o zásadní změnu. „Byly nachystány také vinuté pružiny pro zadní nápravu, ale toto řešení se neosvědčilo a tak tam zůstala listová péra,“ doplnil Lukáš Nachtmann, vedoucí archivu společnosti Škoda Auto.

V novodobé historii po roce 1989 bylo jméno znovu vzkříšeno a modelová řada Octavia se stala prvním automobilem vyvinutým ve vlastní režii poté, co se Škoda stala součástí koncernu VW. Přípravné práce začaly již v roce 1992, kdy vznikla studie. Veřejnosti se Octavia představila v roce 1996, o dva roky později přišla verze Combi a později také 4x4. V roce 2000 proběhla modernizace, která se dodnes vyrábí pod názvem Octavia Tour. V únoru 2004 byla veřejnosti představena Škoda Octavia druhé generace a v roce 2008 její modernizovaná podoba. Do dnešního dne prodala největší česká automobilka více než 2 miliony vozů Škoda Octavia po celém světě, čímž se staly novodobé Octavie nejúspěšnějšími novodobými škodovkami.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků