Řídili jsme Škodu Scala. Všechno je jinak! Nástupce Rapidu vás překvapí

Nová Scala se oficiálně představí až 6. prosince v Tel Avivu. My však dostali jedinečnou příležitost projet se s předsériovými maskovanými prototypy.

O Škodě Scala se toho v posledních týdnech napsalo hodně. Na silnicích jsme již potkali množství prototypů, začátkem tohoto týdne se poprvé svezli konceptem Vision RS, který nástupce Rapidu předznamenává, a nyní se posouváme zase o kus dál. Ve vývojovém centru Škody v Mladé Boleslavi jsme totiž měli příležitost prohlédnout si finální podobu Scaly a navrch se po okreskách středních Čech projet předsériovými exempláři. Tady je výsledek.

Foťáky schovat!

Prezentace takového typu podléhají přísným bezpečnostním opatřením. Fotky finálního vozu, který máme na dostatečně dlouhou dobu před očima, se za žádnou cenu nesmějí dostat ven. Berou nám foťáky, zalepují čočky mobilů a můžeme se pouze dívat. Je ale pravda, že reálnou představu o tvarech Scaly si můžete udělat i sami. Stačí si odmyslet parádičky konceptu Vision RS a dostáváte vlastně sériové auto. V porovnání s Rapidem Spaceback je karoserie o 58 mm delší a má vyváženější proporce, střecha od poloviny délky auta ladně klesá a přechází v kulatou záď.

Máme video nástupce Škody Rapid. V provozu odhalil vítanou novinku

Máme video nástupce Škody Rapid. V provozu odhalil vítanou novinku

Právě ta je jedním z překvapení. Nese se totiž v odlišném duchu než u současných Škodovek, dominuje „zub“ lícující s úzkými dvoudílnými svítilnami zasahujícími do víka kufru či nápis Škoda uprostřed. Stejně jako u Rapidu Spaceback budou v nabídce dvě provedení – to dražší bude mít sklo protažené až mezi lampy, levnější se musí spokojit s tradičním řešením.

Příď už tak překvapivá není, jde o evoluci současného designového jazyka Škodovek. Jak bylo patrné už ze špionážních snímků, kapota zasahuje do blatníků stejně jako u Superbu a Kodiaqu. Tvar šestiúhelníkové masky chladiče známe z Fabie, v porovnání s malým modelem je však téměř kolmá. Světlomety se zase podobají konceptu Vision RS, prolis pod nimi ale není tak výrazný.

Malý základ, kompaktní výsledek

Podle technického základu je Škoda Scala vlastně malé auto. Stojí totiž na modulární platformě MQB A0 jako Polo, Ibiza, Arona nebo Volkswagen T-Cross, to ale samo o sobě nevypovídá o vnějších rozměrech, kterými se řadí ke Golfu či Ceedu. Platformu je třeba brát jako soubor konstrukčních modulů, ze kterých Škodováci postavili o třídu větší auto. Přesto očekávejme pouze pohon předních kol a zadní vlečenou nápravu, byť uloženou na hydraulických silentblocích jako u Octavie.

Škoda Scala - rozměrové srovnání
Model Škoda Scala Škoda Rapid SB VW Golf
Délka [mm] 4362 4304 4258
Šířka [mm] 1793 1706 1790
Výška [mm] 1471 1459 1492
Rozvor [mm] 2649 2602 2620
Rozchod kol vpředu/vzadu [mm] 1531/1516 1463/1500 1533/1549
Objem kufru min/max [l] 467/1410 415/1381 380/1270

V rámci značky je Scala revoluční. Platí to zejména o kokpitu, protože jako první Škoda dostala zcela novou architekturu. Základní tvar přístrojovky odpovídá konceptu Vision RS, což znamená volně stojící obrazovku infotainmentu, štíhlé linie zdůrazňující šířku, celkový dojem díky nové úrovni kvality a materiálů dokonce převyšuje Octavii. To samozřejmě z prototypů nepoznáte, nezapomínejme však, že jsme krátce viděli i zcela odmaskované auto.

Paříž 2018: Prohlédli jsme koncept nové Škody Rapid. Českými symboly nešetří!

Paříž 2018: Prohlédli jsme koncept nové Škody Rapid. Českými symboly nešetří!

Již dříve se psalo, že nástupce Rapidu nebude žádný low-cost, i jeho výbava je proto na úrovni špičky třídy. Na mysli mám multimediální systém s displejem o úhlopříčce až 9,2 palce, 10,25palcový digitální přístrojový štít s pěti režimy zobrazení, dvouzónovou klimatizaci, USB-C konektory pro připojení externích zařízení, on-line služby s možností ovládání vybraných funkcí přes mobil (třeba odemykání a zamykání), vysokorychlostní internet a tak dále.

Pro připojení k internetu navíc není potřeba vkládat vlastní kartu SIM nebo čerpat data z mobilu. Jednoduše si koupíte datový balíček a o zbytek se postará už z výroby vestavěná karta eSIM. Scala je tak první Škodou, která je stále on-line už ve standardu.

Toho místa uvnitř!

Sedám za volant prototypu a hovím si v luxusně vypadajícím křesle s dlouhým sedákem i opěradlem, nastavitelnou bederní opěrkou a nově i elektrickým ovládáním. Tady ale platí stejná pravidla jako na začátku – žádné focení z důvodu přítomnosti provizorních materiálů, jež neodpovídají sériovému provedení, a stejně byste z toho nic neměli, protože je většina kabiny zahalena fólií.

Jak můžete vidět v tabulce rozměrů, Scala v porovnání s Rapidem výrazně narostla do šířky, takže už nesedíte nelepení na dveřích a celkově máte přirozenější a vzdušnější pocit. Středová konzola neomezuje pravé koleno řidiče, díky subtilním sloupkům máte perfektní výhled šikmo ven a stěžovat si nelze ani na prostor v podélném směru.

Jak se řídí Škoda za sto milionů? Měli jsme pražské rande s Vision RS!

Jak se řídí Škoda za sto milionů? Měli jsme pražské rande s Vision RS!

Měřím 178 centimetrů, a když se posadím sám za sebe, zbývá mi před koleny celých 17 centimetrů prostoru. Dozadu se příjemně nastupuje, i zde potěší dlouhé sedáky, a přestože měl zkoušený vůz panoramatickou střechu, neomezoval prostor nad hlavou. Okno totiž nelze otevřít, sklo sahá až za hlavy cestujících a jeho rám nesnižuje strop. Podrženo, sečteno, nad hlavou mám 9 centimetrů místa, a to i navzdory výše ukotveným sedákům.

Na rozdíl od Rapidu nevznikne Scala ve dvou karosářských provedeních, ale pouze jako hatchback. V porovnání se Spacebackem narostl kufr ze 415 na 467 litrů, základními rozměry (délka 840 mm, šířka v nejužším místě 1000 mm) v podstatě odpovídá Rapidu, od podlážky po plato jsem však naměřil o 30 mm více (580 mm). Podlážku drží ve vyklopené poloze růžky jako u Pola, a pokud si připlatíte za tažné zařízení, sklopíte jej stisknutím tlačítka jako u Superbu. Nohou jej už stačí pouze zajistit.

A teď už jdeme jezdit

Jistě chápete, že počet kilometrů ujetých v rámci tak exkluzivní akce neodpovídá tomu, co najezdíme v rámci týdenních testů, i tak jsem ale pochytil řadu poznatků. K dispozici jsme měli tříválec 1.0 TSI (70 a 85 kW), patnáctistovku TSI (110 kW) s vypínáním válců, šestnáctistovku TDI (85 kW) a manuální i automatickou převodovku. Až na verzi 1.0 G-Tec, která dorazí na trh o něco později, tedy kompletní sestava agregátů.

Škoda Scala - dostupné agregáty
Motor 1.0 TSI 1.0 TSI 1.5 TSI 1.6 TDI 1.0 G-Tec*
Válce/ventily 3/4 3/4 4/4 4/4 3/4
Výkon [kW] 70 85 110 85 66
Převodovka 5M 6M/7A 6M/7A 6M/7A 6M
Objem nádrže [l] 50 50 50 50 14,2 kg + 9 l
* motor bude dostupný později v příštím roce

Scala také nabídne dva podvozky: standardní a sportovní se světlostí menší o 15 mm. A dokonce i nastavitelné tlumiče! Nepleťte si jej však s tlumiči DCC, které známe třeba z Octavie. Zde je tuhost regulována pouze změnou průřezu protékající kapaliny a nepřizpůsobuje se aktuálním podmínkám.

Jedeme na 17palcových kolech s 50procentními plášti a sportovní podvozek působí pevně, na nerovnostech se však Scala trochu natřásá a z hlediska běžného použití bych proto raději zvolil ten standardní. Je poddajnější, vůz se na terénních vlnách ladně pohupuje a kola neodskakují. Scala na sedmnáctkách je dokonce pohodlnější než Rapid s koly o palec menšími!

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Během krátkého testování zkouším i jízdu vzadu. Přestože má Scala pouze vlečenou zadní nápravu, neslyšíte hučení a dunění, jak tomu občas bývá třeba u Octavie. Šéfkonstruktér Martin Hrdlička nám sdělil, že prototypy během testování najely dva miliony kilometrů, přičemž snahou bylo odjet toho co nejvíce na českých silnicích. A je to znát. I na rozbité okresce si kola jenom tlumeně podupávají, byť stále nešlo o strop. Scala totiž může jezdit až na 18palcových kolech, začínat bude na patnáctkách.

Škoda Scala - Fakta a zajímavosti

  • Z alternativních pohonů nyní připadá v úvahu pouze verze 1.0 G-Tec/66 kW. Nic dalšího zatím není aktuální.
  • Naftová verze 1.6 TDI využívá vstřikování močoviny
  • Parkovací brzda bude výhradně mechanická
  • Adaptivní tempomat funguje až do rychlosti 210 km/h
  • Radar systému Front Assist najdeme v masce chladiče
  • Vrchní část přístrojovky je z měkčených plastů. Nechybí ani ambientní osvětlení.
  • Scala vůbec nenabídne průvlak na lyže v zadních opěradlech
  • Výroba bude probíhat v Mladé Boleslavi, začne v únoru příštího roku
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 43 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Minitest Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line: Důstojné stáří

Ford Kuga 1.5 EB ST-Line (minitest)

Ačkoli je Kuga průběžně modernizována, nic to nemění na skutečnosti, že patří k nejstarším SUV na trhu. Má ve svém věku, a navíc s malým benzínovým čtyřválcem pod kapotou, ještě co nabídnout?

5.  11.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků