Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI versus Renault Mégane 1.2 TCe

Má Rapid s výklopnou zadní stěnou šanci proti etablovaným hatchbackům nižší střední třídy? Abychom to zjistili, postavili jsme Spaceback proti nedávno modernizovanému Renaultu Mégane.

Nabídka aut nižší střední třídy na evropském trhu nebyla nikdy tak široká jako dnes. Na výběr máte levné značky i superdrahé sportovní modely prémiových výrobců; a když započteme odvozené karosářské varianty jako MPV a SUV, je evropský segment C rozmanitější, než býval před několika málo desítkami let celý trh. Většinu prodejů ale tvoří hatchbacky s menšími zážehovými motory a vstřícnou cenou. Dva takové jsme vybrali do našeho srovnání.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekV dnešním duelu se utkají přeplňované dvanáctistovky z Francie a České republiky

Renault Mégane patří ke stálicím českého trhu. Nikdy na vrcholu, ale často v Top 10. V roce 2013 se s 1386 nově zaregistrovanými kusy stal devátým nejprodávanějším autem nižší střední třídy v ČR. Od začátku letošního roku ale Renault prodává modernizovanou verzi s novým designem přední části. Do testu jsme vybrali motorizaci 1.2 TCe ve vrcholném provedení Energy 97 kW. Správně, velkosériové auto jedné z levnějších značek dnes dává z objemu 1,2 litru výkon 130 koní.

Soupeř má papírový hendikep hned na startu. Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI je sice rovněž k dostání ve víc než jedné variantě nejvyššího výkonu, ale i vrcholných 77 kW za Renaultem zaostává bezmála o pětinu. A je tu ještě jeden problém: ačkoliv Evropská asociace výrobců automobilů řadí Rapid do nižší střední třídy, mnozí Češi ho řadí do segmentu B – alespoň můžeme-li soudit podle internetových diskuzí, ty na AutoRevue.cz nevyjímaje.

Megatest 11 kombi nižší střední třídy: Nejlepší je Octavia

Megatest 11 kombi nižší střední třídy: Nejlepší je Octavia

Skutečnost je taková, že zařazení nového modelu do určité třídy navrhuje výrobce a asociace ho schvaluje. Žádná do kamene tesaná pravidla neexistují a už vůbec ne v podobě tabulky, která by říkala, že rozvor x mm znamená nižší třídu, x+1 už nižší střední a tak dále. I kdybychom se ale měli řídit zvykovým právem, dospěli bychom nejvýš k tomu, že Rapid Spaceback – tak jako mnohé jiné škodovky – dovedně balancuje na pomezí obvyklého chápání jednotlivých kategorií. Jen počkejte, až vytáhneme metr a začneme zkoumat vnitřní rozměry...

Tak daleko ovšem ještě nejsme. Vždyť jsme si dnešní soupeře ještě ani pořádně neprohlédli.

Hrany proti oblinám

Rapid Spaceback je typickým představitelem současného designového slohu značky Škoda: ostře vytesaný, téměř bez oblých křivek a s ostrými liniemi, jejichž světlohra oživuje jinak fádní plochy boků. Z odstupu však vynikne, jak nedynamické má Spaceback proporce. Zboku vypadá div ne jako kombi, při jiných úhlech se pak nemilosrdně ukáže malá šířka karoserie v porovnání s výškou a délkou. Tento nelichotivý efekt, patrný třeba i u Fabie nebo Superbu, je daní právě za zmíněné škodovácké balancování mezi třídami.

Vedle stojící Renault Mégane při posledním faceliftu pořádně prokoukl. Neinformovaný zákazník by od pohledu určitě nepojal podezření, že ve skutečnosti se jedná už o letitou konstrukci. Štíhlá maska, sebevědomé logo a do šířky protažené světlomety opticky zdůrazňují šířku karoserie, zatímco při pohledu zezadu dosahují designéři stejného efektu výrazným zúžením nad linií boků.

 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekMégane v černé barvě trochu zaniká, ale jeho křivky jsou přitažlivější než strohé plochy Rapidu Spaceback

Vlastně můžeme říct, že od pohledu je Mégane pravým opakem Rapidu: namísto severské strohosti hýří organickými oblinami a vypadá mnohem pevněji rozkročený na silnici. Jak moudře napsal Shakespeare, krása tkví v oku pozorovatele. Troufáme si ale tvrdit, že kdybyste si měli z účastníků dnešního duelu vybrat jen od pohledu, většina z vás by raději naskočila do Renaultu.

V dalších kapitolách zjistíme, jestli by to náhodou nebyla docela velká chyba... 

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Dnes je díky spojení s Nissanem třetí největší autoskupinou na světě.

Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Předchozí KAPITOLY Následující
První jízda s novým Peugeotem 308: Golf z Francie se zlepšil! V rámci možností...

Peugeot 308 a 308 SW

Po osmi letech Peugeot představil třetí generaci modelu 308. Na první pohled osloví atraktivním vzhledem, přičemž v útrobách se ukrývá moderní technika. Přesto žádnou revoluci nečekejte. Vývoj novinky šel spíše cestou vylepšení stávajícího hardwaru. Co nabízí nové 308, to jsme zjišťovali na jihu Francie.

dnes | Tomáš Dusil | 5 příspěvků
TEST Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI DSG: Sedmimílové pohorky za milion

Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI

Souboj mezi kombíky a crossovery pokračuje. V současné době jsou síly vyrovnané, ale když k praktičnosti auta s batůžkem přidáte zvýšený podvozek, tradičnější tvary téměř nemají chybu.

včera | Richard Herbich | 19 příspěvků
TEST BMW 430i Cabrio: Léto sice skončilo, ale zábava může pokračovat

BMW 430i Cabrio

Čtyřválec, sportovní automatická převodovka, pohon zadních kol a otevřené nebe nad hlavou. Co by se mohlo pokazit?

19.  9.  2021 | Vladimír Kadera | 7 příspěvků