Jaká auta si oblíbili obyvatelé bývalého východního bloku? Údaje za poslední desetiletí ukazují, že více než stoletá tradice mladoboleslavské Škody ovlivňuje zájem o jednotlivé značky v tomto teritoriu i dnes. Úspěchy ale slaví i rumunská Dacia.
Většina socialistických zemí byla motorizována omezeným počtem vozů z omezené produkce několika málo států. Československo zásobilo sousedy (kromě SSSR) škodovkami, z NDR se vyváželo omezené množství trabantů a wartburgů, Polsko doplňovalo od 70. let nabídku licenčními Fiaty 125p a za luxus se pokládal žigulík – starší licenční Fiat 124 ze sibiřské továrny Togliatti.
Údaje za poslední desetiletí ukazují, že více než stoletá tradice mladoboleslavské Škody ovlivňuje zájem o jednotlivé značky v tomto teritoriu i dnes. Významným hráčem je i rumunská Dacia, jejíž model Dacia 1300 (licenční kopie Renaultu 12) byl u nás stejně žádaný jako tuzexové vozy.
Z dosažitelných dat o automobilovém trhu v zemích bývalého sovětského bloku lze vysledovat leccos zajímavého. Škoda Octavia vévodila nejžádanějším vozům regionu v letech 2010 a 2009, kdy měla na trhu podíl 7,2 %, respektive 6,3 %. Druhé místo obsadila Škoda Fabia a na třetí příčce v těchto letech byla Dacia Logan.
V letech 2008, 2007, 2006 a 2005 (údaje jsou úplné jen za rok 2008 – další roky jen buď za první pololetí, nebo za měsíce leden až září) vévodila bývalému socialistickému bloku Dacia Logan. Dva další roky dozadu, 2004 a 2003, byla královnou Škoda Fabia. Na stupních vítězů jí sekundovala Octavia a Peugeot 206.
Česká republika
Zde vládne nejen v posledních deseti letech Škoda. Došlo jen k výměně modelů – dlouhá léta kralující Fabia z kategorie malých aut musela udělat místo větší Octavii. Dvojici nejúspěšnějších aut střídavě doplňovala na bronzovém stupínku Škoda Superb, Renault Thalia, Peugeot 206, Ford Fusion a Focus a naposledy Hyundai i30.
Slovensko
Na východ od řeky Moravy se na prvním místě drží, stejně jako u nás, Škoda. jJejí podíl na slovenském trhu se pohybuje okolo 13 až 15 procent. I u slovenských sousedů, kteří se stali malým automobilovým výrobním rájem, vypadají první příčky nejúspěšnějších vozů podobně jako v Česku. Fabia a Octavia zde byly v letech 2002 až 2012 doplňovány Fordem Fusion, Peugeotem 206, Renaultem Thalia nebo Škodou Roomster. Naposledy byla třetí Kia Sportage, která se na Slovensku i vyrábí.
Rumunsko
Už od roku 1989, kdy zde padl Ceaušescův režim, těží země ze spolupráce s francouzským Renaultem. Ani tehdy ani v posledním desetiletí nebyla Dacia na rumunském trhu poražena. Určitým mezníkem byl rok 2000, kdy po 32 letech nadvlády Dacie 1300 se na vrchol vyšvihla Dacia SuperNova, předchůdce Dacií Logan a Sandero. „Třináctistovka“ se ovšem úspěšně prodávala ještě další čtyři roky až do ukončení výroby v červenci 2004. Logan v některých letech uzmul z trhu i výrazně přes 40 procent. V posledních pěti letech se do trojice nejžádanějších aut v Rumunsku dostala Škoda Octavia, střídá se na druhé a třetím místě s Dacií Sandero.
Polsko
Poláci vychovaní polskými Fiaty 125, Maluchy 126p a mixem z trabantů, škodovek a žigulíků dávají v posledním desetiletí přednost také Škodě. Jen po roce 2000 krátce kraloval např. Fiat Panda, i když se zde vyrábí vozy Opel a Fiat. Škoda si zde stabilně drží kolem 10 procent trhu.
Bulharsko
Údaje z Bulharska jsou velmi skromné. Bulhaři, podobně jako Rumuni, dávají přednost levnějším vozům. O jejich přízeň se v posledních letech ucházela nejlépe Škoda, spíše s modelem Fabia, a Dacia s Loganem. Oba modely získávaly přibližně po necelých pěti procentech z trhu.
Maďarsko
Tady se dlouhodobě držely na špici modely od Suzuki – Ignis, Swift, nebo SX4, pevnou pozici měl a pořád má v zemi i Opel, většinou s modelem Astra (Opel má v Maďarsku středoevropskou centrálu). Finanční problémy maďarské ekonomiky sesadily z trůnu Suzuki, např. v roce 2009 si Maďaři nejvíc oblíbili Ford Focus. Naopak nahoru se stále víc dere Škoda, hlavně model Octavia.