Vznětový motor Škoda 606 D o výkonu 73,6 kW měl tři bloky válců, lité po dvou. Po dvou byly společné i hlavy válců komůrkového typu s žhavícími svíčkami. Diesel měl spotřebu 28 l/100 km. Zdroj: Archiv

Vznětový motor Škoda 606 D o výkonu 73,6 kW měl tři bloky válců, lité po dvou. Po dvou byly společné i hlavy válců komůrkového typu s žhavícími svíčkami. Diesel měl spotřebu 28 l/100 km. | Zdroj: Archiv

První prototyp naftového motoru zkonstruoval Oldřich Meduna koncem třicátých let minulého století.  Zdroj: Archiv

První prototyp naftového motoru zkonstruoval Oldřich Meduna koncem třicátých let minulého století.  | Zdroj: Archiv

K ověření funkčnosti principů zážehového motoru byla použita přestavba motoru typu 304 z benzinu na spalování nafty. Zdroj: Fortrepan

K ověření funkčnosti principů zážehového motoru byla použita přestavba motoru typu 304 z benzinu na spalování nafty. | Zdroj: Fortrepan

Nákladní čtyřtuna Škoda 404 D se začala vyrábět v roce 1930. Poháněl ji dlouhozdvihový čtyřválec s řadovým vstřikovacím čerpadlem Bosch na pravém boku motorové skříně. Zdroj: Škoda Auto

Nákladní čtyřtuna Škoda 404 D se začala vyrábět v roce 1930. Poháněl ji dlouhozdvihový čtyřválec s řadovým vstřikovacím čerpadlem Bosch na pravém boku motorové skříně. | Zdroj: Škoda Auto

Třístranná sklápěčka Škoda 606 D mohla mít ruční sklápění, sklápění za pomoci dvojice mechanických heverů nebo zde vyobrazený hydraulický systém Meiller. Zdroj: Archiv

Třístranná sklápěčka Škoda 606 D mohla mít ruční sklápění, sklápění za pomoci dvojice mechanických heverů nebo zde vyobrazený hydraulický systém Meiller. | Zdroj: Archiv

Nákladní automobil Škoda 606 D, patřící vyškovskému pivovaru. Zdroj: Archiv

Nákladní automobil Škoda 606 D, patřící vyškovskému pivovaru. | Zdroj: Archiv

Dobová reklama na dieselové nákladní vozy Škoda. Zdroj: Archiv

Dobová reklama na dieselové nákladní vozy Škoda. | Zdroj: Archiv

Dvouapůltuna Škoda 254 D byl vyráběn v letech 1935–1943. Poháněn byl čtyřválcovým motorem o objemu 3770 cm3 o výkonu 41 kW. Zdroj: Archiv

Dvouapůltuna Škoda 254 D byl vyráběn v letech 1935–1943. Poháněn byl čtyřválcovým motorem o objemu 3770 cm3 o výkonu 41 kW. | Zdroj: Archiv

První prototyp naftového motoru zkonstruoval Oldřich Meduna koncem třicátých let minulého století.  Zdroj: Archiv
K ověření funkčnosti principů zážehového motoru byla použita přestavba motoru typu 304 z benzinu na spalování nafty. Zdroj: Fortrepan
Nákladní čtyřtuna Škoda 404 D se začala vyrábět v roce 1930. Poháněl ji dlouhozdvihový čtyřválec s řadovým vstřikovacím čerpadlem Bosch na pravém boku motorové skříně. Zdroj: Škoda Auto
Třístranná sklápěčka Škoda 606 D mohla mít ruční sklápění, sklápění za pomoci dvojice mechanických heverů nebo zde vyobrazený hydraulický systém Meiller. Zdroj: Archiv
8
Fotogalerie

Škoda vyvíjela naftové motory už téměř před sto lety. Pomohla jí náhoda i krádež

Dávno před érou TDI měla mladoboleslavská automobilka své vlastní vznětové čtyř- a šestiválce vlastní konstrukce. Cesta k nim byla trnitá, ale o to zajímavější. Jak to tedy celé začalo?

Za vůbec prvním naftovým motorem tehdy československé automobilky stál konstruktér Oldřich Meduna. Narodil se v roce 1902 v Brně, kde později vystudoval strojírentví. Přes královopolskou strojírnu a automobilku Praga se dostává v roce 1927 do Škodovky, kde se brzy stává zástupcem ředitele automobilového oddělení Ing. Rezlera. Vznětovými motory se zabýval v roce 1928, kdy z veškeré dostupné literatury studoval jejich fungování a sepsal o nich brožuru. Vysvětloval problematiku také obchodníkům, aby měli vůbec nějaké povědomí o fungování nafťáků.

V té době existovaly dva hlavní dieselové proudy – německý s dvoudobými motory a anglický s čtyřdobými motory, který byl pro Škodu vhodnější. Pro ověření funkčnosti Meduna připravil přestavbu benzinového čtyřválce Škoda 304 na naftu. U něj se ukázalo, že je nutný odolný materiál pro ojniční pánve, které se u prototypu brzy vyběhaly. Bylo tedy nutné najít vhodnou slitinu, Angličané se o své know-how podělit nechtěli.

S řešením nakonec pomohla náhoda. Meduna jednou ležel v Rokycanech na plovárně vedle muže z tamní nábojárny, která vyráběla i bronzové pláště pro munici. Zajímal se, z čeho se vyrábějí, protože musí vydržet obrovský tlak při výstřelu. Dozvěděl se, že z kombinace 70 % bronzu a 30 % olova. Ukázalo se, že tato slitina je pro pánve vhodná a lze ji použít.

K přestavbě motoru 304 byla použita vířivá komůrka a postupné dávkování paliva. Motor sebou na brzdě při tisíci otáčkách za minutu hrozivě mlátil, Ing. Rezler pak nařídil přidat plyn. Ještě než se tak stalo, od motoru ke dveřím odešel Ing. Wagner z firmy Bosch a také mistr se slovy, že má doma dvě děti. Meduna tedy plyn přidal, palivo se začalo lépe spalovat a motor běžel tišeji i klidněji. Bylo vyhráno. Motor 304 ale posloužil k ověření technických principů, jednotky typu 404 a 606 byly konstrukcemi novými.

Byly určeny pro stejnojmenné nákladní vozy – šestitunu Škoda 606 D s šestiválcovým motorem a od ní odvozenou 404 D s čtyřválcem. Následovala šestiapůltuna 656 D a třínápravový osmitunový bus 806 D z roku 1935. V této době se také objevuje populární dvouapůltuna 254 D. Vývoj samozřejmě šel dál a Meduna se v roce 1936 vydává na autosalon do Berlína společně s obchodním ředitelem Svobodou. Na přehlídce navštívili stánek jistého známého výrobce ojničních pánví, pochopitelně je zajímalo složení. Meduna proto zabavil obchodního zástupce oné společnosti a pan Svoboda si jednu pánev „vypůjčil.“ Tu poté v Boleslavi analyzovali z hlediska složení olova, bronzu, mědi a dalších kovů.

Na základech těchto prvních dieselů poté vznikly populární řady náklaďáků Škoda 706 a jejich odvozenin s větší nosností 806 a 906 nejprve s čumákem a později s trambusovou koncepcí. Tak to celé začalo, zajímavému životnímu příběhu konstruktéra Oldřicha Meduny se jistě budeme věnovat v dalším článku. Věděli jste například, že si ho během druhé světové války oblíbil Ferdinand Porsche, který mu ukazoval utajované stroje a materiály?

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud