Škoda Superb Combi 4x4 vs. Mazda6 Wagon AWD: Dynamika, brzdy

Postavili jsme proti sobě novou Škodu Superb Combi a Mazdu6 Wagon. Papírový výkon obou soupeřů je sice stejný, ale co se naměřené dynamiky týká, tam je závěr celkem jednoduchý. Mazda je ve všem lepší.

Žádné dlouhé představování obou soupeřů určitě není potřeba. Mazdu6 Wagon ve verzi 2.2 Skyactiv-D AWD jsme nedávno testovali samostatně, Škoda Superb je dnes už všem skoro až notoricky známé téma. Relativní novinkou na trhu je ovšem provedení Combi, které se nám díky nepřízni osudu (například kvůli překousaným kabelům) několikrát vyhnulo. Proto také přichází jeho test relativně pozdě. Ale nebojte se, nezajímavý určitě nebude.

Test Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD: Konečně čtyřkolka  

Test Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD: Konečně čtyřkolka  

Coby přímého konkurenta proti testované Mazdě má Škoda v nabídce verzi 2.0 TDI 4x4. V obou případech slibují základní tabulky to samé. Mladoboleslavské kombi i jeho japonský soupeř nabízí maximální výkon 110 kW (150 k) a motor spolupracuje s manuální převodovkou. Jenže každý jde na věc jinak. Zatímco Škoda nasadila dvoulitr přeplňovaný jedním turbem, Mazda používá dvakrát přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,2 litru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Škoda Superb Combi je žhavá novinka, zatímco Mazda6 Wagon už funguje na trhu několik let a aktuálně má dokonce za sebou první facelift. Bude platit „nový = lepší“? 

Základní parametry obou automobilů najdete níže v tabulce:

Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD vs. Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4x4: Základní údaje
  Mazda6 Wagon Škoda Superb Combi 
Objem motoru 2191 cm3 1968 cm3
Nejvyšší výkon  110 kW (150 k) 110 kW (150 k)
Při otáčkách 4500 ot./min 3500-4000 ot./min
Nejvyšší točivý moment 380 Nm 340 Nm
Při otáčkách 1800-2600 ot./min 1750-3000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h 9,5 s 9,1 s
Maximální rychlost 201 km/h 213 km/h

Rychlejší má být Superb, jenže...

Za pozornost stojí především kolonka zrychlení z nuly na 100 km/h. Podle Škody umí Superb v testovaném provedení tuto disciplínu za 9,1 s, zatímco Mazda má ve svých tabulkách zapsané číslo o čtyři desetiny horší. Jenže když si přesednete ze Superbu do Mazdy, máte pocit, že japonské kombi dostalo pod kapotu alespoň o dvacet koní více. Pocitově je Mazda o poznání dynamičtější.

Škoda Superb Combi moc prostoru nenabízí [první jízdní dojmy]

Škoda Superb Combi moc prostoru nenabízí [první jízdní dojmy]

Tedy abych to upřesnil, její motor je lepší úplně v celém spektru otáček. V těch nízkých zabírá dříve a intenzivněji, nabídne také silnější střední pásmo a nechá se vytočit až na 5500 otáček zcela bez odmlouvání. Určitě nevadne tak rychle jako motor ve Škodě Superb, která sice není pomalá, ale ve srovnání s Mazdou působí líně.

Jak ukazuje tabulka naměřených hodnot zrychlení, naše dojmy z Mazdy6 nakonec nebyly pouze subjektivním pocitem.

Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD vs. Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4x4: akcelerace z místa
  Mazda6 Wagon Škoda Superb Combi 
0-50 km/h (s) 3,12 3,51
0-100 km/h (s) 10,25 10,85
0-130 km/h (s) 17,67 18,95
0-150 km/h (s) 25,07 27,81

Ať se podíváte na kteroukoliv měřenou hodnotu, vždy je lepší Mazda. Čím vyšší rychlost, tím větší rozdíl. Za zmínku ale stojí ještě jedna věc. Pohon všech kol pracující ve Škodě Superb vypadá jako pohotovější. Systém nedovolí takový prokluz přední nápravy. Jenže vlajková loď české automobilky jakoby dopředu rezignovala na jakékoliv snahy o dynamičtější zacházení a i přes tuto výhodu ztratí vedle Mazdy hned od prvních metrů.

Klepněte pro větší obrázek
Srovnání nejlepších pokusů Mazdy6 (modrá křivka) a Škody Superb (červená křivka) ukazuje, že je japonské kombi navzdory papírově shodnému výkonu rychlejší

Mimochodem, když jsme hledali ideální otáčky motoru pro rozjezd, nešlo si nevšimnout zcela jiné odezvy na plyn u obou automobilů. Zatímco Mazda, i když nemá možnost zvolit žádný speciální jízdní režim, reaguje lineárně, takže nastavit otáčky je minimální problém, řídící jednotka Superbu se snaží pohyb pravé nohy „interpretovat“. Nastavit optimální otáčky a udržet je při rozjezdu je proto o hodně obtížnější. 

Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD vs. Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4x4: zrychlení
  Mazda6 Wagon Škoda Superb Combi
30-50 km/h (s) 1,62 1,90
50-70 km/h (s) 2,35 2,50
80-120 km/h (s) 8,04 8,76
130-150 km/h (s) 7,41 8,87
80-120 km/h / 3° (s) 7,81 10,88
80-120 km/h / 4° (s) 7,94 8,66
 

Tabulka pružného zrychlení pak jasně ukazuje na větší pružnost japonského motoru. Výrazný rozdíl při akceleraci 80 - 120 km/h na třetí rychlostní stupeň je důkazem většího rozsahu použitelných otáček. Mazda jede na trojku bez problémů 140 km/h, takže jsme původně chtěli měřit akceleraci 80-130 km/h, jenže motor ve Škodě Superb při jízdě proti větru už nebyl schopný vůz na tuto rychlost rozjet (po větru ale na trojku zvládl rychlost 137 km/h) a nakonec i 120 km/h na trojku mu dalo dost práce.

Závěr měření dynamiky je naprosto jasný. I když si kupujete v obou případech kombi střední třídy s výkonem 110 kW (150 k), dostanete pokaždé něco trochu jiného. 

Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD vs. Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4x4: odchylka rychloměru
  Mazda6 Wagon Škoda Superb Combi
Zobrazovaná rychlost Rychlost dle Vboxu
50 km/h 45 46,6
90 km/h 85 84,9
130 km/h 127 123,7
Maximální rychlost     
První rychlostní stupeň 50 km/h 47 km/h
Druhý rychlostní stupeň 90 km/h 90 km/h
Třetí rychlostní stupeň 140 km/h 137 km/h

Při brzdění je situace vyrovnanější, ale i z tohoto souboje nakonec vychází lépe Mazda. Pokud se podíváme na délku brzdné dráhy, vždy zastaví dříve. Výjimkou je pouze brzdění z rychlosti 130 km/h, které v průměru dvou nejlepších pokusů v každém směru vyšlo lépe pro Superb s rozdílem 0,06 m.

Srovnávací test: Škoda Superb 2.0 TDI vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI

Srovnávací test: Škoda Superb 2.0 TDI vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI

Z grafu nejlepšího pokusu při brzdění ze 150 km/h u každého z našich soupeřů je vidět, že Superb postupně ztrácí cenné metry, největší ztrátu ale vyprodukuje těsně před zastavením. Tohle chování není u koncernových automobilů ojedinělé. Stejnou věc už dříve vykázal také třeba Volkswagen Passat

Závěr? Mazda6 sice není nejnovější, ale své nesporné kvality má. Z prvního kola našeho srovnávacího testu se Škodou Superb Combi vychází jako jednoznačný vítěz. 

Mazda6 Wagon 2.2 Skyactiv-D AWD vs. Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4x4: brzdění
  Mazda6 Wagon Škoda Superb Combi
50-0 km/h (s) 1,58 1,41
50-0 km/h (m) 10,95 11,55
100-0 km/h (s) 3,18 3,49
100-0 km/h (m) 44,18 45,20
130-0 km/h (s) 4,17 4,45
130-0 km/h (m) 75,70 75,64
150-0 km/h (s) 4,84 5,53
150-0 km/h (m) 102,03 107,01
Klepněte pro větší obrázek
Nejen akceleraci, ale také brzdění zvládá Mazda6 Wagon (modrá křivka) ve srovnání se Škodou Superb Combi (červená) lépe

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Vylepšené Mini SE Countryman nás fakt bavilo! Tříválec do zásuvky má síly až až

Mini Cooper SE Countryman All4

Jen pár desítek hodin před tím, než Česká republika na vládním semaforu zčervenala, jsme si stihli odskočit do Německa na projížďku s vylepšeným plug-in hybridním Mini Countryman. A ta jízda fakt stála za to!

včera | Jan Mička | 7 příspěvků
TEST Peugeot e-208 GT 100 kW: Cizelace městského auta pro nadšence

Peugeot e-208 GT

Peugeot 208 se prodává i v elektrické variantě. Zkusili jsme si kousek v nejvyšší výbavě GT.

24.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 13 příspěvků
Nový Hyundai i20 může vzbudit poprask! Řídili jsme prototyp s litrovým motorem

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Nový Hyundai i20 je očekávaným soupeřem fabie a spol. Přijede až v říjnu, my už jsme jej ale exkluzivně vyzkoušeli.

20.  9.  2020 | Jiří BaborskýOndřej Mára | 47 příspěvků