Škoda představila modely roku 2003

U Fabie se stává základním agregátem benzínový tříválec 1,2 l (40 kW/54 k). Výkonný přeplňovaný benzínový čtyřválec 1,8 20V Turbo (132 kW/180 k) obohacuje verzi kombi s označením Octavia Combi RS a pod kapotou Superbu se objevuje nový diesel. Zúčastnili jsme se prezentace těchto novinek.
Škoda představila modely roku 2003

Škoda Fabia 1,2 HTP

Objemem nejmenší pohonná jednotka současných škodovek nahrazuje hned dva motory najednou. Končí litrový agregát (37 kW/50 k) a také motor 1,4 l (44 kW/60 k), který dosáhl poměrně vysoké obliby u zákazníků a vysloužil si rovněž chválu odborníků. Základní motorizací pro Fabii s karoserií typu hatchback se stává zážehový motor 1,2 HTP, jehož číselná hodnota výkonu 40 kW/54 k neomračuje, avšak jeho přednost má být v relativně značné pružnosti. Již do jeho názvu HTP (High Torque Performace) se dostala informace o vysokém točivém momentu, který je 106 Nm při 3000 otáčkách za minutu. Tříválec byl vyvinutý v Mladé Boleslavi a jeho blok i hlava válců jsou z hliníkových slitin. Motor je vybavený jedním protiběžným vyvažovacím hřídelem a úvodní šedesátka testovacích kilometrů naznačila jeho kultivovaný běh i nízkou hlučnost. Vačkový hřídel ventilového rozvodu OHC se dvěma ventily pro každý válec je poháněný řetězem. Pohon tříválce je navržený tak, že po dobu životnosti motoru nevyžaduje výměnu řetězu ani řetězových kol.

Se Škodou Fabia 1,2 HTP jsme absolvovali testovací jízdu zahrnující městský provoz, dálnici i běžné komunikace v okolí Mladé Boleslavi. Na trase se vyskytlo značné stoupání (vrchol Mužského), přičemž jsme dosáhli průměrné rychlosti 66 km/h a spotřeby paliva 8,0 litru. Vozidlo bylo přitom zcela nové, nezajeté. Potvrdil se předpoklad relativně příznivé pružnosti motoru. V praxi to znamenalo bezproblémové předjíždění na běžných silnicích. Po dálnici je možné se pohybovat setrvalou rychlostí 140-145 km/h. Při rychlosti 140 km/h, tedy těsně pod maximem (151 km/h) si kabina vozu uchovala relativně nízkou hladinu hluku.

V rámci nového modelového roku se objevují dva nové odstíny barev laku Fabie a také v interiéru lze kombinovat s větší barevnou pestrostí.

Škoda Fabia 1,2 HTP (40 kW/54 k)

  • Počet válců: 3
  • Zdvihový objem: 1198 ccm
  • Maximální výkon: 40 kW/4750 ot./min.
  • Max. toč. moment: 106 Nm/3000 ot./min.
  • Spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 7,8/4,8/5,9 l/100 km
  • Maximální rychlost: 151 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: 18,4 s      

Škoda Octavia Combi RS

Maximální rychlost 231 km/h, zrychlení z „klidu na sto“ za osm sekund! Opticky se Combi RS liší od běžného kombíku některými detaily, např. spoilerem nad zadním oknem, koncovkou výfuku z leštěného kovu a samozřejmě logem RS na masce chladiče i vzadu na pátých dveřích.

Největší změnu oproti jiným Combi pocítí řidič za volantem, i když majitelé vozů s motory o výkonu 110 kW/150 k si nemusejí stěžovat. Testovací vůz obsahoval vše, co by takový vůz měl ve výbavě mít. Společně s brzdovým systémem ABS rozdělovač brzdného účinku EBD a mechanický brzdový asistent MBA. Protiprokluzový systém hnacích kol ASR patří ke standardnímu vybavení, o užitečnosti elektronického stabilizačního systému ESP jsme měli možnost se přesvědčit na letišti nedaleko Mnichova Hradiště.

 

Pro Octavii Combi RS není problémem zvládnout tzv. Losí test v rychlosti o třicet kilometrů vyšší než je běžné. Jiný úhybný manévr s následným zastavením zvládá RS při zapnutém ESP po bezpečné linii a brzdí na neuvěřitelně krátké vzdálenosti. Bez zapnutého ESP to také není špatné, avšak tato čerstvá zkušenost opět ukázala, že se rozhodně vyplatí do tohoto zařízení investovat. Počet úspěšných pokusů s ESP: všechny, počet úspěšných pokusů bez ESP: jen polovina!

Na letištní ploše jsme prověřili i maximální rychlost Combi RS. Do 215 km/h jde vůz ochotně za plynem, další zrychlení na 225 km/h mu už trvá déle a pak… už končilo letiště. Takže nemůžeme potvrdit deklarovanou maximální rychlost, nicméně v otáčkách motoru ještě rezervy byly… Také výrobcem udávanou spotřebu paliva v kombinovaném provozu 8 l/100 km, která je na tak výkonný vůz neuvěřitelně nízká, nemůžeme potvrdit ani vyvrátit. Náš test obsahoval značné množství dynamických úseků, často na nízké převodové stupně a od běžného režimu jízdy se velmi lišil. Škoda Octavia Combi RS je vybavená pouze pětistupňovou převodovkou.  V praxi se to nezdá jako hendikep, ale šestistupňová by „eresu“ určitě slušela víc.

Škoda Octavia Combi RS

  • Počet válců: 4
  • Zdvihový objem: 1781 ccm
  • Maximální výkon: 132 kW/5500 ot./min.
  • Max. toč. moment: 235 Nm/1950 - 5000 ot./min.
  • Počet ventilů na válec: 5
  • Spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 10,8/6,4/8,0 l/100 km
  • Max. rychlost: 231 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: 8,0 s

Škoda Superb 1,9 TDI PD (74 kW/101 k)

Velmi jsme byli zvědaví, jak si motor z Fabie a Octavie (4x4) poradí s velkým Superbem. Sto jedna koní se na takový „kus“ auta nemusí na první pohled jevit dostatečně. Kdo však pohonnou jednotku s vysokotlakým vstřikováním typu „čerpadlo-tryska“ zažil na vlastní „pravý pedál“, ten se nebude příliš divit dobrým dynamickým vlastnostem takto motorizovaného Superbu.

Samozřejmě, že vznětový šestiválec 2,5 l (114 kW/155 k) i nejsilnější ze vznětových čtyřválců objemu 1,9 l (96 kW/130 k) „zahrají více muziky“ než slabší pohonná jednotka. Přesto se nejedná o žádného lenocha, zvláště když točivý moment motoru byl posílen na 250 Nm/1900 ot./min. Zátah motoru vystačí na solidní zrychlení „z klidu na sto“ za 13,2 vteřiny, ale hlavně je síla motoru k dispozici během celého rozsahu otáček. Motor jde tzv. odspoda a řidič má dobrý pocit rezervy výkonu prakticky v každém okamžiku jízdy.

I s tímto motorem se Superb chová jako pohodlná měkce odpružená limuzína, jejíž podvozek však v zatáčkách dobře drží zvolenou stopu a příliš se nenaklání. V praxi se nám nepodařilo dosáhnout neuvěřitelně nízkou deklarovanou spotřebu paliva, která v kombinovaném režimu činí pouze 5,5 litru nafty na 100 km jízdy. Se Superbem, který měl najeto pouze pár set kilometrů, jsme absolvovali 80 km po dálnici, městem i členitými okresními silničkami průměrnou rychlostí 63 km/h, přičemž spotřeba se v průměru ustálila na hodnotě 6,4 l. 

 

Škoda Superb 1,9 TDI-PD 74 kW/101 k

  • Počet válců: 4
  • Zdvihový objem: 1896 ccm
  • Max. výkon: 74 kW/4000 ot./min.
  • Max. toč. moment: 250 Nm/1900 ot./min.
  • Spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 7,1/4,6/5,5 l/100 km
  • Max. rychlost: 189 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: 13,2 s

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků