Kabiny obou soupeřů jsou zrovna tak rozdílné jako jejich exteriéry. Renault Mégane se v rámci faceliftu prakticky nezměnil, na jeho palubní desce jsou roky vidět mnohem víc než na karoserii. Přístrojový štít s kruhovým digitálním displejem uprostřed ale stále působí originálně, stejně jako žlutá ručička otáčkoměru.
Velká obrazovka komunikačního, zábavního a ovládacího systému R-Link hrdě trůní až nahoře, uprostřed palubní desky, kde je na ni dobře vidět. Má sice trochu nepřehledné rozhraní, ale moderní grafiku a kompletní českou lokalizaci. Renault si navíc neušetřil práci (a náklady) přechodem na plně dotykové ovládání. Panel s vícesměrovým joystickem a funkčními tlačítky mezi sedadly sice není tak propracovaný jako obdobná řešení prémiových výrobců, ale funguje bezproblémově.
Renault boduje vysoko umístěným displejem multimediálního systému i ovládáním kombinací joysticku a tlačítek, jak to známe z prémiových značek
I díky rozdílným tvarům jednotlivých tlačítek se zanedlouho naučíte provádět rutinní úkony čistě po hmatu, respektive kombinací hmatové a vizuální (na displeji) zpětné vazby. Kdyby Peugeot použil něco podobného v nové 308, hned bychom na ni pohlíželi s větší náklonností.
Na panelu rádia jsme našli otočný ovladač hlasitosti. Renault tak vyslyšel věčnou kritiku novinářů, kteří si odmítali zvyknout na kolébkové ovládání vpravo pod volantem, ale učinil tak se zjevným vzdorem. Malá výška a hladký povrch knoflíku manipulaci nijak neusnadňují. Výsledné řešení vlastně působí dost lacině.
A dojem lacinosti je něco, co se vás po chvíli prohlížení interiéru Renaultu nevyhnutelně zmocní. Těžko přesně říct, čím to je. Určitě ne slícováním dílů. Plasty ale působí gumově, potahy hadrově a každá druhá páčka, kolečko nebo knoflík mají vůli v jiné ose než v té, ve které by se měly pohybovat. Provedení míst, která nejsou na první pohled vidět (například spodní strany zadních sedáků) dojem rozhodně nevylepší.
Na dojmu záleží
Rapid, ač ne právě synonymum luxusního vozu, působí po přesednutí z Méganu div ne jako Audi. Precizní aretace páček a tlačítek, materiály použité na palubní desce i zpracování skrytých míst vytvářejí ten dojem neprůstřelné robustnosti, který v minulých desetiletích zajistil i nijak zářně spolehlivým Volkswagenům reputaci vysoce kvalitních aut. Nebýt malé a nízko posazené obrazovky multimediálního systému se značně okoukanou grafikou, cítili bychom se za volantem Rapidu Spaceback naprosto spokojeně.
Interiér Rapidu působí velmi bytelným dojmem, ale displej navigace je malý a nízko umístěný, což je tradiční nectnost škodovek
Auta se ale (většinou) nevyrábějí jen pro řidiče. Věděli jsme, že úzký Rapid bude pro posádku daleko stísněnější než široký Mégane. Jenže jsme se mýlili.
Ano, na předních sedadlech škodovky přijdou vhod dovednosti získané v boji o místo na loketní opěrce při letech ekonomickou třídou, pokud vedle sebe sedí dva dospělí muži. Renault je v úrovni loktů o pět centimetrů velkorysejší, což je rozhodně znát. To je ale také jediný vnitřní rozměr, který vychází jednoznačně v jeho prospěch.
Rapid Spaceback nabízí svým cestujícím více místa pro hlavu na předních i zadních sedadlech, identický prostor pro lokty vzadu jako zdánlivě širší Renault a nekonečně víc místa pro nohy. Víc než extrémní polohy, které najdete v tabulce, vypovídá obligátní zkouška spočívající v „sednutí si za sebe“. Při výšce 1,79 m se v Rapidu uvelebím téměř jako v autě střední třídy, zatímco Renault mě už nutí tlačit kolena nepohodlně do stran, aby se za přední sedačku vůbec vměstnal. Škoda přitom nemá kratší ani užší sedáky než Mégane.
Renault Mégane vs. Škoda Rapid Spaceback: srovnání vnitřních rozměrů |
Zavazadlový prostor (cm) | Mégane | Rapid Spaceback |
Šířka mezi podběhy | 113 | 100 |
Max. délka ložné plochy | 85 | 79 |
Max. délka ložné plochy (sklopená sedadla) | 159 | 174 |
Výška po plato | 51 | 54 |
Nakládací hrana | 76 | 70 |
Interiér (cm) | | |
Šířka v úrovni loktů vpředu | 147 | 142 |
Šířka sedáku vpředu | 33 | 35 |
Délka opěradla vpředu | 62 | 61 |
Prostor pro hlavu vpředu | 97 | 100 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 141 | 141 |
Max. prostor pro nohy vzadu | 72 | 89 |
Min. prostor pro nohy vzadu | 51 | 64 |
Délka sedáku vzadu | 45 | 45 |
Délka opěradla vzadu | 59 | 58 |
Prostor pro hlavu vzadu | 95 | 97 |
Tak co, ještě někdo chce považovat Rapid Spaceback za model segmentu B?
Pokud je pro vás ale místo pro zavazadla důležitější než místo pro cestující (což je příklad třeba mladších rodin), najdete jasného vítěze v Méganu. S výjimkou délky ložné plochy po sklopení zadních sedadel a výšky po plato je Rapid ve všem horší, i když vyjmete z kufru falešné dno. Zejména šířka mezi podběhy pouhých 100 cm výrazně omezuje využitelnost zavazadelníku, pokud jde o převoz skládacího kočárku.
Svinovací metr hovoří ve prospěch Renaultu, ale sklápění sedadel má lépe vyřešené Rapid; používání mezipodlahy v jeho kufru je intuitivní – na rozdíl od „vysvětlujícího“ piktogramu
Škoda získá část ztracených bodů zpět za lépe vyřešené sklápění opěradel. Ta se složí „moderně“ na sedáky, zatímco v Renaultu musíte sedáky nejprve vyklopit vpřed, potom sklopit opěradlo, zjistit, že s předním sedadlem v normální poloze se do vymezeného prostoru nevejde, otevřít přední dveře, posunout přední sedadlo o tři centimetry vpřed, vrátit se dozadu, znovu zatlačit opěradlo dolů... Gratulujeme, pokud vám mezitím nenechavci nestihli ukrást náklad čekající vzadu na naložení.
Jestli si teď říkáte, že zatím to pro Mégane nijak slavně nevypadá, počkejte si na příští kapitolu. To přijde řeč na jízdní vlastnosti.