Škoda Yeti kabrio: když sebrali sněžnému chlápkovi střechu

Na dnešní tiskové konferenci představila Škoda designový koncept Yeti kabrio, který vychází ze starší studie představené v Ženevě. Místo modré má novinka barvu žlutooranžovou, místo pevné střechy je tu střechá plátěná. Otázka zní: půjde do série?
Škoda Yeti kabrio: když sebrali sněžnému chlápkovi střechu

Poznámka: Text pochází z tiskové zprávy Škodovky.

Na ženevském autosalonu se Škoda Auto rozhodla ukázat svůj tvůrčí potenciál a naznačit směr, kterým by se mohla v budoucnu ubírat. Tým designérů z Mladé Boleslavi představuje svou vizi vysoce funkčního a zároveň maximálně kompaktního automobilu kategorie SUV – studii Škoda Yeti.

Již dávno pryč je doba, kdy byl automobil konstruován k jedinému účelu. Více než kdykoli předtím zákazníci od svého vozu očekávají všestrannost, mobilitu a flexibilitu. Tyto vlastnosti najdou své uplatnění především při outdoorových aktivitách, které patří stále častěji k modernímu a aktivnímu životnímu stylu.

Yeti je odpovědí pro všechny jedince, kteří aktivně tráví svůj volný čas. Yeti je zaveze přesně tam, kam potřebují. Je tak výborným pomocníkem pro výlety do přírody, cyklistiku nebo vysokohorskou turistiku. Díky vysokému umístění sedadel, dobré přehlednosti a v neposlední řadě díky svým kompaktním rozměrům je Yeti zároveň velmi přesvědčivý i v městském provozu. Své uplatnění najde také v zemích, které ještě nemají dokonalou silniční síť.

Novým designovým pojetím vozu SUV – studií Škoda Yeti – oslovuje Škoda Auto zákazníky, kteří hledají alternativu k dnešním „módním trendům”. Zákazníky, kteří dávají přednost moderní, ale zároveň nepředstírané kráse s jasnou řečí tvarů.

Záměr studie

Škoda Yeti je vědomým protikladem ke všem velkým terénním vozům. Vybaven pohonem předních kol opatřeným všemi moderním prvky kontroly trakce klade Yeti odvážnou otázku, zda je pro cestu na nezpevněných cestách skutečně nutný pohon všech kol.

Škoda Yeti zároveň poslouží dlouhodobým cílům automobilky. Podle reakcí veřejnosti pomůže zvolit nejlepší strategii při vývoji vlastního designového stylu. Prostřednictvím studie si chce výrobce ověřit, zda může být vůz s takovým vzhledem, robustností a světlou výškou, která umožňuje jízdu i mimo silnici, vybaven „pouze” pohonem předních kol.

Škoda Yeti působí kompaktně a zároveň přívětivě. Vnitřní prostor ukrývá mnoho zajímavých překvapení. Takový vůz je třeba nejdříve „odhalit”. Komu se to podaří, objeví také podstatu značky Škoda.

Škoda Yeti je opravdová studie a ne předobraz vozu, který by se v blízké době dočkal sériové produkce. Yeti je účelně orientovaným experimentem, jehož úkolem je otestovat, odpovídá-li takové pojetí vozu kategorie SUV představám a vkusu potenciálních zákazníků.

Vnější design

Se svými vnějšími rozměry na pomezí segmentu malých vozů a vozů nižší střední třídy je Yeti typickým příkladem produktové politiky Škoda Auto – umísťovat své vozy na hranice zavedených tříd.

Délka vozu okolo čtyř metrů přispívá k tomu, že se Yeti vědomě odlišuje od rozložitých automobilů této třídy. Na rozdíl od těchto mnohdy monstrózních vozů tak působí přívětivě a přátelsky. Moderní označení „Sport Utility Vehicle” přesně vystihuje charakter vozu.

Karoserie vozu Škoda Yeti vypadá dobře, i pokud je v důsledku užívání zašpiněná nebo má drobné oděrky. Design je koncipován tak, aby jeho funkční krása nebyla narušena stopami po provozu – s těmi je nutné počítat a patří zcela samozřejmě k vozu této kategorie.

Inovativní designový koncept, který se poprvé uplatnil u studie Roomster, se znovu objevuje i u vozu Yeti: čelní sklo a boční okna předních dveří tvoří opticky provázaný pás, k čemuž přispívá sloupek A v černé barvě a opticky a barevně oddělená linie střechy.

Studií Roomster byl inspirován také osobitý lakovaný sloupek B, který harmonicky vyrůstá skrze elegantní oblouk z boku karoserie a směrem vzhůru se zúžuje.

Také na přední části vozu, která působí velice kompaktním a celkově přátelským dojmem, lze vysledovat mnoho prvků převzatých z modelu Roomster. V této studii byly navíc dále rozvinuty:

  • tvar a design hlavních světlometů,
  • velké mlhové světlomety, které jsou umístěny o něco výše, mimo nebezpečnou oblast,
  • nové provedení mřížky chladiče Škoda.

Díky tvarování kapoty a přídě je zdůrazněna celková šířka vozu, což přispívá k pocitu solidnosti a stability. Robustnost evokují také sloupky B, stejně jako boční prolisy ve stylu ochranných lišt, které jsou efektně integrovány do boku vozu.

Čelní sklo je na dnešní poměry relativně málo skloněné směrem vzad a boční okna mají jenom velice nepatrný boční sklon. To má nejen designové, ale také funkční důvody: díky tomu se například při slunečných dnech méně ohřívá interiér vozu, řidič má velmi dobrý přehled o přídi vozu a cestující mají dostatek místa nad hlavami.

Tým designérů zcela využil umělecké a koncepční svobody a vyvinul novou a originálně řešenou kinematiku stěračů. Symetrické tvarování čelního skla umožnilo v případě konstrukce stěračů použít zcela novou koncepci: Yeti má pouze jeden stěrač, který je v klidovém stavu skryt v pravém předním sloupku. Za provozu se stěrač pohybuje velmi rychle za strany na stranu ve dvou paralelních vodicích kolejnicích, které jsou umístěny nahoře a dole v rámu čelního skla. Díky tomu dochází k důkladnému setření celé plochy.

Střecha je vizuálně odlišena bílou barvou a v prostoru nad sedadly má dva podélné prolisy. Tím vzniká nejen optický, ale také funkční zpevňující element, který s sebou navíc přináší více místa pro hlavy cestujících. Do středu střechy bylo integrováno podlouhlé skleněné okno, takže světlo, které tímto pásem proniká dovnitř, dodává vnitřnímu prostoru vzdušnou a velmi příjemnou atmosféru. Integrované podélné střešní lišty sloužící k připevnění střešního nosiče mají pro vůz této kategorie mimořádný význam. Jsou nedílným prvkem vnějšího designu: vytvářejí dojem uceleného oblouku, který vybíhá ze sloupku A, sahá přes celou střechu a přechází dozadu do sloupku D.

Díky inteligentní a promyšlené konstrukci může být kompaktní Yeti v případě potřeby prodloužen sklopením víka zavazadlového prostoru. Zadní dveře jsou konstruovány jako dvoudílné: jedna polovina se vyklápí směrem nahoru a druhá směrem dolů. Největší zvláštnost v sobě ukrývá jejich spodní výklopný díl, který je řešen jako dvojité víko. Díky této důmyslné konstrukci je i po sklopení vnějšího dílu spodního víka vnitřní prostor vozu stále uzavřen, a chráněn tak před nečistotami, protože vnitřní díl zůstane stát ve vzpřímené poloze. Vyklopený spodní díl zadních dveří může být využit k přepravě dvou jízdních kol nebo speciálně pro tyto účely zkonstruovaného hliníkového boxu.

Pamatováno je i na takové detaily, jako je poznávací značka ve spodním dílu zadních dveří. Ta se při jeho vyklopení sama sklopí směrem dolů, a je tak viditelná například i při transportu kol.

Vrchní díl zadních dveří je veden jedním centrálním závěsem. Unikátně jsou u těchto dveří řešeny tlumicí vzpěry, které mohou být díky originálnímu mechanizmu umístěny uvnitř sloupku D, čímž neomezují nákladový prostor. Podobně jsou řešeny i vzpěry spodního víka.

Interiér

Uspořádání a koncepce vnitřního prostoru je navržena tak, aby mohl řidič vůz bezpečně ovládat v každé situaci, například i v rukavicích. Všechny prvky lze jednoduše obsluhovat ať už tlačítkovými spínači, nebo robustními a velkými páčkami.

Ve středové konzole je umístěna chlazená nádržka na vodu se dvěma vyjímatelnými hadičkami na pití. Řešení vychází z cyklistiky, kde si cyklisté během jízdy doplňují tekutiny pomocí hadiček z vaku s vodou umístěného na zádech. Ze světa sportu byla odvozena také myšlenka napnout mezi předními sedadly zdvojený upínací systém s karabinami, kterými lze pohodlně a bezpečně zajistit předměty.

Navigační systém umístěný ve středové konzole je vyjímatelný, takže jej lze využít jako příruční zařízení GPS během sportovních aktivit ve volné přírodě. Cílem konceptu Yeti totiž není zdolávat náročné terény vozidlem. Svého majitele má „pouze” dopravit do míst, odkud již sám aktivně pokračuje pěšky, na kole nebo s lezeckým vybavením.

Tento jasný směr se odráží také v pojetí vnitřního prostoru. Poskytuje posádce přesně to, co potřebuje pro své aktivity. V prostoru pro nohy tedy nenajdeme žádné luxusní vkládané koberce, ale praktickou plastovou vanu, která pokrývá celý prostor pro nohy vpředu i vzadu. Po levé i pravé straně interiéru jsou upnuty praktické sítě pro upevnění zavazadel, které nabízejí další odkládací možnosti.

Praktická a funkčně zaměřená je i plastová podlaha v zavazadlovém prostoru, která je opatřena protiskluzovými lištami. Lišty zamezují nežádoucímu pohybu nákladu a zároveň podlahu chrání před poškozením. Ve výplních bočních stran vzadu jsou široké gumové pásy, které lze snadno vytáhnout a upevnit jimi po stranách náklad.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků