Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá!

Škoda Scala má po premiéře. Zatímco vy jste si vůz prohlíželi na prvních fotkách, my jsme zjišťovali informace týkající se jeho budoucnosti. A tady jsou!

Izrael je z našeho pohledu zvláštním místem pro představení nové Škody, nebyl však vybrán náhodou. Na tamním trhu je Škoda nejprodávanější evropskou automobilkou, navíc Tel Aviv se podle Luboše Vlčka, šéfa tuzemského zastoupení značky, stává významným inovačním centrem. I proto tam letos Škoda společně s Champion Motors založila pobočku DigiLabu s cílem oslovit talenty v oblasti IT technologií.

Nová Škoda Scala oficiálně: Už jsme v ní seděli! A v mnohém překvapila

Nová Škoda Scala oficiálně: Už jsme v ní seděli! A v mnohém překvapila

V průběhu slavnostního večera, kterého se účastnily asi čtyři stovky novinářů z celého světa a významné osobnosti Škodovky, jsem se snažil zjistit další důležité informace týkající se spuštění předprodeje, začátku výroby, ale také ceny. Scala je zcela nový model postavený na platformě MQB A0, který navíc Škoda opatřila maximální náloží systémů a technologií, které tento základ umožňuje.

Škoda Scala - rozměrové srovnání
Model Škoda Scala Škoda Rapid SB VW Golf
Délka [mm] 4362 4304 4258
Šířka [mm] 1793 1706 1790
Výška [mm] 1471 1459 1492
Rozvor [mm] 2649 2602 2620
Rozchod kol vpředu/vzadu [mm] 1531/1516 1463/1500 1533/1549
Objem kufru min/max [l] 467/1410 415/1381 380/1270

Podle Luboše Vlčka se cena bude pohybovat mezi 264.900 a 437.900 korunami, tedy mezi Fabií a Octavií, jak tomu bylo doposud u Rapidu Spaceback. Konkrétní částku šéf české Škodovky neprozradil, ani to, jestli se vejde pod 400.000 korun. Zároveň ale potvrdil její oznámení během lednového produktového workshopu.

Škodu čeká zásadní změna. Končí se Simply clever, tady je výsledek

Škodu čeká zásadní změna. Končí se Simply clever, tady je výsledek

K zveřejnění ceny se váže také zahájení předprodeje (druhá polovina ledna, Česká republika bude prvním trhem na světě, který Scalu uvede), spuštění konfigurátoru a především se v Mladé Boleslavi rozběhne sériová výroba. Světová premiéra už sice proběhla, přesto ale bude Scala velkým tahákem Škodovky na březnovém autosalonu v Ženevě. Vozy se u českých prodejců objeví na konci dubna, první majitelé se svezou začátkem května.

Při rozhovoru s Lubošem Vlčkem došla řeč i na karosářské verze ve vztahu k Rapidu (liftback) a Rapidu Spaceback (hatchback). Jak jistě víte, Scala se bude vyrábět pouze jako hatchback, podle šéfa české Škodovky se však o veškerou techniku podělí s novým městským crossoverem. Právě tyto dva vozy mají obhospodařit ještě větší počet klientů, než tomu bylo u Rapidu, který podle Vlčka sehrál v historii Škody obrovskou roli. Zároveň je ale potřeba uspokojit požadavky trhu, a ten je v současnosti nakloněn vozům SUV (nejrychleji rostoucí segment).

Malé SUV Škoda je za rohem. Bude vypadat takto a jmenovat se Kosmiq?

Malé SUV Škoda je za rohem. Bude vypadat takto a jmenovat se Kosmiq?

Pokud umíte číst mezi řádky, Rapid a Rapid Spaceback nahradí Scala a připravovaný městský crossover, jenže právě o malém SUV se neoficiáně hovořilo jako o autě, které nahradí příští Fabii Combi. Podle Luboše Vlčka je to ale jiný příběh. Fabia Combi má jinou cílovou skupinu, běží úplně nezávisle na projektu městského crossoveru a údajně má ještě spoustu let před sebou.

Aktuální paleta motorů Škody Scala zahrnuje tři benzinové verze (1.0 TSI 70 a 85 kW, 1,5 TSI/110 kW), turbodiesel 1.6 TDI/85 kW se vstřikováním močoviny a ještě v příštím roce dorazí také verze na stlačený zemní plyn (1.0 TSI/66 kW). Osobně ale hádám, že nebude trvat moc dlouho a po internetu začnou kolovat designové návrhy verze RS od nezávislých grafiků.

Škoda Scala - pohonné jednotky
Motor 1.0 TSI 1.0 TSI 1.5 TSI 1.6 TDI 1.0 G-Tec*
Válce/ventily 3/4 3/4 4/4 4/4 3/4
Výkon [kW] 70 85 110 85 66
Převodovka 5M 6M/7DS 6M/7DS 6M/7DS 6M
Objem nádrže [l] 50 50 50 50 14,2 kg + 9 l
* motor bude dostupný později v příštím roce

Ze slov Luboše Vlčka je však zřejmé, že se se Scalou RS, která by mohla mít po vzoru Pola GTI dvoulitrový čtyřválec TSI s výkonem okolo 200 koní (147 kW), nepočítá, přestože koncept Vision RS příchod ostré verze napovídal. „V tuto chvíli diskutujeme o záležitosti komplexity. Při zástavbovosti pod čtyři procenta nemají tyto projekty pro značku Škoda velké opodstatnění a znáček RS tedy prozatím zůstane pouze Octavii a Kodiaqu,“ prozradil Luboš Vlček.

Jak se řídí Škoda za sto milionů? Měli jsme pražské rande s Vision RS!

Jak se řídí Škoda za sto milionů? Měli jsme pražské rande s Vision RS!

Navázal přitom na verzi G-Tec spalující zemní plyn, která má podle něj výrazně zářivější budoucnost. „CNG vnímáme jako inteligentní pohon za dostupnou cenu, který má významný efekt na snížení emisí a v řadě zemí je oblíben. Vyzkoušeli jsme si to už u Octavie, kde jsme před přechodem na novou techniku (1.5 TSI namísto 1.4 TSI, pozn. red.) měli zástavbovost až deset procent a až čtvrtinový podíl privátních zákazníků,“

Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků