Škodovka byla na Le Mans rychlejší než Porsche. Úspěch zhatil díl za pár haléřů

Před sedmdesáti lety se Škoda málem postarala o senzaci na slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Jde o příběh, kde o všem rozhodla součástka za pár haléřů.

Zdálo se, že senzace je na dosah. Dlouhá noc v Le Mans už skoro končila a tým Škody si držel druhé místo ve své třídě a páté místo celkově. Francouzský tým Gordini přihlásil do akce celkem šest aut, a přece se o vítězství přetahoval s malou skupinkou hrdých Čechů v zářivě bílých kombinézách.

V roce 1950 se již v Evropě vedla studená válka, takže Škoda přišla doslova z jiného světa, a ten rozhodně nebyl bohatší než Západ. Přesto se české auto drželo na špičce a rychle projíždělo jeden okruh za druhým. Z této perspektivy lze škodovku pro Le Mans pokládat za troufalý projekt navazující na sportovní tradici značky.

Škoda Favorit přiměla Čechy stát fronty i spát venku. Ani vysoká cena jim nevadila

Škoda Favorit přiměla Čechy stát fronty i spát venku. Ani vysoká cena jim nevadila

Dokáže si dnes ještě někdo představit, kolik odvahy, důmyslu a entuziasmu pro motorsport potřebovali inženýři a mechanici, aby v poválečném rozvratu přivedli takové auto na svět? Nejspíš ne. Čistě pro porovnání, závodní Škoda Sport vznikla v roce 1949, a když bylo auto v roce 1950 zapsáno na startovní listinu 24 hodin v Le Mans, tento nejdrsnější vytrvalostní závod se pořádal bez účasti jediné německé automobilky.

O žádnou pokročilou techniku přitom nešlo a závoďák se dosti blížil továrním modelům. Jako základ posloužil první poválečný model, Škoda 1101 „Tudor“ z roku 1946. Na podvozku s centrální rourou a nápravách se téměř nic nezměnilo. Pro potřeby závodění ve vysokých rychlostech se upravily jen brzdy a převodovka. Místo klasické osobní karoserie dostalo auto náležitě štíhlý hliníkový exteriér, což snížilo hmotnost na 590 kilogramů.

Znáte Škodu 1100 OHC Coupé? Vypadala světově, potopily ji však zbytečné chyby

Znáte Škodu 1100 OHC Coupé? Vypadala světově, potopily ji však zbytečné chyby

Výkon čtyřválcového motoru o objemu 1,1 litru se po úpravách téměř zdvojnásobil i díky karburátoru Solex a použití metylalkoholové palivové směsi: sériový „Tudor“ měl 32 koní (23,5 kW), závodní speciál 50 koní (37 kW). V kombinaci s nízkou karoserií to stačilo pro maximální rychlost 140 km/h. Další konkurenční výhodou škodovky byla nízká spotřeba paliva. Na plnou nádrž se dalo jezdit čtyři hodiny, takže Václav Bobek a Jaroslav Netušil byli schopni zvládat bez zastávek citelně delší úseky než jejich konkurence.

Proklatý ojniční čep

V samotném závodě šlo všechno jako na drátkách až do svítání, kdy škodovácký tým postihla smůla. Po závadě na pojistce ojničního čepu – součástce, která stojí pár haléřů – se rozbil celý motor. A protože tenkrát bylo možné opravovat auto pouze se součástkami, které si vůz vezl s sebou na trati, musel škodovácký tým skončit. Ne že by v tom nesmírném zklamání byl sám. Cílovou páskou projela ani ne polovina zúčastněných a nebylo mezi nimi ani jedno ze šesti Gordiniho aut.

Tahle Tatra je vážně z papíru! Nádherná díla českého modeláře nemají obdoby

Tahle Tatra je vážně z papíru! Nádherná díla českého modeláře nemají obdoby

Tým se vrátil do Mladé Boleslavi v naději, že napřesrok zdvojnásobí své šance se dvěma auty – jenže tomu politická situace nakonec učinila přítrž. Rok 1950 zůstává zatím jediným pokusem týmu Škody ve slavné čtyřiadvacetihodinovce. Pro srovnání – v následujícím roce se v Le Mans ukázalo, jak rychlá Škoda Sport doopravdy byla. V roce 1951 debutovalo v 24hodinovém závodě ve třídě 1,1 litru Porsche 356 a jeho časy na kolo zaostávaly za výkony hbité škodovky.

Přestože se Škoda Sport do Le Mans už nikdy nevrátila, v závodní kariéře dosáhla skutečně kmetského věku. V následujících dvanácti letech se auto zúčastnilo dalších 80 závodů, většinou velmi úspěšně, ovšem byly to závody pouze československé nebo východoevropské, v nichž startovaly posádky z dalších lidově demokratických zemí.

Felicia Fun byl zřejmě největší úlet Škody po roce 1989. Dnes je ohromnou raritou

Felicia Fun byl zřejmě největší úlet Škody po roce 1989. Dnes je ohromnou raritou

Postavila se další karoserie pro druhý exemplář Sportu a obě auta byla osazována čím dál silnějšími motory. V posledním stadiu vývoje přišla verze s karburátorem o výkonu 120 koní (88 kW), pak motor se dvěma kompresory o výkonu impozantních 190 koní (140 kW). Po některých aerodynamických modifikacích dosáhl vůz ve specifikaci z roku 1953 českého rychlostního rekordu ve třídě do 1,1 litru: 160,1 km/h.

Návrat na místo činu

Dnes je auto z Le Mans v soukromém vlastnictví, a to v nejlepších možných rukou. Rodina vlastníka se podílí na rozvoji škodovky již po tři generace. Michal Velebný je jako koordinátor zodpovědný za restaurování a údržbu vozidel v muzeu mladoboleslavské automobilky. Škoda Sport tak nebyla ničím menším než naplněním dávného snu z dětství.

Škoda Garde Turbo byla monstrem pro závody do vrchu. Zůstal z ní jenom vrak

Škoda Garde Turbo byla monstrem pro závody do vrchu. Zůstal z ní jenom vrak

Autorem návrhu karoserie byl totiž jeho dědeček Josef Velebný a svému vnukovi odkázal i podepsané konstrukční plány. „Ten vůz byl dlouho pokládán za ztracený a já ho našel až po dlouhé detektivní práci, během níž jsem mluvil s bývalými závodníky, mechaniky a pořadateli závodů. A pak trvalo ještě několik dalších let, než bylo auto připravené zase vyjet na silnici,“ dodává.

A když už mluvíme o Le Mans: Škoda Sport by se měla do čtyřiadvacetihodinového závodu po zásluze vrátit. Závodnická rarita z Mladé Boleslavi se má totiž v roce 2021 zúčastnit historického podniku Le Mans Classic.

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

TEST Peugeot e-208 GT 100 kW: Cizelace městského auta pro nadšence

Peugeot e-208 GT

Peugeot 208 se prodává i v elektrické variantě. Zkusili jsme si kousek v nejvyšší výbavě GT.

včera | Vladimír Kadera | 13 příspěvků
Nový Hyundai i20 může vzbudit poprask! Řídili jsme prototyp s litrovým motorem

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Nový Hyundai i20 je očekávaným soupeřem fabie a spol. Přijede až v říjnu, my už jsme jej ale exkluzivně vyzkoušeli.

20.  9.  2020 | Jiří BaborskýOndřej Mára | 47 příspěvků
Poprvé za volantem Škody Octavia RS iV: Eso v rukávu spořivého manažera

Škoda Octavia RS iV

Nová Škoda Octavia RS je k mání ve třech verzích pohonu. Vyzkoušeli jsme tu, která je z pohledu techniky nejkomplikovanější.

17.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 89 příspěvků