Ještě před třemi lety by nikoho nenapadlo, že by se Škoda Auto mohla dostat v Číně z pozice lídra k úvahám, zda aktivity na tamním trhu dávají smysl. Bohužel přesně takový scénář teď řeší vedení.
Škoda Auto stojí před zásadním rozhodnutím. Už dříve se spekulovalo o budoucnosti mladoboleslavské automobilky na čínském trhu, ta však úvahy v teoretické rovině vyvracela. Dle informací kolegů z deníku E15.cz to ale vypadá, že události nabírají rychlý spád a očekávané zlepšení situace je v nedohlednu.
Čína je pro Škodu už od roku 2010 největším trhem, kde v roce 2019 prodala 282.000 vozů a o rok dříve dosáhla výsledku dokonce 341.000 automobilů. Pro srovnání, druhým největším trhem je Německo, kde si zákazníci pořídili ve stejném období 191.000 a 177.000 vozů. Jenže zlatá éra pravděpodobně skončí.
Škoda na čínském trhu sázela na nižší ceny ve srovnání s modely Volkswagen, přitom se mohla pyšnit srovnatelnou německou kvalitou. Jenže čínský automobilový průmysl roste závratným tempem a cenově dostupné modely nabízejí v akceptovatelné kvalitě i domácí značky. To se odrazilo na výsledcích roku 2020, do něhož promluvila i pandemie. Regionální prodej zde klesnul o 39 procent a loni o dalších 59 procent. Ve srovnání s výše uvedenými čísly je výsledek roku 2021 pouhých 71.000 vozů více než znepokojující. Z pozice lídra se najednou propadl čínský trh na čtvrtou příčku za Německo, Rusko a za Českou republiku.
Deník E15.cz zmínil komentář člena představenstva Škody Freda Kapplera, „Klademe si za cíl dostat se přes sto tisíc aut a do šesticiferného řádu, protože jinak nás nebude na čínském trhu nikdo brát vážně.“. Zdá se jako výmluvný, jenže pochází z roku 2006, kdy se automobilka teprve připravovala na vstup.
Jenže Škoda není jediná, kdo má problém. V Číně si celý koncern Volkswagen pohoršil o 14 procent, když zde udal jen 3,3 milionu vozů, nikde jinde nebyl meziroční propad tak výrazný. Přitom se automobilům v Číně dařilo a trh s 26,3 milionem prodaných vozů zaznamenal 4procentní růst. Ve velké míře tu roste obliba elektromobilů, na které vláda postupně snižuje dotace a během příštího roku je chce zrušit úplně. Z celkového počtu tvořily 3,5 milionu právě ekologické vozy.