Škoda Roomster, jedna z nejsledovanějších letošních novinek na českém trhu, již míří do autosalonů, kde si jí budou moci od června objednat první zákazníci. Pokud jste zvědaví, jaký je první opravdu rodinný vůz z dílny škodovky, pak si přečtěte náš první test. Vyzkoušeli jsme především verzi 1,9 TDI se 105 koňmi pod kapotou.
Kapitoly článku:
Česká automobilka Škoda vstoupila do vod rodinných vozů se svým novým modelem Roomster. Již na první pohled je patrné, kam s tímto modelem míří a jaké zákazníky chce oslovit. Škodě doposud chyběl klasický rodinný vůz ve stylu MPV a protože trh pro velké vozy tohoto segmentu je poměrně malý a prosazení by bylo vůči zaběhnutým značkám obtížné, přišla Škoda s modelem menším. Ten by měl vystačit valné většině rodin a Škodě se s ním bude na trhu lépe dýchat, tento segment rozhodně není přeplněný. Základní charakteristikou Roomsteru je od pohledu nevšední design, nabídnout by ale měl i dostatek prostoru pro posádku, dobrou variabilitu a jak to již u těchto vozů bývá také velký zavazadelník.
Zda se Škodě tyto standardní požadavky pro rodinný vůz podařilo vměstnat pod karosérii Roomsteru, napověděly první stovky ostrých kilometrů za volantem. Pro seznámení jsme si vybrali vrcholný model s motorem 1,9 TDI o výkonu 77 kW v maximální výbavě s navigací a panoramatickou střechou. Jaký je tedy Roomster v plné "palbě" s nejsilnějším naftovým motorem, který by vás dohromady přišel na více než 600 tis. Kč?
Konec konzervativních tvarů
Ať byla minulost v designu vozů Škoda jakákoli, s příchodem Roomsteru zcela jistě padlo jedno tabu. Pryč jsou tradiční tvary vozů, které občas působily až příliš konzervativně. Je jedno, zda se vám bude Roomster líbit nebo ne, jedno se mu zcela jistě nedá upřít - vypadá dost originálně.
Škoda Roomster se může pyšnit originálnimi tvary.
Zcela zásadní designérským prvkem je řešení bočních oken. Poměrně malá boční okna předních dveří výrazně kontrastují s okny v dveřích zadních. Navíc řidičovo okno je v dolní části zaoblené, což opět vytváří kontrast s ostrými spodními hranami zadních oken. Při pohledu se tak neustále vkrádá myšlenka, že vůz je spojen ze dvou v místě B sloupku. Ostré hrany si našly místo také ve tvarování dveří a poměrně ostrý horní roh předních dveří je trochu nepraktický, jeden z kolegů se na něj opakovaně "nabodl".
Škoda vyřečila boční okna zcela originálně --- Ostrý vrchol předních dveří může způsobit problémy.
Přední partie vozu jde tak trochu v duchu nynějšího designu Octavie, ovšem je zde patrné daleko větší zaoblení, které dává tušit, kudy se bude ubírat design nové generace Fabie. Přestože je Roomster poměrně vysoký vůz, díky mohutnější přední části vozu a velmi nízkému přednímu oknu, takto nepůsobí a připomíná spíše mírně zvýšený hatchback. K dobrému čelnímu pohledu napomáhá i relativně velký sklon předního okna, který je v tomto segmentu nezvyklý. Častěji se můžeme setkat s kabinou, která je proti přední kapotě téměř kolmě vynesena vzhůru.
Přední tvář jde v duchu nových tvarů, ovšem ty jsou výrazně zaoblené --- Roomster nepůsobí nijak vysokým dojmem.
Tradičnější pojetí lze spatřit pouze u zádi, která se vyklápí směrem vzhůru. Zadní dveře jsou lemovány světlomety, které jsou orámovány a zasazeny do zadního sloupku. Také zde se povedlo Škodě naladit design tak, aby vůz nepůsobil příliš vysokým dojmem. Zásluhu na tom mají pouze malé rovné plochy karosérie, které by jinak kabinu opticky zvyšovaly. Nemohu však opomenout jeden designérský prohřešek. Pod zadním nárazníkem je umístěno oko pro tažení, které je mimo varianty s černým lakem velmi nápadné a rušivé. Šroubovací oko, nebo oko schované pod plastovým krytem, by se zde hodilo více.
Zadní dveře se vyklápí vzhůru --- Zadní oko působí rušivě.
Přestavby uvnitř vozu
Základním předpokladem rodinného vozu je dobrá a rozsáhlá variabilita interiéru. Ve třídě malých rodinných vozů, však konkurenti moc variability nenabízí a zákazník se musí smířit s pouhými asymetricky sklápěnými opěradly zadních sedadel a v lepším případě i sklápěním sedáků zadních sedadel. Zde má Roomster vůči zaběhnutým konkurentům poměrně značný náskok.
Přístup do zavazadelníku je dobrý, ani vyšší postavy s ním nebudou mít problémy --- Páté dveře jsou protaženy až do střechy.
Výhodou zadní řady sedadel je nezávislost každého z nich. Každé ze tří sedadel lze libovolně posunovat v podélném směru, lze nezávisle sklápět opěradla a lze libovolné z těchto sedadel vyjmout. Nutno podotknout, že manipulace při změně uspořádání není zrovna nejsnadnější a vyžaduje nejen praxi, ale i dávku síly.
Zcela unikátní je pak možnost posunovat sedadly v příčném směru. Pokud nepotřebujete v zadní řadě trojici sedadel, ale spokojíte se pouze se dvěma nebo dokonce jedním, lze díky konstrukci sedadla posunovat v příčném směru a umístit si je tak dle potřeby.
Variabilita Roomsteru bude vůči konkurenci velkou výhodou a systém automobilky Škody zaslouží pochvalu. Hlavně možnost příčného posunu sedadel se jistě bude hodit, protože v případě převozu menšího počtu cestujících nabídne těm na zadních sedadel vskutku královské místo. Velmi praktická je také rovná podlaha zavazadelníku a malým trnem v oku mi tak zůstala pouze vyšší nákladová hrana, která v některých případech bude na obtíž. Přesto Roomster nabídne českým řidičům 450 až 1550 litrů zavazadlového prostoru. Vzniká tak zřejmě nový idol českých rodin v litráži rodinných vozů.