Automobilka Škoda roste raketově i na Slovensku. Za první tři měsíce letošního roku prodala u našich sousedů 4282 osobních vozidel. To představuje zlepšení oproti stejnému období loňského roku o 34 (!!) procent.
Největší zájem na Slovensku byl loni o Octavie. Tržní podíl Škody na celkovém počtu registrací nových osobních automobilů přesáhl podle údajů slovenského sdružení automobilového průmyslu 25 procent. Rok předtím to byla jen pětina.
Prodej nových vozů na Slovensku celkově stoupl v prvním čtvrtletí o 5,7 procenta na 16 598. Za Škodou skončil Volkswagen (9,4 procenta) a Kia (7,2 procenta).
Zhruba šest z deseti nových vozů si zaregistrovaly právnické osoby, tedy zejména firmy.
Jako na houpačce
Jak se vlastně nová auta na Slovensku, kde mají své výrobní závody automobilky Volkswagen, Kia Motors a PSA Peugeot Citroën, v posledních letech prodávala?
Dvě vlny šrotovného v roce 2009 nafoukly uměle trh. V roce 2010 se pak pro koupi nového auto rozhodlo až o 21 procent méně zákazníků než rok předtím. A prodeje probíhaly velmi nevyváženě.
V roce 2011 od ledna do června prodeje rostly prudkým tempem. Během prvních šesti měsíců prodali dovozci 34 183 osobních a lehkých užitkových vozů. To byl dokonce čtvrtý nejlepší výsledek za posledních deset let. Jenže pak se to zlomilo.
V červenci a v srpnu se růst zastavil a v září již klesl (o 4,4 procenta). A pád pokračoval i v říjnu (o 6 procent), listopadu (o 8,4 procenta) a v prosinci (o 14,7 procent).
Celkově se nakonec prodalo 68 203 osobních vozů, to byl nárůst jen o 6,51 procent.
Podle analytiků zpomalení prodejů zapříčinil pomalejší růst slovenské ekonomiky, předčasné volby a zmatená situace v eurozóně.
Prodej nových aut (2000 - 2011)
Rok | osobní vozy |
2000 | 54 718 |
2001 | 69 655 |
2002 | 65 312 |
2003 | 57 513 |
2004 | 57 430 |
2005 | 56 916 |
2006 | 59 084 |
2007 | 59 700 |
2008 | 70 040 |
2009 | 74 717 |
2010 | 64 033 |
2011 | 68 203 |