Škoda představila zcela novou verzi Kodiaqu. Sloužit bude záchranářům

Mladoboleslavská Škoda má dlouholetou tradici ve výrobě automobilů pro zdravotníky. Nejnovějším přírůstkem je model Kodiaq s dvoulitrovým TDI, pohonem všech kol a převodovkou DSG.

Horká novinka české automobilky se prodává teprve chvilku, přesto výrobce stihl na základech letošního držitele titulu Auto Roku v ČR postavit pohotovostní automobil pro použití v tzv. rendez-vous systému Zdravotnické záchranné služby. Škoda Auto má s výrobou automobilů pro zdravotnické potřeby více jak 110 let zkušeností, když s vývojem a výrobou sanitních vozů začala již roku 1906. Úplně prvním vozem této kategorie byl Laurin & Klement Voiturette C s motorem 2,0 l/8,8 kW a rozvorem prodlouženým na 2630 mm. Vojenský sanitní automobil byl schopen odvézt až čtyři raněné v patrových nosítkách.

V současnosti jezdí po naší republice okolo dvou stovek záchranných vozů se znakem Škoda Auto, přičemž úplně nejčastějším je model Yeti, který doplňují octavie ve verzi kombi.

Bezpečnost | Život řidiče

10 nejčastějších chyb při řízení auta, které způsobují nehody

Představený Kodiaq je vůbec prvním kouskem, který vznikl a pod jeho kapotou pracuje nejsilnější naftový motor (2,0 TDI/140 kW), spojený se samočinnou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Zájemci o tento typ vozu si mohou vybrat jakýkoliv motor a převodovku z nabídky. Ovšem vzhledem k tomu, že nejvýkonnější vznětová varianta je daleko nejžádanější motorizací (nabízí se výhradně s DSG a 4x4), očekává se největší poptávka právě po nejsilnějším dieselu.

Klepněte pro větší obrázek

Bezpečnost | Názory

První pomoc v Evropě: Češi jsou v průměru, číslo 112 nezná 46 procent

Co se pohonných jednotek týče, tak k žádnému navýšení výkonu nedošlo.

Speciálně upravený kodiaq splňuje vyhlášku č. 296/2012 Sb. a je proveden ve výrazném odstínu RAL 1016 s retroreflexními plochami ve formě pravidelně se střídajících obdélníkových polí zelené a žluté barvy a nápisem Zdravotnická záchranná služba.

Kromě výrazného odlišení ve formě retroreflexivních ploch a odstínu RAL je nové záchranné vozidlo vybaveno homologovanými, vysoce výkonnými výstražnými zařízeními s technologií full-LED od společnosti Whelen. Ty najdeme v masce chladiče, v předních blatnících i pátých dveřích vozu a také na střeše. Nejdražší varianta není jediná, kterou úpravce nabízí, ovšem nutno podotknout, že i za bílého dne byla vidět stovky metrů daleko a odrážela se například ve stromech. Modré výstražné zařízení doplňuje 100W siréna a stejně výkonný reproduktor. Po otevření pátých dveří zavazadelníku jsou v úrovni čalounění stropu namontovány oranžové světelné diody, které lze podle potřeby naprogramovat.

Klepněte pro větší obrázek

Statistiky | Bezpečnost | Život řidiče | Názory

Nemilosrdná přímá úměrnost: stáří aut a počet dopravních nehod

Dodatečné úpravy kodiaqu zahrnují posílenou elektroinstalaci s přípojkou na 230V a mřížkovým odpojením při startu, zástrčku PowerAirBox, dvě antény pro komunikační zařízení, LED svítilny, předehřev motorového oleje, druhou 70Ah baterií a další. Uvnitř zavazadelníku je výsuvný lékařský modul systému Carmo Sortimo, který unese až 200 kg, se sadou Weinmann, zahrnující mimo jiné defibrilátor, odsávačku, plicní ventilátor či lékařskou sadu první pomoci. Jen lékařské vybavení přijde na 100 tisíc korun, zbytek úpravy na 250 tisíc, ovšem vše záleží na přání zákazníka. Kompletace jednoho záchranného kodiaqu zabere ve dvou lidech dva až tři týdny. 

Více fotografií, včetně dobových sanitek Škoda, najdete v následující galerii...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Co dělat v případě nehody, aneb opakovaní je matka moudrosti

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

- zastavte nejméně 50 metrů za místem nehody a rozsviťte výstražná světla. Oblečte si výstražnou vestu, vyndejte lékárničku a výstražný trojúhelník (případně hasicí přístroj). Trojúhelník umístěte viditelně před místem nehody. Obhlédněte automobil, jestli z něj nevytékají provozní kapaliny a nehrozí riziko požáru. Pokud ne, v klidu vypněte zapalování, pokud motor běží, a zajistěte vozidlo proti pohybu. Vždy dbejte především na vlastní bezpečí a nezapomeňte na gumové rukavice!

- zjistěte, zda je zraněný člověk při vědomí. Pokud ano a není viditelně zraněný, nechte ho sedět v dané poloze. V autě je vždy vyšší teplotní komfort. Mluvte na něj a kontrolujte, zda neupadá do bezvědomí. Snažte se vždy o šetrné uvolnění dýchacích cest (šetrný záklon hlavy, předsunutí dolní čelisti). Pokud zraněný silně krvácí, vyndejte z lékárničky tlakový obvaz, případně strčte prsty do rány. Klasické zaškrcování se nedoporučuje, protože ho nejspíše neprovedete špatně a můžete tak napáchat větší škody (povrchové zaškrcení má za následek odumírání cév, zatímco tepenné krvácení zastaveno není. Následné uvolnění zaškrcení do těla uvolní nekrotické tkáně, které mohou způsobit infekci).

- než zavoláte záchranku, v rychlosti zrakem prohlédněte zraněného. Dýchá klidně, nebo těžce? Sténá? Reaguje na vaše oslovení? Krvácí? V jaké je tělo poloze? Jaký má výraz obličej a jakou má barvu?

- zavolejte záchrannou službu a v klidu jim vše vysvětlete. Snažte se ubránit stresu, tím proces záchrany zpomalíte.

- pokud hrozí další nebezpečí, nebo je-li blokován přístup k dalším poraněným, případně nemůžete provést resuscitaci, zraněného co nejopatrněji vyprostěte. Pokud ale zraněný dýchá, vyčkejte raději na profesionální složky.

- v případě bezvědomí hrozí riziko udušení zapadlým kořenem jazyka. Odstraňte z úst jakýkoliv předmět a šetrně zakloňte hlavu zraněného. Předsuňte jeho dolní čelist postiženého, a pokud dýchá sám, uložte ho do stabilizované polohy a stále sledujte. Pokud nedýchá, nebo je dýchání nenormální (lapavé dechy), je třeba zahájit oživování nepřímou srdeční masáží a dýcháním z plic do plic.

- v případě resuscitace zahajte nepřímou srdeční masáž 30 stlačeními uprostřed hrudníku frekvencí 100/min, provést dva vdechy a pokračovat v rytmu 30 stlačení hrudníku. Pokud nemůžete provádět z nějakého důvodu umělé dýchání, masírujte frekvencí 100/min až do příjezdu zdravotnické záchranné služby.

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků