Škoda Superb: Světová premiéra

Všichni jsme se těšili na den, kdy Škodovka oficiálně představí Superb – své želízko do vyšší střední třídy. Právě se tak stalo na frankfurtském autosalonu.
Škoda Superb: Světová premiéra

Vsazen do historie

Škoda Superb navazuje po mnohaleté přestávce na slavné luxusní automobily z dílen české automobilky. Jméno Superb nesly nejprestižnější modely značky již ve třicátých a čtyřicátých letech minulého století, kdy byly tyto luxusní vozy celosvětově uznávány a velmi oblíbeny.

Tradice výroby velkých osobních automobilů s výkonnými velkoobjemovými motory byla založena ve dvacátých a třicátých letech minulého století, kdy vzniklo celkem patnáct velkých modelů vybavených šestiválcovými a osmiválcovými motory se zdvihovým objemem 1.8 až 6.6 l. Za zmínku stojí, že s jedním ze šestiválcových modelů jezdil od roku 1925 prezident tehdejší Československé republiky T. G. Masaryk a nemalá část produkce velkých vozů Škoda byla exportována do mnoha evropských zemí a také do zámoří. Vozy z mladoboleslavské automobilky jezdily také v Japonsku, včetně císařského dvora.

První luxusní model s názvem Škoda Superb byl veřejnosti představen v roce 1934. Vůz nabízený jako čtyřsedadlová dvou- nebo čtyřdveřová limuzína, případně šestisedadlová čtyřdveřová limuzína, poháněl šestiválcový motor o objemu 2.5 l a výkonu 40 kW (55 k), který umožňoval dosažení maximální rychlosti 110 km/h. Automobil nesl tehdejší typické rysy značky, a to jak stylistické, tak zejména konstrukční (páteřový rám, výkyvné polonápravy) a završoval nabídku značky Škoda jako největší a nejreprezentativnější model. Model Superb postupně prošel mnoha úpravami i výraznými modernizacemi, objevila se dokonce i verze s osmiválcovým motorem o objemu 4.0 l a výkonu 70 kW (95 k). Vůz Škoda Superb se vyráběl až do roku 1949. Ukončení jeho produkce znamenalo zároveň přerušení výroby vozů vyšších tříd, které trvalo až do dnešních dnů.

Karoserie

Škoda Superb je vozem vyšší střední třídy s klasickou tříprostorovou karoserií se stupňovitou zádí. Délka karoserie činí 4803 mm, rozvor 2803 mm. Design vozu Škoda Superb působí seriozně a solidně a na první pohled je zřejmá příslušnost ke koncernu VW, Superb vám dokonce může připadat podobný novému Passatu. Zaoblení přídě a střechy dodávají vozu moderní a dynamický ráz a současně vyvolávají dojem kompaktnosti a jednolitého celku i přes zjevnou rozložitost vozu.

Přídi dominuje typická maska chladiče a další známý prvek designu vozů Škoda: prolisy na kapotě, vycházející z okrajů masky a od firemního loga v jejím středu, které se postupně směrem k čelnímu sklu vytrácejí.

Na masku chladiče po stranách plynule navazují rozměrné světlomety s čirou optikou. Celistvé krycí sklo je společné pro všechny zdroje světla, včetně světlometů do mlhy a ukazatelů směru. Do světlometů jsou integrovány výsuvné ostřikovače. Toto řešení určuje optimálně polohu ostřikovačů vůči světlometům a navíc nenarušuje elegantní linie přední části Superbu.

Podstatnou část čela vozu tvoří nárazník s integrovaným spoilerem. Proti drobným poškozením a oděrkám jej chrání lišta z černého plastu, doplněná u verze Elegance dekorativní chromovanou linkou. Ve spoileru jsou tři otvory pro přívod chladicího vzduchu k chladičům a brzdám. Prostřední otvor má mřížku se svisle orientovaným žebrováním, které tak navazuje na masku chladiče. Dva krajní otvory mají žebrování vodorovné, což opticky zvětšuje šířku Superbu.

Při pohledu z boku zaujme "skutečná" délka vozu, karoserie vyniká čistými liniemi. Sloupek A tvoří se střechou a sloupkem C jednu souvislou křivku, která není rušena žádným zalomením a plynule přechází až na víko zavazadlového prostoru. Z ostře skloněného čelního i zadního skla a zvláště z přechodu sloupku C do zadního blatníku, vyzařuje síla a dynamika, přičemž velmi elegantním ztvárněním a také štíhlostí sloupku C se dosáhlo půvabného zjemnění této části.

Podélné linie směrem dozadu mírně stoupají, což je patrné například na spodním okraji bočních oken. Boční plochu rozčleňují ochranné plastové lišty s chromovanými linkami na dveřích a náraznících. Podobný efekt má také nepřehlédnutelné chromování okrajů bočních oken (rozsah chromování se liší podle verze výbavy). Nárazníky zasahují hluboko do boků až ke kolům a tvoří část blatníků, které mají výrazně vytvarované lemy. Dveře jsou ve spodní části opticky zesíleny, tím působí prahy obzvláště robustně, což přispívá ke zdánlivému snížení vozu a ke zvýraznění dynamičnosti, ty zadní jsou i docela velké, což velmi příznivě ovlivňuje nastupování na zadní sedadla.

Záď Superbu působící lehce a elegantně. Zadní světla jsou na vnější straně zvýrazněny olemováním elegantní úzkou fazetou. Jejich tvar i barevné řešení s bílými skly ukazatelů směru a zpětných světel jsou pro Škodovku typické. Olemování svítilen přechází nahoře do odtrhové hrany na víku zavazadlového prostoru a dole potom v elegantní hranu na nárazníku. Touto hranou je efektně vytvořeno souvislé tvarové navázání nárazníku na zadní čelo, tvořené zadními světly a víkem zavazadlového prostoru. Hrana také opticky snižuje výšku nárazníku.

Karoserie Superbu může být nalakována v těchto barvách: laky v odstínech bílá Candy, červená Rallye, modrá Virtual, metalízy v odstínech stříbrná diamantová, béžová Sahara, modrá Mystery, modrá Nightfire, modrá hlubinná, červená Sensual, zelená Natur, zelená Canadian, šedá Titan, černá Magic s perleťovým efektem.

Interiér

Elegantní, prostorný, účelně řešený a velmi komfortní interiér dobře ladí s exteriérem vozu. Použití kvalitních materiálů spolu s vkusně tvarovanou přístrojovou deskou přispívají k pocitu komfortu. Kromě pohodlí vozu vyšší střední třídy je základním atributem interiéru nového modelu Škoda Superb nadprůměrná nabídka prostoru. Velkorysý prostor na zadních sedadlech těží zejména z velkého rozvoru a poskytuje dostatek místa i cestujícím vyššího vzrůstu.

Pro každou z verzí výbavy je připravena zvláštní varianta interiéru, lišící se především druhem materiálu použitého na čalounění sedadel a dekorativní obložení. Kromě toho může ještě zákazník volit mezi různými barevnými variantami, což zvýrazňuje individualitu a jedinečnost jednotlivých verzí. Použití ušlechtilého dřevěného, kovového nebo lakovaného dekoru pro obložení středové konzoly a ozdobných lišt ve výplních dveří (podle verze výbavy) navozuje pocit luxusu a komfortu.

Přístrojová deska

Horní část přístrojové desky je vždy v tmavé barvě, aby nedocházelo k jejímu zrcadlení v čelním skle. Barva spodního dílu je závislá na verzi výbavy a zvoleném provedení interiéru. Uspořádání přístrojového panelu koncepčně vychází z osvědčených řešení, používaných v rámci značky Škoda.

Po stranách jsou dva velké kruhové přístroje, vlevo otáčkoměr, vpravo rychloměr. Mezi nimi jsou v horní části umístěny dva menší ručičkové ukazatele stavu paliva v nádrži a teploty chladicí kapaliny, pod nimi je místo pro kontrolky, přičemž některé jsou umístěny také v ploše otáčkoměru a rychloměru. V dolní části velkých kruhových přístrojů jsou LCD displeje počítadla ujeté vzdálenosti (v rychloměru) a palubního počítače (v otáčkoměru).

U verze Elegance a u vozů s motory V6 je mezi kruhovými přístroji místo klasických kontrolek velký bodový displej, na kterém se zobrazují např. údaje z palubního počítače, automatické převodovky či navigačního systému.

Středový panel

Přístrojová deska uprostřed plynule přechází do široké středové konzoly, ve které je umístěno autorádio, případně navigační systém s velkoplošným displejem, ovládání klimatizace a další ovladače. V dolní části středová konzola spojitě přechází ve středový tunel, který sahá až před zadní sedadla, kde je ukončen objemnou odkládací schránkou. Víko odkládací schránky, která je klimatizovaná, tvoří zároveň nastavitelnou loketní opěru mezi předními sedadly. Na zadní straně odkládací schránky jsou umístěny nastavitelné výdechy ventilační soustavy, které k zadním sedadlům přivádějí i klimatizací upravený vzduch, popelník se zapalovačem, který může sloužit též jako 12V zásuvka, a případně také ovládání vyhřívání zadních sedadel.

Dveře

Na přístrojovou desku po stranách plynule navazuje tvarování výplní dveří. V loketní opěře dveří řidiče jsou zabudována tlačítka elektrického spouštění oken, dole před odkládací schránkou potom ještě tlačítka pro otvírání víka zavazadlového prostoru a víčka nádrže. Vedle tlačítek je umístěn zámek, kterým lze tato tlačítka zvláštním klíčkem vyřadit z činnosti a znemožnit tak přístup do zavazadlového prostoru a k víčku nádrže.

Originálním řešením Škoda je osvětlení kliček dveří, které se rozsvítí společně s prosvětlením přístrojové desky a difuzním osvětlením interiéru při zapnutí vnějšího osvětlení. Umístění kliček je tak dobře patrné i za největší tmy. Pro snadnější orientaci uvnitř vozu při jízdě v noci je vůz Škoda Superb vybaven tzv. difuzním osvětlením interiéru. Je vytvářeno dvěma červenými LED diodami umístěnými ve stropní lampičce. Toto osvětlení nechává za tmy vyniknout tvarům a konturám interiéru, přispívá k pocitu jistoty a přitom nijak neruší řidiče při jízdě v noci.

Sedadla

Komfortní a pohodlná sedadla poskytují při jízdě dostatečnou oporu ve všech směrech. Jsou zhotovena z kvalitních a trvanlivých materiálů a díky svému elegantnímu vzhledu dokonale ladí s interiérem. Originálním řešením Škoda, nabízeným jako mimořádná výbava ve verzi Elegance, která je doplněna koženým čalouněním interiéru Feinnappa, je výklopná prostřední část opěradla v sedadle spolujezdce. V případě, že je toto sedadlo neobsazeno, po sklopení slouží jako rozměrná a pohodlná opěra pro nohy cestujícího vzadu za sedadlem spolujezdce. Ve vyklápěcí zadní loketní opěře je navíc umístěno také ovládání elektricky nastavitelného sedadla spolujezdce, které usnadňuje jeho nastavení do optimální polohy.

Odkládací prostory

Uživatelský komfort každého vozu roste s počtem a rozmístěním nejrůznějších odkládacích prostor. Škoda Superb jich nabízí dostatek, například osvětlenou, uzamykatelnou a klimatizovanou odkládací schránku v přístrojové desce, odkládací schránku ve středové konzole, rozměrné přihrádky v předních a zadních dveřích, kapsy na zadní straně předních sedadel, klimatizovaný odkládací prostor mezi předními sedadly nebo schránku ve výklopné loketní opěře na zadních sedadlech.

Pozadu nezůstává ani množství držáků na nápoje: dva ve víku schránky v přístrojové desce, dva vpředu ve středovém tunelu mezi sedadly a dva v zadní loketní opěře.

Originálním řešením Škoda ve verzích Comfort a Elegance je schránka s deštníkem v levých zadních dveřích. Rozměrný deštník je kromě označení symbolem modelu zajímavý tím, že se na stisknutí tlačítka nejen sám rozloží, ale také složí. Do schránky je možné odložit i mokrý deštník, neboť schránka je vybavena otvorem pro odvedení vody. V případě, že ve schránce není deštník, je možné ji využít pro odložení drobných předmětů. Schránka je rozdělena sklopnou přepážkou, aby uložené drobnosti nezapadly dozadu, do hloubi schránky.

Zavazadlový prostor

Zavazadlový prostor má dostatečný objem a účelný tvar z hlediska využitelnosti. V rámci možností daných tříprostorovou karoserií je velmi dobře přístupný díky víku otvírajícímu se ve velkém úhlu, přičemž paralelogramové závěsy víka nezasahují dovnitř, do zavazadlového prostoru. V boční stěně je uzavíratelná odkládací schránka např. na lékárničku. Ve víku zavazadlového prostoru je standardně umístěn výstražný trojúhelník. Samozřejmostí je osvětlení zavazadlového prostoru a 12V elektrická zásuvka. Nakládací hrana je proti poškození chráněna chromovaným krytem.

V zavazadlovém prostoru jsou čtyři chromovaná upínací oka pro upevnění zavazadel proti nežádoucímu pohybu např. pružnou sítí a také dva sklopné háky pro zavěšení např. tašek s nákupem. Po sklopení loketní opěry je možné vytvořit v zadním opěradle průchozí otvor, kterým lze ze zavazadlového prostoru do interiéru prostrčit například lyže, přičemž je možné je vložit do speciálního odnímatelného vaku. Vak je součástí standardní výbavy verzí Comfort a Elegance.

CargoFlex

CargoFlex je skládací systém, který umožňuje optimálně využít zavazadlový prostor, aniž by sám zabíral cenné místo. Ve složené poloze se nachází nenápadně za opěrami zadních sedadel a umožňuje neomezené využívání zavazadlového prostoru. Jednoduchým způsobem je možno jej vytáhnout k nakládací hraně, rozložit a zaaretovat. Potom je možno CargoFlex pohodlně nakládat, ať už bednami s nápoji, nebo nákupními taškami. Oddělovací stěny transportního boxu potom zajišťují předměty proti pohybu. Zasunutím CargoFlexu zpět k opěradlům zadních sedadel se znovu vytvoří místo pro další náklad. Ani v rozložené poloze nezakrývá CargoFlex otvor v opěradlech zadních sedadel a umožňuje i nadále např. přepravu lyží, zatímco jsou v něm uloženy lyžařské boty.

Classic, Comfort a Elegance

Škoda Superb je nabízen ve třech úrovních výbavy - Classic, Comfort a Elegance. Již základní výbava Classic je velmi rozsáhlá, a tak se jednotlivé úrovně spíše než rozdíly v rozsahu výbavy liší úrovní komfortu, pojetím a stylem. Tato filozofie se projevuje také v tom, že jednotlivé verze výbavy nejsou zvenčí označeny. Variantu výbavy tak lze rozlišit například podle designu a rozměrů kol, množstvím chromovaných prvků na karoserii, dekoru interiéru, designu potahových látek sedadel a výplní dveří.

Bohatá standardní výbava základní verze Classic odpovídá zařazení vozu Škoda Superb do segmentu vyšší střední třídy. Interiér verze Classic je vždy v černé barvě Onyx.

Samozřejmostí u všech vozů Škoda Superb jsou podélně i výškově nastavitelný čtyřramenný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s nastavitelnými bederními opěrami, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu s pojistkou proti sevření a s dětskou pojistkou zadních dveří, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, čtyři airbagy - dva čelní a dva boční pro cestující na předních sedadlech, tři hlavové opěrky a tři tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, na vnějších místech s přitahovači, klimatizace s přívodem klimatizovaného vzduchu i k zadním sedadlům, tónovaná skla, multifunkční ukazatel (u motorů V6 s velkým bodovým displejem), mlhové světlomety integrované do jednotky světlometů, signalizace poklesu hladiny náplně ostřikovačů, zvuková a světelná signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče, zvuková signalizace nevypnutých světel a nezavřených dveří, příprava pro rádio se sklopnou střešní anténou a osmi reproduktory, 16" kola s velkoplošným dekorativním krytem "STONE" (u motorů V6 kola "ORBIT" z lehké slitiny) a výstražný trojúhelník ve víku zavazadlového prostoru. Horní rám dveří je zdoben chromovanou lištou.

Noční cestování je ve voze Škoda Superb příjemnou záležitostí díky pozornosti, která byla při vývoji vozu věnována osvětlení interiéru. Vpředu i vzadu jsou dvě čtecí lampičky, při otevřených dveřích je vpředu osvětlený také prostor pro nohy. Po zaparkování vozu v nočních hodinách může přijít vhod funkce Coming Home, která po aktivaci na krátký čas ponechá rozsvícená tlumená světla i po uzavření vozu a při otevření vozu dálkovým ovládáním opět světla rozsvítí.

Verze Comfort se od verze Classic na pohled liší například 16" koly "METAN" z lehké slitiny a kryty prahů, z nichž přední nesou označení modelu. Kromě odlišného materiálu čalounění v barvách Onyx nebo Ivory a kovového dekoru Nicro, nalezne zákazník v interiéru také kůží potažený volant, řadicí páku a madlo ruční brzdy.

Verze Comfort je oproti verzi Classic navíc vybavena kupříkladu osvětlením prostoru pro nohy i vzadu, klimatizací Climatronic s elektronickou regulací a také odkládací schránkou na deštník ve výplni levých zadních dveří včetně deštníku. Sklopná loketní opěra v zadním opěradle je doplněna vyjímatelným vakem na lyže. Do vozů Škoda Superb od verze Comfort je montováno elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko s automatickým cloněním. V úchytu vnitřního zpětného zrcátka je umístěn také senzor automatického spouštění stěračů. Ke standardní výbavě od verze Comfort patří také úložný systém CargoFlex v zavazadlovém prostoru.

Pro zvýšení komfortu při nastupování a vystupování za tmy, je Superb vybaven přídavnými světly na spodní hraně předních dveří. Od verze Comfort má navíc osvětlovací diody, umístěné na spodní ploše krytu vnějších zpětných zrcátek. Diody osvětlují půlkruh o poloměru přibližně jeden metr vedle vozu i při zavřených dveřích.

Verze Elegance se od verze Comfort vzhledově liší zejména 17" koly "CUBIC" z lehké slitiny, chromovanou lištou i na dolních rámech oken, chromovanou linkou na ochranných lištách dveří a nárazníků a čalouněním interiéru s obložením středové konzole, výplně dveří a rukojetí řadicí páky z ušlechtilého dřeva Vavona. Sedadla ve verzi Elegance jsou částečně potažená kůží Vachette.

Součástí výbavy Elegance jsou Bi-xenonové světlomety. Bi-xenonové - znamená, že světlo xenonové výbojky je využito i pro dálková světla. Přepínání mezi tlumenými a dálkovými světly je řešeno posouváním elektromagneticky ovládané clonky ve světlometu. Součástí světlometu je vedle Bi-xenonové jednotky také klasický reflektor s halogenovou žárovkou, který svítí v režimu dálkových světel a doplňuje tak rozložení světla na vozovce. Využívá se též jako světelná houkačka. Bi-xenonové světlomety jsou dodávány vždy s výsuvnými ostřikovači integrovanými ve světlometech.

Součástí výbavy verze Elegance je například tempomat, velký bodový displej na přístrojovém panelu, vyhřívání předních i zadních sedadel se samostatným ovládáním pro každé sedadlo nebo elektricky ovládaná přední sedadla, přičemž sedadlo řidiče je vybaveno pamětí pro tři různá nastavení včetně nastavení vnějších zpětných zrcátek. Ta mají rovněž elektricky ovládanou funkci sklopení k vozu.

Výbavy na přání

Téměř každý zákazník si chce svůj vůz přizpůsobit vlastním požadavkům a přáním. Pro tento účel je připravena rozsáhlá paleta výbav na přání, do níž náleží například hlavové airbagy, elektricky ovládané střešní okno, signalizace vzdálenosti při parkování, příprava pro telefon GSM, dvě varianty multifunkčního volantu, paket pro špatné cesty, mechanická roletka proti slunci na zadním skle nebo tažné zařízení s odnímatelnou hlavicí. V nabídce mimořádných výbav pro všechny vozy Škoda Superb jsou litá 17" kola "SOLID", která dodávají Superbům sportovnější vzhled.

Přehled vybavení jednotlivých provedení najdete v této tabulce.

Autorádia

V rámci mimořádných výbav na přání je zákazníkům k dispozici široký výběr audiosystémů. Všechna nabízená autorádia jsou přizpůsobena nebo navržena přímo pro Superb. V nabídce jsou tyto modely: rádio Škoda MS 303 s kazetovým přehrávačem, rádio Škoda Symphony s kazetovým přehrávačem nebo s CD přehrávačem, rádio Škoda Rhapsody se Sound Systemem.

Rádio Škoda Rhapsody představuje špičkovou nabídku v oblasti audiosystémů. Využívá digitální Sound Systém (který obsahuje zesilovač s výkonem 280 W a 8 velmi kvalitních speciálně zkonstruovaných reproduktorů. Systém je doplněn ovládáním pomocí zvláštního menu v navigačním systému.) má zabudovanou funkci "Room Equalisation", která optimálně přizpůsobuje zvuk vnitřnímu prostoru vozu nebo funkce "Driver" umožňuje nastavení prostorového zvuku speciálně pro řidiče.

Rádia Symphony a Rhapsody je možné propojit s multifunkčním volantem a s velkým bodovým displejem na přístrojovém panelu, na kterém se potom zobrazují informace o naladěné stanici a další textové zprávy. Autorádia jsou proti odcizení chráněna kódováním, které zaručuje, že autorádio je použitelné pouze v jednom konkrétním voze. Jako doplněk audiosystémů je v nabídce mimořádných výbav také CD měnič na 6 CD, umístěný v zavazadlovém prostoru.

Na přání je možné si do vozu Škoda Superb pořídit také navigační systém s dynamickým modulem, propojeným na velký bodový displej na přístrojovém panelu a s multifunkčním barevným displejem na středové konzole. Navigační systém s dynamickým modulem neustále sleduje kromě pozice vozu a cíle cesty i dopravní hlášení. Vyskytne-li se na plánované trase překážka, reaguje systém navržením nové trasy.

Pasivní bezpečnost

Superb splňuje požadavky všech platných bezpečnostních norem, týkajících se zejména čelního, zadního a bočního nárazu. Nový model musí vyhovovat také předpisům, které vstoupí v platnost v průběhu jeho životního cyklu, tj. v době, kdy se bude vyrábět. To je zárukou vysokých kvalit nového vozu Škoda Superb v oblasti pasivní bezpečnosti.

Základem bezpečnosti vozidla v případě nehody je tuhá konstrukce karoserie s progresivně deformovatelnou přední a zadní částí. Vysoká pevnost a torzní tuhost karoserie kromě toho také přispívají ke snížení hluku ve vnitřním prostoru. Pocit bezpečí vzbuzují i robustní sloupky dveří a prostřední tzv. B sloupek. Dveře samotné mají trojité boční výztuhy a pro dostatečné pohlcení deformační energie při bočním nárazu jsou vyplněny speciální pěnovou hmotou.

Nedílnou součástí moderních vozů jsou zádržné systémy. Jejich úkolem je zamezit při nárazu volnému pohybu cestujících ve vozidle, čímž se zabrání nežádoucímu střetnutí těla cestujícího s některou částí interiéru. Ve standardní výbavě vozu Škoda Superb jsou celkem čtyři airbagy - dva velkoobjemové airbagy pro řidiče a pro spolujezdce na předním sedadle, aktivované při čelním nárazu, a dva boční, chránící cestující při bočním nárazu. V rámci mimořádných výbav je navíc možno doplnit vůz o hlavové airbagy, které po naplnění vytvoří před okny "záclonu" a kryjí zónu bočních oken od předního A sloupku až po C sloupek.

Všechna sedadla jsou vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy, vpředu výškově stavitelnými. Kromě prostředního místa vzadu, jsou všechny bezpečnostní pásy vybaveny pyrotechnickými přitahovači. Vůz je také vybaven třemi opěrkami hlavy vzadu. Standardně jsou montovány úchyty pro dětské bezpečnostní sedačky, s bezpečnostním upevňovacím systémem Isofix.

Speciální uložení hnacího agregátu zabraňuje v případě čelního nárazu jeho proniknutí do prostoru pro cestující a podobně i konstrukce a uložení sloupku řízení omezuje posunutí volantu dále do interiéru proti řidiči. Pedálová skupina je řešena tak, že se při prudkém čelním nárazu "zasune" a neohrozí nohy řidiče. Oblast přístrojové desky pod volantem je krytá plastovým tlumicím materiálem, což také snižuje nebezpečí poranění nohou. Dojde-li k nehodě, při níž jsou aktivovány airbagy, spustí se automaticky prostřednictvím elektronické sítě CAN-Bus předem přesně naprogramovaný sled úkonů, jako např. rozsvícení vnitřního osvětlení nebo odjištění případně uzamčeného centrálního zamykání. Některé elektrické okruhy se naopak vypnou, aby nedošlo ke zkratu a následné možnosti vzniku požáru. Okamžitě se také vypne palivové čerpadlo a uzavřou přívody paliva z nádrže.

Aktivní bezpečnost

Pro zajištění bezpečné jízdy za ztížených podmínek nebo v kritických jízdních situacích jsou vozy Škoda Superb s motory V6 standardně (u ostatních motorů na přání) vybaveny elektronickým stabilizačním systémem ESP nejnovější generace. Soustava v sobě kromě obvyklých funkcí ABS, EDS, ASR, MSR a ESP zahrnuje také elektronického brzdového asistenta, který je neocenitelným pomocníkem v případě potřeby intenzivního brždění.

Uvidíte na cestu

Pro bezpečnou jízdu je velmi důležitý dobrý výhled, který v dešti zaručuje u vozů Škoda Superb kvalitní stírací a ostřikovací souprava, stírající velkou plochu čelního skla. Technickou novinkou je použití speciálních stěračů označovaných termínem Aerostěrač, které mají optimalizovanou konstrukci a tvar pro lepší aerodynamické a stírací vlastnosti. U vyšších verzí je v základní výbavě také senzor automatického spouštění stěračů.

Zabezpečovací zařízení

Vůz Škoda Superb je standardně vybaven imobilizérem a štítkem s VIN kódem, který je umístěn na rámu předního skla. Imobilizér využívá předností "plovoucího kódu", který je při každém vyslání jiný, přičemž už jednou použitá kombinace je odmítnuta jako neplatná. Na přání může být vůz vybaven také autoalarmem s hlídáním vnitřního prostoru a zálohovanou sirénou.

Motory a převodovky

Pro nový model Škoda Superb jsou při uvedení na trh v nabídce tři zážehové a dva vznětové motory, které jsou k dispozici pro všechny verze výbav.

85 kW

Na začátku nabídky motorů stojí zážehový čtyřválec o objemu 2.0 litru a výkonu 85 kW. Tato pohonná jednotka dosahuje maximálního točivého momentu 172 Nm při 3500 ot/min a maximálního výkonu 85 kW při 5400 ot./min. Motor je dodáván ve spojení s pětistupňovou mechanickou převodovkou.

110 kW

Dalším z nabídky zážehových motorů je přeplňovaný motor o objemu 1.8 litru a výkonu 110 kW s chladičem stlačovaného vzduchu. Motor disponuje maximálním točivým momentem 210 Nm již od 1750 ot./min až do 4600 ot./min.. Předností tohoto turbomotoru je jeho nízká spotřeba, která u vozu Škoda Superb činí pouhých 8,3 l/100 km v kombinovaném měřicím cyklu. Tento temperamentní motor je k dispozici s pětistupňovou mechanickou převodovkou.

142 kW

Vrcholem nabídky zážehových motorů je vidlicový šestiválec o objemu 2.8 litru a výkonu 142 kW, jehož je dosahováno při 6000 ot./min. Maximální točivý moment či ní 280 Nm a je ho dosahováno při 3200 ot./min.

Maximální rychlost vozu s tímto motorem je 237 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h dosahuje během 8,0 s. Spotřeba činí 9,9 l/100 km v kombinovaném měřicím cyklu. Tento motor může být kombinován s pětistupňovou mechanickou převodovkou, nebo pětistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic.

96 kW

Prvním z nabídky vznětových pohonných jednotek je motor 1.9 TDI PD s vysokotlakým vstřikováním sdruženými vstřikovači čerpadlo-tryska (tzv. Pumpe-Düse System). Motor je přeplňován výfukovým turbodmychadlem s nastavitelnou geometrií lopatek (VTG).

Maximálního výkonu dosahuje tento motor při 4000 ot./min a největší točivý moment, vrcholící vynikající hodnotou 285 Nm, je k dispozici v rozsahu 1750-2500 ot./min, což vozu umožňuje dosahovat znamenitých jízdních výkonů při spotřebě 5,7 l/100 km.

Pro tento motor je standardně určena pětistupňová mechanická převodovka.

114 kW

Druhým z nabídky je šestiválcový motor V6 2.5 TDI s přímým vstřikováním paliva o výkonu 114 kW, kterého dosahuje při 4000 ot./min. Předností tohoto unikátního šestiválcového motoru je úctyhodná hodnota maximálního točivého momentu 310 Nm, přičemž tento moment je k dispozici v rozmezí od 1400 až do 3500 ot/min. Průměrná spotřeba je 7,0 l/100 km. Motor je standardně dodáván s šestistupňovou mechanickou převodovkou. Druhou možností je pětistupňová automatická převodovka Tiptronic.

Podvozek

Škoda Superb je postavena na podvozku s velkým rozvorem 2803 mm, jenž dává tušit velmi dobré jízdní vlastnosti a je také příslibem neobyčejně prostorného interiéru. Neutrální až nedotáčivé chování vozu je důležitým prvkem aktivní bezpečnosti.

Přední víceprvková náprava vozu Škoda Superb významně přispívá ke komfortu a k jistotě jízdy, neboť díky své propracované konstrukci téměř zcela eliminuje vliv pohonu na řídicí ústrojí. Ovládání vozu je tak lehké a vždy přesné.

Přední náprava je uložena na pomocném rámu, který ve spojení s velkými pryžovými lůžky tlumí rušivé chvění. Pružicí jednotka obsahuje vinuté pružiny a plynové tlumiče.

Zdokonalená zadní náprava je kliková s vlečenými, torzně spojenými rameny. Tato moderní a osvědčená koncepce vyniká jednoduchostí a malou prostorovou náročností při vynikajících vlastnostech z hlediska vedení kol. Také zadní náprava je doplněna příčným zkrutným stabilizátorem. Pružiny a tlumiče jsou řazeny za sebou, čímž je dosaženo velké šířky zavazadlového prostoru.

Pérování je zajištěno vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči uchycenými do karoserie prostřednictvím pryžových pouzder, která přispívají ke snížení přenosu rázů a vibrací ze zavěšení na karoserii vozu. Charakteristika odpružení je naladěna tak, aby vůz poskytoval co nejvíce komfortu a zároveň co nejjistější jízdní vlastnosti.

Škoda Superb je standardně vybavena přesným hřebenovým řízením s hydraulickým posilovačem.

Shrnutí Škoda byla dosud spojována především s výrobou cenově dostupných vozů pro běžné "spotřebitele". Superb však díky své technické, velikostní i výbavové dospělosti přináší zásadní obrat. Škodovka může díky Superbu, poprvé v novodobé historii, nadmíru uspokojit i zákazníky zvyklé na klasické zástupce vyšší střední třídy z produkce Audi, BMW, Mercedesu, Opelu či Peugeotu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 


Technická data Škoda Superb 2.0/85 kW 1.8 Turbo/110 kW V6 2.8 30V/142 kW V6 2.8 30V/142 kW (A) 1.9 TDl PD/96 kW V6 2.5 TDl/114 kW V6 2.5 TDl/114 kW (A)
Počet válců 4 4 6 6 4 6 6
Zdvihový objem (cm3) 1984 1781 2771 2771 1896 2496 2496
Vrtání/zdvih (mm) 82,5 x 92,8 81,0 x 86,4 82,5 x 86,4 82,5 x 86,4 79,5 x 95,5 78,3 x 86,4 78,3 x 86,4
Největší výkon/otáčky (kW/min-1) 85/5400 110/5700 142/6000 142/6000 96/4000 114/4000 114/4000
Největší točivý moment/otáčky (Nm/min-1) 172/3500 210/1750 280/3200 280/3200 285/1750 310/1400 310/1400
Kompresní poměr 10,3:1 9,3:1 10,6:1 10,6:1 19,0:1 18,5:1 18,5:1
Plněný emisní předpis EU 4 EU 4 EU 4 EU 4 EU 3 EU 3 EU 3
Plnění: elektronické vícebodové vstřikování paliva MPI x x x x
Plnění: elektronicky řízené přímé vstřikování x x
Plnění: elektronicky řízené vysokotlaké vstřikování čerpadlo-tryska (tzv. Pumpe-Düse-Systém) x
Zapalování: elektronické bezdotykové, řízené mikroprocesorem x x x x
Mazání: tlakové oběžné s plnoprůtokovým čističem oleje x x x x x x x
Palivo: bezolovnatý benzin min. o. č. 95/91 95/91 98/95 98/95
Palivo: motorová nafta x x x
Převodné ústrojí
Pohon předních kol x x x x x x x
Spojka: suchá, hydraulicky ovládaná jednokotoučová, s talířovou pružinou a bezazbestovým obložením x x x x x
Převodovka: mechanická pětistupňová, plně synchronizovaná x x x x
Převodovka: mechanická šestistupňová, plně synchronizovaná x
Spojka: funkci spojky plní hydraulický měnič x x
Převodovka: automatická pětistupňová Tiptronic s možností manuálního řazení x x
Převodové stupně I-3,778 II-2,176 III-1,429 IV-1,029 V-0,838 Z-3,444 I-3,778 II-2,176 III-1,429 IV-1,029 V-0,838 Z-3,444 I-3,500 II-1,944 III-1,300 IV-0,943 V-0,789 Z-3,444 I-3,665 II-1,999 III-1,407 IV-1,000 V-0,742 Z-4,096 I-3,778 II-2,176 III-1,360 IV-0,903 V-0,686 Z-3,444 I-3,500 II-1,889 III-1,231 IV-0,871 V-0,667 VI-0,561 Z-3,455 I-3,665 II-1,999 III-1,407 IV-1,000 V-0,742 Z-4,096
Stálý převod 3,875 3,700 3,700 3,091 3,444 3,875 3,091
Podvozek
Přední náprava: víceprvková se čtyřmi samostatnými příčnými rameny x x x x x x x
Zadní náprava: kliková s vlečenými rameny a ohybově poddajnou příčkou x x x x x x x
Odpružení: vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči, zadní vně pružin x x x x x x x
Brzdy: kapalinové dvouokruhové, diagonálně propojené, s podtlakovým posilovačem x x x x x x x
Brzdy vpředu: kotoučové, s dutými kotouči x x x x x x x
Brzdy vzadu: kotoučové x x x x x x x
Parkovací brzda: ruční mechanická na zadní kola x x x x x x x
Řízení: hřebenové přímočinné s posilovačem x x x x x x x
Volant: průměr (mm) 370 370 370 370 370 370 370
Kola Classic 7 J x 16" Comfort:7J x 16" Elegance:7J x 17" Classic 7 J x 16" Comfort:7J x 16" Elegance:7J x 17" Classic 7 J x 16" Comfort:7J x 16" Elegance:7J x 17" Classic 7 J x 16" Comfort:7J x 16" Elegance:7J x 17" Classic 7 J x 16" Comfort:7J x 16" Elegance:7J x 17" Classic 7 J x 16" Comfort:7J x 16" Elegance:7J x 17" Classic 7 J x 16" Comfort:7J x 16" Elegance:7J x 17"
Pneumatiky 205/55 R 16; 225/45 R17 205/55 R 16; 225/45 R17 205/55 R 16; 225/45 R17 205/55 R 16; 225/45 R17 205/55 R 16; 225/45 R17 205/55 R 16; 225/45 R17 205/55 R 16; 225/45 R17
Karoserie
Karoserie: pětimístná tříprostorová, čtyřdveřová, ocelová plně pozinkovaná x x x x x x x
Součinitel odporu vzduchu Cx 0,30 0,30 0,30 0,30 0,29 0,29 0,30
Vnější rozměry
Délka (mm) 4803 4803 4803 4803 4803 4803 4803
Šířka (mm) 1765 1765 1765 1765 1765 1765 1765
Výška*** (mm) 1469 1469 1469 1469 1469 1469 1469
Rozvor (mm) 2803 2803 2803 2803 2803 2803 2803
Světlá výška*** (mm) 148 148 148 148 148 148 148
Rozchod vpředu (mm) 1515 1515 1515 1515 1515 1515 1515
Rozchod vzadu (mm) 1515 1515 1515 1515 1515 1515 1515
Vnitřní rozměry
Šířka v loktech na předních sedadlech (mm) 1459 1459 1459 1459 1459 1459 1459
Šířka v loktech na zadních sedadlech (mm) 1436 1436 1436 1436 1436 1436 1436
Míra pohodlí vpředu (max./min.) (mm) 1132/903 1132/903 1132/903 1132/903 1132/903 1132/903 1132/903
Míra pohodlí vzadu (max./min.) (mm) 1006/757 1006/757 1006/757 1006/757 1006/757 1006/757 1006/757
Výška sezení na předních sedadlech (mm) 1005 1005 1005 1005 1005 1005 1005
Výška sezení na zadních sedadlech (mm) 964 964 964 964 964 964 964
Objem zavazadlového prostoru (l) 462 462 462 462 462 462 462
Hmotnosti
Pohotovostní hmotnost* (kg) 1412 1438 1501 1551 1465 1565 1604
Užitečné zatížení* (kg) 577 577 577 585 585 585 585
Celková hmotnost* (kg) 1989 2015 2078 2136 2050 2150 2189
Zatížení střechy (max. kg) 100 100 100 100 100 100 100
Hmotnost přípoj. vozidla nebrzděného (max. kg) 650 650 750 750 650 750 750
Hmotnost přípoj. vozidla brzděného - stoupání 12 % (max. kg) 1400 1300 1600 1600 1600 1600 1600
Hmotnost přípoj. vozidla brzděného - stoupání 8 % (max. kg) 1500 1500 1600 1600 1600 1600 1600
Svislé zatížení koule tažného zařízení (max. kg) 75 75 75 75 75 75 75
Náplně
Objem palivové nádrže (l) 62 62 62 62 62 62 62
Provozní vlastnosti
Nejvyšší rychlost (km/h) 197 216 237 232 205 219 213
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 11,6 9,5 8,0 9,4 10,4 9,5 10,4
Spotřeba dle: 99/100
Spotřeba** - městský cyklus 11,9 11,5 14,3 16,0 7,7 10,0 11,2
Spotřeba** - mimo město 6,4 6,5 7,3 7,9 4,6 5,4 5,7
Spotřeba** - celkem 8,4 8,3 9,9 10,9 5,7 7,0 7,7
Emise CO2 (g/1 km)** 203 202 238 262 152 189 208
Vnější průměr zatáčení (m) 11,8 11,8 11,8 11,8 11,8 11,8 11,8



* Údaje platí pro vůz v základním provedení, bez mimořádných výbav
** Uvedená spotřeba platí pro vozy v základním provedení bez mimořádných výbav
*** Údaje pro hmotnost prázdného vozidla

Zajímá vás co má ve výbavě provedení Classic, Comfort a Elegance? Tak právě pro vás je připravena tato tabulka.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 28 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků