Škoda připomíná 40. výročí řady RS. Vše začalo modelem 180 RS

Letos uplynulo přesně čtyřicet let od doby, kdy světlo světa spatřila první Škoda nesoucí označení RS. Stalo se tak na jaře roku 1974, kdy česká automobilka představila závodní speciály 180 RS a 200 RS. Po nich následovala ještě 130 RS a pak si dala zkratka slov „Rally Sport“ dost dlouhou pauzu trvající až do roku 2000.

Test Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG: absolutní špička

Test Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG: absolutní špička

Vůbec prvními Škodovkami nesoucími označení RS byl jeden speciál 180 RS a dva vozy 200 RS. Ty se v červnu 1974 poprvé objevily na závodní trati. Pod kapotou byl dvoulitrový čtyřválec s výkonem 163 koní. Dvoustovka byla schopná jet až 210 km/h. Mimochodem převodovka měla původ u Porsche.

Škoda Octavia RS na silnici z Top Gearu (aktualizováno)

Škoda Octavia RS na silnici z Top Gearu (aktualizováno)

V roce 1975 Škoda navázala modelem 130 RS. Ten dostal motor o objemu 1,3 litru, maximální výkon dosahoval na 140 koní a podle zpřevodování bylo možné jet až 220 km/h. Výroba se zastavila v roce 1981 a s tím se také téměř na dvacet let název RS vytratil.

Legendární Škoda 130 RS jde ze smyku do smyku. Podívejte se na video

Legendární Škoda 130 RS jde ze smyku do smyku. Podívejte se na video

Novodobá historie modelů Škoda RS odstartovala v roce 2000 představením Octavie RS. O pohon se staral přeplňovaný benzinový čtyřválec 1,8 litru disponující výkonem 180 koní. Stovka je otázkou 7,9 s a maximální rychlost činí 235 km/h. Výroba první generace končí v roce 2005, kdy nastupuje generace druhá osazená dvousetkoňovým dvoulitrem. K dispozici je taktéž diesel a karoserie kombi.

Nová Škoda Octavia RS existuje i jako čtyřkolka

Nová Škoda Octavia RS existuje i jako čtyřkolka

Mezi lety 2003 - 2007 Škoda rozšiřuje nabídku ještě o Fabii RS. Ta dostala namísto benzinového motoru turbodiesel 1.9 TDI s výkonem 130 koní. Od roku 2010 se pak vyrábí druhá generace Fabie RS, tentokrát už s jedna-čtyřkou TSI.

Jak známo, další Fabie RS nepřijde. V nabídce tak zůstane pouze třetí generace Octavie RS, která je zároveň tím nejrychlejším, co se mezi mladoboleslavskými RS za čtyřicet let urodilo.

bazar

Porsche Cayenne 3
Rok výroby: 2011
Stav: 81 410 km
Cena: 1 000 000 Kč
Porsche Cayenne 3
Rok výroby: 2011
Stav: 165 971 km
Cena: 820 000 Kč
Porsche Cayenne 4,8
Rok výroby: 2012
Stav: 97 358 km
Cena: 1 350 000 Kč
Porsche 911 3,4
Rok výroby: 2012
Stav: 49 701 km
Cena: 1 850 000 Kč
Porsche Cayenne 3,6
Rok výroby: 2008
Stav: 155 155 km
Cena: 400 000 Kč
Porsche Cayenne 3,2
Rok výroby: 2006
Stav: 267 049 km
Cena: 200 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků