Kapitoly článku:
Až na ten motor...
Roomster se velmi často přirovnává k typickým malým dodávkám jako je Citroen Berlingo, Peugeot Partner, Renault Kangoo apod. Často lze slyšet, že je to jen sofistikovanější konkurence těchto vozů. A jak je to tedy doopravdy, je to klasické MPV nebo jenom lepší dodávka?
Osobně bych řekl, že obojí. Do obou kategorií má co nabídnout, v obou má na to být na špici. Tvary Roomsteru, které se podobají spíše zmíněným dodávkám než vozům MPV jako je třeba Hyundai Matrix či Opel Meriva, způsobují, že bývá zařazován jinam než patří.
Roomster je dnes každopádně více rodinný vůz, než nákladní pracant. Vysokou nakládací hranu by asi mnoho živnostníku neocenilo a také použité materiály jsou až příliš drahé a "luxusní" pro tento segment.
Roomster je jednoduše povedené rodinné auto, které má být levné, ovšem přichází z dílny automobilky, která již delší dobu levná není. Na rozdíl od kolínské trojky, což je podobná situace, nejsou ústupky u Roomsteru tak očividné. Základní verze nabídne slušnou cenu, ovšem za silnější motor či vyšší výbavu je třeba dobře zaplatit.
Např. za testovanou naftovou verzi Roomsteru připlatíte celkem velký balík. Navíc se ukázalo, že spotřeba a dynamika je totožná s levnějšimi benzínovými verzemi. Kultura chodu motoru je navíc nevalná a tak výhody testovaného motoru vidím ve schopnosti lépe se vypořádat s plně naloženým autem. Jinak postrádá smysl.
Kdo ovšem překousne některá specifiká řešení, získá velmi kvalitní vůz, který je při jízdě velmi jistý, velmi dobře ovladatelný a netrpí neduhy jako většina konkurentů. Klasicky vyšší těžiště je velmi dobře potlačeno a nebýt možná až příliš tvrdého naladění podvozku, byl by Roomster i docela komfortním vozem.
Hledáte-li alternativu pro čtyřčlennou rodinu, která potřebuje občas vozit velké, nebo vysoké náklady, je Roomster minimálně kandidátem pro finálový souboj o vítězství. V segmentu, kde se pohybuje totiž určitě patří k tomu nejlepšímu. Má určité nedostatky, kterým se lze do značné míry vyhnout volbou jiného motoru.
Plusy
- komfortní řazení a řízení
- velmi jistý podvozek
- na MPV stabilní vůz
- bohatá nabídka výbav
- propracovaná variabilita interiéru
Mínusy
- projev motoru 1,4 TDI
- nepohodlné sedačky
- lacině působící interiér
- nakládací hrana zavazadlového prostoru
Standardní výbava Comfort: Rezervní kolo ocelové, Vnější zpětná zrcátka černá, Chic Ivory, Přístrojová deska Onyx-Onyx, ABS+MSR+Dual Rate, Airbag řidiče a spolujezdce, Boční a zadní skla čirá, čelní vrstvené čiré, Boční airbagy vpředu, Dvě čtecí světla vpředu, Hlavové opěrky vpředu výškově nastavitelné, Hlavové opěrky vzadu (3ks), Imobilizér, Make-up zrcátko vpravo, Mechanické ovládání oken, Mechanické zamykání dveří, Mechanicky stavitelná vnější zpětná zrcátka, Odkládací schránka spolujezdce standard, Posilovač řízení, Prachový a pylový filtr, Přední brzdy kotoučové, Přídavné upevnění dvou dětských sedaček vzadu (Isofix), Přídavný topný element (pro naftové motory), Radiopříprava (4 repro + anténa), Sedadlo řidiče mechanicky výškově stavitelné, Sklopná stropní madla, zadní s háčky, Sloupek řízení výškově a podélně stavitelný, Stěrač čelního skla intervalový, seřiditelný (4 stupně), Stěrač zadního skla s ostřikovačem a cyklovačem, Světla pro denní svícení s deaktivací, Topení s mechanickou regulací, Vnitřní světlo se zpožďovačem a spínačem ve dveřích, Volant čtyřramenný, Zadní sedadla samostatná (3ks) - Varioflex, Zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, Malý kožený paket (čtyřramenný kožený volant, madlo ruční brzdy, hlavice a manžeta řadící páky), Centrální zamkynání na dálkové ovládání, Přední mlhové světlomety, Čtyřramenný kočný volant výškově a podélně nastavitelný, Multifunkční ukazatel, Elektrohydraulický posilovač řízení, Halogenové projektorové světlomety, Ukazatel vnější teploty, Loketní opěrka vpředu, Sklopný stolek na zadní středové opěrce, Zásuvky pod předními sedadly, Čelní sklo s šedým pruhem, Tónovaná skla, Poloautomatická klimatizace, Výškově stavitelné sedadlo řidiče, El. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládání oken vpředu, Další 4 repro, Autorádio Dance s CD a MP3, Kola z lehké slitiny Avior 6,15" s pneu 195/55,
Příplatková výbava: hlavové airbagy (+ 7 000), Navigace Low + Maxi Dot (+ 35 000), Ovládač pro rádio u volantu (+ 3 000), El. ovládání oken vpředu a vzadu (+ 5 000)
Cena v základní výbavě: 508 900 Kč
Cena v testované výbavě: 558 900 Kč
Technické parametry
Motor
- Typ: Vznětový přeplňovaný, řadový tříválec, chlazený kapalinou, přímé vysokotlaké vstřikování paliva, OHC, uložený vpředu napříč
- Objem: 1422 cm3
- Největší výkon: 59 kW (80 koní) při 4000 ot./min
- Největší točivý moment: 195 Nm při 2200 ot./min
- Palivo: nafta
Provozní vlastnosti
- Max. rychlost: 165 km/h
- Zrychlení z 0 na 100 km/h: 14,7 s
- Spotřeba paliva (l/100 km): 6,3/4,4/5,1
Podvozek
- Zavěšení předních kol: zavěšení McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem
- Zavěšení zadních kol: klikové s vlečenými rameny
Hmotnosti
- Pohotovostní hmotnost: 1240 kg
Vnější rozměry
- Délka: 4 205 mm
- Šířka: 1 684 mm
- Výška: 1 607 mm
- Rozvor náprav: 2 617 mm
Vnitřní rozměr
- Základní objem zavazadlového prostoru: 450 l
- Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 555 l