Škoda Roomster: opravdu prostorný vůz (první dojmy)

Na právě zahájeném ženevském autosalonu Škoda oficiálně představila svůj nový model Roomster. Po měsících spekulací, kusých informací a několika málo fotografiích jsme mohli českou novinku vyzkoušet naživo a pořídit desítky vlastních fotografií. Jaký je Roomster ve skutečnosti?
Škoda Roomster: opravdu prostorný vůz (první dojmy)

Tip: Oficiální informace o Škodě Roomster a přehled motorů a výbav naleznete zde.

Odvážný design zaujme

Roomster již jako koncept vynikal odvážným designem. Ačkoli přerod ve finální verzi neustál beze změn, které mu odebraly několik výjimečných prvků, je stále vozem, který nepřehlédnete ani v hale výstaviště plné nablýskaných novinek. Roomster je dozajista jiný, je svěží a ve skutečnosti vám do oka padne určitě lépe než po shlédnutí oficiálních fotografií. Pochválit musíme novou příď, která si ponechává klasické prvky škodovek posledních let a přitom jde trochu jinou cestou. Příjemný je i pohled na záď, kde prakticky kolmé zakončení vozu oživují dvě výrazná vertikálně orientovaná koncová světla kombinující červený vnitřek s výrazným bílým lemem. Stále těžké je však zvyknout si na pohled z boku, zejména na přechod přední části vozu v zadní přes pozoruhodně ztvárněný B-sloupek. Když se podívate pouze na přední část boku, je vše v pořádku, stejně jako když vnímáte pouze jeho zadní část. Obojí za sebou je ale zkrátka podivné a je otázkou, pro kolik zákazníků bude tento jistě originální prvek tahákem. V tmavších odstínech karoserie (např. tmavší modrá, o černé ani nemluvě) se ale výraznost B-sloupku ztrácí a vůz působí rozhodně přitažlivě.

Z exteriéru stojí za pozornost ještě skrytí kliky zadních dveří do C-sloupku karoserie, což ale není tak zajímavé jako vyvedení samotného sloupku v jakémsi klavírovém laku. Jde o velmi lesklou černou barvu, což je na první pohled velmi efektní, již na ten druhý ale zjevně nepraktické - zůstávají na něm vidět i pouhé otisky prstů, o větší špíně ani nemluvě. A stejně je vyveden i A-sloupek... Ale dost bylo sloupků, pojďme nahlédnout dovnitř.

Jen ne nejnižší výbavu

Měli jsme možnost vyzkoušet pět různých provedení vozu a z interéru nás nejvíce zaujala jeho barevná rozmatitost. Do Roomsteru je možné volit různé barvy plastů a čalounění v mnoha moderních odstínech a prvedeních a vůz tak působí neobyčejně svěže. To by mělo být patrné i z pořízených fotografií. Designově interiér nezapře koncernový původ a je na pohled jakousi kombinací mezi Golfem a Octavií - povědomý je volant nebo loketní opěrka, stejně tak zakončení středové konzoly "v nekonečnu", ničím novým není ani ztvárnění přístrojové desky. Naopak vcelku nápadité je vyvedení výplní předních dveří a jejich "kliček".

V otázce kvality interiéru má Roomster dvojí tvář. Tu první představují vyšší verze výbavy Sport a Comfort, kde přináší jakousi očekávanou kvalitu malého MPV od Škodovky. Vetšína plastů (prakticky všechny krom vrchní části palubky) je tvrzená, ale na pohled příjemná a hodnotná. Stejně tak použité látky a další drobnosti představují minimálně takovou kvalitu, za jakou se Škodovka nemusí stydět. Problém je ale v nejnižší verzi výbavy, která není výjimečná tím, že postrádá některé nadstandardní prvky, ale tím, že postrádá i prvky veskrze standardní. Na našich obrázcích jí představuje černý model, který už při pohledu zvenku naznačuje, že není zrovna vrcholem nabídky - halogenové světlomety a absence předních mlhovek trochu kazí hezkou tvář Roomsteru, ale to je jen nepodstatný začátek. Pohled do interiéru přinese několik nemilých překvapení - všechny plasty jsou tvrdé, schránky před spolujezdcem postrádají dvířka, jiná je přístrojová deska, která vážně nevypadá dobře, dobře nepůsobí ani celošedé výplně dveří s černými klikami a jakýmsi vrcholem je gumová (opravdu gumová) hlavice řadící páky. Setkání s tímto Roomsterem nebylo tak příjemné, představuje spíše jakousi verzi Junior než solidní základ. Škoda. Automobilka snad ani nepočítá, že si tento model koupí mnoho lidí a bude takovým "snižovadlem základní ceny". To je samozřejmě taktika pochopitelná, ale také jistě kritizovatelná...

Mimořádný prostor

V čem je Roomster jednoznačně okouzlující je to, čím je honosí už ve svém názvu. Je v něm zkrátka místa na rozdávání a i variabilita interiéru je jedním slovem vynikající. Cestující na předních sedadlech si mohou užívat prosotru odpovídajícímu vozu nižší střední třídy a i když je daní trochu vyšší posaz, není to nic, co by mělo někomu vadit. Opravdové překvapení ale přichází na sedadlech zadních, která jsou posuvná, mají sklápěcí opěradla a dají se i zcela vyjímat. Pokud jsme vyzkoušeli posadit za sebe dvě dvoumetrové osoby, měl cestující vzadu prostoru naprostý dostatek a nad hlavou jej ještě mnoho zbývalo. Napadá nás jen jedno další malé MPV, které je na tom podobně, Opel Meriva, ale Roomster má ještě o něco více místa na hlavu. Opravdu plnohodnotný rodinný vůz. K tomu se samozřejmě přidává i množství praktických přihrádek, z nichž většina je viditelná na pořízených fotografiích. Bylo-li dosažení velkorysého vnitřního prostoru hlavním záměrem stvoření Roomsteru, pak se jej podařilo bezezbytku naplnit.

Cena rozhodne

Jsme si jisti, že Roomster se i přes některé otazníky visícími nad designem a kvalitou nejnižší verze bude dobře prodávat. Nabízí ve své třídě parádní prostor a pokud nebude špatný v něčem, co mohlo tuto devizu přebít (např. neuspokojivá kvalita jízdy, což ale nelze dost dobře očekávavt), bude pro zákazníky atraktivním vozem. Co ještě nevíme, jsou ceny novinky, které mohou přízeň zákazníků postavit do jiného světla. Očekáváme cenu základního modelu kolem 340-350 tisíc Kč, což by bylo nesporně zajímavé, ale motor 1,2 HTP a podivný interiér budou za nízkou cenu příliš velkou daní. Cena slušně vybavené verze s rozumnou motorizací by se mohla pohybovat kolem 500 tisíc Kč, což by odpovídalo zmiňovánému Opelu Meriva, jednomu z velkých konkurentů vozu. Realita se jistě ukáže již brzy, zatím můžeme říci jediné: Roomster rozhodně nezklamal.


Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků