Škoda je chytrá mnohem déle, než jste si mysleli. Znali jste tyto dávné pomocníky?

Kdo věděl, že se Laurin a Klement v minulosti snažili pomoct i pracovitým zemědělcům, ať zvedne ruku!

Škrabka na sníh skrytá ve víčku nádrže, deštník v bočních dveřích, odnímatelná svítilna po straně zavazadlového prostoru, tyto jednoduše chytré maličkosti už dnes zná asi každý. Přestože ale koncept Simply Clever představila Škoda teprve před 17 lety, a dodnes ho považuje za důležitou část svého DNA, mnoho chytrých a zdánlivě prostých řešení se objevilo už na počátku její historie.

Ložiska a pomoc v zemědělství

Václav Laurin, spoluzakladatel firmy a konstruktér jejích prvních jízdních kol, motocyklů i automobilů, byl autorem řady zlepšováků, které byste dnes mohli zařadit do kategorie Simply Clever. Na konci 19. století vyvinul třeba ložiska s vysokou odolností proti vlhkosti, takže jezdci na mladoboleslavských kolech Slavia už je nemuseli po jízdě v dešti promazávat.

Takto se vyrábí nová Škoda Octavia. V Mladé Boleslavi vzniká denně 1150 kusů

Takto se vyrábí nová Škoda Octavia. V Mladé Boleslavi vzniká denně 1150 kusů

Motorová vozidla bývala na počátku 20. století luxusním zbožím. Zákazníky se tak značka snažila přesvědčit důmyslnými řešeními rozšiřujícími využitelnost motocyklů, automobilů či speciálních vozidel v praktickém životě. Zemědělci tak mohli využít motocykl L&K k pohonu zemědělských strojů – od řezačky přes cirkulární pilu po čerpadlo pro zavlažování. Laurinka na stojánku, se zadním kolem volně se otáčejícím nad zemí, byla dlouhým koženým řemenem spojena s příslušným zařízením. Větší zemědělskou techniku mohl pomocí řemenice před chladičem pohánět třeba motorový pluh L&K Excelsior. V galerii na fotce ze sklizně v roce 1916.

Dva v jednom

Základním modelem značky v roce 1925 byl model L&K Škoda 100/110. Vůz sice nabídl dost místa i rodinám, jenže málokterá si ho mohla dovolit. Ostatně na víkendové výlety bylo málo času, běžně se pracovalo i v sobotu. Důvtipné řešení nabízející dvě karoserie v jedné rozšířilo ale využitelnost vozidla na sedm dní v týdnu. Přední část až za přední sedadla byla pevná, po uvolnění několika šroubů šlo ale zadní partii sejmout a snadno nahradit valníkovou nástavbou s ložnou plochou.

Legendární veterány Škoda si teď můžete půjčit třeba na den. Zážitek nebude levný

Legendární veterány Škoda si teď můžete půjčit třeba na den. Zážitek nebude levný

Živnostníci tak měli rázem k dispozici robustní užitkový automobil o nosnosti 500 kg, který se na víkend proměnil v šestimístný rodinný vůz. Této výměně karoserie svépomocí předcházela nabídka servisů, jejichž zruční pracovníci dokázali provést záměnu verze pro letní provoz za uzavřenou „zimní“ karoserii třeba i za sedm minut. Slovní spojení „kombinovaná karoserie“ pak dalo vzniknout dnes používanému „kombi“, tedy dvěma vozům v jednom: cestovnímu a pracovnímu/nákladnímu.

Místo lyžařského vleku

Počátkem roku 1935 nevěřili návštěvníci Špindlerova Mlýna v Krkonoších vlastním očím: hlubokými závějemi se zdatně probíjel lidový model Popular. Horské chaty v zimě zásoboval vším potřebným, k patrolám na hřebenech ho využívali četníci nebo finanční stráž, a to všechno jen díky chytrému příslušenství. Na přední kola se připevňovaly speciální kovové lyže, adhezi zadních pneumatik roztáčených litrovým čtyřválcem pak zlepšily řetězy. Popular s lyžemi mohl za sebou na laně táhnout hned několik lyžařů, suploval tak tehdy ještě málo rozšířené lyžařské vleky.

Retrotest Škoda Trekka Van Full Hardtop: Škodovka od protinožců

Retrotest Škoda Trekka Van Full Hardtop: Škodovka od protinožců

Jede i podjede

I lokálně pro pákistánský trh vyráběná Škoda Skopak ze 70. let oplývala chytrými prvky. Pick-up na bázi tehdejší Octavie byl praktickou skládačkou umožňující různé modifikace. Navíc měl chytře vyřešené sklopné čelní sklo, jeho výška se zredukovala na 1100 mm. Snadněji tedy podjel případné překážky, například kmen stromu padlý přes hluboký úvoz. Nejlevnější dvoumístné provedení mělo zase podobu pick-upu bez dveří, pouze s řemeny chránícími posádku. Náhrada za běžné křídlové dveře vyhovovala i ozbrojeným složkám, posádka totiž mohla vozidlo rychleji opustit.

Party trik zábavné Felicie

O dnes vzácné Felicii Fun z 90. let jsme už dříve podrobněji psali. Když je ale řeč o chytrých řešeních, nelze přehlédnout právě její výklopnou a posuvnou zadní stěnu původně dvoumístné kabiny, umožňující rozšířit obsaditelnost pick-upu o další dvě místa. Ta navíc byla velmi vzdušná, protože se nacházela v zadní otevřené části vozu, v podstatě na ložné ploše.

Felicia Fun byl zřejmě největší úlet Škody po roce 1989. Dnes je ohromnou raritou

Felicia Fun byl zřejmě největší úlet Škody po roce 1989. Dnes je ohromnou raritou

Simply Clever nyní i v budoucnu

Samotný koncept Simply Clever, který se stal i sloganem automobilky, představila Škoda oficiálně v roce 2003. Od té doby už ve svých autech uvedla přes 60 různých chytrých řešení. Nešlo přitom jen o maličkosti, které známe třeba nyní. Velký poprask vzbudila na jaře 2008 druhá generace Superbu, která přijela díky funkci TwinDoor jako sedan i liftback.

Z posledních modelů lze připomenout novou Octavii s volitelným USB-C konektorem ve stropní konzole nad vnitřním zpětným zrcátkem, který může sloužit k připojení palubní kamery. Scala zase uvedla silikonové víčko nádržky na kapalinu do ostřikovačů, které lze proměnit v praktický trychtýř. A nedávno Škoda představila i novinku ve formě podsvícených zámků bezpečnostních pásů, které se objeví v nadcházejících modelech značky.

Komfort i bezpečí: Škoda má patent na podsvícené zámky bezpečnostních pásů

Komfort i bezpečí: Škoda má patent na podsvícené zámky bezpečnostních pásů

Nakonec ani elektrický Enyaq iV není se Simply Clever řešeními pozadu. Dohromady jich má dle škodovky využívat přes 36. Známá škrabka se v SUV přesunula do dveří kufru, přičemž v zavazadlovém prostoru najdete čistič na nabíjecí kabel nebo speciální manžetu, která překryje nabíjecí konektor se zapojeným kabelem – v nepříznivém počasí tak nehrozí, že zde bude zatékat voda a kabel v zimě přimrzne ke konektoru.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Dacia Duster na LPG vládne všem. Byl o ni největší zájem, porazila i novou Octavii

Nejčtenější testy roku 2020

Nikde není psáno, že největší zájem musí být o pecky za miliony. Letos to v redakčních testech všem nandala Dacia Duster na LPG!

včera | Jan Mička | 157 příspěvků
TEST VW Arteon Shooting Brake 2.0 TDI DSG R-Line: Styl a komfort především

VW Arteon SB 2.0 TDI/147 kW

Že model Arteon dorazí také v provedení kombi, Volkswagen oficiálně potvrdil až loni v červnu. Shooting Brake působí takřka dokonale, ale je takový i ve skutečnosti?

17.  1.  2021 | Jan Mička | 55 příspěvků
TEST Subaru BRZ Final Edition: Devět let nás učilo tlačit na pilu. Teď už naposledy

Subaru BRZ Final Edition

Subaru již devátým rokem připomíná, že teď je ten správný čas na pořízení řidičského kupé za hodně dobré peníze. Kdo i letos zaváhá, nejspíš bude mít na nějakou dobu smůlu.

13.  1.  2021 | Vladimír Kadera | 32 příspěvků