Zatímco se před 120 lety začala psát historie mladoboleslavské automobilky v motorsportu, přesných 85 let teď Škoda slaví v kontextu svých úspěchů na legendární Rallye Monte Carlo. Zdroj: Škoda

Zatímco se před 120 lety začala psát historie mladoboleslavské automobilky v motorsportu, přesných 85 let teď Škoda slaví v kontextu svých úspěchů na legendární Rallye Monte Carlo. | Zdroj: Škoda

Nechybí tedy ohlédnutí do minulosti slavného závodu, ve kterém škodovky nasbíraly svá vůbec nejpamátnější vítězství. Zdroj: Škoda

Nechybí tedy ohlédnutí do minulosti slavného závodu, ve kterém škodovky nasbíraly svá vůbec nejpamátnější vítězství. | Zdroj: Škoda

Modely Laurin & Klement závodily již při druhém ročníku rallyové klasiky v roce 1912, v roce 1936 pak stála na startu poprvé již oficiálně Škoda, přesněji roadster Popular Sport, který tehdy dojel druhý v kategorii do 1500 cm³. Zdroj: Škoda

Modely Laurin & Klement závodily již při druhém ročníku rallyové klasiky v roce 1912, v roce 1936 pak stála na startu poprvé již oficiálně Škoda, přesněji roadster Popular Sport, který tehdy dojel druhý v kategorii do 1500 cm³. | Zdroj: Škoda

Sehraná posádka Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman se pak vrátila v roce 1937 s kupé Rapid pro čtvrté místo ve třídě. Zdroj: Škoda

Sehraná posádka Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman se pak vrátila v roce 1937 s kupé Rapid pro čtvrté místo ve třídě. | Zdroj: Škoda

Po druhé světové válce se Škoda etablovala jako silný hráč ve třídě do 1300 cm³, což dokládá například hattrick Octavie TS v letech 1961 až 1963. Zdroj: Škoda

Po druhé světové válce se Škoda etablovala jako silný hráč ve třídě do 1300 cm³, což dokládá například hattrick Octavie TS v letech 1961 až 1963. | Zdroj: Škoda

Za volantem se tehdy objevily skandinávské posádky Esko Keinänen/Rainer Eklund, respektive Edward Gjolberg/Carl Karlan. A později v 70. letech už nastoupily na zákeřné erzety Rallye Monte Carlo nové speciály značky s motorem vzadu.   Zdroj: Škoda

Za volantem se tehdy objevily skandinávské posádky Esko Keinänen/Rainer Eklund, respektive Edward Gjolberg/Carl Karlan. A později v 70. letech už nastoupily na zákeřné erzety Rallye Monte Carlo nové speciály značky s motorem vzadu.   | Zdroj: Škoda

Samozřejmě je řeč o dvojitém vítězství kupé 130 RS v roce 1977. Ze 198 startujících posádek bylo v cíli kromě dvou škodovek továrního týmu klasifikováno jen dalších 43 vozů.  Zdroj: Škoda

Samozřejmě je řeč o dvojitém vítězství kupé 130 RS v roce 1977. Ze 198 startujících posádek bylo v cíli kromě dvou škodovek továrního týmu klasifikováno jen dalších 43 vozů.  | Zdroj: Škoda

Václav Blahna s Lubislavem Hlávkou ve třídě do 1300 cm³ zvítězili, následovaní Milanem Zapadlem s Jiřím Motalem.  Zdroj: Škoda

Václav Blahna s Lubislavem Hlávkou ve třídě do 1300 cm³ zvítězili, následovaní Milanem Zapadlem s Jiřím Motalem.  | Zdroj: Škoda

V absolutní klasifikaci obsadilo takzvané „Porsche Východu“ ve velmi silné konkurenci 12., respektive 15. příčku. Třetí posádka Svatopluk Kvaizar/Jiří Kotek odstoupila pro technickou závadu. Zdroj: Škoda

V absolutní klasifikaci obsadilo takzvané „Porsche Východu“ ve velmi silné konkurenci 12., respektive 15. příčku. Třetí posádka Svatopluk Kvaizar/Jiří Kotek odstoupila pro technickou závadu. | Zdroj: Škoda

Z novodobé historie nelze 30 let nazpět opomenout start Škody Favorit, ve které posádka Pavel Sibera/Petr Gross vítězila na Rallye Monte Carlo ve třídě A do 1300 cm³ dokonce čtyřikrát v řadě (1991 – 1994). Zdroj: Škoda

Z novodobé historie nelze 30 let nazpět opomenout start Škody Favorit, ve které posádka Pavel Sibera/Petr Gross vítězila na Rallye Monte Carlo ve třídě A do 1300 cm³ dokonce čtyřikrát v řadě (1991 – 1994). | Zdroj: Škoda

V sezoně 1993 se dokonce třináctistovka Favoritu 136 L probojovala až na čtvrté místo ve třídě vozů zdvihového objemu do 2000 cm³ a pohonem 4×2. Zdroj: Škoda

V sezoně 1993 se dokonce třináctistovka Favoritu 136 L probojovala až na čtvrté místo ve třídě vozů zdvihového objemu do 2000 cm³ a pohonem 4×2. | Zdroj: Škoda

Po Favoritu převzala štafetu Felicia Kit Car. V ročníku 1996 vyhráli Sibera s Grossem opět svoji třídu a v Rallye Monte Carlo 1997 vyhrála posádka Emil Triner/Julius Gál nejen svoji třídu, ale i kategorii F2. Zdroj: Škoda

Po Favoritu převzala štafetu Felicia Kit Car. V ročníku 1996 vyhráli Sibera s Grossem opět svoji třídu a v Rallye Monte Carlo 1997 vyhrála posádka Emil Triner/Julius Gál nejen svoji třídu, ale i kategorii F2. | Zdroj: Škoda

S dobrými výsledky za zády Škoda pokračuje ve vývoji a rokem 1999 poprvé nasazuje do závodů Octavii WRC. Zde stojí za zmínku hlavně čtvrté místo celkově pro posádku Armin Schwarz/Manfred Hiemer na Monte v roce 2001. Zdroj: Škoda

S dobrými výsledky za zády Škoda pokračuje ve vývoji a rokem 1999 poprvé nasazuje do závodů Octavii WRC. Zde stojí za zmínku hlavně čtvrté místo celkově pro posádku Armin Schwarz/Manfred Hiemer na Monte v roce 2001. | Zdroj: Škoda

Zatímco nastupující Fabii WRC se od roku 2005 ve světovém šampionátu nedařilo tak dobře, jak by si nejspíš Škoda přála, o čtyři roky později si automobilka spravila chuť uvedením zbrusu nové Fabie Super 2000. Zdroj: Škoda

Zatímco nastupující Fabii WRC se od roku 2005 ve světovém šampionátu nedařilo tak dobře, jak by si nejspíš Škoda přála, o čtyři roky později si automobilka spravila chuť uvedením zbrusu nové Fabie Super 2000. | Zdroj: Škoda

Tovární posádka Jan Kopecký/Petr Starý obsadila na Rallye Monte Carlo v roce 2009 čtvrté místo a v následujících dvou ročnících dojely posádky Juho Hänninen/Miko Markkula a Freddy Loix/Frédéric Miclotte na druhém místě. Zdroj: Škoda

Tovární posádka Jan Kopecký/Petr Starý obsadila na Rallye Monte Carlo v roce 2009 čtvrté místo a v následujících dvou ročnících dojely posádky Juho Hänninen/Miko Markkula a Freddy Loix/Frédéric Miclotte na druhém místě. | Zdroj: Škoda

Zbytek pak není natolik vzdálenou minulostí. Tovární tým se do Monackého knížectví vrátil v roce 2017 s novou Fabií R5. Posádka Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger dojela sedmá celkově a první v klasifikaci WRC2. Zdroj: Škoda

Zbytek pak není natolik vzdálenou minulostí. Tovární tým se do Monackého knížectví vrátil v roce 2017 s novou Fabií R5. Posádka Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger dojela sedmá celkově a první v klasifikaci WRC2. | Zdroj: Škoda

Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem byli druzí, avšak o rok později v sezoně 2018 již v kategorii zvítězili a Kopecký tehdy vyhrál i v hodnocení třídy RC2. Zdroj: Škoda

Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem byli druzí, avšak o rok později v sezoně 2018 již v kategorii zvítězili a Kopecký tehdy vyhrál i v hodnocení třídy RC2. | Zdroj: Škoda

Škoda na Monte Carlo nechyběla ani letos, kdy při svém návratu do WRC2 posádka Andreas Mikkelsen/Ola Fløene, jedoucí za podpory továrního týmu, vyhrála. Zdroj: Škoda

Škoda na Monte Carlo nechyběla ani letos, kdy při svém návratu do WRC2 posádka Andreas Mikkelsen/Ola Fløene, jedoucí za podpory továrního týmu, vyhrála. | Zdroj: Škoda

Zároveň to znamenalo první vítězství pro modernizovaný speciál Fabia Rally2 evo, připravený pro sezónu 2021. Zdroj: Škoda

Zároveň to znamenalo první vítězství pro modernizovaný speciál Fabia Rally2 evo, připravený pro sezónu 2021. | Zdroj: Škoda

 Zdroj: Škoda

| Zdroj: Škoda

 Zdroj: Škoda

| Zdroj: Škoda

 Zdroj: Škoda

| Zdroj: Škoda

 Zdroj: Škoda

| Zdroj: Škoda

 Zdroj: Škoda

| Zdroj: Škoda

 Zdroj: Škoda

| Zdroj: Škoda

 Zdroj: Škoda

| Zdroj: Škoda

Nechybí tedy ohlédnutí do minulosti slavného závodu, ve kterém škodovky nasbíraly svá vůbec nejpamátnější vítězství. Zdroj: Škoda
Modely Laurin & Klement závodily již při druhém ročníku rallyové klasiky v roce 1912, v roce 1936 pak stála na startu poprvé již oficiálně Škoda, přesněji roadster Popular Sport, který tehdy dojel druhý v kategorii do 1500 cm³. Zdroj: Škoda
Sehraná posádka Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman se pak vrátila v roce 1937 s kupé Rapid pro čtvrté místo ve třídě. Zdroj: Škoda
Po druhé světové válce se Škoda etablovala jako silný hráč ve třídě do 1300 cm³, což dokládá například hattrick Octavie TS v letech 1961 až 1963. Zdroj: Škoda
26
Fotogalerie

Škoda závodí na Rallye Monte Carlo už 85 let. Které modely si užily nejvíc slávy?

Česká značka má na Monte slušnou historii a bohaté úspěchy pro celou řadu svých modelů.

Zatímco se před 120 lety začala psát historie mladoboleslavské automobilky v motorsportu, přesných 85 let teď Škoda slaví v kontextu svých úspěchů na legendární Rallye Monte Carlo. Nechybí tedy ohlédnutí do minulosti slavného závodu, ve kterém škodovky nasbíraly svá vůbec nejpamátnější vítězství.

Modely Laurin & Klement závodily již při druhém ročníku rallyové klasiky v roce 1912, v roce 1936 pak stála na startu poprvé již oficiálně Škoda, přesněji roadster Popular Sport, který tehdy dojel druhý v kategorii do 1500 cm³. Sehraná posádka Zdeněk Pohl/Jaroslav Hausman se pak vrátila v roce 1937 s kupé Rapid pro čtvrté místo ve třídě.

Po druhé světové válce se Škoda etablovala jako silný hráč ve třídě do 1300 cm³, což dokládá například hattrick Octavie TS v letech 1961 až 1963. Za volantem se tehdy objevily skandinávské posádky Esko Keinänen/Rainer Eklund, respektive Edward Gjolberg/Carl Karlan. A později v 70. letech už nastoupily na zákeřné erzety Rallye Monte Carlo nové speciály značky s motorem vzadu.

Samozřejmě je řeč o dvojitém vítězství kupé 130 RS v roce 1977. Ze 198 startujících posádek bylo v cíli kromě dvou škodovek továrního týmu klasifikováno jen dalších 43 vozů. Václav Blahna s Lubislavem Hlávkou ve třídě do 1300 cm³ zvítězili, následovaní Milanem Zapadlem s Jiřím Motalem. V absolutní klasifikaci obsadilo takzvané „Porsche Východu“ ve velmi silné konkurenci 12., respektive 15. příčku. Třetí posádka Svatopluk Kvaizar/Jiří Kotek odstoupila pro technickou závadu.

Favorit, Felicia, Octavia…

Z novodobé historie nelze 30 let nazpět opomenout start Škody Favorit, ve které posádka Pavel Sibera/Petr Gross vítězila na Rallye Monte Carlo ve třídě A do 1300 cm³ dokonce čtyřikrát v řadě (1991 – 1994). V sezoně 1993 se dokonce třináctistovka Favoritu 136 L probojovala až na čtvrté místo ve třídě vozů zdvihového objemu do 2000 cm³ a pohonem 4×2.

Po Favoritu převzala štafetu Felicia Kit Car. V ročníku 1996 vyhráli Sibera s Grossem opět svoji třídu a v Rallye Monte Carlo 1997 vyhrála posádka Emil Triner/Julius Gál nejen svoji třídu, ale i kategorii F2. S dobrými výsledky za zády Škoda pokračuje ve vývoji a rokem 1999 poprvé nasazuje do závodů Octavii WRC. Zde stojí za zmínku hlavně čtvrté místo celkově pro posádku Armin Schwarz/Manfred Hiemer na Monte v roce 2001.

Zatímco nastupující Fabii WRC se od roku 2005 ve světovém šampionátu nedařilo tak dobře, jak by si nejspíš Škoda přála, o čtyři roky později si automobilka spravila chuť uvedením zbrusu nové Fabie Super 2000. Tovární posádka Jan Kopecký/Petr Starý obsadila na Rallye Monte Carlo v roce 2009 čtvrté místo a v následujících dvou ročnících dojely posádky Juho Hänninen/Miko Markkula a Freddy Loix/Frédéric Miclotte na druhém místě.

Zbytek pak není natolik vzdálenou minulostí. Tovární tým se do Monackého knížectví vrátil v roce 2017 s novou Fabií R5. Posádka Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger dojela sedmá celkově a první v klasifikaci WRC2. Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem byli druzí, avšak o rok později v sezoně 2018 již v kategorii zvítězili a Kopecký tehdy vyhrál i v hodnocení třídy RC2.

Škoda na Monte Carlo nechyběla ani letos, kdy při svém návratu do WRC2 posádka Andreas Mikkelsen/Ola Fløene, jedoucí za podpory továrního týmu, vyhrála. Zároveň to znamenalo první vítězství pro modernizovaný speciál Fabia Rally2 evo, připravený pro sezónu 2021.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud