Škoda testuje vůz s pohonem na ethanol

28 komentářů

Dusan
19. září • 18:52

Super, takze mame uz i lihovou Skodovku, takze nam zbyvaji pouze dve "malickosti":a) kde ten lih do aut vezmemeb) jak resit fakt, ze se vsemi dotacemi vyjde lih vyrobne trikrat draze nez benzinI kdyz ten b) dokaze EU vyresit bez problemu. Proste se na lih nebude platit spotrebni dan, akorat nevim jak vyresi vypadek dani a jestli by nebylo jednodussi zrusit spotrebni dan na benzin, coz by prineslo jeste vetsi zlevneni provozu aut.

Mirek
20. září • 2:06

Vyrobni cena lihu od 8Kc v Brazilii, po 15-20 Kc/L v CR v zavislosti na tom, z ktere suroviny vyrabime. Vyr. cena bezinu 12-15Kc a vice v zavislosti na aktualni cene ropy . Kde vidite trojnasobek ???

Carlsson
19. září • 20:19

pokud si se dival na autosalon tak tam rikali ze v budoucnu se tady bude prodavat bioethanol a 1 litr vyjde asi za 25 korun.a myslim ze bioethanol je dobra vec 1 zvysi vykon motoru 2 je ekologoctejsi a za 3 je to umele vyrabeno(bez ropy) jedina nevyhoda je ze to asi o 15% bere vic jak benzin na 100km:-D

Radek Ondrášík
19. září • 20:37

To je právě ta chyba, že média o tom nic neví a opět slepě citují zástupce firem, které si chtějí na lihu udělat živobytí.ad cena) to je jen otázkou času, než bude zavedená "správná" sazba spotřební daně
ad výkon) ano i ne
ad ekologie) ano i ne - zde je třeba říci, že stroje, které rostliny zpracovávají musí na něco jezdit, stroje musí být z něčeho vyrobeny, továrny musí být zásobovány energií - celková ekologická a energetická bilance je u biopaliv záporná = všechny části potřebné pro výrobu znečistí prostředí více, než kdyby auto projelo misto litru lihu litr benzínu. A výroba litru lihu spotřebuje více energie, než kolik pak litr lihu poskytne.
ad bez ropy) plasty, palivo, energie a mnoho dalšího potřebného pro výrobu spotřebuje ropu, ale nepřímo. Navíc E85 není bez ropy, je s 15procentním podílem benzínu. Na čistý líh se nejezdí.- ekonomicky a ekologicky je bilance E85 nevýhodná. Navíc to pouze mírně oddálí nutnost přijít se skutečnou alternativkou, která posune dopravu jinam. Jakékoli systémy, které budou spalovat podobné věci jsou jenom krátkodobé, to samé vodík, hybridní spojení atd. Osobně to považuji za slepou kolej a zbytečné plýtvání penězy a energií. Budou se muset postavit desítky zpracovatelských závodů, infrastruktura a vysušit tak půl Atlantiku, aby ty plodiny byly kde pěstovat...

Mirek
20. září • 2:22

Jen nekolik upresneni. i na cisty lih se da jezdit, viz koncept myslim ze Saabu. Je to jen otazka konstrukcnich uprav motoru.
I stroje ktere zpracovavaji ropu musi na neco jezdit, rafinerie musi byt zasobovany energii atd. Nevim proc z toho delate problem.
To ze auto spotrebujici litr benzinu je mene znecistujici nez auto spotrebujici litr lihu je uz uplne mimo realitu. Neni to pravda. Stejne tak energeticka bilance lihu neni zaporna.
Technologie nastupuji, kdyz prijde jejich cas a konci kdyz se vycerpaly. Myslenka ze opustime drobne kroky a vyvineme konecne neco poradneho, co pres noc vyresi vsechny problemy sveta neni z reality. Nevim co pokladate za skutecnou alternativu, ale jsem si jisty, ze cesta k teto alternative bude probihat po malych kruccich a jednim z tech kroku je treba lih, druhym treba hybrid.

Veverak
19. září • 21:36

A ze v ty Brazili jim to s E85 tak jde - tam v podstate nikdo na cistej benzin ani nejezdi ... to mi fakt vrta hlavou ...

Radek Ondrášík
19. září • 22:01

Zas tak skvělá situace tam není jak se tady snažíte ukázat. Je ovšem pravda, že rozšířenost vozů na biolih je tam velká.Jinak pro Vaši představu. Evropská komise plánuje nahradit běžné paliva směsí paliva+lihu. Aby toto palivo nahradilo necelých 6% celkové spotřeby je třeba osadit plochu 17,5mil. hektarů, pro úplnou soběstačnost Evropy, tedy pro výrobu lihu v takovém množství, aby se nemusel ropa k nám dovážet by bylo potřeba osadit cca 95mil. ha plochy. Takže by se nahradilo 6% spotřeby benzínu a nafty, bude se muset osadit v Evropě olejnatými plodinami plocha, která je 2xvětší, než rozloha ČR (cca 175tis. km2). Pro plnou soběstačnost EU pak 950 000 km2=10x plocha ČR.Jak sám vidíte je to zcela nereálné. V Evropě se najde sotva volná plocha pro pokrytí 6procent spotřeby. Musíme pěstovat i konzumní rostliny, jiné technické, krávy se musí někde pást atd..atd..Takže pokryjeme velkou plochu Evropy jenom proto, abychom snížili spotřebu o 6%. Ono je to velké množství, ale pokud ušetříme 6procent ropy, pak prodloužíme její příjem o 6%. Tedy pokud jsou zásoby na 40 let, pak o 2,5 roku.Je třeba ale počítat, že ty pole musí někdo a něčím obhospodařovat. Takže traktory jezdí na naftu, mohly by na bionaftu, ale to je jedno. Traktor má pneu z gumy - opět ropa - traktor se musel vyrobit - energie na výrobu v továrnách, rostliny se musí nějak zpracovat - do továren musí jít energie - spalujeme uhlí, štěpíme jádro atd.Takže když si to celé sečtete, přijdete na to, že ta výhodnost je opravdu mizerná. Lepší bude, pokud se auta předělají na CNG (zemní plyn) toho je extrémní nadbytek a zásoby jsou na stovky let. Takže bude vystaráno na delší dobu a řešení se bude moci hledat delší dobu.Výstřelky typu biolih, hybrid aspol jsou jenom dočasná, krátkodobá řešení. A navíc u lihu panují ohromné lobby, jsou v tom extrémně velké peníze, výroba a pěstování se štědře dotují atd.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Mirek
20. září • 1:59

Jak rika jeden pan v televizi. Vas prispevek je plny mytu a pover, ani nevim, kde zacit drive. Vsechna cisla ktera uvadite pochazi nekde z 20 let starych studii. Mezi tim zaznamenal lihovy prumysl znatelny pokrok. Takze neni pravda, ze lih je neekologicky, neni pravda ze jeho vyroba spotrebuje vice energie nez poskytne, neni pravda, ze je to reseni na 5% spotreby, neni pravda ze lih je 3x drazsi nez benzin (rika nekdo vyse) atd atd. Doporucuji napr. na IHned (server Hospodarskych novin) clanek ''Auta v lihu'' ale i dalsi, kde je pomerne obsahly material i s cisly jaky je dnes stav ve svete. Stale opakovane bludy o nepouzitelnosti lihu jiz jsou pomerne unavne, kdyz si kazdy muze zjistit realna cisla.
Ze spatnych cisel nelze nez udelat spatne zavery. CNG je jenom trochu lepsi ropa, se vsemi nectnostmi - monopolni zdroje ovladane povetsinou nepratelskymi rezimy, fosilni palivo podporujici sklenikovy efekt, a v neposledni rade draha prestavba a nizky dojezd. Jinak se opravdu musim smat, jak u lihu zapocitate i svacinu traktoristy, jakoby se ropna paliva nedopravovala pres pul zemekoule, potom nezpracovavala v rafineriich a nakonec cisternami nerozvazela stovky kilometru. To je dost nevyvazeny pristup.
Vyroba lihu je jiz dnes levnejsi nez benzin v jiznich zemich - exportni cena je v radu az 8Kc/L a to bez dotaci. V CR je to vice, ale stale je to nekde mezi 15-20 Kc (vyr cena benzinu je nekde okolo 14KC i vice kdyz je draha ropa. Cili v okamziku, kdy je benzin za 35 jsou vyrobni ceny lihu i benzinu zhruba stejne a to bez dotaci.

Radek Ondrášík
20. září • 7:47

Čísla jsou ze studie Evrpské komise, kterou vydali na počátku letošního roku. V první fáci se lihem nahradí 6procent spotřeby, tedy přesněji 5,75procent. Na toto bude potřeba 17,5mil. ha plochy osadit olejnatymi rostlinami. Druhé číslo je uvedeno jako příklad, pokud by EU chtěla nahradit celou produkci.Celkové bilance jsou skutečně záporné a na výrobu vydáme více energie, než získáme. Doporučují také více studovati materiály.Co se týká toho traktoristy a jeho svačiny - ano u lihu je třeba toto započítat, protože když se oháíním, že je něco skvělé a přínosné, pak musím započítat vše. Ropa není dobrý produkt, ale lih je jenom krátkodobé řešení.Co se týká dotací - zjistěte si skutečný stav, všude se na pěstvoání lihových rostlin dávají dotace a to ne malé. Podívejte se na dotační systém ve Švédsku, USA, Brazilii, možná má litr lihu výrobní cenu 15Kč litr naturalu ma okolo 8-10Kc

Mirek
20. září • 9:59

To je na tom nejvetsi legrace, ze existuji "vedecke" studie, ktere navzajem dokazuji pravy opak. V zavislosti na tom, kdo za nimi stoji. Pak uz je jenom na libovuli kazdeho, aby si vybral prislusnou studii a svuj nazor podporil patricne "vedecky". Ten proces vyroby je tak slozity, ruznorody s tolika promennymi mistne i casove, ze kdyz mi nekdo rekne exaktni vysledek, s tim ze takova je zjevna pravda, vim ze je to lez. Nikdy nedokazete zapocitat vse. Hlavne takove studie nemaji smysl protoze uz v dobe sveho publikovani jsou zastarale. Lihovy prumysl je v prudkem rozvoji. Napr. v Brazilii stoupla vyteznost lihu z 1ha pole za poslednich 10let 4x a dale se zvysuje. K cemu je studie, kdyz se vstupni udaje zmeni za 2.5 roku o 100%? Nastupuji nove technologie, ktere dokazi produkovat lih nasobne levneji, s vyssi vyteznosti. Prispevky podobne vasim mi pripadaji, jako kdyz jsme v roce 1890 a letadla uleti souvisle jen 100 metrove skoky a na zaklade toho vznikne studie, ktera vedecky prokaze, ze transatlanticke lety jsou nemozne.
Dotace, dalsi oblibene tema. V teto chvili nejsou dotace nutne. Co je potrebne jsou ulevy na sp. dani (coz je sakra neco jineho nez dotace) aby se kompenzovaly prechodove naklady nutne k vytvoreni a spusteni zcela noveho systemu. Mimochodem LPG nema sp. dan, CNG ji ma na minimalni urovni. Proc se z toho dela u lihu takova neresitelna kauza a u ostatnich paliv to nikomu nevadi? V okamziku, kdy bude cena benzinu cca 35Kc/l nejsou jiz potreba kompenzace zadne. Otazka je, zda je moudre cekat az se tak stane, nebo podporit lihovy system jiz dnes.
Fakticka - v Brazilii dokazi vyrobit lih za 8Kc ne za 15 jak pisete. Cili stejne jako za benzin, jak pisete.

Mirek
19. září • 16:43

Uprimne receno nevim, proc je treba testovat zajem na jednom modelu. Ta uprava je v nakladech v cene radu nekolika tisicikorun (napr. Ford prodava ve Svedsku lihovy motor krome nejnizsi stupne vybavy za stejne ceny jako ciste benzinovy). To znamena ze krome nejlevnejsich modelu to muze byt beznou soucasti kazdeho vyrobeneho benzinaku. To by asi ale neproslo marketingovym oddelenim. Vsadim se, ze si za to Skoda necha pekne zaplatit. Zajem bude nepochybne. Myslim, ze budou prekvapeni ze to bude chtit prakticky kazdy, kdo si benzin poridi. Kdo by se take dobrovolne vzdaval moznosti volby a dobrovolne zustal u uplne zavislosti na rope?

kačer
19. září • 17:25

dnešní motory umí spalovat jak líh,tak alkohol,tak lpg benzín a naftu,a možná jsem něco ještě zapoměl.. jde jen o nastavení ECU,rozdíl je u přímého vstřiku LPG ( kapalné skupenství-větší výkon než benzín) protože,nebo spíše prý,nemáme čistý plyn,takže dojde k ucpání trysek. Je tam i komplikovanější montáž,poněvadž se musí vrtat otvory pro vstřiky..
Nechápu hlášky typu: máme špatný plyn a nečistou naftu a benzín-proboha to jako shell tady prodává nečisté palivo?
Další věc je ta,že nám stejně vláda k etanolu přibalí takovou spotřebku,že se vlastně nevyplatí takové auto pořizovat,obzvlášť pokud bude rozdíl v ceně oproti benzínu,samo,že nahoru :-)
Ale snad...

Mirek
19. září • 17:37

Umi ledacos, ale jenom neco z toho soucasne. A jenom nektere z techto moznosti jsou tale ekonomicky prijatelne. Zatimco prestavba na lih stoji rekneme do 10tis Kc, LPG 10-20tis Kc, ale CNG uz nekde okolo 40-50tis Kc. Dizl vychazi nekde od 30-50tis Kc vice nez benzin a prestavba na rostlinny olej dalsich 20 tis Kc. Z tohoto pohledu je skutecne lih nejlevnejsi variantou a to jiz nemluvim o tom, ze nepotrebuje 2 nadrze a dojezd je temer totozny s benzinovou verzi, narozdil od CNG. Cestou snizovani sp. dane na alternativni paliva jde cela Evropa. Drive ci pozdeji to budou muset zavest i nasi politici.

mvb
19. září • 12:09

mate nekdo predstavu, zda je mozne upravit na spalovani lihu motory fsi? (pokud vim, tak na lpg nejdou) to by bylo neco 2.0fsi na e85 :-P

Mr.Digital
19. září • 10:18


s těmi příspěvky Vladimíra to je fakt prima zpestření ze strany redakce :-))

mvb
19. září • 12:37

jasnou vyhodou ale je, ze se tim da postupne snizovat zavislost zapadu na rope z vychodu...

expert0001
19. září • 9:56

ona to ekologičnost biopaliv je velmi sporná (o ekonomičnosti ani nemluvě)

petr
19. září • 9:41

Jsem zvědavej jaký tam dají motor. Osobně doufám, že to bude 1.8T nebo 2.0TFSI, protože u turbomotorů vzroste výrazně výkon při jízdě na E85, např. u Saabu došlo ke zvýšení o 10-20% ve srovnání s Naturalem 95. Tedy byl by to příjemný ekologický tuning :-D

Vladimír
19. září • 2:31

Ve Skandinávii má Etanol obrovský úspěch a hlavně je ekonomicky dostupný a realizovatelný v krátkém čase. Vodíkový pohon je náročnější technologii, ale jistě i tuto technologii čeká budoucnost. Pohon na etanol vítám, vzhledem k větší ochraně životního prostředí a k ušetření zdrojů ropy, která nezbytná i pro jiné účely. V naší české kotlině pro mně vyvstává jedinná otázka - Dožijí se obyčejní Čechové s podprůměrnými platy doby (dnes masově jezdící ve Š 120 L) , kdy si budou moci dovolit moderní a ekologicky šetrný vůz ??? Už čekám 16 let od revoluce - pořád je životní úroveň nás obyčejných pracujících velmi nízká ! protože máme nízké mzdy a koupě lepšího automobilu je pro nás stále zatím neuskutečněný sen ! Obávám se, že i za dalších 10 let (r. 2016) (celkem 26 let od revoluce) - budeme stále brát dnešní nízkou mzdu a nejmasovější automobil pro chudé pracující bude stále Š120L ! :-(

brm
19. září • 12:33

Za svoji nizkou mzdu nemuze nikdo jiny nez ten kazdy sam ... chce to myslet a snazit se, pane. Pokud se nekdo smiri s tim, ze je "obycejny" pracujici, nemuze ocekavat nic jineho nez obycejny, nizky prijem.

kačer
19. září • 17:16

hmm pokud by každý uvažoval tak jako ty,tak by tady nebyl ani jeden dělník,ale samý manažer. Asi jsi měl štěstí,možná jsi dosáhl vysokého vzdělání a teď z něho zaslouženě profituješ,nebo je ti tak kolem dvaceti. To jsme měl podobné názory. Já jsem taky vydělával pěkné prachy a teď jsem se musel naučit žít skoro s polovinou a ještě k tomu mám manželku na mateřské za 3,6 tkč. ( snad ji zvednou :-))
Ale souhlasím,že něco se ušetřit dá,pokud nelevituješ kolem životního minima,je třeba si uvědomit kolik prokouřím a propiju a pak zhodnotit jestli se dá nebo nedá ušetřit..

Mirek
19. září • 17:27

"Asi jsi měl štěstí,možná jsi dosáhl vysokého vzdělání" - vzdelani neni sportka, aby k nemu bylo potreba stesti. Jenom usilovna prace. VS vzdelani je schopno dosahnout asi 80% populace, jenom makat.

jogurt
19. září • 13:16

To je ovšem normální. Populace se dělí na ty, co makají a nebrečí, dokáží se o sebe postarat. A na ty, co naříkají, ale nic účinného pro změnu neudělají. A jak nám říkají výsledky posledních voleb, poměry obou skupin jsou padesát na padesát..........

nn
19. září • 15:29

Já bych to tak neviděl...člověk může makat jak šroubek, mít vystudovanou VŠ, věnovat se své práci naplno, mít zodpovědnost jak prase a neznamená to, že bude adekvátně ohodnocen...
Kdo je to?
Učitel. Každej zedník si vydělá mnohonásobně víc...

wendy
20. září • 14:25

Kdo ho nutí, aby dělal učitele?

Radek Ondrášík
19. září • 13:25

Jenže není každý svého štěstí strůjcem. Mnozí nemají přepodklady k tomu, aby dělali cokoli víc, než manuální/dělnickou práci. Někomu není z hůry dáno, někdo je třeba invalida a přesto i tito lide by se chtěli mít lépe, ovšem díky svým předpokladům atd. mají prostě smůlu. Takže je tu ještě třetí "polovina"...

Uncleduke
19. září • 8:36

Též jsem s obdobným vozem jezdil (cca 180000 km :-) ), poměrně rychle se u něj zaplatí přestavba na LPG, který je také ekologický (většina parametrů na úrovni vozu s katalyzátorem), ale hlavně (z pohledu uživatele) ekonomický a při legální přestavbě i (z pohledu plynu) relativně bezpečný. Nicméně i z nízkého platu se myslím dá našetřit na zachovalý ojetý vůz "soudobějších" bezpečnostních kvalit - já se odhodlal k obměně vozového parku po shlédnutí crashtestu Š120 ve světě motorů...

SKAJA
19. září • 7:31

Já si myslím, že stodvacítek masívně ubývá, dříve to bylo nejrozšířenější auto a dnes ho na silnicích potkáváte už poměrně málo, statistiky také dokazují úbytek, takže vy budete asi černá výjimka.

Doporučujeme

Články odjinud