Škoda používá v servisech umělou inteligenci. Ze zvuků auta najde možnou závadu

Hledání závad v servisu už bude co nevidět doménou umělé inteligence. Tedy alespoň to tak vypadá.

Ucho zkušeného mechanika už možná nebude třeba, všechno zvládne chytrá aplikace v telefonu. Škoda totiž oznamuje, že provádí testování diagnostické aplikace Sound Analyser, která má pomoci s hledáním problémů vozů v servisu. Program nahraje zvuk auta a porovná jej s již dostupnými akustickými vzory. A pokud dojde k nesrovnalostem, aplikace pomocí algoritmu zjistí, čím by tyto odchylky mohly být způsobeny a jak je možné je odstranit.

Automobilka uvádí, že Sound Analyser přispívá ke zvyšování efektivity v oblasti servisu, ke zkracování doby, kterou vůz stráví v dílně a tedy rovněž k vyšší spokojenosti zákazníků. Na novince spolupracuje divize After Sales a Digilab mladoboleslavské značky. Podle nich se bude v budoucnu technologie umělé inteligence využívat v servisech ještě rozsáhleji.

Vaše Škoda teď ukáže i srážkový radar. Nové aplikace doplňují funkce infotainmentu

Vaše Škoda teď ukáže i srážkový radar. Nové aplikace doplňují funkce infotainmentu

Ze zvuků dokáže umělá inteligence rychle posoudit stav opotřebitelných dílů a upozornit na provedení nutných servisních úkonů. Aplikace má usnadnit práci diagnostiky servisním technikům, kteří Sound Analyser jednoduše spustí na běžném smartphonu či tabletu. Otázkou zůstává, zda bude ostřílený mechanik se sluchem na problémy aplikaci důvěřovat.

Zde však Škoda dodává, že technologie rozpozná deset akustických vzorů s přesností přes 90 %. Zvuk vozu se pomocí aplikace nahraje do chytrého telefonu. V dalším kroku algoritmus porovná záznam s již dostupnými vzory a následně poskytne konkrétní popis zdroje zvuku. Jedná se přitom o konstrukční celky jako systém řízení, kompresor klimatizace nebo dvouspojkovou převodovku.

Nová Škoda Fabia může vypadat i takto. Prodejní trhák vykreslil nezávislý grafik

Nová Škoda Fabia může vypadat i takto. Prodejní trhák vykreslil nezávislý grafik

Technickým základem aplikace je algoritmus neuronových sítí. Aplikace nejprve převede audiozáznam na spektrogram, který zobrazí akustické signály graficky. Umělá inteligence toto zobrazení porovná s uloženými hodnotami a odhalí přitom odchylky. Na tomto základě pak aplikace následně podle předdefinovaných modelů klasifikuje potřebu údržby nebo opravy.

Ve zkušebním provozu přitom aplikace běží již od června 2019, a to ve 14 zemích včetně Německa, Ruska, Rakouska či Francie.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

TEST Range Rover P400 Autobiography: Další důvod, proč se stát milionářem

Range Rover P400

Range Rover není autem pro každého, ale každý by si ho měl zkusit. Nyní má nový motor o výkonu 400 koní s hybridní technikou. Jaký je?

29.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 61 příspěvků
TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 Black Edition: Ta nejčernější myslí jen zeleně

Toyota RAV4 Hybrid Black Edition

Současná generace Toyoty RAV4 se vzdala naftového motoru. Oblíbené SUV koupíte buď s ryze benzinovým, nebo hybridním pohonem, přičemž elektrifikovaná verze nedávno dorazil na český trh v atraktivním provedení Black Edition. Vyzkoušeli jsme tu nejlepší možnou konfiguraci.

26.  11.  2020 | Jan Mička | 81 příspěvků
TEST BMW X6 xDrive30d: Starbucks, špinavé nohavice a příjemná jízda

BMW X6 xDrive30d

Jednou z největších premiér loňského roku bylo nové BMW X6, obří stylovka pro hordy movitých majitelů, kteří se nebojí expresivního stylu. Zkusili jsme naftový základ v podobě verze xDrive30d.

22.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 64 příspěvků