Dne 28. března 1991 podepsal český ministr obchodu Jan Vrba(vlevo)s předsedou představenstva Volkswagen Group Carlem Horstem Hahnem smlouvu o vytvoření společného podniku (joint venture) na výrobu automobilů ŠKODA mezi vládou České republiky a koncernem Volkswagen Zdroj: ŠKODA AUTO

Dne 28. března 1991 podepsal český ministr obchodu Jan Vrba(vlevo)s předsedou představenstva Volkswagen Group Carlem Horstem Hahnem smlouvu o vytvoření společného podniku (joint venture) na výrobu automobilů ŠKODA mezi vládou České republiky a koncernem Volkswagen | Zdroj: ŠKODA AUTO

Již v roce 1987 realizoval Volkswagen sérii testů prototypu připravovaného modelu ŠKODA FAVORIT s vestavěnými motory VW řad EA 827 a EA 111. Získané zkušenosti a navázané kontakty prohloubily zájem o budoucí spolupráci Zdroj: ŠKODA AUTO

Již v roce 1987 realizoval Volkswagen sérii testů prototypu připravovaného modelu ŠKODA FAVORIT s vestavěnými motory VW řad EA 827 a EA 111. Získané zkušenosti a navázané kontakty prohloubily zájem o budoucí spolupráci | Zdroj: ŠKODA AUTO

Vysoké zadlužení státem vlastněné automobilkyŠKODA souviselo i snáklady na vývoj a výrobní zařízení, včetně moderních robotů. Zdroj: ŠKODA AUTO

Vysoké zadlužení státem vlastněné automobilkyŠKODA souviselo i snáklady na vývoj a výrobní zařízení, včetně moderních robotů. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Model Favorit byl vyráběn v letech 1987 až 1995. Mohl se měřit se západními vozy, proto se stal klíčovým argumentem při privatizaci. Zdroj: ŠKODA AUTO

Model Favorit byl vyráběn v letech 1987 až 1995. Mohl se měřit se západními vozy, proto se stal klíčovým argumentem při privatizaci. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Model Forman vznikl v počtu 219 254 kusů. Zdroj: ŠKODA AUTO

Model Forman vznikl v počtu 219 254 kusů. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Nástupcem Favoritu se stala Felicia, vyráběná v letech 1994 až 2001. Jako první vůz značky mohla mít ABS nebo posilovač řízení. Zdroj: ŠKODA AUTO

Nástupcem Favoritu se stala Felicia, vyráběná v letech 1994 až 2001. Jako první vůz značky mohla mít ABS nebo posilovač řízení. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Celosvětový hit jménem Octavia se zrodil v roce 1996. První generace se vyráběla až do roku 2000. Zdroj: ŠKODA AUTO

Celosvětový hit jménem Octavia se zrodil v roce 1996. První generace se vyráběla až do roku 2000. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Felicii v roce 1999 nahradila Fabia, vyráběná jako hatchback, kombi a také ve sportovní verzi RS s motorem TDI. Zdroj: ŠKODA AUTO

Felicii v roce 1999 nahradila Fabia, vyráběná jako hatchback, kombi a také ve sportovní verzi RS s motorem TDI. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Návratem k luxusu byl Superb, jehož první generace byla vyráběna od roku 2001. Zdroj: ŠKODA AUTO

Návratem k luxusu byl Superb, jehož první generace byla vyráběna od roku 2001. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Druhá generace Octavie vznikala v letech 2004 až 2009. Zdroj: ŠKODA AUTO

Druhá generace Octavie vznikala v letech 2004 až 2009. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Na miniaturní MPV Roomster nedají dodnes majitelé dopustit. Vznikalo v letech 2006 až 2015. Zdroj: ŠKODA AUTO

Na miniaturní MPV Roomster nedají dodnes majitelé dopustit. Vznikalo v letech 2006 až 2015. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Dvojkový Superb bodoval děleným víkem kufru u liftbacku a také byl poprvé k mání jako kombi. Zdroj: ŠKODA AUTO

Dvojkový Superb bodoval děleným víkem kufru u liftbacku a také byl poprvé k mání jako kombi. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Druhá generace Fabie dorazila v roce 2007. Zdroj: ŠKODA AUTO

Druhá generace Fabie dorazila v roce 2007. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Prvním crossoverem značky se stal rozpustilý Yeti. v Kvasinách vznikal v letech 2009 až 2017. Zdroj: ŠKODA AUTO

Prvním crossoverem značky se stal rozpustilý Yeti. v Kvasinách vznikal v letech 2009 až 2017. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Městské Citigo bylo vyráběno od roku 2001. V roce 2019 převzala štafetu elektrická verze iV. Zdroj: ŠKODA AUTO

Městské Citigo bylo vyráběno od roku 2001. V roce 2019 převzala štafetu elektrická verze iV. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Škoda Rapid z roku 2012 vyplňovala mezeru mezi Fabiíí a Octavií. Od roku 2013 byla nabízena i v provedení Spaceback. Zdroj: ŠKODA AUTO

Škoda Rapid z roku 2012 vyplňovala mezeru mezi Fabiíí a Octavií. Od roku 2013 byla nabízena i v provedení Spaceback. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Třetí generace Octavie šla na trh v roce 2012. O pět let později dostala kontroverzní "čtyřoký" facelift. Zdroj: ŠKODA AUTO

Třetí generace Octavie šla na trh v roce 2012. O pět let později dostala kontroverzní "čtyřoký" facelift. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Třetí generace Fabie měla premiéru na autosalonu v Paříži v roce 2014. Zdroj: ŠKODA AUTO

Třetí generace Fabie měla premiéru na autosalonu v Paříži v roce 2014. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Třetí generace Superbu debutovala v roce 2015, po nedávném faceliftu je k mání i s hybridním pohonem. Zdroj: ŠKODA AUTO

Třetí generace Superbu debutovala v roce 2015, po nedávném faceliftu je k mání i s hybridním pohonem. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Až sedmimístné SUV Kodiaq se začalo vyrábět v roce 2016. Zdroj: ŠKODA AUTO

Až sedmimístné SUV Kodiaq se začalo vyrábět v roce 2016. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Kompaktní SUV Karoq, vyráběné od roku 2017. Zdroj: ŠKODA AUTO

Kompaktní SUV Karoq, vyráběné od roku 2017. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Škoda Scala nahradila v nabídce Rapid, premiéru měla v roce 2018. Zdroj: ŠKODA AUTO

Škoda Scala nahradila v nabídce Rapid, premiéru měla v roce 2018. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Model Kamiq rovněž debutoval v roce 2018. Využívá techniku Scaly. Zdroj: ŠKODA AUTO

Model Kamiq rovněž debutoval v roce 2018. Využívá techniku Scaly. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Čtvrtá generace Octavie byla oficiálně představena 11. listopadu 2019 v Praze. Zdroj: ŠKODA AUTO

Čtvrtá generace Octavie byla oficiálně představena 11. listopadu 2019 v Praze. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Škoda Enyaq iV je prvním elektromobilem značky na platformě MEB. Zdroj: ŠKODA AUTO

Škoda Enyaq iV je prvním elektromobilem značky na platformě MEB. | Zdroj: ŠKODA AUTO

Milníky vývoje produktu: OCTAVIA (1996, první model ŠKODA na podvozkové platformě VW), SUPERB (2001, návrat vlajkové lodi značky ŠKODA), ENYAQ iV (2020, první vůz ŠKODA na bázi modulární platformy pro elektromobily). Zdroj: ŠKODA AUTO

Milníky vývoje produktu: OCTAVIA (1996, první model ŠKODA na podvozkové platformě VW), SUPERB (2001, návrat vlajkové lodi značky ŠKODA), ENYAQ iV (2020, první vůz ŠKODA na bázi modulární platformy pro elektromobily). | Zdroj: ŠKODA AUTO

ŠKODA AUTO aktuálně nabízí deset modelových řad automobilů: CITIGOeiV, FABIA, RAPID, SCALA, OCTAVIA, SUPERB, KAMIQ, KAROQ, KODIAQ a ENYAQ iV Zdroj: ŠKODA AUTO

ŠKODA AUTO aktuálně nabízí deset modelových řad automobilů: CITIGOeiV, FABIA, RAPID, SCALA, OCTAVIA, SUPERB, KAMIQ, KAROQ, KODIAQ a ENYAQ iV | Zdroj: ŠKODA AUTO

Již v roce 1987 realizoval Volkswagen sérii testů prototypu připravovaného modelu ŠKODA FAVORIT s vestavěnými motory VW řad EA 827 a EA 111. Získané zkušenosti a navázané kontakty prohloubily zájem o budoucí spolupráci Zdroj: ŠKODA AUTO
Vysoké zadlužení státem vlastněné automobilkyŠKODA souviselo i snáklady na vývoj a výrobní zařízení, včetně moderních robotů. Zdroj: ŠKODA AUTO
Model Favorit byl vyráběn v letech 1987 až 1995. Mohl se měřit se západními vozy, proto se stal klíčovým argumentem při privatizaci. Zdroj: ŠKODA AUTO
Model Forman vznikl v počtu 219 254 kusů. Zdroj: ŠKODA AUTO
27
Fotogalerie

Škoda slaví 30 let v koncernu VW. Věděli jste, že vše začalo jednáním o brzdách?

Z jednoho modelu deset, šestinásobný nárůst výroby, prodeje po celém světě, vlastní vysoká škola... Domácí automobilka prošla za poslední tři dekády velkou proměnou.

Námluvy mladoboleslavské automobilky se značkou Volkswagen začaly již koncem sedmdesátých let minulého století, kdo probíhaly rozhovory o možném použití brzdového obložení a motorů VW řady EA 801 ve vozech značky Škoda. Další jednání se konala od poloviny osmdesátých let v době, kdy již začal vznikat projekt Favoritu (typ 781), v němž Volkswagen krátce po zahájení výroby v srpnu roku 1987 testoval zástavbu svých motorů EA 827 a EA 111.

Již v lednu roku 1990 pak kontaktuje ředitel Výzkumně-vývojového závodu AZNP Mladá Boleslav Petr Hrdlička, ředitele koncernu Volkswagen pro zahraniční spolupráci Volkharda Köhlera a první setkání předsedy představenstva skupiny Volkswagen s československým ministrem zahraničního obchodu Slavomírem Stračárem následuje 4. února roku 1990.

Oficiální proces výběru strategického partnera značky Škoda startuje v polovině roku 1990. Československá vláda vytipovala 24 společností, 8 z nich oslovila a nabídku nakonec předložily 4. V nejužším výběru nakonec zůstává aliance Renault-Volvo a Volkswagen. Ten souhlasil s další výrobou řady Favorit/Forman i s rozvojem značky s vlastním vývojem.

Smlouva o spolupráci je podepsána 21. prosince 1990 a 28. března 1991 stvrzují předseda představenstva skupiny Volkswagen Horst Hahn s československým ministrem obchodu Janem Vrbou smlouvu o vytvoření společného podniku na výrobu automobilů Škoda. V polovině dubna 1991 získává Volkswagen za vklad 620 milionů marek 31 % akcií české automobilky, přičemž po postupném navyšování podílu dosáhl sta procent v květnu roku 2000.

Novodobou historii automobilky jsme každý viděli na českých silnících. V roce 1994 přichází Felicia s motory 1,6 MPI a 1,9 D, v roce 1996 Octavia první generace, následovala Fabia v roce 1999 a o dva roky později vrcholný Superb. V první dekádě nového století Škoda překvapila osobitými modely Roomster a Yeti, přičemž pokračovala se svými tradičními řadami Fabia, Octavia a Superb v nových generacích.

Do segmentu SUV značka vstupuje v září roku 2016 s modelem Kodiaq, který v nabídce doplnily vozy Karoq, Kamiq a v nedávné době také elektrický Enyaq iV. V roce 1991 měla automobilka 17.000 zaměstnanců a vyrobila 172.000 vozů, nyní pro ni pracuje 42 000 lidí po celém světě a již sedmým rokem produkuje více než milion aut ročně. Detailní přehled milníků spolupráce značek Škoda a Volkswagen najdete na následující stránce.

Pokračování 2 / 2

Geneze spolupráce automobilky Škoda a koncernu VW

První kontakty (1978 – 1988)


1978 Volkswagen žádá československé úřady o povolení testovat vozy značky VW na místních komunikacích.

3-5/1979 Sondážní rozhovory na téma případné akvizice brzdového obložení a motorů VW řady EA 801 pro vozy Škoda.

8/1985 Obnovení jednání po zahájení projektu Škoda, typ 781 (budoucí model Favorit). Setkání ministrů zahraničí ČSSR a SRN ve wolfsburské centrále VW.

9/1986 Předložena konkrétní nabídka na licenci motorů řady EA 111.

8/1987 Zahájení sériové výroby vozu Škoda Favorit v Mladé Boleslavi.

9-11/1987 Volkswagen realizuje sérii testů jednoho z prototypů modelu Škoda Favorit s vestavěnými motory VW řad EA 827 a EA 111.

03-10/ 1988 Převážně z finančních důvodů se uvažovaná spolupráce na licenční výrobu motorů řady EA 111 (1,05 ; 1,3l) a EA 827 (1,4 ; 1,6 ; 1,8 l) sice nakonec nerealizuje, vedení Volkswagen Group se však detailně seznamuje s novým českým vozem, což usnadní pozdější privatizaci automobilky Škoda.

Jednání o privatizaci a integraci do koncernu Volkswagen (1989 – 2000)
11/1989 Nenásilná sametová revoluce v Československu ukončuje komunistickou diktaturu. Země směřuje ke svobodným volbám a usiluje o návrat mezi demokratické státy.

1/1990 Petr Hrdlička, ředitel Výzkumně-vývojového závodu AZNP Mladá Boleslav, kontaktuje Volkharda Köhlera, ředitele koncernu Volkswagen pro zahraniční spolupráci, s myšlenkou, aby se VW angažoval v uvažované privatizaci automobilky Škoda.  

2/1990 Dne 4. února 1990 první neformální setkání předsedy představenstva Volkswagen Group Carla Horsta Hahna a Volkharda Köhlera s československým ministrem zahraničního obchodu Slavomírem Stračárem na letišti Praha-Ruzyně.

3/1990 Obnovena jednání československých zástupců s vedením VW, 22. března poprvé přijíždí do Mladé Boleslavi tým Carl H. Hahna a Volkharda Köhlera.

6/1990 Zahájen proces hledání strategického partnera: českou vládou je ze 24 zvažovaných renomovaných společností osloveno 8 automobilek, nabídku předkládají 4 z nich. 

8/1990 Výběr strategického partnera se zužuje na alianci Renault – Volvo a největšího producenta automobilů v Evropě, koncern Volkswagen. Německá společnost respektuje přání české strany rozvíjet tradiční značku Škoda s vlastním vývojem a pokračovat ve výrobě modernizované řady Favorit/Forman. Volkswagen předkládá velkorysý investiční plán.

12/1990 Na svém mimořádném zasedání z 9.-10. prosince se česká vláda přiklání k nabídce VW, doporučované Hospodářskou radou vlády, externí poradenskou a auditorskou společností Price Waterhouse i odborovou organizací automobilky Škoda. Smlouva o spolupráci je podepsána 21. prosince 1990.

12/1990 Rozpad centrálně řízené ekonomiky a propad poptávky na exportních trzích výrazně promlouvají do hospodaření automobilky. Na mimořádně důležitém domácím trhu se v roce 1990 daří prodat pouze asi 27.000 oproti předpokládaným 126.000 vozům Škoda. Za celý rok 1990 je v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách vyrobeno celkem 187.181 vozů Škoda.

28. březen 1991 Ve čtvrtek 28. března 1991 dopoledne podepisuje český ministr obchodu Jan Vrba s předsedou představenstva Volkswagen Group Carlem Horstem Hahnem smlouvu o vytvoření společného podniku (joint venture) na výrobu automobilů Škoda mezi vládou České republiky a koncernem Volkswagen.

16. dubna 1991 Po splnění příslušných bodů smlouvy se automobilka Škoda začleňuje do koncernu Volkswagen jako jeho čtvrtá značka, po VW, Audi a Seat.

10/1991 Dne 8. října navštěvuje Mladou Boleslav německý spolkový prezident Richard von Weizsäcker, angažující se v privatizaci automobilky již od jara 1990.

11/1992 Dozorčí rada Volkswagen Group schvaluje plán investic do automobilky Škoda: 3,749 miliardy marek do roku 2000.

6/1994 Dne 16. června 1992 je vyroben miliontý vůz Škoda s pohonem předních kol.

10/1994 Debut nového modelu Felicia, prvního vozu Škoda s komponenty koncernu VW.

9/1996 V Mladé Boleslavi zahajuje provoz jedna z nejmodernějších automobilových továren v Evropě, novým produktem je liftback nižší střední třídy Octavia. Jde o první model značky Škoda na podvozkové platformě koncernu VW.

05/2000 Volkswagen se stává 100% vlastníkem Škoda Auto. Původní záměr zvýšit do roku 2000 objem výroby tradiční české značky nad úroveň 400.000 vozů se daří splnit: vzniká 450 911 automobilů ŠKODA.

12/2014 Škoda Auto poprvé dodala zákazníkům v jednom kalendářním roce více než 1 milion vozů.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud