Škoda vyvíjela naftové motory už téměř před sto lety. Pomohla jí náhoda i krádež

Dávno před érou TDI měla mladoboleslavská automobilka své vlastní vznětové čtyř- a šestiválce vlastní konstrukce. Cesta k nim byla trnitá, ale o to zajímavější. Jak to tedy celé začalo?

Za vůbec prvním naftovým motorem tehdy československé automobilky stál konstruktér Oldřich Meduna. Narodil se v roce 1902 v Brně, kde později vystudoval strojírentví. Přes královopolskou strojírnu a automobilku Praga se dostává v roce 1927 do Škodovky, kde se brzy stává zástupcem ředitele automobilového oddělení Ing. Rezlera. Vznětovými motory se zabýval v roce 1928, kdy z veškeré dostupné literatury studoval jejich fungování a sepsal o nich brožuru. Vysvětloval problematiku také obchodníkům, aby měli vůbec nějaké povědomí o fungování nafťáků.

Říkali mu král konstruktérů: Před 175 lety se narodil Wilhelm Maybach

Říkali mu král konstruktérů: Před 175 lety se narodil Wilhelm Maybach

V té době existovaly dva hlavní dieselové proudy – německý s dvoudobými motory a anglický s čtyřdobými motory, který byl pro Škodu vhodnější. Pro ověření funkčnosti Meduna připravil přestavbu benzinového čtyřválce Škoda 304 na naftu. U něj se ukázalo, že je nutný odolný materiál pro ojniční pánve, které se u prototypu brzy vyběhaly. Bylo tedy nutné najít vhodnou slitinu, Angličané se o své know-how podělit nechtěli.

Československo střežily obrněné Škody i Tatry. První obrněnce však dovezli Italové

Československo střežily obrněné Škody i Tatry. První obrněnce však dovezli Italové

S řešením nakonec pomohla náhoda. Meduna jednou ležel v Rokycanech na plovárně vedle muže z tamní nábojárny, která vyráběla i bronzové pláště pro munici. Zajímal se, z čeho se vyrábějí, protože musí vydržet obrovský tlak při výstřelu. Dozvěděl se, že z kombinace 70 % bronzu a 30 % olova. Ukázalo se, že tato slitina je pro pánve vhodná a lze ji použít.

K přestavbě motoru 304 byla použita vířivá komůrka a postupné dávkování paliva. Motor sebou na brzdě při tisíci otáčkách za minutu hrozivě mlátil, Ing. Rezler pak nařídil přidat plyn. Ještě než se tak stalo, od motoru ke dveřím odešel Ing. Wagner z firmy Bosch a také mistr se slovy, že má doma dvě děti. Meduna tedy plyn přidal, palivo se začalo lépe spalovat a motor běžel tišeji i klidněji. Bylo vyhráno. Motor 304 ale posloužil k ověření technických principů, jednotky typu 404 a 606 byly konstrukcemi novými.

První český motorista miloval dálkové jízdy. Baron von Liebieg auta i vyráběl

První český motorista miloval dálkové jízdy. Baron von Liebieg auta i vyráběl

Byly určeny pro stejnojmenné nákladní vozy – šestitunu Škoda 606 D s šestiválcovým motorem a od ní odvozenou 404 D s čtyřválcem. Následovala šestiapůltuna 656 D a třínápravový osmitunový bus 806 D z roku 1935. V této době se také objevuje populární dvouapůltuna 254 D. Vývoj samozřejmě šel dál a Meduna se v roce 1936 vydává na autosalon do Berlína společně s obchodním ředitelem Svobodou. Na přehlídce navštívili stánek jistého známého výrobce ojničních pánví, pochopitelně je zajímalo složení. Meduna proto zabavil obchodního zástupce oné společnosti a pan Svoboda si jednu pánev „vypůjčil.“ Tu poté v Boleslavi analyzovali z hlediska složení olova, bronzu, mědi a dalších kovů.

Autobusy Setra slaví 70. výročí. Jejich historie sahá až do předminulého století

Autobusy Setra slaví 70. výročí. Jejich historie sahá až do předminulého století

Na základech těchto prvních dieselů poté vznikly populární řady náklaďáků Škoda 706 a jejich odvozenin s větší nosností 806 a 906 nejprve s čumákem a později s trambusovou koncepcí. Tak to celé začalo, zajímavému životnímu příběhu konstruktéra Oldřicha Meduny se jistě budeme věnovat v dalším článku. Věděli jste například, že si ho během druhé světové války oblíbil Ferdinand Porsche, který mu ukazoval utajované stroje a materiály?

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

TEST Renault Arkana TCe 140 EDC: Velká show na skromných základech

Renault Arkana TCe 140 EDC

Stále se nemůžete rozhodnout mezi Meganem Grandtour a GrandCoupé? Řešení má automobilka ve formě SUV s tvary kupé. Prostorem nešetří, ale co vaše peněženka?

včera | Richard Herbich | 11 příspěvků
První jízda s novým Rolls-Roycem Ghost Extended: Vezl nás nejlepší řidič světa!

Rolls-Royce Ghost Extended

Pokud se rozhodnete poskytovat lidem lázeňskou péči, připravte si pořádný balík. Nebo si za zlomek kupte nový Rolls-Royce Ghost a klienty vozte na zadním sedadle s barem.

12.  6.  2021 | Jiří Baborský | 15 příspěvků
TEST Audi SQ7 a SQ8 4.0 TFSI (373 kW): Skvělý motor nahrazen dokonalým

Audi SQ7 a SQ8 4.0 TFSI

Největší SUV z Ingolstadtu v ostré verzi přezbrojily ze vznětového na zážehový agregát. Co to s nimi udělalo?

11.  6.  2021 | Jan MičkaVladimír Kadera | 26 příspěvků