Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Už před padesáti lety měla Škoda svoje SUV. Jezdilo ovšem pouze v zemích, které jsou od České republiky vzdálené tisíce kilometrů.

Přesně před 50 lety, na začátku prosince roku 1966, se začal v novozélandském městě Otahuhu vyrábět vůz Škoda Trekka. Do roku 1972 jich byly nakonec smontovány téměř tři tisíce. V Česku ani jinde v Evropě se však toto auto nikdy nenabízelo.  

Nyní se dá Trekka považovat za první škodovácké SUV. Na počátku celé ságy bylo přání zdejšího importéra vozů Škoda nabídnout specializovaný vůz pro potřeby zdejších farmářů, řemeslníků a obchodních zástupců.

Ze zastaralého vozu legendou: Od premiéry Škody 120 uplynulo 40 let

Ze zastaralého vozu legendou: Od premiéry Škody 120 uplynulo 40 let

Novozélandští technici se podíleli přímo na vývoji. Například design vznikl ve spolupráci bývalého vedoucího vývoje karosérií automobilů Škoda Josefa Velebného a novozélandského designéra George Taylora.

Díly z octavie

Po technické stránce auto vycházelo z dílů pro montáž tehdejší Škody Octavia. Podvozek byl dodáván z Mladé Boleslavi, ovšem rozvor byl zkrácen z 2389 na 2165 milimetrů, tedy o více než 22 centimetrů.

Na délku Trekka měřila 3590 milimetrů, šířka byla 1600 a výška 1785 - 2040 milimetrů. Hmotnost dosahovala 920-980 kilogramů a užitečná nosnost od 450 do 500 kilogramů.

Aby bylo dosaženo potřebné světlé výšky 190 milimetrů, použily se pneumatiky s rozměrem 5,90 x 15". Na přání bylo možné zabudovat také diferenciál Balanded Traction s uzávěrkou. Auto mělo poháněná zadní kola. Všechna kola měla nezávislé zavěšení, výhodou byl také tuhý páteřový rám podvozku.

ŠKODA 1101 „Tudor“ slaví sedmdesátiny

ŠKODA 1101 „Tudor“ slaví sedmdesátiny

Vůz měl pod kapotou podélně uložený čtyřválec OHV se zdvihovým objemem válců 1221 cm3 a dosahoval maximálního výkonu 34 kW (47 koní) ve 4500 otáčkách. Maximální točivý 87 Nm moment byl k dispozici ve 3000 otáčkách.

Výkon přenášela čtyřstupňová synchronizovaná převodovka. Maximální rychlost vozu činila 105-110 kilometrů v hodině a spotřeba dosahovala zhruba 11 litrů na sto kilometrů.

V nabídce bylo několik karosérií. Zákazník si například mohl zvolit třídveřový pick-up s dvou až osmimístným uspořádáním, dále se nabízel vůz s plátěnou střechou nebo pevnou plastovou, k mání bylo i kombi a dokonce plážová varianta.

Trekka se prodávala samozřejmě na Novém Zélandu, ale vyvážela také do Austrálie, na Fidži, na ostrov Samoa a do Vietnamu.

Podobný koncept jako u modelu Trekka Škoda o čtyři roky použila také v Pakistánu, kde vznikl užitkový vůz Skopak (složenina ze začátečních písmen označení Škoda a Pakistán.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků