Škoda Superb, nebo Octavia? (srovnávací test)

Ač se to zdá jako nesmysl srovnávat tato dvě auta, tak mimo zase to není. S příchodem nové Octavie vyrostl Superbu v rámci automobilky zdatný konkurent. Nabízí totiž dostatek místa, moderní technologie a velký zavazadlový prostor. Má i nadále smysl kupovat dražší Superb?
Škoda Superb, nebo Octavia? (srovnávací test)
Seznam kapitol
  1. Vnitřní prostor vzadu i vpředu
  2. Palubní deska, zavazadlový prostor, vzhled
  3. Výbavy, přehled motorů, srovnání 2.0 TDI a 2.5 TDI
  4. Podvozek, jaké vybrat, plusy a minusy, srovnání parametrů
  5. Octavia: komentovaná fotogalerie
  6. Superb: komentovaná fotogalerie

Poznámka: V tomto článku jsem se snažil srovnat oba vozy s maximální mírou objektivity, přesto s mými závěry nemusíte souhlasit. Každý totiž při koupi vozu preferuje jiné parametry – jak se říká: sto lidí, sto chutí.

Nová generace Octavie povyrostla zejména v podélném směru, což prospělo vnitřnímu prostoru. Zatímco dříve se vzadu moc pohodlně – zejména na delších trasách – sedět nedalo, nyní je v Octavii místa dostatek. Schválně píšu dostatek, ne nadbytek, tolik prostoru tam zase není. Mnohé proto jistě napadá otázka, zda a z jakých důvodů se vůbec vyplatí koupit dražší Superb, který stojí v nejchudší výbavě a s nejslabším motorem více, než Octavia v nejvyšší výbavě a s nejvýkonnějším motorem. Má smysl platit těch „pár centimetrů“ rozvoru navíc?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Škoda Octavia

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Škoda Superb


Tip: Test Škoda Superb 2.5 TDI V6, test Škoda Octavia 2.0 TDI, krátká videa obou testovaných aut

Více, více místa

Ponechme nyní stranou otázku cen a výbav a zkusme se podívat na onen diskutovaný vnitřní prostor. Octavia je stejně široká jako Superb, v oblasti ramen tedy nabízí stejný prostor. Má ale o 225 mm delší rozvor, takže přestože nevyužívá v podélném směru místo tak dobře jako Octavia, rozdíl je znát na první pohled. Vzadu se posadíte i tehdy, je-li sedadlo řidiče a spolujezdce zcela vzadu, a přesto se nebudete cítit stísněně. Pokud bude řidič a spolujezdec sedět „normálně“, klidně si můžete vzadu dát nohu přes nohu nebo si natáhnete kolena. Za příplatek si můžete pořídit „díru“ v sedadle spolujezdce, kdy lze vyklopit střed opěradla a nohy protáhnout dopředu. Estetickou otázku a otázku vůně neřešme.

Pokud jde o hlavové opěrky, má je lépe řešeny Octavia, lze je totiž zasunout do opěradel – to u Superbu nejde, takže ta střední překáží ve výhledu. Na druhou stranu je vyšší, takže se o ní opře delší člověk; v Octavii pouze dítě. Na prostředním sedadle se ale nesedí dobře ani v jednom voze, je to spíše nouzové místo. Sedadla vzadu jsou v Superbu pohodlnější, mají lepší tvarování a nabízí lepší oporu stehen. Sedí se tu zkrátka lépe a pohodlněji, nicméně oceníte to spíše jen na delších vzdálenostech, nebo v případě, že před vámi bude sedět velmi někdo příliš dlouhý; tehdy bude v Octavii trochu těsno. Mimochodem, v Superbu je o trochu méně místa nad hlavou, což je daň za více se svažující záď.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Vzadu má Superb (vždy vpravo) místa více; aby ne, když má o 20 cm větší rozvor

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Konstrukce hlavových opěrek vzadu je lepší v Octavii (vlevo)

*** Místo vzadu: Superb

I vpředu má Superb více prostoru, a to díky méně mohutnému středové konzole. Má také štědřejší – rozuměj širší – sedadla, což se hodí na dlouhých cestách, kdy boční vedení sedáků tolik netlačí do stehen. U Octavie jsou sedadla užší, takže mohutnější řidič může být bočním vedením sužován. Naopak pokud upřednostňujete sportovní jízdu, bude vám výraznější boční vedení více nápomocno. Pozici za volantem najdete v obou vozech stejně dobře, volant je nastavitelný v obou směrech a sedadla mají rovněž široký rozsah nastavení. Ani nad hlavou není s místem problém, vzhledem k většímu rozsahu výškového nastavení zde trochu vede Octavia.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Vpředu má více místa řidič v Superbu (vpravo)

*** Prostor vpředu: Superb

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Vnitřní prostor vzadu i vpředu
  2. Palubní deska, zavazadlový prostor, vzhled
  3. Výbavy, přehled motorů, srovnání 2.0 TDI a 2.5 TDI
  4. Podvozek, jaké vybrat, plusy a minusy, srovnání parametrů
  5. Octavia: komentovaná fotogalerie
  6. Superb: komentovaná fotogalerie

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Skoda Octavia 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 108 423 km
Cena: 230 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků