Škoda Superb nabízí komfort a pohodlí

Silnice slunné Andalusie na jihu Španělska si vybrala mladoboleslavská automobilka Škoda pro první oficiální jízdy odborné veřejnosti s novým manažerským vozem Superb.
Škoda Superb nabízí komfort a pohodlí
V pondělí 21. ledna, kdy se s novinkou Škody přijeli seznámit čeští motorističtí novináři, organizátorům akce vše vyšlo. Teplota přes den vyšplhala až k sedmnácti stupňům Celsia a v okolí města Sevilla svítilo po celý den sluníčko. Dokonce na krajích silnice se objevili prodavači s čerstvě utrženými pomeranči a pastevci vyhnali stáda dobytka na louky.

Před cestou

Pozvání na testování Superbu přišlo s dostatečným předstihem, abychom se mohli na jeho praktické jízdy teoreticky dobře Klepněte pro větší obrázekpřipravit. Slovo „Superb“ pochází z angličtiny a do češtiny jej lze přeložit jako skvělý, vynikající, znamenitý či jedinečný. Nová velká Škoda bude pravděpodobně dělat čest svému jménu. Nepřichází sice s žádnými převratnými technickými novinkami, ale zato dává takřka stoprocentní jistotu, že hůř než VW Passat, jehož techniku do značné míry využívá, jezdit nebude. A Passat i přes své stáří jezdí stále velmi dobře, že se bez obav může srovnávat s nejnovějšími špičkovými modely třídy Renaultem Laguna nebo Citroënem C5.

Superb míří do – pro Škodovku nové – automobilové kategorie střední třídy. Stejně jako v případě Octávie i v případě Superbu Škoda věří, že uspěje. Hlavními zbraněmi v této snaze bude nejen kvalita dílenského zpracování, ale i velký rozvor (o deset centimetrů delší, než má současný VW Passat), jenž zaručuje mimořádný vnitřní prostor. Karosérie vozu je klasická tříprostorová Klepněte pro větší obrázekse stupňovitou zádí. Při pohledu na design vozidla se nabízí hned několik srovnání s jinými modely – nejčastěji se hovoří o Passatu, ale i menší Octávii - ale ani tak nechybí Superbu velká dávka nezaměnitelné originality. Luxusnost vozu zdůrazňují poměrně časté chromované díly. Kvalita je znát i z dalších částí vozidla. Vysoce kvalitní materiály jsou použity i v interiéru a vytvářejí pocit vysokého komfortu. Zákazník si bude při pořizování vozu moci vybrat z mnoha variant interiéru, lišících se hlavně barvami a kvalitou použitých dílů.

Nová škodovka má pohon předních kol a pohonná jednotka je uložena vpředu podélně. Na trh jde Superb zprvu s celkem pěti motory: tři jsou benzínové – dvoulitr o výkonu 85 kW, přeplňovaný 1,8 l (110 kW) a vidlicový šestiválec s pětiventilovou technikou 2,8 l (142 kW). Z nabídky vznětových motorů si zákazník může zvolit 1,9 TDI (96 kW) nebo šestiválec 2,5 TDI (114 kW). S výrobou Škody Superb se začalo již v minulém roce, faktický prodej začíná postupně v průběhu tohoto pololetí. Cena Superbu na českém trhu pokrývá rozpětí od 689 900 až po 1 213 900 korun.

První dojmy

Na parkovišti hotelu, kde celá prezentace probíhala, na nás hned po příjezdu čekalo několik desítek nablýskaných limuzín Superb v rozličných barevných odstínech a motorových variantách. Testovací trať Klepněte pro větší obrázeknebyla bohužel příliš dlouhá, ale i necelé dvě stovky kilometrů o autě něco řekly.

K okružní jízdě kolem Sevilly jsme si vybrali nejluxusnější provedení Škody Superb s šestiválcovým motorem 2,8 litru (142 kW), automatickou převodovkou Tiptronic (možnost manuální volby rychlostního stupně) a v nejbohatší výbavě Elegance. Už první metry v přeplněném městském provozu nás přesvědčily, že jde opravdu o auto výjimečné, jež může plně konkurovat v této třídě již zavedeným značkám. Prostoru na předních sedačkách je dost a na zadních je ho skoro až marnotratně. Je vidět, že auto opravdu může sloužit i lidem, kteří se chtějí v klidu vozit, zatímco o řízení se postará někdo jiný.

K dobrému pocitu ze Superbu slouží celá řada netradičních doplňků. Sedadla jsou komfortní a v nejvyšší výbavě má sedačka pro spolujezdce výklopnou střední část opěradla. Cestující vzadu si tak může pohodlně natáhnout nohy. Zajímavé je i osvětlení kliček dveří, jež se rozsvítí společně s prosvětlením přístrojové desky a difúzním osvětlením interiéru. Za pozornost stojí i systém CargoFlex, což je jakási rozkládací bednička v zavazadlovém prostoru – v normální poloze je součástí podlahy kufru, Klepněte pro větší obrázekjednoduchým způsobem ji však lze sestavit a odložit do ní kupříkladu drobný náklad, jenž by jinak v rozlehlém zavazadelníku (462 l) za jízdy „cestoval“.

Ve všech režimech byla jízda se Superbem příjemná. Na dálnici jsme s potěšením kvitovali, že motor není téměř slyšet a tento pocit nezmizel ani při stoosmdesátikilometrové rychlosti. Na úzkých cestách jsme zase ocenili vlastnosti podvozku, který pečlivě drží řidičem vybraný směr. Pérování je příjemné, brzdy funkční a nevadnoucí ani při intenzivní používání. Drobné výtky bychom měli jen k práci převodovky – při prudkém sešlápnutí plynu totiž docházelo k příliš velké prodlevě mezi akcí nohy a reakcí motoru. Podobné nepříjemné zkušenosti potvrdili i další motorističtí novináři. Zabránit tomu se však dá důsledným využíváním tiptroniku, který umožňuje řazení jednotlivých stupňů podle vůle řidiče.

Sečteno a podtrženo, první kilometry s novou mladoboleslavskou akvizicí v nás zanechaly pouze kladné dojmy. Jak to tak vypadá, jedinou překážkou k masovému zájmu na prestižních trzích západní Evropy bude pouze chybějící image. Ale s tou se už výborně vyrovnaly předchozí škodovky Fabia a Octavia. A Superb má všechny předpoklady, aby se mu to také podařilo.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 8 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků