Škoda v roce 2009: prodejní rekord, ale výrazně nižší zisk

Škoda v roce 2009: prodejní rekord, ale výrazně nižší zisk

Značka Škoda dosáhla v loňském roce jako jeden z mála výrobců i přes velmi obtížné podmínky na automobilových trzích prodejního rekordu. Celkově totiž dodala svým zákazníkům 684 226 vozů, což je o 1,4 % více než v roce 2008. Za nárůstem dodávek stojí především silný růst automobilového trhu v Číně, kde bylo prodáno 122 556 vozů (+106,7 %). K tomu přispěl i prodejní rekord na německém trhu, na kterém Škoda Auto díky státní podpoře v podobě „šrotovného“ prodala 162 328 vozů (+44,3 %). Nejprodávanějšími modelovými řadami se staly Octavia s 273 590 vozy (+2,4 %) a Fabia s 264 173 vozy (+7,1 %). Nejvyšší procentuální přírůstek oproti předcházejícímu roku, o 73,7 % na celkem 44 548 vozů, vykázala nová modelová řada Superb.

Hospodářské výsledky skupiny Škoda Auto významně ovlivnily pokračující světová hospodářská a finanční krize a pokles celkových trhů. Tržby Skupiny dosáhly 187,9 mld. Kč a proti předcházejícímu roku tak klesly o 6,2 %. Tržby byly tvořeny vozy (85,6 %), originálními díly a příslušenstvím (8,1 %), dodávkami dílů do podniků koncernu Volkswagen (4,6 %) a tržbami za ostatní zboží a služby (1,7 %). Provozní výsledek činil 5,9 mld. Kč (pokles o 56,5 %), zisk před zdaněním pak 4,7 mld. Kč (pokles o 64,8 %).

Pokud jde o odbyt relevantní pro provozní výsledek (tzn. bez dodávek zákazníkům v Číně), klesl tento ukazatel v porovnání s předcházejícím rokem o 74 tis. vozů, tedy o 11,8 %. Pokles hlavních finančních ukazatelů byl vedle klesajícího odbytu zapříčiněn také vyšším podílem prodeje malých vozů s nízkou ziskovostí a opatřeními na podporu prodeje. I přes pokles hospodářských výsledků se Skupině podařilo dosáhnout nárůstu peněžního toku z provozní činnosti o více než 100 %. Čistá likvidita zaznamenala výrazný nárůst, oproti roku 2008 vzrostla o 52,4 % na 29,6 mld. Kč. Bilanční investice Skupiny činila 11,7 mld. Kč (-19,5 %). Těžištěm investiční činnosti byly produktové investice (Škoda Yeti a Škoda Superb Combi). Za pozornost stojí i skutečnost, že Škoda Auto zůstala i v roce 2009 nejvýznamnějším exportérem České republiky se zhruba 7 % podílem na celkovém vývozu země.

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků