88
Fotogalerie

Škoda Rapid Spaceback: Poprvé za volantem (+ 88x foto z Itálie)

V těchto hodinách pro vás v italské Veroně a jejím okolí testujeme nejdůležitější mladoboleslavskou novinku posledních týdnů: novou řadu Spaceback. A jaké jsou naše první dojmy?

Kapitoly článku:


Novou řadu? Vždyť je to jen zkrácená Škoda Rapid! To si asi řekne většina z vás a bude mít v podstatě pravdu, ale skutečnost tak jednoduchá není. Jistě, Rapid Spaceback je prakticky jen známým Rapidem se zkrácenou zadní částí karoserie, ovšem přináší hned i několik dalších novinek: zavádí drobné modernizační retuše karoserie, techniky i výbavy, jež se dotknou i výchozího liftbacku, navíc se snaží vymezit vůči novým skupinám zákazníků nabídkou zcela nových individualizačních programů.

O modelu Škoda Rapida Spaceback, který slavil svoji oficiální výstavní premiéru teprve před několika týdny na autosalonu ve Frankfurtu, již bylo řečeno vlastně všechno podstatné, takže se nyní zaměřme hlavně na skutečné novinky a naše zkušenosti z testování vozů tohoto typu v italské Veroně a jejím okolí. A těšit se můžete samozřejmě také na spoustu autentických snímků přímo z okolí benátského města Verony, dějiště nejslavnější romantické tragédie o Romeovi a Julii.

Pod oknem jsme Julii nezpívali, ale po Merkuciově vzoru jsme se zde jali nasávat všechny krásy toho, co oblast kolem Gardského jezera (Lago di Garda) nabízí. Ovšem  hlavně důkladně vyzkoušet to, co nejlepší Romeův přítel nikdy okusit nemohl: novou Škodu Rapid Spaceback. Výrobce o ní hovoří jako o „nové škodovce pro mladé“, ovšem i když jde zjevně o další z typických marketingových sloganů, úplně mimo realitu nemíří.

IMG_0204.JPGIMG_0205.JPGIMG_0208.JPG
IMG_0308.JPGIMG_0310.JPGIMG_0311.JPG

Rapid Spaceback má být pro automobilku Škoda Auto zlomem a stát se jejím „prvním hatchbackem nižší střední třídy“. Na rozdíl od hesla předešlého, s tímto souhlasit nemohu, vozům typu Focus/Golf/i30 nový Spaceback nemůže konkurovat ani mechanikou podvozku, ani dostupnou výbavou. Čím ale zákazníky oslovit může, to je především nabídka vnitřního prostoru.

Při praktických zkouškách jsme si ověřili, že na přední a zadní sedadla se bez potíží usadí čtyři vzrostlejší osoby s výškou kolem 190 mm, byť ty vpředu se budou nejspíš dotýkat svými lokty. Pro hlavu i pro kolena však mají místa dostatek, totéž platí o prostoru pro zavazadla, který svým základním objemem 415 l do sfér nižší střední třídy bez potíží patří. Po sklopení zadních opěradel na sedáky zavazadelník nabude až na 1 380 mm.

Těšit se přitom můžeme nejen na celkem nízkou nákladovou hranu (677 mm), ale také na průchodku pod loketní opěrou zadních opěráků, která se jinak u podobných vozů často nevidí, nebo zdvojenou podlahu. Mezi prvky v rámci tiskové konference tak často vynášeného hesla Simply Clever patří i krycí plato zavazadlového prostoru, jež lze v případě potřeby zasunout za zadní, resp. přední opěradla. Samozřejmostí je škrabka na led ve víčku hrdla palivové nádrže, kterou jsme ale v Itálii nevyužili.

Co se prostoru pro zavazadla týče, samozřejmostí jsou kromě osvětlení také výklopné háčky po stranách (hodí se zvláště na igelitové tašky), připlatit si lze za speciální kryt podlahy s jednou hrubou stranou pro snadné čištění od špinavých převážených předmětů. Rapid Spaceback zároveň přináší řadu dílčích změn, které se promítnou i do nabídky liftbacků Rapid.

Zmiňme alespoň přemístění tlačítek spouštění oken zadních dveří do konzole na madle řidičových dveří, elektromechanický posilovač C-EPS namísto dosud užívaného posilovače elektrohydraulického nebo příplatkové nízkoenergetické xenonové světlomety s tokem 2 000 lumenů, který nevyžaduje zástavbu drahých ostřikovačů ani samočinné korekce jejich sklonu.

IMG_0280.JPGIMG_0282.JPGIMG_0283.JPGIMG_0259.JPGIMG_0260.JPGIMG_0262.JPG

Čím má ale Spaceback vyniknout, to je rozšířená nabídka individualizačních prvků pro dotváření dynamického vzhledu, což je, ruku na srdce, u výchozího liftbacku Škoda Rapid prakticky nemožné. Jejich vlajkovou lodí se stává prosklená střecha s plochou přes dva metry čtvereční, která optickým zatmavením sahá v průběžném pásu od spodní hrany čelního skla přes spoiler nad sklem pátých dveří až takřka nad tabulku zadní SPZ. Těšit se můžete také na čtyři sady dekoračních panelů na palubní desce a volantu.

IMG_0266.JPGIMG_0275.JPGIMG_0278.JPG

Dlužno připomenout, že Škoda Rapid Spaceback nese prvky faceliftu celé řady včetně liftbacku, a to včetně podvozku, takže je více než pravděpodobné, že výrobce tyto modernizační prvky aplikuje i na „dlouhý“ Rapid. Přesto zatím srovnáváme s dosud testovaným vozy řady Rapid, jednoduše řečeno: až vyběhne dlouhý Rapid modelového roku 2014, můžeme se dočkat změn v celkovém chovaní vozů.

Nejprve jsme na klikatých a úzkých cestách k jezeru Lago di Garda potrápili nejslabší nám dostupnou verzi 1,2 TSI/63 kW (nejlevější tříválec 1,2 MPI alias HTP jsme k dispozici neměli). Spaceback s tímto motorem vyhoví spíše základním požadavkům skromnějších řidičů, ale úplně „marné“ svezení to nebylo. Rapid Spaceback v této specifikaci totiž dosahuje pohotovostní hmotnosti jen 1 075 kg, na čemž má lví podíl i kompaktní zážehový motor.

IMG_0220.JPGIMG_0218.JPGIMG_0211.JPG
IMG_0215.JPGIMG_0216.JPGIMG_0217.JPG

V táhlých stoupáních a při výjezdech z utažených serpentin sice vynikal nedostatek výkonu a točivého momentu (v zatáčkách jsme dokonce museli často podřazovat až na jedničku…), ovšem celkově se s ním Rapid Spaceback rozhodně neměl zač stydět. Ba co víc, oproti „dlouhým“ Rapidům, které jsme měli možnost zkoušet dříve, Spaceback bez náznaků nervozity v kolech zadní nápravy krásně držel stopu, ochotně střídal zatáčky a celkově působil překvapivě hbitým dojmem.

IMG_0301.JPGIMG_0306.JPGIMG_0305.JPG

Jistě, konstrukce podvozku Spacebacku je stejně primitivní jako u staršího Rapidu liftback, ovšem naše první zkušenosti naznačovaly zlepšení. To vše určitě díky kratší karoserií, možná vylepšeným silentblokům na zadní nápravě a teoreticky kvalitním vozovkám zkušebních tratí v kombinaci s přehuštěnými pneumatikami. Brzdy dostatečné, řazení pětistupňové převodovky přesné, navíc lehké.

IMG_0302.JPGIMG_0273.JPGIMG_0274.JPG

Nový, údajně ještě hospodárnější posilovač řízení s elektromotorem přímo na sloupku řízení (C-EPS) sice v žádném okamžiku nenaznačoval nedostatek výkonu či pohotovosti v rychlých pohybech volentem, ale nabízel ještě méně kontaktu řidiče s vozovkou než dosud používaný elektrohydraulický systém. A to nemluvím o prakticky neexistující tendenci ke středění řízení při jízdě v přímém směru. Nejhorší je, že se C-EPS nyní stává pro obě karosářské verze modelu Škoda Rapid standardem…

IMG_0314.JPGIMG_0315.JPGIMG_0316.JPG

Jako druhý jsme si podali Spaceback s novým, slabším motorem 1,6 TDI/66 kW. Ten jsme potrápili v podobných provozních podmínkách jako výše zmíněný „benzín“, ovšem příjemným překvapením se pro nás stala spotřeba. Zatímco 1,2 TSI si vzala 8,6 l/100 km, 1,6 TDI se spokojila s 5,1 l/100 km. A to i přesto, že je TDI o plných 110 kg těžší! Do zatáčky však bylo vůz třeba poněkud více nutit a řazení převodovky nám přišlo sice podobně přesné jako u 1,2 TSI, ale o něco tužší.

IMG_0328.JPGIMG_0327.JPGIMG_0326.JPG

S oběma auty jsem v okolí Verony najezdil necelých 120 km, takže prosím berte moje výše uvedené poznámky spíše jako první poznatky než jako regulérní test. Zatím se zdá, že Spaceback je v jízdě daleko zábavnější než liftback, ovšem stejně si myslím, že tahounem prodejů se stane právě „dlouhý“ Rapid, a to pro svůj ohromný zavazadlový prostor, na který se v našich končinách hraje…

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud