První generace měla premiéru na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1999. Dnes je Fabia třetí nejžádanější Škodovkou.
Čtyři generace, pět milionů prodaných kusů během šestadvaceti let, dobré výsledky i v době posedlé crossovery a SUV – to je Fabia, která se kdysi stala společně s Octavií stavebním kamenem úspěchu značky Škoda v její moderní éře. První generace se představila jako pětidveřový hatchback o délce necelých čtyř metrů, necelý rok po premiéře se objevilo kombi a nakonec v roce 2001 tříprostorový sedan.
Dnes již legendární tvary navrhl tým vedený šéfdesignérem Dirkem van Braeckelem. Stála na moderní platformě koncernu Volkswagen s označením PQ24 a nabízela širokou paletu motorů, od základních v podobě litrového čtyřválce MPI s 37 kW a tříválce 1.2 HTP s 40 kW, až po nejsilnější 1.9 TDI s 96 kW u sportovní verze RS.
První generace Fabie byla prodejně zdaleka nejúspěšnější, za devět let výroby vzniklo 1.788.063 kusů. Šlo sice o masové auto, ale i u něj existují zajímavé verze a rarity, které mohou mít cenu a význam nejen pro nadšence. Za poměrně velkou raritu jsou například považovány vozy z benzinovým dvoulitrem, kterých bylo na český trh dodáno jen 593 kusů. Vzácné jsou také exempláře s žlutým uni lakem Sprint, nabízeným jen do roku 2002 – těch bylo pouhých 2313 kusů. Velkou exotikou pak je červená metalíza Hot Chilli z Felicie, nabízená pouze v roce 2000 s 442 kusy.
2. generace měla premiéru na jaře roku 2007 na autosalonu v Ženevě. Také stála na platformě PQ24, ale prodloužila se o 22 mm a byla vyšší o 47 mm. Stejně jako u předchůdkyně i zde přišlo na trh kombi a sportovní RS (tentokrát s benzinovým motorem 1.4 TSI), zajímavostí byla terénně laděná verze Scout. Poprvé se objevuje nyní již tradiční výbava Monte Carlo.
Třetí generaci jsme mohli poprvé vidět na autosalonu v Paříži v říjnu roku 2014. Stála na modernější platformě PQ26 a oproti předchůdkyni výrazně změnila své proporce – šířka narostla o 90 mm a výška klesla o 30 mm. Poprvé se zde objevily moderní prvky typu systému Front Assist s udržováním odstupu, adaptivní tempomat nebo sledování únavy. Po faceliftu z roku 2018 pak mohla mít i full LED světlomety nebo hlídání mrtvého úhlu.
Čtvrtá generace z roku 2021 je nabízena pouze jako hatchback, stojí na platformě MQB A0 a zvětšila se na délku přes 4,1 metru. Také jí narostl kufr o 50 litrů na celých 380 litrů. I zde přibyly moderní funkce, například automatické parkování, asistovaná jízda 2.0 s adaptivním tempomatem, adaptivní vedení v jízdním pruhu nebo třeba prediktivní ochrana chodců a cyklistů.
A čeká ji podle všeho dlouhý život, jak potvrdil Andreas Dick, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Výrobu a logistiku: „S ohledem na pokračující úspěch stávající, čtvrté generace tohoto úsporného a praktického automobilu s moderní technikou a širokou škálou bezpečnostních prvků budeme ve výrobě modelu Fabia pokračovat i po roce 2030,“ uvedl.
Zdroj: Škoda Auto