Škoda Rapid ukazuje, že hranice mezi Západem a Východem leží v kufru

Čím dále na východ, tím víc zákazníků dává přednost liftbacku. Naopak v západních zemích Evropy volí většina zájemců o Rapid model se zkosenou zádí.
Škoda Rapid ukazuje, že hranice mezi Západem a Východem leží v kufru

Řekni mi, jaké karosářské variantě dáváš přednost, a já ti řeknu, ze které části Evropy jsi. I tak by se dala parafrázovat skutečnost, že bývalé země Východního bloku mají stále v oblibě tradiční tříprostorové karoserie – nebo alespoň liftbacky, které jako tříprostorové vypadají. Naproti tomu západní část kontinentu drtivě upřednostňuje hatchbacky.

Škoda Rapid StylePlus hraje se zákazníky černotu

Škoda Rapid StylePlus hraje se zákazníky černotu

Dokonale to ilustruje podzimní novinka mladoboleslavské automobilky. Nová Škoda Rapid Spaceback, kratší a sportovněji vyhlížející verze Rapidu, cílí zejména na západ Evropy. „Vozy s tímto typem karoserie jsou žádané zejména na trzích Západní Evropy, kde se také předpokládají největší prodejní úspěchy,“ řekl nám Ing. Vítězslav Pelc z tiskového oddělení Škoda Auto.

Východ žádá sedany

Zjednodušeně lze říci, že čím dále na východ, tím menší podíl Spacebacku na celkových prodejích Rapidu. „Mezi trhy kde by se měl podíl verzí Rapid liftback a Spaceback pohybovat okolo 40/60, patří Česká republika, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Chorvatsko ale i Turecko,“ říká Pelc.

Ve Francii, Itálii, Španělsku nebo Velké Británii bude podíl Spacebacku více než šedesátiprocentní. V Německu by dokonce mělo mít tuto karoserii devět prodaných Rapidů z deseti!

10 aut, která vydržela ve výrobě celá desetiletí

10 aut, která vydržela ve výrobě celá desetiletí

Naproti tomu v Rusku, na Ukrajině, v Moldávii, Rumunsku, Bulharsku a dalších zemích východní Evropy Škoda očekává, že více než 60 procent připadne na Rapid ve verzi liftback.

U dalších značek, které nabízejí v jednom segmentu sedan i hatchback, je situace velmi obdobná.

Tyto rozdíly mezi východem a západem Evropy mají poměrně hluboké historické kořeny. Na Západě se hatchbacky začaly prosazovat už od 70. let, zatímco socialistické země vyráběly auta s tradiční tříprostorovou karoserií. První vlaštovkou západního stylu byl až hatchback Škoda Favorit s koncepcí „vše vpředu“ a dvouprostorovou karoserií.

Test Škoda Rapid 1,4 TSI DSG: docela drahý kufr

Test Škoda Rapid 1,4 TSI DSG: docela drahý kufr

S rozšířením karosářských variant o Spaceback podstatně vzrostl význam Rapidu v modelovém portfoliu značky Škoda. „Předpokládáme, že modelové řada Rapid bude dlouhodobě naším druhým nejprodávanějším modelem,“ říká Pelc.

Škoda zdražuje, nejen kvůli kurzu

Automobilka se tento týden ocitla v centru pozornosti českých médií kvůli zvýšení cen většiny modelů. Fabia a Roomster podražily o jeden až dva tisíce, Superb o pět, Octavia RS dokonce o deset tisíc korun. Částky se přepisovaly i v cenících příplatkové výbavy.

Podle Pelce za to mohou rostoucí ceny vstupů, mj. v důsledku oslabení koruny po intervenci ČNB. Upozornil ale, že většina akčních nabídek zůstala na dosavadní výši.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků