Námluvy mladoboleslavské automobilky se značkou Volkswagen začaly již koncem sedmdesátých let minulého století, kdo probíhaly rozhovory o možném použití brzdového obložení a motorů VW řady EA 801 ve vozech značky Škoda. Další jednání se konala od poloviny osmdesátých let v době, kdy již začal vznikat projekt Favoritu (typ 781), v němž Volkswagen krátce po zahájení výroby v srpnu roku 1987 testoval zástavbu svých motorů EA 827 a EA 111.
Již v lednu roku 1990 pak kontaktuje ředitel Výzkumně-vývojového závodu AZNP Mladá Boleslav Petr Hrdlička, ředitele koncernu Volkswagen pro zahraniční spolupráci Volkharda Köhlera a první setkání předsedy představenstva skupiny Volkswagen s československým ministrem zahraničního obchodu Slavomírem Stračárem následuje 4. února roku 1990.
Oficiální proces výběru strategického partnera značky Škoda startuje v polovině roku 1990. Československá vláda vytipovala 24 společností, 8 z nich oslovila a nabídku nakonec předložily 4. V nejužším výběru nakonec zůstává aliance Renault-Volvo a Volkswagen. Ten souhlasil s další výrobou řady Favorit/Forman i s rozvojem značky s vlastním vývojem.
Smlouva o spolupráci je podepsána 21. prosince 1990 a 28. března 1991 stvrzují předseda představenstva skupiny Volkswagen Horst Hahn s československým ministrem obchodu Janem Vrbou smlouvu o vytvoření společného podniku na výrobu automobilů Škoda. V polovině dubna 1991 získává Volkswagen za vklad 620 milionů marek 31 % akcií české automobilky, přičemž po postupném navyšování podílu dosáhl sta procent v květnu roku 2000.
Novodobou historii automobilky jsme každý viděli na českých silnících. V roce 1994 přichází Felicia s motory 1,6 MPI a 1,9 D, v roce 1996 Octavia první generace, následovala Fabia v roce 1999 a o dva roky později vrcholný Superb. V první dekádě nového století Škoda překvapila osobitými modely Roomster a Yeti, přičemž pokračovala se svými tradičními řadami Fabia, Octavia a Superb v nových generacích.
Do segmentu SUV značka vstupuje v září roku 2016 s modelem Kodiaq, který v nabídce doplnily vozy Karoq, Kamiq a v nedávné době také elektrický Enyaq iV. V roce 1991 měla automobilka 17.000 zaměstnanců a vyrobila 172.000 vozů, nyní pro ni pracuje 42 000 lidí po celém světě a již sedmým rokem produkuje více než milion aut ročně. Detailní přehled milníků spolupráce značek Škoda a Volkswagen najdete na následující stránce.
Pokračování 2 / 2
Geneze spolupráce automobilky Škoda a koncernu VW
První kontakty (1978 – 1988)
1978 Volkswagen žádá československé úřady o povolení testovat vozy značky VW na místních komunikacích.
3-5/1979 Sondážní rozhovory na téma případné akvizice brzdového obložení a motorů VW řady EA 801 pro vozy Škoda.
8/1985 Obnovení jednání po zahájení projektu Škoda, typ 781 (budoucí model Favorit). Setkání ministrů zahraničí ČSSR a SRN ve wolfsburské centrále VW.
9/1986 Předložena konkrétní nabídka na licenci motorů řady EA 111.
8/1987 Zahájení sériové výroby vozu Škoda Favorit v Mladé Boleslavi.
9-11/1987 Volkswagen realizuje sérii testů jednoho z prototypů modelu Škoda Favorit s vestavěnými motory VW řad EA 827 a EA 111.
03-10/ 1988 Převážně z finančních důvodů se uvažovaná spolupráce na licenční výrobu motorů řady EA 111 (1,05 ; 1,3l) a EA 827 (1,4 ; 1,6 ; 1,8 l) sice nakonec nerealizuje, vedení Volkswagen Group se však detailně seznamuje s novým českým vozem, což usnadní pozdější privatizaci automobilky Škoda.
Jednání o privatizaci a integraci do koncernu Volkswagen (1989 – 2000)
11/1989 Nenásilná sametová revoluce v Československu ukončuje komunistickou diktaturu. Země směřuje ke svobodným volbám a usiluje o návrat mezi demokratické státy.
1/1990 Petr Hrdlička, ředitel Výzkumně-vývojového závodu AZNP Mladá Boleslav, kontaktuje Volkharda Köhlera, ředitele koncernu Volkswagen pro zahraniční spolupráci, s myšlenkou, aby se VW angažoval v uvažované privatizaci automobilky Škoda.
2/1990 Dne 4. února 1990 první neformální setkání předsedy představenstva Volkswagen Group Carla Horsta Hahna a Volkharda Köhlera s československým ministrem zahraničního obchodu Slavomírem Stračárem na letišti Praha-Ruzyně.
3/1990 Obnovena jednání československých zástupců s vedením VW, 22. března poprvé přijíždí do Mladé Boleslavi tým Carl H. Hahna a Volkharda Köhlera.
6/1990 Zahájen proces hledání strategického partnera: českou vládou je ze 24 zvažovaných renomovaných společností osloveno 8 automobilek, nabídku předkládají 4 z nich.
8/1990 Výběr strategického partnera se zužuje na alianci Renault – Volvo a největšího producenta automobilů v Evropě, koncern Volkswagen. Německá společnost respektuje přání české strany rozvíjet tradiční značku Škoda s vlastním vývojem a pokračovat ve výrobě modernizované řady Favorit/Forman. Volkswagen předkládá velkorysý investiční plán.
12/1990 Na svém mimořádném zasedání z 9.-10. prosince se česká vláda přiklání k nabídce VW, doporučované Hospodářskou radou vlády, externí poradenskou a auditorskou společností Price Waterhouse i odborovou organizací automobilky Škoda. Smlouva o spolupráci je podepsána 21. prosince 1990.
12/1990 Rozpad centrálně řízené ekonomiky a propad poptávky na exportních trzích výrazně promlouvají do hospodaření automobilky. Na mimořádně důležitém domácím trhu se v roce 1990 daří prodat pouze asi 27.000 oproti předpokládaným 126.000 vozům Škoda. Za celý rok 1990 je v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách vyrobeno celkem 187.181 vozů Škoda.
28. březen 1991 Ve čtvrtek 28. března 1991 dopoledne podepisuje český ministr obchodu Jan Vrba s předsedou představenstva Volkswagen Group Carlem Horstem Hahnem smlouvu o vytvoření společného podniku (joint venture) na výrobu automobilů Škoda mezi vládou České republiky a koncernem Volkswagen.
16. dubna 1991 Po splnění příslušných bodů smlouvy se automobilka Škoda začleňuje do koncernu Volkswagen jako jeho čtvrtá značka, po VW, Audi a Seat.
10/1991 Dne 8. října navštěvuje Mladou Boleslav německý spolkový prezident Richard von Weizsäcker, angažující se v privatizaci automobilky již od jara 1990.
11/1992 Dozorčí rada Volkswagen Group schvaluje plán investic do automobilky Škoda: 3,749 miliardy marek do roku 2000.
6/1994 Dne 16. června 1992 je vyroben miliontý vůz Škoda s pohonem předních kol.
10/1994 Debut nového modelu Felicia, prvního vozu Škoda s komponenty koncernu VW.
9/1996 V Mladé Boleslavi zahajuje provoz jedna z nejmodernějších automobilových továren v Evropě, novým produktem je liftback nižší střední třídy Octavia. Jde o první model značky Škoda na podvozkové platformě koncernu VW.
05/2000 Volkswagen se stává 100% vlastníkem Škoda Auto. Původní záměr zvýšit do roku 2000 objem výroby tradiční české značky nad úroveň 400.000 vozů se daří splnit: vzniká 450 911 automobilů ŠKODA.
12/2014 Škoda Auto poprvé dodala zákazníkům v jednom kalendářním roce více než 1 milion vozů.