Škoda vzpomíná na začátky novodobého Superbu. Nechybí dobové záběry výroby

EDS, ASR, ESP, bi-xenon, Tiptronic nebo navigaci s barevnou obrazovkou. Nový Superb tehdy nabízel všechno, co škodovka mohla.

Na příchod novodobého Superbu jsme si v rámci jeho (i našeho) 20. výročí vzpomněli už dříve, teď nicméně přichází se svým ohlédnutím na populární limuzínu také samotná automobilka. A kromě známých informací přihazuje Škoda i hrstku dalších zajímavostí včetně zákulisního pohledu do začátku výroby v říjnu 2001 (video níže).

Poprvé se moderní Superb (latinský „hrdý“) představil v září 2001 na frankfurtském autosalonu. Firemní stánek na autosalonu IAA tehdy obýval i zrestaurovaný exponát mladoboleslavského muzea, černá limuzína Superb 3000 z roku 1939. Novodobý Superb tak od něj převzal symbolickou štafetu. S rozvorem 2803 mm a vnějšími rozměry 4803x1765x1469 mm sliboval více než dostatek prostoru pro posádku a její bagáž.

První sériový exemplář Superbu pak vyjel ze závodu v Kvasinách, modernizovaného nákladem asi 200 milionů eur, 1. října 2001. Do konce roku vzniklo 581 kusů, na jaře 2002 se velké sedany dostaly k prvním zákazníkům – Škoda jim poprvé ve své historii začala poskytovat dokonce doživotní záruku mobility. Pro majitele znamenala například bezplatný příjezd servisního vozidla, v případě potřeby odtah do autorizovaného servisu a další služby, jako například zajištění náhradního vozu. 

Nový Superb ctil moderní koncepci samonosné karoserie, přičemž přední nápravu poháněl některý z nabízených tří zážehových a dvou vznětových motorů. Konkrétně šlo o čtyřválce 2.0 (115 k/85 kW) a 1.8 Turbo (150 k/110 kW), prestižní volbu představoval vidlicový šestiválec 2.8 V6 (193 k/142 kW), s nímž Superb dosahoval rychlosti až 237 km/h. Turbodmychadlem přeplňovaná osmnáctistovka stejně jako zmíněná jednotka V6 sázely na techniku rozvodu s pěti ventily v každém z válců.

Navzdory své prostornosti a vysoké užitné hodnotě dokázal být Superb i velmi úsporný, zvláště pokud zákazník zvolil základní turbodiesel 1.9 TDI (130 k/96kW) s normovanou spotřebou 5,7 l na 100 km. Nejvýkonnější ze vznětových jednotek měla šest válců, šlo o motor 2.5 TDI (155 k/114 kW) dodávaný se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Oba šestiválce nabízely i alternativu ve formě pětistupňové automatické převodovky Tiptronic.

Nový Superb obohatil nabídku české značky také o řadu bezpečnostních prvků: brzdová soustava dostala standardní protiblokovací systém ABS a elektronickou uzávěrku diferenciálu EDS, objevil se i protiprokluzový systém ASR a šestiválcové modely měly už v základní výbavě elektronický stabilizační systém ESP s brzdovým asistentem.

Ve výbavě byla standardně čtveřice airbagů – konkrétně dva čelní a k tomu dvojice bočních u předních sedadel. Airbagy pro ochranu hlav cestujících v obou řadách sedadel byly již tehdy nabízeny za příplatek. K dispozici byly také třeba bi-xenonové světlomety s ostřikovači, elektrické nastavování i vyhřívání předních sedadel, samočinná klimatizace Climatronic nebo navigační systém s barevným displejem.

Jak šel čas, v rámci modernizace Škoda svou vlajkovou loď dále vylepšovala. Model 2005 přinesl mimo jiné výrazné rozšíření variability interiéru. Opěradla zadních sedadel byla nově dělená v poměru 1/3:2/3, takže zavazadelník sedanu šlo zvětšit ze 480 litrů až na 945 litrů.

Produkce první novodobé generace Superbu skončila v Kvasinách po sedmi letech, 17. března 2008. Celkem výrobní linku opustilo 136.068 kusů. Kromě závodu v Kvasinách sjížděly také z linek v Číně, na Ukrajině a v Kazachstánu. Celkově od roku 2001 spatřilo světlo světa téměř 1,5 milionu Superbů všech novodobých generací.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Diskuze (7) Další článek: O Hyundai Nexo je v Evropě zájem. Vodíkové SUV si pořídilo již tisíc zákazníků

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,