Škoda Rapid ukazuje, že hranice mezi Západem a Východem leží v kufru

Čím dále na východ, tím víc zákazníků dává přednost liftbacku. Naopak v západních zemích Evropy volí většina zájemců o Rapid model se zkosenou zádí.
Škoda Rapid ukazuje, že hranice mezi Západem a Východem leží v kufru

Řekni mi, jaké karosářské variantě dáváš přednost, a já ti řeknu, ze které části Evropy jsi. I tak by se dala parafrázovat skutečnost, že bývalé země Východního bloku mají stále v oblibě tradiční tříprostorové karoserie – nebo alespoň liftbacky, které jako tříprostorové vypadají. Naproti tomu západní část kontinentu drtivě upřednostňuje hatchbacky.

Škoda Rapid StylePlus hraje se zákazníky černotu

Škoda Rapid StylePlus hraje se zákazníky černotu

Dokonale to ilustruje podzimní novinka mladoboleslavské automobilky. Nová Škoda Rapid Spaceback, kratší a sportovněji vyhlížející verze Rapidu, cílí zejména na západ Evropy. „Vozy s tímto typem karoserie jsou žádané zejména na trzích Západní Evropy, kde se také předpokládají největší prodejní úspěchy,“ řekl nám Ing. Vítězslav Pelc z tiskového oddělení Škoda Auto.

Východ žádá sedany

Zjednodušeně lze říci, že čím dále na východ, tím menší podíl Spacebacku na celkových prodejích Rapidu. „Mezi trhy kde by se měl podíl verzí Rapid liftback a Spaceback pohybovat okolo 40/60, patří Česká republika, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Chorvatsko ale i Turecko,“ říká Pelc.

Ve Francii, Itálii, Španělsku nebo Velké Británii bude podíl Spacebacku více než šedesátiprocentní. V Německu by dokonce mělo mít tuto karoserii devět prodaných Rapidů z deseti!

10 aut, která vydržela ve výrobě celá desetiletí

10 aut, která vydržela ve výrobě celá desetiletí

Naproti tomu v Rusku, na Ukrajině, v Moldávii, Rumunsku, Bulharsku a dalších zemích východní Evropy Škoda očekává, že více než 60 procent připadne na Rapid ve verzi liftback.

U dalších značek, které nabízejí v jednom segmentu sedan i hatchback, je situace velmi obdobná.

Tyto rozdíly mezi východem a západem Evropy mají poměrně hluboké historické kořeny. Na Západě se hatchbacky začaly prosazovat už od 70. let, zatímco socialistické země vyráběly auta s tradiční tříprostorovou karoserií. První vlaštovkou západního stylu byl až hatchback Škoda Favorit s koncepcí „vše vpředu“ a dvouprostorovou karoserií.

Test Škoda Rapid 1,4 TSI DSG: docela drahý kufr

Test Škoda Rapid 1,4 TSI DSG: docela drahý kufr

S rozšířením karosářských variant o Spaceback podstatně vzrostl význam Rapidu v modelovém portfoliu značky Škoda. „Předpokládáme, že modelové řada Rapid bude dlouhodobě naším druhým nejprodávanějším modelem,“ říká Pelc.

Škoda zdražuje, nejen kvůli kurzu

Automobilka se tento týden ocitla v centru pozornosti českých médií kvůli zvýšení cen většiny modelů. Fabia a Roomster podražily o jeden až dva tisíce, Superb o pět, Octavia RS dokonce o deset tisíc korun. Částky se přepisovaly i v cenících příplatkové výbavy.

Podle Pelce za to mohou rostoucí ceny vstupů, mj. v důsledku oslabení koruny po intervenci ČNB. Upozornil ale, že většina akčních nabídek zůstala na dosavadní výši.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků