Škoda Superb, nebo Octavia? (srovnávací test)

Ač se to zdá jako nesmysl srovnávat tato dvě auta, tak mimo zase to není. S příchodem nové Octavie vyrostl Superbu v rámci automobilky zdatný konkurent. Nabízí totiž dostatek místa, moderní technologie a velký zavazadlový prostor. Má i nadále smysl kupovat dražší Superb?
Škoda Superb, nebo Octavia? (srovnávací test)
Seznam kapitol
  1. Vnitřní prostor vzadu i vpředu
  2. Palubní deska, zavazadlový prostor, vzhled
  3. Výbavy, přehled motorů, srovnání 2.0 TDI a 2.5 TDI
  4. Podvozek, jaké vybrat, plusy a minusy, srovnání parametrů
  5. Octavia: komentovaná fotogalerie
  6. Superb: komentovaná fotogalerie

Poznámka: V tomto článku jsem se snažil srovnat oba vozy s maximální mírou objektivity, přesto s mými závěry nemusíte souhlasit. Každý totiž při koupi vozu preferuje jiné parametry – jak se říká: sto lidí, sto chutí.

Nová generace Octavie povyrostla zejména v podélném směru, což prospělo vnitřnímu prostoru. Zatímco dříve se vzadu moc pohodlně – zejména na delších trasách – sedět nedalo, nyní je v Octavii místa dostatek. Schválně píšu dostatek, ne nadbytek, tolik prostoru tam zase není. Mnohé proto jistě napadá otázka, zda a z jakých důvodů se vůbec vyplatí koupit dražší Superb, který stojí v nejchudší výbavě a s nejslabším motorem více, než Octavia v nejvyšší výbavě a s nejvýkonnějším motorem. Má smysl platit těch „pár centimetrů“ rozvoru navíc?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Škoda Octavia

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Škoda Superb


Tip: Test Škoda Superb 2.5 TDI V6, test Škoda Octavia 2.0 TDI, krátká videa obou testovaných aut

Více, více místa

Ponechme nyní stranou otázku cen a výbav a zkusme se podívat na onen diskutovaný vnitřní prostor. Octavia je stejně široká jako Superb, v oblasti ramen tedy nabízí stejný prostor. Má ale o 225 mm delší rozvor, takže přestože nevyužívá v podélném směru místo tak dobře jako Octavia, rozdíl je znát na první pohled. Vzadu se posadíte i tehdy, je-li sedadlo řidiče a spolujezdce zcela vzadu, a přesto se nebudete cítit stísněně. Pokud bude řidič a spolujezdec sedět „normálně“, klidně si můžete vzadu dát nohu přes nohu nebo si natáhnete kolena. Za příplatek si můžete pořídit „díru“ v sedadle spolujezdce, kdy lze vyklopit střed opěradla a nohy protáhnout dopředu. Estetickou otázku a otázku vůně neřešme.

Pokud jde o hlavové opěrky, má je lépe řešeny Octavia, lze je totiž zasunout do opěradel – to u Superbu nejde, takže ta střední překáží ve výhledu. Na druhou stranu je vyšší, takže se o ní opře delší člověk; v Octavii pouze dítě. Na prostředním sedadle se ale nesedí dobře ani v jednom voze, je to spíše nouzové místo. Sedadla vzadu jsou v Superbu pohodlnější, mají lepší tvarování a nabízí lepší oporu stehen. Sedí se tu zkrátka lépe a pohodlněji, nicméně oceníte to spíše jen na delších vzdálenostech, nebo v případě, že před vámi bude sedět velmi někdo příliš dlouhý; tehdy bude v Octavii trochu těsno. Mimochodem, v Superbu je o trochu méně místa nad hlavou, což je daň za více se svažující záď.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Vzadu má Superb (vždy vpravo) místa více; aby ne, když má o 20 cm větší rozvor

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Konstrukce hlavových opěrek vzadu je lepší v Octavii (vlevo)

*** Místo vzadu: Superb

I vpředu má Superb více prostoru, a to díky méně mohutnému středové konzole. Má také štědřejší – rozuměj širší – sedadla, což se hodí na dlouhých cestách, kdy boční vedení sedáků tolik netlačí do stehen. U Octavie jsou sedadla užší, takže mohutnější řidič může být bočním vedením sužován. Naopak pokud upřednostňujete sportovní jízdu, bude vám výraznější boční vedení více nápomocno. Pozici za volantem najdete v obou vozech stejně dobře, volant je nastavitelný v obou směrech a sedadla mají rovněž široký rozsah nastavení. Ani nad hlavou není s místem problém, vzhledem k většímu rozsahu výškového nastavení zde trochu vede Octavia.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Vpředu má více místa řidič v Superbu (vpravo)

*** Prostor vpředu: Superb

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Vnitřní prostor vzadu i vpředu
  2. Palubní deska, zavazadlový prostor, vzhled
  3. Výbavy, přehled motorů, srovnání 2.0 TDI a 2.5 TDI
  4. Podvozek, jaké vybrat, plusy a minusy, srovnání parametrů
  5. Octavia: komentovaná fotogalerie
  6. Superb: komentovaná fotogalerie
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

včera | Petr Schnagl | 9 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 59 příspěvků