Škodě Octavia je přesně padesát let

Škodě Octavia je přesně padesát let

Během ledna roku 1959 nabíhala do výroby Škoda Octavia, která ve výrobním programu nahradila typy odvozené od modelu 440 Spartak. „Náš nový typ osobního automobilu dostal také nové jméno. Bude se jmenovat Škoda Octavia, protože to je osmý typ našeho znárodněného průmyslu,“ uvedl tehdejší podnikový časopis Ventil ve svém vydání ze dne 6. ledna 1959. Tento pokus o vysvětlení původu jména je přitom mylný a plně vystihuje dikci manipulativního komunistického způsobu vyjadřování. Ve skutečnosti se totiž jednalo o v pořadí osmý typ, jenž stanul na podvozku s progresivní centrální rourou. Mechanické stránky tehdejší Octavie byly stále na výši doby, pravdou ale zůstává, že v době náběhu Octavie do výroby byly její podvozek i motor staré již přesně čtvrt století.

Číselné označení nástupem Octavie tak nadobro vyměnil slovní název. Z vozu Škoda 440 se stala Octavia, ze Škody 445 Octavia Super a ze Škody 450 Felicia. Změna však nespočívala pouze v názvu a  drobné úpravě přední masky. V roce 1959 předělali konstruktéři mladoboleslavské automobilky všem osobním vozům Škoda přední nápravu. Dostala místo listového pera vinuté pružiny s teleskopickými tlumiči pérování. Šlo o zásadní změnu. „Byly nachystány také vinuté pružiny pro zadní nápravu, ale toto řešení se neosvědčilo a tak tam zůstala listová péra,“ doplnil Lukáš Nachtmann, vedoucí archivu společnosti Škoda Auto.

V novodobé historii po roce 1989 bylo jméno znovu vzkříšeno a modelová řada Octavia se stala prvním automobilem vyvinutým ve vlastní režii poté, co se Škoda stala součástí koncernu VW. Přípravné práce začaly již v roce 1992, kdy vznikla studie. Veřejnosti se Octavia představila v roce 1996, o dva roky později přišla verze Combi a později také 4x4. V roce 2000 proběhla modernizace, která se dodnes vyrábí pod názvem Octavia Tour. V únoru 2004 byla veřejnosti představena Škoda Octavia druhé generace a v roce 2008 její modernizovaná podoba. Do dnešního dne prodala největší česká automobilka více než 2 miliony vozů Škoda Octavia po celém světě, čímž se staly novodobé Octavie nejúspěšnějšími novodobými škodovkami.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků