Škoda připomíná 40. výročí řady RS. Vše začalo modelem 180 RS

Letos uplynulo přesně čtyřicet let od doby, kdy světlo světa spatřila první Škoda nesoucí označení RS. Stalo se tak na jaře roku 1974, kdy česká automobilka představila závodní speciály 180 RS a 200 RS. Po nich následovala ještě 130 RS a pak si dala zkratka slov „Rally Sport“ dost dlouhou pauzu trvající až do roku 2000.

Test Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG: absolutní špička

Test Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG: absolutní špička

Vůbec prvními Škodovkami nesoucími označení RS byl jeden speciál 180 RS a dva vozy 200 RS. Ty se v červnu 1974 poprvé objevily na závodní trati. Pod kapotou byl dvoulitrový čtyřválec s výkonem 163 koní. Dvoustovka byla schopná jet až 210 km/h. Mimochodem převodovka měla původ u Porsche.

Škoda Octavia RS na silnici z Top Gearu (aktualizováno)

Škoda Octavia RS na silnici z Top Gearu (aktualizováno)

V roce 1975 Škoda navázala modelem 130 RS. Ten dostal motor o objemu 1,3 litru, maximální výkon dosahoval na 140 koní a podle zpřevodování bylo možné jet až 220 km/h. Výroba se zastavila v roce 1981 a s tím se také téměř na dvacet let název RS vytratil.

Legendární Škoda 130 RS jde ze smyku do smyku. Podívejte se na video

Legendární Škoda 130 RS jde ze smyku do smyku. Podívejte se na video

Novodobá historie modelů Škoda RS odstartovala v roce 2000 představením Octavie RS. O pohon se staral přeplňovaný benzinový čtyřválec 1,8 litru disponující výkonem 180 koní. Stovka je otázkou 7,9 s a maximální rychlost činí 235 km/h. Výroba první generace končí v roce 2005, kdy nastupuje generace druhá osazená dvousetkoňovým dvoulitrem. K dispozici je taktéž diesel a karoserie kombi.

Nová Škoda Octavia RS existuje i jako čtyřkolka

Nová Škoda Octavia RS existuje i jako čtyřkolka

Mezi lety 2003 - 2007 Škoda rozšiřuje nabídku ještě o Fabii RS. Ta dostala namísto benzinového motoru turbodiesel 1.9 TDI s výkonem 130 koní. Od roku 2010 se pak vyrábí druhá generace Fabie RS, tentokrát už s jedna-čtyřkou TSI.

Jak známo, další Fabie RS nepřijde. V nabídce tak zůstane pouze třetí generace Octavie RS, která je zároveň tím nejrychlejším, co se mezi mladoboleslavskými RS za čtyřicet let urodilo.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků