Magic Eye je založen na rozpoznávání obrazu. Systém byl vyvinut v laboratoři FabLab přímo v mladoboleslavském závodu. Využívá kamery k nepřetržitému monitorování výrobní linky, snímky porovnává s tisíci uloženými záznamy a za pomoci umělé inteligence odhaluje případné nesrovnalosti v procesech či požadavky na údržbu. Zdroj: Škoda Auto

Magic Eye je založen na rozpoznávání obrazu. Systém byl vyvinut v laboratoři FabLab přímo v mladoboleslavském závodu. Využívá kamery k nepřetržitému monitorování výrobní linky, snímky porovnává s tisíci uloženými záznamy a za pomoci umělé inteligence odhaluje případné nesrovnalosti v procesech či požadavky na údržbu. | Zdroj: Škoda Auto

Na linku svítí modrým světlem, proto je schopen rozlišit například praskliny od škrábanců. Zdroj: Škoda Auto

Na linku svítí modrým světlem, proto je schopen rozlišit například praskliny od škrábanců. | Zdroj: Škoda Auto

K vyhodnocování odchylek používá systém informace o nesrovnalostech, které zjistil již v minulosti a navíc se neustále učí. Zdroj: Škoda Auto

K vyhodnocování odchylek používá systém informace o nesrovnalostech, které zjistil již v minulosti a navíc se neustále učí. | Zdroj: Škoda Auto

Když třeba najde opotřebovaný šroub nebo nosník, po jeho výměně již konkrétní místo vidí jako bezchybné. Zdroj: Škoda Auto

Když třeba najde opotřebovaný šroub nebo nosník, po jeho výměně již konkrétní místo vidí jako bezchybné. | Zdroj: Škoda Auto

Na rámu je osazeno šest kamer, které monitorují stav sledovaných prvků. Sedmá kamera slouží ke čtení QR kódů, s jejichž pomocí systém určuje, kde se právě čtecí zařízení nachází. Zdroj: Škoda Auto

Na rámu je osazeno šest kamer, které monitorují stav sledovaných prvků. Sedmá kamera slouží ke čtení QR kódů, s jejichž pomocí systém určuje, kde se právě čtecí zařízení nachází. | Zdroj: Škoda Auto

Kamery jsou přímo napojeny na výkonný počítač přímo na rámu, na kterém paralelně analýzu nasbíraných fotografií provádí deset umělých neuronových sítí. Zdroj: Škoda Auto

Kamery jsou přímo napojeny na výkonný počítač přímo na rámu, na kterém paralelně analýzu nasbíraných fotografií provádí deset umělých neuronových sítí. | Zdroj: Škoda Auto

Během jednoho okruhu po lince, který trvá tak dlouho jako pobyt jednoho vozu na ní, nasbírají kamery zhruba 450 000 fotografií. Zdroj: Škoda Auto

Během jednoho okruhu po lince, který trvá tak dlouho jako pobyt jednoho vozu na ní, nasbírají kamery zhruba 450 000 fotografií. | Zdroj: Škoda Auto

Ty jsou okamžitě analyzovány a výsledky se přes firemní wi-fi síť odesílají do cloudu. Pokud systém odhalí nějakou nesrovnalost, upozorní na to operátora údržby, který je schopen v aplikaci zkontrolovat, zda jde skutečně o vznikající závadu, nebo planý poplach. Zdroj: Škoda Auto

Ty jsou okamžitě analyzovány a výsledky se přes firemní wi-fi síť odesílají do cloudu. Pokud systém odhalí nějakou nesrovnalost, upozorní na to operátora údržby, který je schopen v aplikaci zkontrolovat, zda jde skutečně o vznikající závadu, nebo planý poplach. | Zdroj: Škoda Auto

V současné době je Magic Eye nasazen na lince modelů Octavia a Enyaq iV, Škoda jej nedále zdokonaluje a vyvíjí. Zdroj: Škoda Auto

V současné době je Magic Eye nasazen na lince modelů Octavia a Enyaq iV, Škoda jej nedále zdokonaluje a vyvíjí. | Zdroj: Škoda Auto

Pro rychlejší integraci v továrnách v Boleslavi a Kvasinách byla proto v laboratoři FabLab v rámci implementační arény simulována část výrobní linky, u níž lze měnit nastavení kamerového systému, konfigurovat parametry a napodobovat poškození. Zdroj: Škoda Auto

Pro rychlejší integraci v továrnách v Boleslavi a Kvasinách byla proto v laboratoři FabLab v rámci implementační arény simulována část výrobní linky, u níž lze měnit nastavení kamerového systému, konfigurovat parametry a napodobovat poškození. | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Magic Eye Zdroj: Škoda Auto

Škoda Magic Eye | Zdroj: Škoda Auto

Na linku svítí modrým světlem, proto je schopen rozlišit například praskliny od škrábanců. Zdroj: Škoda Auto
K vyhodnocování odchylek používá systém informace o nesrovnalostech, které zjistil již v minulosti a navíc se neustále učí. Zdroj: Škoda Auto
Když třeba najde opotřebovaný šroub nebo nosník, po jeho výměně již konkrétní místo vidí jako bezchybné. Zdroj: Škoda Auto
Na rámu je osazeno šest kamer, které monitorují stav sledovaných prvků. Sedmá kamera slouží ke čtení QR kódů, s jejichž pomocí systém určuje, kde se právě čtecí zařízení nachází. Zdroj: Škoda Auto
11
Fotogalerie

Škoda používá k detekci chyb na lince „magické oko.“ Nejde o pivní drink, ale o prediktivní údržbu s A.I.

Když se zadrhne výrobní linka, pro automobilku jde o velký problém. V Mladé Boleslavi proto sledují její stav sofistikovaným kamerovým systémem.

Magické oko zřejmě všichni známe z filmu Bony a klid – půllitr piva, panák zelené, poté nepříjemná kocovina. V podání tuzemské automobilky ale jde o něco jiného, její systém Magic Eye naopak bolestem hlavy předchází. Jde o techniku založenou na rozpoznávání obrazu, vyvinutou v laboratoři FabLab přímo v mladoboleslavském závodu. Využívá kamery k nepřetržitému monitorování výrobní linky, snímky porovnává s tisíci uloženými záznamy a za pomoci umělé inteligence odhaluje případné nesrovnalosti v procesech či požadavky na údržbu.

Na linku svítí modrým světlem, proto je schopen rozlišit například praskliny od škrábanců. K vyhodnocování odchylek používá systém informace o nesrovnalostech, které zjistil již v minulosti a navíc se neustále učí. Když třeba najde opotřebovaný šroub nebo nosník, po jeho výměně již konkrétní místo vidí jako bezchybné.

V současné době je Magic Eye nasazen na lince modelů Octavia a Enyaq iV, Škoda jej nedále zdokonaluje a vyvíjí. Pro rychlejší integraci v továrnách v Boleslavi a Kvasinách byla proto v laboratoři FabLab v rámci implementační arény simulována část výrobní linky, u níž lze měnit nastavení kamerového systému, konfigurovat parametry a napodobovat poškození.

Aktuálně je systém nasazen v hale M13. Na rámu je osazeno šest kamer, které monitorují stav sledovaných prvků. Sedmá kamera slouží ke čtení QR kódů, s jejichž pomocí systém určuje, kde se právě čtecí zařízení nachází. Kamery jsou přímo napojeny na výkonný počítač přímo na rámu, na kterém paralelně analýzu nasbíraných fotografií provádí deset umělých neuronových sítí. Během jednoho okruhu po lince, který trvá tak dlouho jako pobyt jednoho vozu na ní, nasbírají kamery zhruba 450.000 fotografií.

Ty jsou okamžitě analyzovány a výsledky se přes firemní wi-fi síť odesílají do cloudu. Pokud systém odhalí nějakou nesrovnalost, upozorní na to operátora údržby, který je schopen v aplikaci zkontrolovat, zda jde skutečně o vznikající závadu, nebo planý poplach.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud