Škoda Š 738: Favorit Coupé, který vznikl v jediném exempláři

Italský design, třídveřová karoserie s bezrámovými okny, hliníková kola, především ale příchuť auta navrženého s lehkým sportovním charakterem. To všechno mohl mít Favorit Coupé, kdyby…

Státní podnik AZNP, někdejší předchůdce Škody, dostal v roce 1982 z nařízení vlády úkol vyvinout zcela nový automobil. Zajímavé bylo, že přímo ve vládním usnesení byla zmínka o tom, že „vůz bude mít karoserii italského stylu“, což se nakonec ukázalo být šťastnou poznámkou.

Škoda Favorit 115 S (1989): základ, který se do výroby nedostal

Škoda Favorit 115 S (1989): základ, který se do výroby nedostal

Také díky tomu mohli tvůrci oslovit Nuccia Bertoneho, který byl ochoten začít pracovat na novince prakticky okamžitě, dokonce bez smlouvy. Příprava kontraktu byla komplikovaná sama o sobě, nemluvě o zkostnatělém systému socialistického Československa, takže než byla dohoda v červnu 1983 podepsána, měl Bertone při návštěvě v aktovce první skici.

Centro Stile Bertone mělo dostat za svou práci 28 milionů korun, přičemž za tyto peníze byli Italové ochotni navrhnout nejen základní model, tedy pětidveřový hatchback, ale také sedan, třídveřové kupé, interiér a vyrobit rovněž díly na několik karoserií prototypů.

Test Škoda Favorit 135 LS: poslední mohykán

Test Škoda Favorit 135 LS: poslední mohykán

S jak šibeničními termíny všichni pracovali, kolik problémů návrhářům dělaly kupříkladu obrovské přední světlomety o výšce 160 mm a jak náročné bylo přepracování karoserie právě kvůli nim, by nepochybně vydalo na další samostatné články. Nám bude pro tuto chvíli stačit konstatování, že se Bertoneho lidé poprali s touto zakázkou se ctí a jedním z aut, které z této spolupráce vzešlo, byl typ Š 738, tedy třídveřová varianta Favoritu.

Předobrazem tohoto automobilu se stala maketa v měřítku 1:4, kterou u Bertoneho vyrobili v roce 1985 a pochopitelně celá série ilustrací. Ještě téhož roku vznikly ve vývojovém oddělení v Mladé Boleslavi z těchto základů první výkresy, přičemž všechny podklady byly přesunuty v lednu 1986 do Kvasin.

Britové srovnali v roce 1990 Favorit, Samaru a Yugo Florida. Tipnete si vítěze?

Britové srovnali v roce 1990 Favorit, Samaru a Yugo Florida. Tipnete si vítěze?

Právě zde bylo auto takzvaně rozkresleno a připraveno pro stavbu prvního funkčního vzorku. Už koncem roku byla hotová karoserie, zatímco celý vůz byl smontován v dubnu 1987. Kupé bylo pochopitelně postaveno na standardní platformě s rozvorem 2450 mm, rozchodem předních kol 1400 mm a 1365 mm těch zadních.

Jak sami vidíte, příď byla prakticky stejná jako u výchozího auta, nicméně už přední okno bylo skloněno pod ostřejším úhlem, přední dveře byly prodlouženy a zajímavě vypadala především bezrámová okna. Tradiční kliky nahradily páčky ukryté v prolisu těsně za dveřmi podobným způsobem, jako si jistě mnozí z vás pamatují u Fiatu Uno.

Škoda Favorit: modelová řada v roce 1990 (prospekt)

Škoda Favorit: modelová řada v roce 1990 (prospekt)

Pozoruhodně byly vyřešené rovněž prostřední sloupky. U Bertoneho je navrhli tak, že byly zvenku normálně viditelné, zatímco škodovácká konstrukce počítala se sloupky překrytými bočními skly. Nucciovi se při návštěvě v květnu 1987 dané řešení líbilo, ostatně stejně tak i samotný vůz. Tvrdil dokonce, že kupé by mohlo být hitem typové řady Favorit.

Co se na karoserii rovněž neobjevilo, byly plastové ochranné panely na bocích, a pokud srovnáte maketu s finálním autem, zjistíte, že chybí také lakování spodních částí obou nárazníků. Tím ale změny nekončily. Třetí výklopně dveře měly jiný sklon a jejich práh končil u linie spojující horní hranu zadních sdružených světel.

Škoda Favorit 135 LS LPG: lákavá láce (test)

Škoda Favorit 135 LS LPG: lákavá láce (test)

Nové kupé bylo dlouhé 3830 mm, široké 1620 mm a vysoké 1370 mm. Jinak řečeno, bylo až o 45 mm nižší, navíc o 15 mm delší, zatímco šířka zůstala identická. Auto bylo zpočátku postaveno na třináctipalcových kolech navržených u Bertoneho a pneumatikách o rozměru 165/70 R13, brzy se však ukázalo, že jim chybí patřičná pevnost, takže je tvůrci vyměnili za příplatkové osmipaprskové disky určené pro sériová auta.

Pod přední kapotou pracoval standardní atmosférický benzínový čtyřválec o objemu 1289 centimetrů krychlových, který produkoval maximální výkon 46 kW, tedy 62 koní. Pokud si říkáte, že to nebyla zcela důstojná motorizace pro sportovně se tvářící auto, máte v zásadě pravdu. Podobně to viděli rovněž autoři kupé, takže v dokumentu připraveného k jeho prezentaci v květnu 1987 nastínili i jinou možnosti.

Jen 63 000 kilometrů za 28 let: Tuto Škodu Favorit má stále první majitel

Jen 63 000 kilometrů za 28 let: Tuto Škodu Favorit má stále první majitel

Novinku měla pohánět nová čtrnáctistovka o výkonu76 koní, která už slibovala mnohem zajímavější dynamiku. Třídveřový Favorit měl být schopen dosáhnout nejvyšší rychlost 160 kilometrů v hodině.

Sériová produkce Škody Š 738 byla naplánovaná na období po roce 1993, jak ale všichni víme, ke spuštění výroby nikdy nedošlo. Pamětníci tvrdí, že tou dobou tušili, že práce na kupé skončí u jediného prototypu už proto, že na rozjezd linky zkrátka chyběly prostředky a přednost logicky dostal pětidveřový hatchback a posléze i kombi provedení s názvem Forman. V Kvasinách se pak místo třídveřového Favoritu začal vyrábět pick-up Š 787, ale to je už jiná historie.

 

TEST DS 7 Crossback PureTech 225: Extravagance bez kompromisů?

DS 7 Crossback PureTech 225

Zcela samostatná značka DS je tu a model 7 s dodatkem Crossback je startem nové éry. Vyzkoušeli jsme nejsilnější benzínové provedení a sportovně laděnou výbavu.

dnes | Milan Lažanský | 23 příspěvků
TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 63 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků