Škoda vs. Dacia: 10 let bojů ve střední Evropě

Jaká auta si oblíbili obyvatelé bývalého východního bloku? Údaje za poslední desetiletí ukazují, že více než stoletá tradice mladoboleslavské Škody ovlivňuje zájem o jednotlivé značky v tomto teritoriu i dnes. Úspěchy ale slaví i rumunská Dacia.
Škoda vs. Dacia: 10 let bojů ve střední Evropě

Většina socialistických zemí byla motorizována omezeným počtem vozů z omezené produkce několika málo států. Československo zásobilo sousedy (kromě SSSR) škodovkami, z NDR se vyváželo omezené množství trabantů a wartburgů, Polsko doplňovalo od 70. let nabídku licenčními Fiaty 125p a za luxus se pokládal žigulík – starší licenční Fiat 124 ze sibiřské továrny Togliatti.

Fiat 124 (1966): interkontinentální legenda (prospekt)

Fiat 124 (1966): interkontinentální legenda (prospekt)

Údaje za poslední desetiletí ukazují, že více než stoletá tradice mladoboleslavské Škody ovlivňuje zájem o jednotlivé značky v tomto teritoriu i dnes. Významným hráčem je i rumunská Dacia, jejíž model Dacia 1300 (licenční kopie Renaultu 12) byl u nás stejně žádaný jako tuzexové vozy.

Z dosažitelných dat o automobilovém trhu v zemích bývalého sovětského bloku lze vysledovat leccos zajímavého. Škoda Octavia vévodila nejžádanějším vozům regionu v letech 2010 a 2009, kdy měla na trhu podíl 7,2 %, respektive 6,3 %. Druhé místo obsadila Škoda Fabia a na třetí příčce v těchto letech byla Dacia Logan.

V letech 2008, 2007, 2006 a 2005 (údaje jsou úplné jen za rok 2008 – další roky jen buď za první pololetí, nebo za měsíce leden až září) vévodila bývalému socialistickému bloku Dacia Logan. Dva další roky dozadu, 2004 a 2003, byla královnou Škoda Fabia. Na stupních vítězů jí sekundovala Octavia a Peugeot 206.

Česká republika
Zde vládne nejen v posledních deseti letech Škoda. Došlo jen k výměně modelů – dlouhá léta kralující Fabia z kategorie malých aut musela udělat místo větší Octavii. Dvojici nejúspěšnějších aut střídavě doplňovala na bronzovém stupínku Škoda Superb, Renault Thalia, Peugeot 206, Ford Fusion a Focus a naposledy Hyundai i30.

Slovensko
Na východ od řeky Moravy se na prvním místě drží, stejně jako u nás, Škoda. jJejí podíl na slovenském trhu se pohybuje okolo 13 až 15 procent. I u slovenských sousedů, kteří se stali malým automobilovým výrobním rájem, vypadají první příčky nejúspěšnějších vozů podobně jako v Česku. Fabia a Octavia zde byly v letech 2002 až 2012 doplňovány Fordem Fusion, Peugeotem 206, Renaultem Thalia nebo Škodou Roomster. Naposledy byla třetí Kia Sportage, která se na Slovensku i vyrábí.

Srovnávací test: Hyundai i30 Kombi vs. Kia Cee

Srovnávací test: Hyundai i30 Kombi vs. Kia Cee'd SW - souboj ČR-SR 1/2

Rumunsko
Už od roku 1989, kdy zde padl Ceaušescův režim, těží země ze spolupráce s francouzským Renaultem. Ani tehdy ani v posledním desetiletí nebyla Dacia na rumunském trhu poražena. Určitým mezníkem byl rok 2000, kdy po 32 letech nadvlády Dacie 1300 se na vrchol vyšvihla Dacia SuperNova, předchůdce Dacií Logan a Sandero. „Třináctistovka“ se ovšem úspěšně prodávala ještě další čtyři roky až do ukončení výroby v červenci 2004. Logan v některých letech uzmul z trhu i výrazně přes 40 procent. V posledních pěti letech se do trojice nejžádanějších aut v Rumunsku dostala Škoda Octavia, střídá se na druhé a třetím místě s Dacií Sandero.

Polsko
Poláci vychovaní polskými Fiaty 125, Maluchy 126p a mixem z trabantů, škodovek a žigulíků dávají v posledním desetiletí přednost také Škodě. Jen po roce 2000 krátce kraloval např. Fiat Panda, i když se zde vyrábí vozy Opel a Fiat. Škoda si zde stabilně drží kolem 10 procent trhu.

Bulharsko
Údaje z Bulharska jsou velmi skromné. Bulhaři, podobně jako Rumuni, dávají přednost levnějším vozům. O jejich přízeň se v posledních letech ucházela nejlépe Škoda, spíše s modelem Fabia, a Dacia s Loganem. Oba modely získávaly přibližně po necelých pěti procentech z trhu.

Maďarsko
Tady se dlouhodobě držely na špici modely od Suzuki – Ignis, Swift, nebo SX4, pevnou pozici měl a pořád má v zemi i Opel, většinou s modelem Astra (Opel má v Maďarsku středoevropskou centrálu). Finanční problémy maďarské ekonomiky sesadily z trůnu Suzuki, např. v roce 2009 si Maďaři nejvíc oblíbili Ford Focus. Naopak nahoru se stále víc dere Škoda, hlavně model Octavia.

bazar

Dacia Duster 1,5
Rok výroby: 2011
Stav: 127 315 km
Cena: 225 000 Kč
Dacia Dokker 1,6
Rok výroby: 2016
Stav: 19 544 km
Cena: 200 000 Kč
Dacia Sandero 1
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 230 000 Kč
Dacia Sandero 1
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 220 000 Kč
Dacia Dokker 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 300 000 Kč
Dacia Duster 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 340 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků