V lednu uběhly čtyři roky od uvedení Škody Scala na český trh. Nástupce rapidu je v polovině životního cyklu a v rámci faceliftu pořádně prokoukl.
S příchodem modelu Scala udělala Škoda v rámci segmentu kompaktních hatchbacků obrovský skok dopředu. V porovnání s rapidem šlo o modernější a nebál bych se říci i luxusnější auto. Pohodlná široká sedadla, měkčené materiály v přední části interiéru, minimalistická přístrojová deska, poloautomaticky sklopné tažné zařízení či elektricky ovládané víko kufru jsou prvky, které rapidu chyběly. A mám-li mluvit sám za sebe, ze sedadla řidiče rapidu jsem měl při dlouhých přesunech záda zkroucená jak paragraf.
Scala byla od základu nová: platformou MQB-A0 počínaje, designem konče. Čtyři roky jsou ale dlouhá doba, navíc za tu dobu vyplynulo na povrch, že některá řešení měla mít scala už dávno. Třeba stran ovládání základních funkcí…
Rande už v červnu
Nová Škoda Scala si dnes odbývá digitální světovou premiéru, já jsem ji ale omrknul už začátkem června v ateliéru v Mnichově Hradišti. Škodovka nám připravila vizuálně sportovněji laděnou verzi Monte Carlo, která vždy patřila k tomu hezčímu v nabídce. Při pokecu s kolegy jsme se shodli na tom, že takhle scala měla vypadat už před čtyřmi lety, protože více koresponduje s konceptem Vision RS.
Pokud si porovnáte koncept a současné Monte Carlo, zjistíte, že přední nárazníky mají prakticky stejný tvar. Liší se tvar světlometů, který byl u první scaly více klínovitý. Dnes můžete mít i Matrix LED světlomety, které jsou jednou z hlavních novinek faceliftu. Běžně budou za příplatek, Monte Carlo je má standardně. Zadní diodové svítilny se dodávají ve dvou verzích, přičemž ta vrcholná (Top LED) má animované směrovky a světelný podpis ve tvaru písmene L (standard pro Monte Carlo).
Kola mají průměr 16 až 18 palců, v nabídce přibudou nové designy Kajam (17“), Fornax (18“) a Ursa (18“) s aerodynamickými kryty. Na výběr bude z devíti laků karoserie včetně trojice nemetalických odstínů.
Také u modernizované scaly můžete volit mezi klasickým a prodlouženým sklem pátých dveří. Přiznané gumové těsnění kolem horní hrany svítilen zůstalo, nápis Škoda v souvislosti s úpravou Škodovácké firemní identity dostal nový font. Vpředu zůstalo klasické kulaté logo a mělo by vydržet i u nových generací modelů Kodiaq a Superb. Scala nově nabízí i bezdotykové otevírání víka kufru (virtuální pedál) a podle informací Škodovky je vůbec první v daném segmentu.
Nové výbavy a důležitá tlačítka
S faceliftem se změnila i struktura výbav. Místo tradičních linií Ambition a Style jsou linie Selection a Top Selection, sportovně střižené Monte Carlo je klasika. Po vzoru modelu Enyaq se v nabídce objevují i interiéry vycházející ze světa moderního bydlení. Zatímco interiér Loft (pro výbavu Selection) na sedadlech a přístrojovce používá látku, interiér Lodge, který se váže k linii Selection Top, sází na mikrovlákno Suedia, orámování vybraných dílů v měděné barvě a ambientní LED osvětlení (červené a bílé). Hlavice řadicí páky a ruční brzda jsou potaženy kůží.
Scala Monte Carlo je uvnitř „ideálně“ sportovní. Vypadá hezky, ale posádku ničím neomezuje. Přední sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami mají bočnice potažené „karbonovou“ koženkou, stejně jako například u Fabie Monte Carlo bych si ale představoval lepší oporu v ramenou. Karbonový vzor je i na přístrojové desce a výplních dveří, volant je tříramenný a potažný perforovanou kůží.
Standardem Škody Scala je 8palcový digitální přístrojový štít, volitelně můžete mít lepší 10,25palcový. Standardně dodávaný infotainment s 8,25palcovým displejem je jako jediný vybavený dvojicí otočných ovladačů, větší 9,2palcový systém je plně dotykový a stejně jako před modernizací skrze něj ovládáte většinu funkcí vozu. Dříve jste museli přes displej nastavovat i intenzitu ofuku dvouzónové automatické klimatizace, facelift ale přinesl vítanou novinku.
Škoda Scala totiž, stejně jako modernizovaný kamiq, dostala přepracovaný panel klimatizace a ocení jej všichni ti, kterým ťukání na displej při ovládání elementárních funkcí pije krev. Tlačítko Menu se přestěhovalo nad displej panelu, zůstala tlačítka pro ovládání výhřevu předních sedadel i dva otočné ovladače pro nastavení teploty. Hlavně ale přibyla tlačítka pro nastavení intenzity ofuku, takže už nebudete muset jezdit prstem nahoru a dolů po středovém displeji.
Pořád bez elektřiny, už bez plynu
Scala nikdy nebyla trhač asfaltu a sportovního derivátu RS jsme se nikdy nedočkali, přestože platforma MQB-A0 zástavbu dvoulitrového motoru dovoluje (viz. Volkswagen Polo GTI). Naftový motor zmizel z nabídky už dříve, verze G-Tec na zemní plyn šla také na odpočinek, takže zůstaly turbobenziny. A na tom se s faceliftem nic nezměnilo.
Základem nabídky je litrový tříválec TSI s výkonem 70 kW (95 koní), kombinovaný s pětistupňovou manuální převodovkou. Silnější varianta s 85 kW (115 koní, o 5 koní více než dříve) dává na výběr mezi manuální šestistupňovou a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG a vrchol tradičně představuje patnáctistovka TSI se 110 kilowatty (150 koní), systémem vypínání válců ACT při nízké zátěži a rovněž manuálem i automatem. Jde o motory generace evo2, u nichž Škodovka vyzdvihuje vysokou účinnost.
Vedle standardního podvozku můžete zvolit paket pro špatné cesty, který Škodě Scala přidá 15 milimetrů na světlosti. U verze Monte Carlo si nadále budete moci připlatit za podvozek s nastavitelnými tlumiči (nikoliv adaptivními) a světlostí sníženou o 15 milimetrů. U scaly před faceliftem byly v rámci paketu City premium za 32.000 Kč.