Čím dále na východ, tím víc zákazníků dává přednost liftbacku. Naopak v západních zemích Evropy volí většina zájemců o Rapid model se zkosenou zádí.
Řekni mi, jaké karosářské variantě dáváš přednost, a já ti řeknu, ze které části Evropy jsi. I tak by se dala parafrázovat skutečnost, že bývalé země Východního bloku mají stále v oblibě tradiční tříprostorové karoserie – nebo alespoň liftbacky, které jako tříprostorové vypadají. Naproti tomu západní část kontinentu drtivě upřednostňuje hatchbacky.
Dokonale to ilustruje podzimní novinka mladoboleslavské automobilky. Nová Škoda Rapid Spaceback, kratší a sportovněji vyhlížející verze Rapidu, cílí zejména na západ Evropy. „Vozy s tímto typem karoserie jsou žádané zejména na trzích Západní Evropy, kde se také předpokládají největší prodejní úspěchy,“ řekl nám Ing. Vítězslav Pelc z tiskového oddělení Škoda Auto.
Východ žádá sedany
Zjednodušeně lze říci, že čím dále na východ, tím menší podíl Spacebacku na celkových prodejích Rapidu. „Mezi trhy kde by se měl podíl verzí Rapid liftback a Spaceback pohybovat okolo 40/60, patří Česká republika, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Chorvatsko ale i Turecko,“ říká Pelc.
Ve Francii, Itálii, Španělsku nebo Velké Británii bude podíl Spacebacku více než šedesátiprocentní. V Německu by dokonce mělo mít tuto karoserii devět prodaných Rapidů z deseti!
Naproti tomu v Rusku, na Ukrajině, v Moldávii, Rumunsku, Bulharsku a dalších zemích východní Evropy Škoda očekává, že více než 60 procent připadne na Rapid ve verzi liftback.
U dalších značek, které nabízejí v jednom segmentu sedan i hatchback, je situace velmi obdobná.
Tyto rozdíly mezi východem a západem Evropy mají poměrně hluboké historické kořeny. Na Západě se hatchbacky začaly prosazovat už od 70. let, zatímco socialistické země vyráběly auta s tradiční tříprostorovou karoserií. První vlaštovkou západního stylu byl až hatchback Škoda Favorit s koncepcí „vše vpředu“ a dvouprostorovou karoserií.
S rozšířením karosářských variant o Spaceback podstatně vzrostl význam Rapidu v modelovém portfoliu značky Škoda. „Předpokládáme, že modelové řada Rapid bude dlouhodobě naším druhým nejprodávanějším modelem,“ říká Pelc.
Škoda zdražuje, nejen kvůli kurzu
Automobilka se tento týden ocitla v centru pozornosti českých médií kvůli zvýšení cen většiny modelů. Fabia a Roomster podražily o jeden až dva tisíce, Superb o pět, Octavia RS dokonce o deset tisíc korun. Částky se přepisovaly i v cenících příplatkové výbavy.
Podle Pelce za to mohou rostoucí ceny vstupů, mj. v důsledku oslabení koruny po intervenci ČNB. Upozornil ale, že většina akčních nabídek zůstala na dosavadní výši.